OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

rautapyynnin turvallisuus
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
aappo77
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Kes 2004
Viestejä: 81

LähetäLähetetty: 22.01.2008 01:39    Viestin aihe: rautapyynnin turvallisuus Vastaa lainaamalla viestiä

Muutamassa keskustelussa on jo sivuttu aihetta, mutta ajattelin laittaa sen oman otsikon alle, jotta saataisiin asiasta kunnollista ja rakentavaa keskustelua aikaan.
Itselläni on terrieri ja metsästän sillä lähes ympäri vuoden lain sallimissa rajoissa. Muutaman kerran on tullut ylimääräisiä sydämmen tykytyksiä, kun retkillä on löytynyt rautojen suojaputkia, mihin koira sopii helpostikin menemään. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut vastaan sellaisissa putkissa olevia viritettyjä rautoja, vaan putket on olleet enemmän tai vähemmän käytöstä poistettuja.

Olin ostamassa paikallisesta erä liikkeestä näädälle rautoja, kun huomasin hyllyssä myös isompaa 160 kokoa olevia rautoja. Kysäisin kauppiaalle mihin käyttöön noita isompia rautoja menee. Kauppias kertoi niiden menevän pääasiassa supikoiran pyyntiin ja yrittävätpä niillä kuulema jotkin kettujakin. Minua rupesi hiukan asia hirvittämään, kun itse pyydän usein supeja ja kettuja koiralla siten, että päästän koiran irti lähellä tunnettua asumapaikkaa tai sitten seurailen supin jälkiä koira irti. Kun kerran paikallisesta liikkeestä on rautoja ostettukin, riski siihen että sellaiset löytyvät paikaallisen ladon alta tai luolan suulta on kohtuullisen iso.

Alueellamme ei ole ollut viime aikoina muita luolakoiria ja muutaman kerran joku tuttu on soittanut ja kertonut vievänsä raudat jollekin tietylle paikalle. Asia on tietysti näin minun kannalta ok, kunhan tiedotus toimii. Kuinka kuitenkaan osaamme olla varmoja siitä, ettei pyyntimaillemme ole tullut tietämättämme uusia harrastajia?

Supille tai ketulle on lähes mahdotonta laittaa rautoja niin, että koiran niihin pääsy olisi estetty kohtuullisellakaan varmuudella. Lähinnä mieleen tulee tilanne, missä selkeässä kallioreiässä muut reiät tulpataan ja yhteen reikään laitetaan raudat, mihin pääsee ainoastaan sisältäpäin. Harvassa on kuitenkaan sellaiset tapaukset ainakin meidän alueillamme. Toinen vaaranpaikka on tietysti näädän jäljestyksessä, missä joku toinen on ehtinyt virittämään raudat näädän mennessä maakomoon. Seuraavana päivänä jälkiä pitkin tuleva pystykorvani tökkää ensimmäisenä päänsä 120:een ja läps...

Itse harrastan rautapyyntiä, mutta koitan suunnitella pyytöni niin, että vahinkoja ei pääsisi sattumaan. Turhan moni tälläkään foorumilla esitellystä pyyntilaitteesta ei kuitenkaan ole aivan loppuun asti mietittyjä. Onko kellään kokemusta asian tiimoilta tapahtuneista vahingoista?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
murri_kka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Mar 2007
Viestejä: 68
Paikkakunta: ylä_savo

LähetäLähetetty: 22.01.2008 11:43    Viestin aihe: Re: rautapyynnin turvallisuus Vastaa lainaamalla viestiä

aappo77 kirjoitti:
Muutamassa keskustelussa on jo sivuttu aihetta, mutta ajattelin laittaa sen oman otsikon alle, jotta saataisiin asiasta kunnollista ja rakentavaa keskustelua aikaan.
Itselläni on terrieri ja metsästän sillä lähes ympäri vuoden lain sallimissa rajoissa. Muutaman kerran on tullut ylimääräisiä sydämmen tykytyksiä, kun retkillä on löytynyt rautojen suojaputkia, mihin koira sopii helpostikin menemään. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut vastaan sellaisissa putkissa olevia viritettyjä rautoja, vaan putket on olleet enemmän tai vähemmän käytöstä poistettuja.

