OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ajatuksia jahtimaasturista?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 09.06.2010 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
Jahtimaasturia ajateltaessa pitäis muistaa sekin ajatus, että maastossa ajettaessa ei asetta saa olla mukana. Ja maaston ja tien ero on se, että "tietä" pitää pystyä ajamaan tavallisella henkilöautolla.
Eli ei jahtimaasturi tartte kovin kummosia maasto-ominaisuuksia. Lumikeleille vähän reilummin maavaraa ja jonkunmoinen neliveto. Niillä pärjää.


Eli ns. cittari. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iisiraireri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Elo 2007
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 09.06.2010 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
...Lumikeleille vähän reilummin maavaraa ja jonkunmoinen neliveto. Niillä pärjää.

Vaan kun näissä citumaastureissa ei ole enään sitä tarvittavaa maavaraa.
Meitin yksi suosikkilounaspaikka on erään ison paikallisen autoliikkeen "piippuhyllyllä". Toisinaan tulee kateltua hallin tarjonta läpi ja useimmiten kiinnostus näihin uudempiin nelivetoihin lopahtaa, kun kurkkaa auton alle ja toteaa mitättömän maavaran. Meidän jahtimailla pärjäisi hyvin tarpeeksi korkealla etuvetoisellakin (hätävarana lumiketjut), mutta kun sellaista autoa ei ole tehty sitten 90-luvun alun.
Se on aivan sama sutiiko auto 2- tai 4-vetoisena mahastaan kiinni. Mettäautotie, jossa pääsee vielä tukkirekalla, ei enään riitä nyky"maastureille". Onneksi on vielä hehgissä oikeita maastoautoja ja MIG-hitsauskoneita, joilla ne pidetään kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 09.06.2010 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

se on siinä.. http://www.nettiauto.com/nissan/terrano/3246699
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyräys
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 3171
Paikkakunta: SS

LähetäLähetetty: 09.06.2010 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
Ja maaston ja tien ero on se, että "tietä" pitää pystyä ajamaan tavallisella henkilöautolla.


Onkos tämä nyt ihan faktaa? Kelirikon aikana joku tie muuttuu maastoksi kun ei pääse hlöautolla menemään ja silloin ei saa olla aseita kyydissä? Shocked
_________________
Save a tree - eat a beaver
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Navarone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2005
Viestejä: 877
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 09.06.2010 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä kun tulee vastaan se tukkiautoilla raitelle ajettu metsäautotie mitä pistäis henkilöautolla ajaa niin tulee maasturia ikävä.. Vähän Jos vielä uudenpi niin ei mukavempia ääniä kun keskipankka hieroo pohjaa ja muovipuskureita.. Oli kelirikko tai ei niin tie on tie maasto maastoa.. Harvaa metsäautotietä on tehty henkilöauto liikennettä varten vaan aivan muita intressejä silmällä pitäen.
_________________
naturalis messor
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
kirpa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2005
Viestejä: 652
Paikkakunta: Kempele

LähetäLähetetty: 10.06.2010 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime talvi sen taas osoitti, että oikeat maastoautot tehtiin aikoinaan Japanissa. Eli Toyotan mallit LJ ja BJ olivat ainoat oikeat maastoautot viime talvena. Maavaransa puolesta hilux oli oikeaa kokoluokkaa, mutta huono painojakauma ja julmettu kääntösäde tiputti sen näiden mallien taakse. Nuo uudet sity "maasturit" voi kyllä jättää omaan arvoonsa, kun aletaan jahtiautoista puhua. Minun vanhassa ladassakin oli enemmän maavaraa, kuin noissa uusissa urbaaniviidakon sotaratsuissa. Noihinkin saa tietenkin laittaa jääkiekkoja väliin, mutta silloinkaan maavara ei ole edes vakio hiluxin luokkaa.
_________________
Miksi tyytyä 6-packiin kun mäyriskin on olemassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iisiraireri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Elo 2007
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 10.06.2010 08:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kirpa kirjoitti:
... Noihinkin saa tietenkin laittaa jääkiekkoja väliin, mutta silloinkaan maavara ei ole edes vakio hiluxin luokkaa.

Ei kait noissa uusissa citumaastureissa enään runkoa ole, eli ei taida onnistua lätkäkorotus. Tieten monen tonnin alustan korotussarjoilla saa muutaman sentin.


Viimeinen muokkaaja, Iisiraireri pvm 10.06.2010 11:33, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 10.06.2010 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Retonkimies kirjoitti:
petri r kirjoitti:
hmm...jotenkin näkisin jahtiauton sellaisena tekniikalttaan lujana, yksinkertaisena ja maastossa etenevänä laitteena. Jotenkin nohin Isuzu Trooppereihin ja ehkä myös Opeleihin en osaa näitä ominaisuuksia yhdistää...


