OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vesilinnustusta eri näkökulmista

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kessukka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 01.09.2008 21:31    Viestin aihe: Vesilinnustusta eri näkökulmista Vastaa lainaamalla viestiä

Seuraavaksi seuraavan tekstin tarkoitus on herättää keskustelua erilaisista pyyntitavoista/niihin liittyvistä tempuista terävistä jotka useimmiten tuovat saaliin reppuun eivätkä kuten normaalisti taivaanrantaan.

HIIVINTÄMETSÄSTYS (lue tetsaus)


Itse olen jonkinverran työni puolesta päässyt tutustumaan aiheisiin "maastonkäyttö" ja "yksittäisen taistelijan naamiointi". Näin ollen perustiedon ollessa taskussa päätin soveltaa tietojani käytännön metsästyksessä.Lähtökohta jonka varmasti suuri prosentti kanssa metsästäjistä ymmärtää on se, että liike ja ääni paljastaa <-- vanha viidakon sananlasku jatkosodan ajoilta. Mitkä sitten ovat painavia kriteerejä vesilinnustukseen liittyen? Mietin monta unetonta yötä asiaa, ja päädyin seuraaviin "pointteihin" (lontoota tarkoittaa tärkeitä asioita). Liike ja ääni siis lähtökohta, hyvä, eli ääni joka paljastaa tuntui aluksi lähinnä turhalta liittyä vesilinnustukseen, sillä tunnetusti sorsapassissa puhutaan oikein talkoilla, mutta käytettyäni kaikki oluen syövyttämät aivosolut asian miettimiseen tulin siihen tulokseen ettei asia ehkä ole pääprioriteetti, mutta ei sitä voi sivuuttaa noin vain. Syy miksi tulin tähän tulokseen oli yksinkertainen, itselleni linnustuksessa yleensäkin termi linnun kestäminen tarkoittaa sitä kuinka paljon se sietää normaalista poikkeavia tekijöitä (häiriöitä) ennen pakorefleksin laukeamista ja tämähän liittyy mitä parhaiten tilanteeseen jolloin sorsaa pyritään käytännössä pääsemään lyömään turpiin ilman, että se huomaa lähestymiseni. Elikkä tiivistettynä pointti numero 1 lähestymisen oltava täysin äänetöntä joka tarkoittaa käytännössä: katso mihin astut, jos mahdollista valitse maasto jossa ryömit siten ettei se pidä ääntä, vältä pusikoita jossa ryömiessäsi heilutat koko pusikkoa ja aiheutat häiriö ääniä, ryömi mielymmin pusikoiden suojassa ja näinollen pystyt myöskin ampumaan (vanha sääntö:älä mene suojaan josta et voi ampua). Siinä muutamia pointteja liittyen elementtiin ääni.

Seuraavana tarkastelun alla elementti liike

Kaiken liikkeen "huomaamattomuuden" lähtökohta on naamiointi. Naamiointii en mennyt tutkimuksessani tarkemmin, koska jokaisella on oma mielestään paras ghillie-puku, lehti-puku joku vannoo taasen naamiovärin nimeen eli kukin taplaa tyylillään pääasia on, että paljaita ihonkohtia ei juurikaan näy koska juurikin vaaleiden käsien tai pärstän (älkää ymmärtäkö rasistiseksi kommentiksi) heiluminen ja ne pienet liikkeet joita metsästäjä tekee valmistautuessaan laukaukseen näkyvät riistan silmään ja saattavat pilata otollisen ja pitkä ryöminnän. Joten all in ja kokoonpantuna naamioidu hyvin jolloin homma ei jää "siittä kiinni".

Mitä sitten oikeasti olen miettinyt liittyen liikkeeseen?

