OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vhf-lupa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 27.08.2011 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No. Niin kauan on ainakin taajuus varattuna kuin sinne on voimassa olevia lupia., Jos taasen avautuu uusi bandi, niin tuskin sinne mitään ryntäystä tulisi kun tuntee metsästysseurojen kankeat liikkeet vehkeiden hommaamisessa.

Meillä seura huolehti lupien hankkimisesta. Edullisempaa ja pysyy tarkastajatkin pois kun näkevät listoiltaan lähes kolmisenkymmentä luvallista puhelinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rihlapiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Kes 2009
Viestejä: 783

LähetäLähetetty: 27.08.2011 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pikkuhornet kirjoitti:
Jukopliut juu, olen Testo Mannin kanssa samoillla aaltopituuksilla. Ei tommosia ilmatilojen rahastuksia pirä olla. On kuin jäänteitä 60-70- luvulta kun piti olla matkaratioonkin erikseen lupa ! Naurettavia ! Shocked Very Happy


En minäkään ymmärrä miksi minun pitää maksaa harrastuskäytössä olevasta VHF-radiopuhelimesta liki 20 € joka vuosi. Minusta kyse on piiloverotuksesta eikä mistään muusta. Suomessa on veroaste jo maailman korkeimpiin kuuluvia mutta julkiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat vain niukasti Länsi-eurooppalaista keskitasoa. Elämisen kustannukset ovat Suomessa kasvaneet jatkuvasti joten ei ihme jos tällaiset täysin tyhjästä tehdyt maksut herättävät turhautumista. Suomessa ovat viimevuosina kasvaneet vain verot ja kansalaisten valvonta yhä uusilla asetuksilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemppo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 723
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 27.08.2011 23:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
pikkuhornet kirjoitti:
Jukopliut juu, olen Testo Mannin kanssa samoillla aaltopituuksilla. Ei tommosia ilmatilojen rahastuksia pirä olla. On kuin jäänteitä 60-70- luvulta kun piti olla matkaratioonkin erikseen lupa ! Naurettavia ! Shocked Very Happy


En minäkään ymmärrä miksi minun pitää maksaa harrastuskäytössä olevasta VHF-radiopuhelimesta liki 20 € joka vuosi. Minusta kyse on piiloverotuksesta eikä mistään muusta. Suomessa on veroaste jo maailman korkeimpiin kuuluvia mutta julkiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat vain niukasti Länsi-eurooppalaista keskitasoa. Elämisen kustannukset ovat Suomessa kasvaneet jatkuvasti joten ei ihme jos tällaiset täysin tyhjästä tehdyt maksut herättävät turhautumista. Suomessa ovat viimevuosina kasvaneet vain verot ja kansalaisten valvonta yhä uusilla asetuksilla.


Just eikä melkeen samaa mieltä. Kyllä on niin paljon turhia ja naurettavia maksuja. Suomi on ruoan hinnassakin muistaakseni viiden kalleimman maan joukossa EU maissa.
Jotain voisi jo vähän hellätä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SamiS
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Maa 2011
Viestejä: 33
Paikkakunta: Vicinity of Betelgeuse

LähetäLähetetty: 28.08.2011 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinpä, tämähän on aihe josta voipi vääntää pitkäänkin, ja olen kyllä itsekin sitä mieltä että nämä harrastekäyttöön varatut taajuudet voisi vapauttaa näistä maksuista. Tuskin nuo valtion kassaan kuitenkaan mitään surta pottia tuovat. Mutta niinhän se menee että ne taajuuskaistat on rajallinen luonnonvara, josta omistajalla on oikeus osuuksia myydä. Suomessa lain nojalla omistaja on valtio. Ja onhan se toisaalta hyvä että taajuuksilla ei ihan vapaasti saa huseerata, niin toimii kuitenkin nuo teeveet, radiot ja kännyt jotenkin.

Sam
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hlohi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 651
Paikkakunta: Haukipudas

LähetäLähetetty: 28.08.2011 13:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rihlapiippu kirjoitti:
pikkuhornet kirjoitti:
Jukopliut juu, olen Testo Mannin kanssa samoillla aaltopituuksilla. Ei tommosia ilmatilojen rahastuksia pirä olla. On kuin jäänteitä 60-70- luvulta kun piti olla matkaratioonkin erikseen lupa ! Naurettavia ! Shocked Very Happy


En minäkään ymmärrä miksi minun pitää maksaa harrastuskäytössä olevasta VHF-radiopuhelimesta liki 20 € joka vuosi. Minusta kyse on piiloverotuksesta eikä mistään muusta. Suomessa on veroaste jo maailman korkeimpiin kuuluvia mutta julkiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat vain niukasti Länsi-eurooppalaista keskitasoa. Elämisen kustannukset ovat Suomessa kasvaneet jatkuvasti joten ei ihme jos tällaiset täysin tyhjästä tehdyt maksut herättävät turhautumista. Suomessa ovat viimevuosina kasvaneet vain verot ja kansalaisten valvonta yhä uusilla asetuksilla.