Voitko hieman tarkentaa ja laittaa vaikka esimerkkiä näistä "oikeista" jahtimaastureista. Mikä niissä on erona esimerkiksi Fronteraan ja Trooperiin nähden? Pelkkä merkkihän ei sinänsä ole ratkaisu, olipa se sitten vaikkapa Toyota.

Mielestäni jahtimaasturissa on myös oltava hyvät tieajo-ominaisuudet, onhan suurin osa jahtiin menosta yleensä maantieajoa. Eikä taloudellisuuskaan pahaa tee.


Niin...kysymys onkin juuri siitä mitä arvostaa ja miten käsittää "jahtiauton". Tietyt asiat ovat vaan ristiriitaisia...mitä paremmat maasto-ominaisuudet niin luultavasti sitä heikommat maantieominaisuudet (korotukset, isommat renkaat, karkeammat renkaat jne). Toisaalta, esim. kierrejousitus tuo mukavuutta maantielle ja samalla pehemyttä ja pidempiä joustovaroja maastoon.

Meillä maasturilla viedään ajomiehiä ja passimiehiä maastoon...mukavahan se on että ei tarvi kovin pitkästi kävellä paksujen vaatekertojen ja reppujen kanssa. Samoin hirven raadot vedetään pois metsästä autolla, kärryllä, vinssillä tms. Tiet ovat joskus soraa, joskus metsäautoteitä, joskus traktoriuria ja joskus metsäkoneen uria. Auto saatta seistä metsässä viikon pari ja se sais kyllä lähteä käyntiin loppusyksystäkin ilman roikkaa. Tästä johtuen kuitenkin maasto-ominaisuudet painottuvat, tuntimääräisesti suurin osa ajosta on siis maastoajoa. Tietyt autot ovat jo tehtaalta tullessa enemmän maastokelpoisia kuin toiset (Mersun G, Defender, ehkä vanhat ranget), toisista saa raketamalla (Toyotat, osa suzukeista, osa nissaneista), toisista ei vaan saa edes rakentamalla sellaisia. Tähän viimeiseen kategoriaan kuuluu ehkä se troopperi tms... Smile mutta vain minun "kriteereillä katsomalla"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Retonkimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 1407
Paikkakunta: Riekkomailla

LähetäLähetetty: 10.06.2010 12:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkennatko petri vielä ihan teknisesti mikä erottaa esim. Toyotat ja Trooperit yms. toisistaan. Miksi Trooperista tai Fronterasta ei saa edes rakentamalla maastokelpoista? Oletko itse tutustunut koskaan kyseisiin autoihin, vai puhutko mutulla?

Osa jahtimaastureista ovat siis niitä ruosteisia offipelejä jotka ovat koko kauden metsässä, osalla taas kuljetaan jahtimatkat kotoa metsäautotien päähän ja kotimatkalla käydään vielä ostoksillakin. Eli jahtiauto-käsitteen voi ajatella monella eri tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 10.06.2010 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Retonkimies kirjoitti:
Tarkennatko petri vielä ihan teknisesti mikä erottaa esim. Toyotat ja Trooperit yms. toisistaan. Miksi Trooperista tai Fronterasta ei saa edes rakentamalla maastokelpoista? Oletko itse tutustunut koskaan kyseisiin autoihin, vai puhutko mutulla?

Osa jahtimaastureista ovat siis niitä ruosteisia offipelejä jotka ovat koko kauden metsässä, osalla taas kuljetaan jahtimatkat kotoa metsäautotien päähän ja kotimatkalla käydään vielä ostoksillakin. Eli jahtiauto-käsitteen voi ajatella monella eri tavalla.


Niin voi käsittää ja siksi ehdotinkin, että kyselijä täsmentää omia arvostuksiaan Wink Ei kannata kuitenkaan vetää herneitä nenään jos omistat troopperin. Luultavasti siinä on hinta ja sinun tarve kohdannut. Itsekkään en ole mieletön Toyo fani, mutta muutamat perushankaluudet maastokelpoisuuden näkökulmasta Troopperista ja fronterasta.