Ryömimällä tai konttaamalla lähestyttäessä huomioitavia seikkoja on lähestyä aina siten että takanasi on jotain joka rikko siluetin (ei niin tärkeää jos omaa lehtipuvun tahi ghillien) jolloin riistalla ei piirry ihmisen hahmoa vaikka eteneminen olisikin puutteellista. Toinen seikka on lähestymisen aloittaminen riittävän kaukaa itse aloitan lähestymisen varmalle havainnolle keskimäärin 70metriä rantaviivasta jos maasto avonaisempaa jopa sadoista metreistä, perusteena se, että metsästäjä helposti "törmää" riistaan jos etenee liian lähelle pystyssä. Kolmantena seikkana pidän AIKAA eli käytännössä kuinka kauan aikaa käytät tietyn matkan etenemiseen, toki lähestymiseen vaikuttaa valaistus,maaston tarjoama luontainen suoja,vuorokauden aika sekä mikä aika syksystä käsillä(lue kuinka arkoja linnut ovat).Neljäntenä seikkana valitse maasto joka suojaa sinua parhaiten esim. varvikkossa ryömivää ja päätä alhaalla pitävää eräjormaa ei näe, avokalliolta kylläkin.

Olen itselleni järkeillyt tietyn tekniikan jolla lähestyn riistaa, käytän työnimeä "vyöhyke lähestyminen." Tarkoitta suomeksi lähestymis matka ja siihen käytetty aika jaettu kolmeen vyöhykkeeseen.Vyöhykkeet nimetään luonnollisesti nato-aakkosin, koska tutkimukseni mukaan se kuullostaa ja näyttää hienommalta ja näinollen vaikuttaa HUOMATTAVASTI saaliin määrään/laatuun. Eli vyöhykkeet Alfa,Bravo,Charlie alla tarkemmin selitettynä koko kakka:

C-vyöhyke

Tarkoitta kaukaisinta vyöhykettä jossa edetään jalan hiljaa kävellen ja kuulostellen tällä vyöhykkeelle tarkastan naamioinnin ja viimeistään lataan aseen valmiiksi tilannetta varten. Matkaa riistalle 100-200metriä.
Aikaa C-vyöhykkeellä menee noin 5-7min.

B-vyöhyke

Tarkoittaa vyöhykettä jossa maastoudun eli suomeksi "munat turpeeseen", hyvänä muistisääntönä voin sanoa etäisyydestä alkaa avovesi näkyä mutta vielä liike metsässä ei eroitu veteen asti ja riistan silmään. Eli aloitan ryömimisen liian aikaisin jotta varmistan etten törmää riistaan. Matkaa riistalle 50-70metriä.
Aikaa B-vyöhykkeellä menee noin 10-20min.


A-vyöhyke

Niin sanottu "kuumavyöhyke" jossa riistasta saadaan optinen havainto ensimmäisiä kertoja etenemisen aikana tällöin liike hidastuu huomattavasti etäisyyksien olleesa 30-50metriä voi vielä edetä koko ajan hitaasti ryömien, mutta kun saavutetaan kliimaksi eli alle 30metrin matkat jolloin vesilintua tuijjotetaan silmään liike muuttuu, tässä vaiheessa käyttämäni etenemisvauhtini on keskimäärin 30min/5metriä jolloin saavutetaan lopullinen mahdollisimman hyvä ampuma paikka loppu etäisyyden jäädessä 15-20metriin. <--Tuosta lähemmäksi en ole mennyt koska haulikolla ammuttaessa alkaa riista pian hajoamaan syömäkelvottomaksi. Tekniikka viimeisessä vaiheessa on seuraava: Liikettä noin 40-60cm eteenpäin hitaasti koko ajan riistaa tarkkaillen ja mikäli linnun pää nousee / havaitsen muita varoitus merkkejä pysähdyn välittömästi ja jään tarkkailemaan. Mikäli lintu ei havaitse minua etenen samalla tekniikalla hamaan loppuun asti eli 40-60cm pituinen liike riistaa tarkkailen, pysähtyminen riistan tarkkailu noin 3-5min ja uusi liike niin kauan kun saavutaan haluttuun paikkaan. Ja lopun kruunaa pitkä tarkastelu ja ihailu ennen päätöstä ampua tai nousta ylös ja ampua lentoon lähtevät itse pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa mielekkäämpänä ja "reilumpana". A-vyöhykkeellä huomioitava: älä tee äkkinäisiä liikkeitä, pidä käsi sen prkl:een kiiltävän lukkorungon päällä, älä unohda puhelimesta ääniä päälle, älä ennekaikkea tee mitään ennenkuin olet varma ettei koko pitkä projekti vaarannu sen takia. Aikaa A-vyöhykkeellä kuluu n. 30min-3h.