Olin ostamassa paikallisesta erä liikkeestä näädälle rautoja, kun huomasin hyllyssä myös isompaa 160 kokoa olevia rautoja. Kysäisin kauppiaalle mihin käyttöön noita isompia rautoja menee. Kauppias kertoi niiden menevän pääasiassa supikoiran pyyntiin ja yrittävätpä niillä kuulema jotkin kettujakin. Minua rupesi hiukan asia hirvittämään, kun itse pyydän usein supeja ja kettuja koiralla siten, että päästän koiran irti lähellä tunnettua asumapaikkaa tai sitten seurailen supin jälkiä koira irti. Kun kerran paikallisesta liikkeestä on rautoja ostettukin, riski siihen että sellaiset löytyvät paikaallisen ladon alta tai luolan suulta on kohtuullisen iso.

Alueellamme ei ole ollut viime aikoina muita luolakoiria ja muutaman kerran joku tuttu on soittanut ja kertonut vievänsä raudat jollekin tietylle paikalle. Asia on tietysti näin minun kannalta ok, kunhan tiedotus toimii. Kuinka kuitenkaan osaamme olla varmoja siitä, ettei pyyntimaillemme ole tullut tietämättämme uusia harrastajia?

Supille tai ketulle on lähes mahdotonta laittaa rautoja niin, että koiran niihin pääsy olisi estetty kohtuullisellakaan varmuudella. Lähinnä mieleen tulee tilanne, missä selkeässä kallioreiässä muut reiät tulpataan ja yhteen reikään laitetaan raudat, mihin pääsee ainoastaan sisältäpäin. Harvassa on kuitenkaan sellaiset tapaukset ainakin meidän alueillamme. Toinen vaaranpaikka on tietysti näädän jäljestyksessä, missä joku toinen on ehtinyt virittämään raudat näädän mennessä maakomoon. Seuraavana päivänä jälkiä pitkin tuleva pystykorvani tökkää ensimmäisenä päänsä 120:een ja läps...

Itse harrastan rautapyyntiä, mutta koitan suunnitella pyytöni niin, että vahinkoja ei pääsisi sattumaan. Turhan moni tälläkään foorumilla esitellystä pyyntilaitteesta ei kuitenkaan ole aivan loppuun asti mietittyjä. Onko kellään kokemusta asian tiimoilta tapahtuneista vahingoista?


se riskihän siinä on otettava kun rumuaa luolakoiran kanssa joka paikassa..saahan noita uusia Laughing koiria siis..heh
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 22.01.2008 12:03    Viestin aihe: Re: rautapyynnin turvallisuus Vastaa lainaamalla viestiä

murri_kka kirjoitti:
aappo77 kirjoitti:
Muutamassa keskustelussa on jo sivuttu aihetta, mutta ajattelin laittaa sen oman otsikon alle, jotta saataisiin asiasta kunnollista ja rakentavaa keskustelua aikaan.
Itselläni on terrieri ja metsästän sillä lähes ympäri vuoden lain sallimissa rajoissa. Muutaman kerran on tullut ylimääräisiä sydämmen tykytyksiä, kun retkillä on löytynyt rautojen suojaputkia, mihin koira sopii helpostikin menemään. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut vastaan sellaisissa putkissa olevia viritettyjä rautoja, vaan putket on olleet enemmän tai vähemmän käytöstä poistettuja.

Olin ostamassa paikallisesta erä liikkeestä näädälle rautoja, kun huomasin hyllyssä myös isompaa 160 kokoa olevia rautoja. Kysäisin kauppiaalle mihin käyttöön noita isompia rautoja menee. Kauppias kertoi niiden menevän pääasiassa supikoiran pyyntiin ja yrittävätpä niillä kuulema jotkin kettujakin. Minua rupesi hiukan asia hirvittämään, kun itse pyydän usein supeja ja kettuja koiralla siten, että päästän koiran irti lähellä tunnettua asumapaikkaa tai sitten seurailen supin jälkiä koira irti. Kun kerran paikallisesta liikkeestä on rautoja ostettukin, riski siihen että sellaiset löytyvät paikaallisen ladon alta tai luolan suulta on kohtuullisen iso.

Alueellamme ei ole ollut viime aikoina muita luolakoiria ja muutaman kerran joku tuttu on soittanut ja kertonut vievänsä raudat jollekin tietylle paikalle. Asia on tietysti näin minun kannalta ok, kunhan tiedotus toimii. Kuinka kuitenkaan osaamme olla varmoja siitä, ettei pyyntimaillemme ole tullut tietämättämme uusia harrastajia?