1) edessä on erillisjousitettu akselisto => ei ikinä saa niin pitkiä joustoja ja niin herkkää alustaa mitä esim Tojon LJ 70 on vakiona tai Range, Defe tai G mersu.
2) yllä olevasta syystä sitä ei voi myöskään juuri korottaa, että ratkeaisi maastokelpoisuuden kannalta kaikkein olennaisin asia => koko/painoluokkaan nähden riittävän suuret pyörät. Toisaalta tämä isojen rattaiden mahtumattomuus voi olla helpotus, koska voimansiirto tuskin kestäisi kovin suuria rattaita sekä jyrkentyneitä nivelien kulmia.
3) maastoon tarkoitettujen autojen alustan suunnittelussa on vähän eri tavalla mitoitettu tukivarsien paksuudet, ohjauksen osat ja niiden sijainti jne. Huomaat kyllä kun katsot vaikka G mersun alle ja sitten troopperin alle. Eipähän ole heti solmussa jos on vähän muhkuraa tiessä. Samoin myös jakovaihteiston välitys on tehty riittävän lyhyeksi, jotta maastossa pääsee tarpeeksi hitaasti ilman kytkimen polttamista.
4) maastoon tarkoitetuissa autoissa on usein kytkettäviä tasauspyörästän lukkoja (G-mersu, HJ-61) joko vakiona tai lisävarusteena tai aftermarket osana. 4 rengasta vetää vs. troopperin 2 rengasta.

Ei jahtimaasturin tai offiautonkaan tarvitse olla ruosteinen romukasa. Itse ajoin uutena ostamallani vm. 2003 King Capillä vuoteen 2006 ja ihan tyydyttävästi se meni kun sitä vähän rakenteli (korotukset, panssarit, vinssi, isommat rattaat jne). Mutta kyllä sen huomasi, että suunnittelun filosofia on muualla kuin todellinen "maastokäyttö": erillisjousitetun etupään ja takana olevan lehitjousituksen vuoksi mukavuus ja herkkyys oli heikkoa ja kaksi vetoinen se vaan oli...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapanih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2007
Viestejä: 1290
Paikkakunta: Posio

LähetäLähetetty: 10.06.2010 14:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kylmaar petrir:n kannattas lukasta vähän maastoajoneuvolakia. Ei maha riittää selitykseksi paksut vaatteet ja painava reppu, jos viranomainen tavoittaa maastosta autolla pyssyjen kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6561

LähetäLähetetty: 10.06.2010 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyräys kirjoitti:
tapanih kirjoitti:
Ja maaston ja tien ero on se, että "tietä" pitää pystyä ajamaan tavallisella henkilöautolla.


Onkos tämä nyt ihan faktaa? Kelirikon aikana joku tie muuttuu maastoksi kun ei pääse hlöautolla menemään ja silloin ei saa olla aseita kyydissä? Shocked


Maaston ja tien ero on siinä että tie on ns. rakennettu. Esim. tien syrjään on kaivettu oja. Eli vaikka kuinka tasainen maasto jossa on ajourat, joita pystyy ajamaan vaikka ferrarilla, ei ole tie, vaan maastoa.

Ps. tämä on sitten viranomaistulkintaa, ei mitään kaivettua lakitekstiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 10.06.2010 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapanih kirjoitti:
Kylmaar petrir:n kannattas lukasta vähän maastoajoneuvolakia. Ei maha riittää selitykseksi paksut vaatteet ja painava reppu, jos viranomainen tavoittaa maastosta autolla pyssyjen kanssa.


joo, pysytään nyt tässä jahtiautoteemassa Wink Jokainen käyttäköön autoa miten parhaaksi näkee, joko lain mukaan tai vähän sitä joustaen. Meillä on peräkärryssä pehmustettu laatikko missä voi pitää pyssyjä kun poistuu tieltä Smile Meillä on myös sellaisia "penkkateitä" että tervetuloa henkilöautolla ajamaan Wink Ja useinmiten kun tosissaan joutuu poistumaan metsään niin silloin haetaan sitä kuollutta raatoa...ei siinä enää pyssyjä tarvi Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tahaton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 1022
Paikkakunta: tunturien yöpuoli

LähetäLähetetty: 10.06.2010 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Katselin joskus VP:n palvelupisteessä karttaa, johon minun mielestä oli merkitty "tiet" ja "ajourat" erikseen, siis missä saa ajaa ilman eri lupaa ja missä luvan kanssa. Totesin hiljaa itsekseni, että olin monta kertaa rikkonut lakia, vallankin Kutturan suunnalla ja aivan yllättävissäkin paikoissa. Siis ajanut "jahtimaasturillani" pyssyjen ja rensselien kanssa sellaista tietä, jota ei ole. Kyllä hävetti, mutta kun on sellainen auto, jolla ei tarvitse kiinittää tien kuntoon huomiota, voi tällaisia virheitä sattua.
_________________
loputon suo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapanih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2007
Viestejä: 1290
Paikkakunta: Posio

LähetäLähetetty: 10.06.2010 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sannoo tuo lakiteksti yksoikosesti, että:
Metsästysaseen kuljettaminen moottorikäyttöisessä ajoneuvossa maastossa on kielletty...... Kielto koskee myös ajoneuvoon kytkettäviä perävaunuja, rekiä t.m.s.....
Mutta laithan on luotu rikottaviksi, ja valvonta viitteellistä eli puutteellista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24  Seuraava
Sivu 22 Yht. 24

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com