Yhteenveto ennen lopullista vetäistyä


Mikä sitten saa minut silloin tällöin harrastamaan kyseistä metsästysmuotoa? Ei se että vesilintu olisi mieliriistaani, ehei.. tulee ehkä kolmanneksi, ei se että sen sorsan saaminen olisi muuten mahdotonta (varmasti kuvilla saa enemmän ja se on tehokkaampaa), kaiken kaikkiaan miksi ihmeessä nähdä hirveä vaiva max.2sorsan takia? Aikaa projektii vierähtää usein 2tuntia vähintään ja tuloksena ehkä 2telkkää tahi heinuria riippuen paikasta? Syy arvon eräjorma kolleekat on kyseisen metästys muodon poikkeuksellisuus ja haastavuus, lisäksi sitä voi soveltaa mihinkä tahansa riistaan itse tarkastalen aihetta sattumoisin normaalin vesilinnun vinkkelistä. Nimittäin tätä metsästys muotoa kokeillessani oli sisällä niin villi pikkupoika täynnä intoa ja temmellystä että oksat pois. Kaiken kaikkiaan pidän kyseistä metsästys muotoa sellaisena jossa metsästäjä oppii tuntemaan itsensä ja hallitsemaan hermonsa.

Lopuksi palautetaan maanpinnalle sen verta että yleensä se arka lintu lähtee kun menet sitä sieltä tooosi kaukaa kiikarilla kattomaan minne voisi seuraavan etenmisen suorittaa, tai toinen vaihtoehto että kun viimein saavutat paikan jossa haivainto linnusta oli on se perkl. kerennyt jo lähteä Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil


Kaiken kaikkeaan tarkoitus oli luoda pohja keskusteluun jossa kehitetään hiipimismetsästystä ns. hifistellään pikku-asioilla päätyen lopulta täydelliseen etenmiseen, mutta tuli nähtävästi vuodatettua aiheesta oleva tietous yhteen pötköön( paljo asioita jäi toki sanomattakin ja unohtui) mutta kai tästä joku keskustelu saadaan aikaan.

Kirjoittana Kessukka, mies jolla on paljon sanottavaa ja vähän asiaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 01.09.2008 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenki tuntuu, jotta arkoja ovat sorsat teilläpäin. Tietenki jos maasto on avoin on oltava aika varovaine, mutta jos saa puskista suojaa, nii voi ihan rauhassa kävellä tai konttailla hollille pikku hiljaa, ite kyllä oon nii maltiton monesti "vähemmän" arvokasta riistaa naakiessani, että en juurikaan viitsi kumarrella ja porskutan niin kuuluvasti, jotta riista tyynellä kelillä monesti jopa karkaa. Ite näkisin kaikkein tärkeimpänä kahta seikkaa, ensinnäkin on käytettävä hyödyksi kaikki mahdollinen suojakasvillisuus sekä maaston muodot ja toiseksi, ehkäpä vieläkin tärkeämpää on äänten minimointi, nekun saavat riistan huomion taatusti osakseen ja silloin myös liikkeesi paljastuu. Tuuli on aika hyvä sorsan huomion tappaja, tuulella linnut myös oleskelevat hanakammin ihan kaislikon reunoissa ja silloin onkin hyvä naakimakeli.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kessukka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 01.09.2008 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kyllä kyse ei olekkaan siitä etteikö kyseisen homman voisi hoitaa nopeammin mutta silloin a)saalisvarmuus pienenee b)koko homman pointti elikkä sorsan tahi mikä se riista ikinä onkin tarkkailu ja tarkastelu pitkään ennen laukausta, ns. herkuttelu.