Supille tai ketulle on lähes mahdotonta laittaa rautoja niin, että koiran niihin pääsy olisi estetty kohtuullisellakaan varmuudella. Lähinnä mieleen tulee tilanne, missä selkeässä kallioreiässä muut reiät tulpataan ja yhteen reikään laitetaan raudat, mihin pääsee ainoastaan sisältäpäin. Harvassa on kuitenkaan sellaiset tapaukset ainakin meidän alueillamme. Toinen vaaranpaikka on tietysti näädän jäljestyksessä, missä joku toinen on ehtinyt virittämään raudat näädän mennessä maakomoon. Seuraavana päivänä jälkiä pitkin tuleva pystykorvani tökkää ensimmäisenä päänsä 120:een ja läps...

Itse harrastan rautapyyntiä, mutta koitan suunnitella pyytöni niin, että vahinkoja ei pääsisi sattumaan. Turhan moni tälläkään foorumilla esitellystä pyyntilaitteesta ei kuitenkaan ole aivan loppuun asti mietittyjä. Onko kellään kokemusta asian tiimoilta tapahtuneista vahingoista?


se riskihän siinä on otettava kun rumuaa luolakoiran kanssa joka paikassa..saahan noita uusia Laughing koiria siis..heh


Voihan helv'''i että joku viitsi edes leikillä sanoa että saahan niitä uusia koiria. Ensinnäkin rautoja ei tulisi laittaa niin että ulkoapäin tuleva esim. koira niihin voi päästä. Ainoa hyväksyttävä tapa on, että elukat on valmiina alla ja tukitaan muut reijät paitsi se mihin laitetaan raudat niin ettei ulkoapäin niihin pääse.
Jos mun koira kuolis rautoihin luolalla niin voitte arvata mitä rautojen omistajalle kävis Twisted Evil hehheh
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
murri_kka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Mar 2007
Viestejä: 68
Paikkakunta: ylä_savo

LähetäLähetetty: 22.01.2008 12:09    Viestin aihe: Re: rautapyynnin turvallisuus Vastaa lainaamalla viestiä

Hector kirjoitti:
murri_kka kirjoitti:
aappo77 kirjoitti:
Muutamassa keskustelussa on jo sivuttu aihetta, mutta ajattelin laittaa sen oman otsikon alle, jotta saataisiin asiasta kunnollista ja rakentavaa keskustelua aikaan.
Itselläni on terrieri ja metsästän sillä lähes ympäri vuoden lain sallimissa rajoissa. Muutaman kerran on tullut ylimääräisiä sydämmen tykytyksiä, kun retkillä on löytynyt rautojen suojaputkia, mihin koira sopii helpostikin menemään. Onneksi vielä koskaan ei ole tullut vastaan sellaisissa putkissa olevia viritettyjä rautoja, vaan putket on olleet enemmän tai vähemmän käytöstä poistettuja.

Olin ostamassa paikallisesta erä liikkeestä näädälle rautoja, kun huomasin hyllyssä myös isompaa 160 kokoa olevia rautoja. Kysäisin kauppiaalle mihin käyttöön noita isompia rautoja menee. Kauppias kertoi niiden menevän pääasiassa supikoiran pyyntiin ja yrittävätpä niillä kuulema jotkin kettujakin. Minua rupesi hiukan asia hirvittämään, kun itse pyydän usein supeja ja kettuja koiralla siten, että päästän koiran irti lähellä tunnettua asumapaikkaa tai sitten seurailen supin jälkiä koira irti. Kun kerran paikallisesta liikkeestä on rautoja ostettukin, riski siihen että sellaiset löytyvät paikaallisen ladon alta tai luolan suulta on kohtuullisen iso.

Alueellamme ei ole ollut viime aikoina muita luolakoiria ja muutaman kerran joku tuttu on soittanut ja kertonut vievänsä raudat jollekin tietylle paikalle. Asia on tietysti näin minun kannalta ok, kunhan tiedotus toimii. Kuinka kuitenkaan osaamme olla varmoja siitä, ettei pyyntimaillemme ole tullut tietämättämme uusia harrastajia?

Supille tai ketulle on lähes mahdotonta laittaa rautoja niin, että koiran niihin pääsy olisi estetty kohtuullisellakaan varmuudella. Lähinnä mieleen tulee tilanne, missä selkeässä kallioreiässä muut reiät tulpataan ja yhteen reikään laitetaan raudat, mihin pääsee ainoastaan sisältäpäin. Harvassa on kuitenkaan sellaiset tapaukset ainakin meidän alueillamme. Toinen vaaranpaikka on tietysti näädän jäljestyksessä, missä joku toinen on ehtinyt virittämään raudat näädän mennessä maakomoon. Seuraavana päivänä jälkiä pitkin tuleva pystykorvani tökkää ensimmäisenä päänsä 120:een ja läps...