Maksaahan se kännykänkin taajuus, siinä vaan maksat sen operaattorille joka hoitaa velvoitteet valtiolle. http://www.ficora.fi/attachments/suomiry/1156442766370/SuorttiP_taajuusmaksu.pdf

Yksi vaihtoehto olisi laittaa maksut tuotteiden hintaan tai velvoittaa myyjät maksamaan ne jollain tapaa. Tällöin ongelmaksi tulisi se, kuinka maksetaan maksu niistä laitteista joita ei myy suomalainen myyjä.

Toki jos maksu menee, niin pitäisi pyrkiä siihen että se on mahdollisimman yksinkertainen järjestelmä.

Loppu on sitten politiikkaa, valtio tarvitsee rahoja eri tavoin. Täytyy muistaa että valtion pitäisi olla meitä varten eikä meidän valtiota varten. Tällä periaatteella raha tulee sitten kiertoon. Taajuusmaksuilla kustannetaan esimerkiksi niitä kuluja joita näiden asioiden säännöksien ylläpidosta syntyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jlo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2012
Viestejä: 464
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 26.12.2013 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen lainaamassa kaverin vhf ja täytyy siihen hankkia lupa. Oma olis tarkoitus hommata myöhemmin. Koskeeko lupa aina sitä tiettyä vhf vai saako sillä käyttää muutakin laitetta, jos hommaan siis oman myöhemmin, täytyykö siihenkin hakea taas lupa erikseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 26.12.2013 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavallaan se lupa kulkee puhelimen mukana. Omatkin puhelimet on luvitettu metsästyseuran nimiin.

löyhästi aiheeseen liittyen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
k08888
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2011
Viestejä: 697

LähetäLähetetty: 26.12.2013 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Tavallaan se lupa kulkee puhelimen mukana. Omatkin puhelimet on luvitettu metsästyseuran nimiin.

löyhästi aiheeseen liittyen.




Eikös tuo lupa ollut "ennenvanhaan" puhelinkohtainen, puhelimen tiedot oli luvassa eriteltynä? Ja nykyään lupa oikeuttaa pitämään mukanaan x määrää puhelimia=luvassa ei ole puhelimesta minkäänlaisia tunnistetietoja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8950

LähetäLähetetty: 26.12.2013 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo lupa ei ole puhelinkohtainen tai sitä ei ole sidottu tiettyyn laitteeseen. Laitteet pitäisi (käsittääkseni) olla luvanhaltijan tai sitten olla jokin sopimus, jolla todetaan tietyn laitteen tai tietyn henkilön omistaman laitteen olevan luvan piirissä. Ilmeisesti tämä on hyväksytty esim. mesästysseurojen lupien yhteydessä.

Radiolupaa ei voi siirtää toiselle, mutta radioliikennelain (2001/1015 §10 ) mukaan Radioluvan siirtämiseksi ei katsota luvan luovuttamista sen haltuun, jolle luvanhaltija antaa radiolähettimensä väliaikaisesti käytettäväksi. Luvanhaltija vastaa tällöinkin siitä, että radiolähetintä käytetään lupaehtojen mukaisesti.

Esimerkiksi 2-4 laitteen luvan hinta on sama ja minulla on tuollainen lupa. Metsällä ollessani voisin "pelastaa" kolme luvatonta kaveria sakoilta väittämällä niiden olevan minun lupani piirissä. Kyselin tätä viestintävirastosta ja he viittasivat tuohon yo. lakipykälään. Tarkkaan ottaen noiden kaverien puhelinten pitäisi olla minun omistamiani. Tai sitten olemme sopineet "yhtymästä", jossa jokainen hommaa oman puhelimensa ja minä sen edustajana hommaan luvat. Tuollainen sopimus voi olla suullinenkin... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jlo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2012
Viestejä: 464
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 26.12.2013 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eli siis tarvinko luvan jos lainaan pariksi päiväksi kaverin puhelinta, vai kattaako hänen lupansa minun käytön, jos kannan hänen lupaa mukana? Jos tarvitsen oman luvan, voinko hakea sen puhelimelle, johon kaverilla on jo lupa? Lupahaussa kysytään käyttö paikkakuntaa, onko se jotenkin sitova, jos jahteja on muuallakin, kuin kotipitäjässä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8950

LähetäLähetetty: 26.12.2013 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jlo kirjoitti:
Eli siis tarvinko luvan jos lainaan pariksi päiväksi kaverin puhelinta, vai kattaako hänen lupansa minun käytön, jos kannan hänen lupaa mukana? Jos tarvitsen oman luvan, voinko hakea sen puhelimelle, johon kaverilla on jo lupa? Lupahaussa kysytään käyttö paikkakuntaa, onko se jotenkin sitova, jos jahteja on muuallakin, kuin kotipitäjässä?


Tuo on tilapäistä lainaamista ja se on OK. Lupaa ei edes tarvitse olla mukana, mutta se helpottaa, jos satutaan kysymään.

Metästysradion luvassa ei tarvitse olla yksilöityä puhelinta eikä paikkakuntaa. Lupaa voi hakea sähköisesti tuolta:

https://eservices.ficora.fi/radiolupa/application_form

Olet ehkä tutkinut jotain muuta hakemuskaavaketta, mutta tämä on erityisesti metsästysradiota varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Sivu 4 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com