Ja kyllä itsekin useimmiten harrastan normaalilla reisulla tuota nopeampaakin etenemistä kyse onkin vaihtoehdosta välillä voi kokeilla toisiakin tapoja. Kyseiselle metsästys muodolla on aikansa ja paikkansa jossa sitä voi soveltaa, kuten kaikilla metsästysmuodoilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Systeemin uhri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Maa 2007
Viestejä: 709
Paikkakunta: Jönköping

LähetäLähetetty: 02.09.2008 15:59    Viestin aihe: Re: Vesilinnustusta eri näkökulmista Vastaa lainaamalla viestiä

Kessukka kirjoitti:
etenemisvauhtini on keskimäärin 30min/5metriä


Ja sitten kännykkä soi.
_________________
JESJESJESJES!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 02.09.2008 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kessukka, vaihda vielä haulikko jouseen, sitten sulla on täydellinen jahtihaaste paketissa Exclamation
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kessukka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 02.09.2008 17:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

en mie saata... menee työpaikka jos vaihtaa ruudin pois Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
duster
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2005
Viestejä: 641

LähetäLähetetty: 02.09.2008 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kun otit aiheen esille. Vaikka aihe on noinkin yksinkertainen, miksi ei ole tullut ikinä testattua. Pääseepähän nyt toteuttamaan ja harjoittamaan sissikoulutuksen antamia niksejä. Ihan nyt alkoi kihelmöimään, että pitäskö lähteä treenaamaan. Saattaa kyllä täällä betonihelvetin keskellä aiheuttaa ihmetystä... No viikonloppu lähestyy!
Melkein jo Kessukan ensimmäisten viestien perusteella pystyisin profiloimaan hänet yhteen omaan kouluttajaani, mutta jätänpähän sen profiloinnin vaikka CSI-tutkijoille...
Hyvä aihe mielestäni.
_________________
Gsp
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kessukka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 04.09.2008 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jatkoa vesilinnustus kikkailuun seuraa TÄNÄÄN, TÄSSÄ JA NYT!

Ja tällä kertaa tajunnan räjäyttää aihe:

Vesilinnustun houkutuskuvin/kikkailu

Eli seuraava kansainvälistäkin tilannetta järisyttävä artikkelin tynkä käsittelee yllämainittua aihetta ns. Pekka peruspertistä --> Seppo sorsastajaan jolla on pieni käry siitä mitä tekee.

Perusteet:

Houkutuskuvin tapahtuva metsästyshän perustuu täysin vastakkaiseen tekniikkaan kun edellinen "tetsinki" metsästysmalli. Houkutuskuvat nimensä mukaisesti houkuttelevat alueella tahi sen ohittavia vesilintuja luokseen jolloin metsästäjä saavuttaa vaadittavan ampumaetäisyyden ja koska houkutuskuvat kaiken kauheuden lisäksi toimivat kohtuullisen hyvin on kuvilta metsästys äärimmäisen tehokas verrattuna tehtävään "työmäärään" nähden ja kaiken lisäksi suhtellisen helppo, mutta miten voidaan itse vaikuttaa kuvien tehokkuuteen eli kuinka hyvin ne "myyvät"?

Yleisiä toisintekemisiä

Yllä olevan väliotsikon luettuna ihmettele jenkkityyliin wtf that means?
No sen verran monta jormaa olen tavannut jotka kertovat siitä mitkä ovat VIRHEITÄ metsästyksessä, itse olen taasen sen kuppikunnan kengänpohjan kuluttaja että mielestäni metsästyksessä juurikaan voi tehdä virheitä, koska ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa mallia tehdä asioita on vain erinlaisia tapoja toteuttaa asioita jotkut toimivat paremmin jotkut huonommin joskus riippuen säästä joskus tangentin kulmasta. Eli puhutaan vaan henkilöistä jotka tekevät asiat toisin niin säästytään jumalana olemisen tunteesta. Eli taas tyylilleni uskollisesti pienen aasin sillan kautta itse asiaan.