Itse harrastan rautapyyntiä, mutta koitan suunnitella pyytöni niin, että vahinkoja ei pääsisi sattumaan. Turhan moni tälläkään foorumilla esitellystä pyyntilaitteesta ei kuitenkaan ole aivan loppuun asti mietittyjä. Onko kellään kokemusta asian tiimoilta tapahtuneista vahingoista?


se riskihän siinä on otettava kun rumuaa luolakoiran kanssa joka paikassa..saahan noita uusia Laughing koiria siis..heh


Voihan helv'''i että joku viitsi edes leikillä sanoa että saahan niitä uusia koiria. Ensinnäkin rautoja ei tulisi laittaa niin että ulkoapäin tuleva esim. koira niihin voi päästä. Ainoa hyväksyttävä tapa on, että elukat on valmiina alla ja tukitaan muut reijät paitsi se mihin laitetaan raudat niin ettei ulkoapäin niihin pääse.
Jos mun koira kuolis rautoihin luolalla niin voitte arvata mitä rautojen omistajalle kävis Twisted Evil hehheh


noh minkäs teet.. Question kaikkia pyyntimuotoja pittää saaha kokkeilla Cool
ja vaalia Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marttikitunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2007
Viestejä: 125

LähetäLähetetty: 22.01.2008 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saako kettua pyytää näillä perinteisillä ketunraudoilla jos tekee tuollaisen putken johon koiran ei pitäisi päästä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
murri_kka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Mar 2007
Viestejä: 68
Paikkakunta: ylä_savo

LähetäLähetetty: 22.01.2008 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

marttikitunen kirjoitti:
Saako kettua pyytää näillä perinteisillä ketunraudoilla jos tekee tuollaisen putken johon koiran ei pitäisi päästä?


eikös joku jo todennu et saa Cool eikait niitä muuten olis myytävänäkään.. Cool
on muuten hyvä konsti häätää turhan innokkaat koiramiehet haaskalta.. Idea
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hillitön kurvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2007
Viestejä: 458
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 22.01.2008 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jollakin on paha olo...
_________________
Jos ei voimalla niin väkisin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20588
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.01.2008 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin asiallinen topicki ja tulee varmasti tarpeeseen. Itse olen pyytänyt useita kettuja sekä vielä useampia supikoiria raudoilla, nimen omaan komon suulta. Erittäin mielenkiintoinen pyyntimuoto on kyseessä, varsinkin ketun osalta melko haastavakin. Minusta tätä pyyntimuotoa ei saa missään nimessä mollata ja asettaa eriarvoisuuteen. Meitä on paljon joilla ei aika ja resurssit riitä luolakoiran kasvattamiseen. Mutta, tosiasia on se että suurilla hetitappavilla pyydettäessä on varovaisuus, turvallisuus ja tarkkuus oltava kiitettävää tasoa. 220#:set tappavat suurenkin koiran välittömästi ja 160#:set pienen, ainakin huonommalla tuurilla. Siksipä rautojen asettajalla on vastuu! Oikein asetetut ja suojatut satimet sekä hyvä tietoverkko muille paikallisille petopyytäjille luo puitteet harrastaa tätäkin pyyntimuotoa. Tätä ei voi harrastella hälläväliä meiningillä. Tulee mieleen että joku opas pitäisi tästäkin aiheesta olla kun kattelee miten jotkut virittelevät ketulle pihkaamattomia tapporautoja paljain käsin ja ilman asiallista suojaputkea..

Sen verran täytyy vielä muokata että otukset täytyy olla pönkättynä komoon. Muuten tätä ei voi turvallisesti harrastaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ajovaaran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2007
Viestejä: 183
Paikkakunta: jossain***

LähetäLähetetty: 22.01.2008 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse montta kertaa törmännyt siihen että raudat on vaan laitettu suojakotelossa pesän suulle ja jätetty mut reijät tukkimatta(koiran surma)itse kun olen joutunut turvautumaan moiseen menetelmään niin olen laittanut raudat suojakoteloon ja tukkinut muut reijät ja iso kyltti pesän päälle jossa lukee luolastossa hetitappavat raudat pesänkulkuaukalla ja puhelinnumeroni.Aikoihin en ole tuta pyyntimuotoa harrastanut (jos ei koiralla saa niin jääköön.)ja jos joku tätä pyyntimuotoa harrastaa nin kannattaa luolakoirien takia ehkä viritellä elävänäpyytävä loukku edellämainituis keinoin reijän suulle niin vältytään kaikelta mitä ei tarvitse tapahtua.
_________________
Muistiko käyttää hakua;)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20588
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.01.2008 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Raudat laitetaan juuri noin kun neuvoit mutta elävänäpyytävän loukun huonoihin puoliin kuuluu pakollinen päivittäinen tarkastuskäynti, suuri koko ja ketunpyyntiin sopimattomuus. Jos reijässä on supi(t) ja kotoa sekä tieltä on lyhyt matka niin silloin elävänäpyytävä loukku on perusteltu vaihtoehto. Minusta tarkasti turvallisuuden puitteissa hoidettu rautapyynti ei häpeä koiralla pyyntiä yhtään. Molemmat on hienoja pyyntimuotoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 26.01.2008 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämänpäiväisen koiran menetyksen jälkeen, en toivo mitään muuta enempää, kuin kaikki ottaisivat huomioon rautoja tai liipaisinta vetäessään, ettei jonkun koira ole ole kohteena.
Talo tyhjä koirista, ei juuri naurata. Joulua ennen vanhus kuopattu syövän takia, ja juuri äsken nuorikko ketustajan haulien takia.
En toivo pahimmalle vihamiehellekään samaa, joten pidetäänhän maltti metillä mukana. Rautojen tai pyssyjen kanssa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20588
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.01.2008 18:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Surullisia tapahtumia tällaiset onnettomuudet. Koiran menetys on aina kova paikka. Koira on kuitenkin eräänlainen kaveri. Mutta mahtaa siellä olla haulien lähettäjälläkin melkoisen ankeat tunnelmat. Nämä on hyvä tuoda esille muistuttamaan meitä jokaista siitä kuinka varovainen siellä mettällä pitää olla. Minua ainakin havahdutti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RÖPI
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Lok 2007
Viestejä: 55

LähetäLähetetty: 26.01.2008 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Otan osaa kaverin menetyksen johdosta. Kuinka se tapahtui? Ei siinä auta selittelyt että oli niin ketun värinen, pohjis taas on jäniksen värinen..
Kyllä liian monilla on saalis liian tärkeä, ei joudeta katsoon mitä oikeasti ammutaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 27.01.2008 00:24    Viestin aihe: Kysymys keskustelun avaajalle Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrän oikeutetun huolesi koirasi puolesta. Metsästysasetus antaa mahdollisuuden käyttää hetitappavia rautoja joiden läpimitta on jopa 30cm. Eli tälläisiä jotka tappavat mäyräkoiran tai terrierin voi maastossa olla. Pelkästään elävänäpyytävien loukkujen käyttö ei ole ratkaisu ainakaan saaristossa, koska niitä ei voi kokea päivittäin ainakaan kelirikkoaikana. Aina ei ole mahdollista kaikille pienten koirien omistajillekkaan niistä ilmoittaa. Esim vierasjahti on voi olla ongelma. Ongelma muodostuu todelliseksi kun rakennettuihin keinopesiin laitetaan tarkoituksella rautoja ja koiranomistajat käyttävät näitä treenipaikkoina maaliskuun alun jälkeen. Itse olen nostanut raudat, joissa oli kuollut supi, pois pesästä ja mäyräkoira pentu tuli perässä. Tällöin elettiin elokuun alkupäiviä juuri pesimärauhoituksen loppumisen jälkeen. Luola sijaitsee 70m päässä kesäasunnosta. Koiranomistaja halusi treenata pentua. En edes tuntenut kaveria. Pesässä on yleensä aina raudat kun on koirien kiinnipitoaika ja ei ole pesimärauhoitusta. Ehkä se kannattaa lisätä vielä metsästäjillä olevan lupa pistää koirat pesään aina kun lumijäljet sinne johtavat riippumatta ollaanko mökillä vai ei. Ongelmia ei ennen ollut koska ajokoirat olivat isompia. Nyt ovat tuleet kaurista ajavat mäykyt mukaan kuvioon.

Eli kysymykseni on. Mitenkä koiranomistaja uskoisi vaaran olevan vältettävissä? Mitä olisit itse olisi valmis tekemään vaaran välttämiseksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
keimo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 226
Paikkakunta: kouvola

LähetäLähetetty: 27.01.2008 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan käyttänyt esim. viuhkamiinaa hirven pyynnissä?
Onhan siinä tietty pieni mahdollisuus että siihen kävelee ihminenkin.
Aika paljon on epäselvyyttä noiden tappavien rautojen käyttö tarkoituksesta porukalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com