Eli niitä yleisiä toisintekemisiä aloitetaan vaikkapa siitä itse houkutuskuvasta, yleisin toisintekeminen on tässä aiheessa mielestäni se, että säästetään väärässä paikassa. Kun ostetaan ne halvimmat ja myöskin luonnottomimman näköiset kuvat (usein kyseiset ominaisuudet kulkevat käsi kädessä) varmistetaan se että ensimmäinen perusasia on jokseenki vi*urallaan eli se että parvi muodostaa luonnollisen,rauhallisen ja turvallisen näköisen kuvan vesilintuparvesta. Tämän toisintekemisen voi välttää ostamalla luonnollisessa asennossa olevia houkutuskuvia väreillä ei ole juurikaan merkitystä koska ne on helposti maalattavissa juuri haluamansa väriseksi.Tai mikäli toisintekeminen on jo tapahtunut voi asiaa korjata muokkaamalla kuvien asentoa luonnollisempaan suuntaan esim. kuumailma puhallin ja kuva jolloin saadaan brutaalilla tavalla vaikkapa painettua kuvaa kaulasta sisään päin jolloin pää laskee alaspäin eikä ole kuin eiffeltorni.
Seuraava toisintekeminen mielestäni on naamiointi. Itsellä pääprioriteetti on naamiointi seuraavaksi kuvat viimeisenä pilli syy kyseiseen järjestykseen on se että olen toistaiseksi Lahtisen (copyrait merkki) kehittämän arvoasteikon mukaan vielä asteella "olispa aina vappu".
Eli yksinkertaisesti naamioidu aina niin hyvin kun suinkin pystyt jolloin "häiritseviä asioita" jotka lopulta johtavat siihen että sorsat kaartavat kauas pois kuvilta on huomattavasti vähemmän.
Viimeisenä toisintekemisenä mainittakoon parven koko.
Jos katsotaan asioita luontoäidin vinkkelistä niin sorsaparven koon määrittää juurikin se, että kuinka isoja parvia siihen vuodenaikaan on havaittavissa alkaen aloituksen sorsapariskunnan&poikasten kokoista parvista (elokuu) päätyen aina satojen sorsien muuttoparviin(loka,marras,joulukuu). Eli mikäli tavoitellaan juurikin yllä mainittua luonnollista,rauhallista ja turvallista parvea tällöin parven koko tulee suhteuttaa metsästyksen ajankohtaan. Tässä huomaatte mitä tarkoitin virheillä ja toisintekemisillä, eli ei voi olla virhe rakentaa neljänkymmenen sorsan parvea aloitukseen koska se joskus toimii jopa paremmin kun luonnollinen 2-7sorsan parvi.
Shocked Tuli muuten viisas olo toivottavasti menee ohi Shocked

Kikkakirja auki ja havainnot jakoon

Eli tässä väliotsikossa tarkoituksena se mitä yllä lukee.
Kuvitellaanpa luonnollista sorsanmetsästystä ei aloituksen pakokauhu reaktioihin perustuvaa joskin erittäin hauskaa metsästymuotoa.

Esimerkki tapahtuman tiedot:
Aika: 4.9.kuluvaa vuotta 2010.
Muutton vaihe: Eteläisessä suomessa ei juurikaan muuttoparvia.
Riista: samalla alueella/lähialueella koko kesän olleet sorsat.
Paikka: järvi eteläsuomessa.
Houkutuskuvat: 10kpl pääosin puolisuklaajia.


Näillä esitiedoilla haetaan siis vesilintuja heti silmään pistävä luku on houkutuskuvat 10kpl on kyllä suhteellisen luonnollinen mutta koska sorsanmetsästys on jo alkanut on oletettavaa että kyseinen parvi koostuu useista eri "sukupuista" eli ns. selviytyneitten parvi.

Saavun paikalle ja tarkastan paikan johon aion mennä ensin "tetsaus" menetelmällä ja siitä saankin ensimmäisen sorsan, eli pää avattu ennekuin edes kuvat ovat vedessä tehokasta eikö totta? Sitten paluu arkee.. eikun autolle hakemaan koira,kuvat,nave(naamioverkko), yms kilut ja kalut. Takaisin pelipaikalle jonne saavun jälleen varovasti kyyryssä harmikseni koirani pinna pettää ja se käskystäni "seuraa" huolimatta säntää rantaan ja säikyttää telkän rantakaislikosta liikkeelle joka muistutti mieleeni "älä koskaan luule ettei sinne mitään palaa" eli alue on sorsien oleskelu alue ja vain 10minuuttia laukauksen jälkeen siihen oli jo saapunut telkkä. Aloitan kikkailuni sillä että lasken koiran vapaaksi jotta se juoksee jengat pois koneesta sen jälkeen alan vauhdikkaasti mutta kellon tarkasti rakentamaan puitteita ensimmäisenä naamioverkon kiinnitys paikalleen syy: pääsen suojaan välittömästi jos vaikkapa matalalla lentävä hanhiparvi lentää ylitsenä enkä ole heittelemässä kuvia veteen ilman suojan tietoakaan. Seuraavaksi asettelen houkutuskuvat, pyrin olemaan viisas ja laitan mainituista kymmenestä kpl:eesta 8veteen ja kaksi ranta kalliolle ja taas kerran haen pyhää kolminaisuutta eli rauhallinen,turvallinen,luonnollinen kompleksia. Veteen sijoitetut kuvat pyrin laittamaan siten että 7kpl rannan lähelle n.1-2metriä rantaviivasta nokat sekalaisiin ilman suuntiin osa rantaan osa rannasta poispäin ja näin pyrin välttämään "poispäin uivan parven" vaikutelman, jostain syystä olen saanut päähäni että yhden kuvista on syytä olla n.5metriä muita kuvia ulempana nassu rantaa kohti jolloin luulen saavani vartioivan sorsan vaikutelman. (onko sorsilla edes vartiolintua? Mene ja tiedä) tässä vaiheessa koirani palaa jenga kierrokseltaan ja yllätyksenäni sillä on suussa elävä sorsa ilmeisesti haavakko joten päätän lopettaa sorsan tuskat ja minulla on jo 2kpl sorsia ennekuin mikään on valmistakaan.Näin ei tietenkään oikeasti tapahtunut mutta olisi voinut tapahtua sillä olenhan opettanut koiralleni haavakoiden etsinnän ja kyseinen tapahtuma voisi hyvin tapahtua siinä siis toinen painava syy miksi lasken koirani jenga kierrokselle. Shocked Jälleen viisas olo, tämän on loputtava Shocked

Ja taasen pienen aasin sillan kautta itse asiaan. Sorsat 8kpl aseteltua 2jäljellä, olen sen verran mennyt lahtiselta(copyrait merkki) soveltamaan että olen tehnyt 2 nukkuvaa soraan jotka siis sijoitan ranta kalliolle vain parimetriä minun "kojuni" etupuolelle. Nyt kaikki olisi valmista shouta varten vai onko sittenkään? Eli hyvä naamiointi OK, pyhän kolminaisuuden mukainen parvi OK, koira jengattu OK, kaikki siis kunnossa EI KUN eipä olekkaan!! Nythän siis alkaa kikkailu jolla uskon olevan suurtakin merkitystä saaliseen. Ensimmäisenä jatkokikkailuna häivytän naveni takana olevaan maastoon eli lisään siihen kuusen oksia yläreunaan, kaislaa alareunaan jne jne... Seuraavaksi avaan olue.. eikun siis sen jyvä pussukan joka minulla on repussa ja tyhjennän noin puolisen litraa jyviä rantakalliolle/rantaveteen jolloin mielestäni sorsille tulee luonnollinen kuva että "prkl noillahan tuolla ruokaakin ku se tänne näkyy" todellisuudessa en tiedä näkyykö se mihinkään/vaikuttaako se mihinkään, mutta jos ei muuta niin tuleepa hoidettua riistaakin koska kaikille suureksi yllätykseksi en kerää jyviä talteen lähdettyäni.. TIEDÄN TIEDÄN mitä tuhlausta mutta minkäs luonnolleen voi... Seuraava kikkailu on lisähoukutin eli lahtisen (copyrait merkki) lanseerama haikaran kuva sojottamaan pystyyn kuvista noin 20metriä oikealle, perusteluina lahtisen(copyrait merkki) sanat: "haikara on arka lintu jolloin sen läsnä olo viestii paikan turvallisuudesta". Eli jälleen haetaan pyhää kolminaisuutta, lisänä sanottakoon että alueella asustaa 2kpl kurkia joten se pyörätelineen näköinen ötökkä rannalla on tuttu näky.
Kuin rusinana kikkareessa viimeinen hifistely on koiralleni joka tosin on pääosiltaan musta mutta siltikin niin kovin valkoinen (epagneul breton) naamiointi liivin asentaminen eli sellainen mitä kaupunki puudeleillä näkee päällä talvikylmällä tämä on vain kamoflääs värissä ja nopeasti irroitettavissa noutoja varten. Naamioliivi perustuu siihen että kerran ohimennen soudellessani järvellä huomasin että naamiokojusta vilkkui valkoista ajettelin että mikä *ttu siellä pyörii jolloin tajusin sen olevan koirani häntä jolloin tajusin naamioverkko ei naamioi muuta kuin liikkeen joka on jo valmiiksi naamioitu eli naamioverkon takan voi camovehkeissä liikkua hieman mutta muu liike paistaa läpi. (riippuu tietenkin naamioverkon kireydestäkin)
Nyt olen siis valmis aloittamaan sorsastuksen kuvilta vielä viimeiset temput tuliasemassa eli raivaus siten että ampuma ala on hyvä, selkänojallinen jahtijakkarani auki,pilli esiin, panoslaatikon kansi auki valmiiksi jne jne.. jokainen tekee omat rituaalinsa..

Ja näin

Olen nyt siis käynyt läpi tarinan muodossa ne kikat jotka normaalisti teen kun alan sorsastamaan kuvilta. Jokainen kertomuksen luettuaan poimi sieltä ne POINTSIT jotka juuri hän haluaa käyttää ja näin ollen ei ollut enää tarvettaa kikkakirjan luetteloa loppuun.

Lopuksi

Eli siinä jonkin verran temppuja jotka helpottavat vesilintujen metsästystä kuvilta, paljon jäi varmasti kertomattakin (motosorsa,joutsenen kuva jne) ja paljon on sellaista joita en itsekkään tiedä mutten kuten alussa sanoin vältetään jumalan tunnetta.
Mutta uskon että tavoite eli Pekka peruspertistä --> Seppo sorsastajaan tuli täytettyä siinä määrin että jutussani kävi ilmi muitakin asioita kuin paikalle saapuminen kaikki kuvat vaan rantaveteen ja kannon nokkaan istumaan.<-- Tosin tuollakin tyylillä varmasti joskus jossain tilanteessa sorsia saa, kuten sanottu ei ole virheitä on vain tapoja tehdä asioita toisin...

Kiitos ja anteeksi
/Kessukka


PS. Jatkossa tarkoitus lisätä näkökulmiini multimetia kuvia mikäli kyseisille löpinöilleni on tilausta mikäli ei ilmoittakaa niin lopetetaan ihmisten kiusaaminen Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ricke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2006
Viestejä: 1028
Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko

LähetäLähetetty: 04.09.2008 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

=D voi jumalauta


hyvää tekstiä, itsekki olen Kessu ja töissä puolustusvoimissa kouluttajana!

Ihmettelen ellet itse ole innokas kouluttaja-aliupseeri x)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kessukka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Elo 2008
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 04.09.2008 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

busted Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 04.09.2008 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kessukka kirjoitti:

PS. Jatkossa tarkoitus lisätä näkökulmiini multimetia kuvia mikäli kyseisille löpinöilleni on tilausta mikäli ei ilmoittakaa niin lopetetaan ihmisten kiusaaminen Very Happy


Hyvää kamaa, josta ison osan allekirjoitan ja tunnistan omakseni. Minulta puuttuu haikarakaave ja/tai joutsen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com