OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pelastautumispuku eräkäyttöön.
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.04.2009 11:11    Viestin aihe: Pelastautumispuku eräkäyttöön. Vastaa lainaamalla viestiä

Pelastautumispuku eräkäyttöön.


En tiedä, onko muut pistäneet merkille, että ”kasvihuoneilmiötalvet” ovat tulleet ---> Jäälakeus ei käyttäydy enää samoin kuin aikaisemmin. Ja nämä ovat aiheuttaneet yllätyksiä erityisesti kokeneille jäälläliikkujille ---> Valitettavia hukkumistapauksia on ollut useita.



Itse olen käyttänyt kaverilta lainaamaani pelastautumispukua. Tämähän on siis sellainen asu, johon ei mene vesi pesään ja jossa voi oikeasti selvitäkin ”kylmästä kylvystä” ja jatkaa reissua normaalisti.

Tämäntyyppisellä asulla on kuitenkin melkoisesti noita miinuspuolia:

- Kohtuullisen kallis, jos ei suhteuta oman hengen käypään arvoon.
- Melkoisen epämukava päällä.
- Hankala yhdistää muihin ”eräkamppeisiin”
- Hankala käydä ”tyhjennyksellä”
- Hankala pukea päälle
- Pelastautumispukumiehen ilmestyminen jäälle aiheuttaa paniikkia muissa…
- Jne.


Ainakin itselle tämäntyyppiselle asulle on käyttöä kohtuullisen harvoin: Huonoilla jäillä, joillain merilinnustuskeikoilla jne. Toisaalta, hankalissa paikoissa pystyy operoimaan melkoisen rennosti puku päällä.

Nyt näkyi mielenkiintoinen ja ainakin itselleni uusi tuttavuus markkinoilla. Idealtaan voisi olla sopivampi erätyyppiseen käyttöön.

http://www.ursuk.com/mpsmultipurposesuit

” MPS Multi Purpose Suit

Ursuit® 5113 on erittäin kevyt uloimman vaatekerroksen alle puettava kuivapuku.”

Hinnaltaan tuo ajaa kai johonkin 400…500e väliin.

Onko jollain moisesta kokemusta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SuomäkiPori
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Elo 2008
Viestejä: 63
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 07.04.2009 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ideana tosi hyvä esim. sorsastuksessa, veneilykäytössä yms, päälle voi laittaa sopivan maastoasun ja veteen joutumisen varalta alla tuollainen puku.
Itseänikin kokemukset kiinnostavat, meinasin jo melkein hankkia mutta arvuuttelin kuitenkin kestävyyden ym kanssa.
Tuolta hintaan 469 €.
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=9264&nimi=Ursuit+MPS+5113+-kuiva+v%E4lipuku
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 07.04.2009 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jälleen hyvä aihe Lahtiselta!
Itse painiskellut nimittäin juuri saman asian kanssa. Kaverilla on tuo kuiva välipuku ja hän ainakin kehui sitä hyljejahtikäytössä.
Hänen mukaan puku on miellyttävän kevyt, eikä juurikaan ahdista vaikka pitäisi koko päivän päällä.
Ainoa mistä hän valitti on tarpeilla käynnin vaikeus. Ottaisikin nyt puvun sepalusvetskarilla. Pukua näyttää olevan tarjolla
hieman alle 400 €:n esim. Melontapisteellä, mutta sepalusvetskari nostaa tietysti hintaa.

Itse halusin kuitenkin vahvemman puvun ja päädyin yksiosaiseen 5108-pukuun. Tämä puku siis tulossa itselleni:
http://www.ursuk.com/ursuitproimmersionsuit17
Puku tulee minulla enimmäkseen kalastuskäyttöön. Kyseinen puku on kaverillani työkäytössä ja hän ainakin kehui sitä.
Puku vaikuttaisi helpolta pukea päälle, koska vetoketju avautuu kaula-aukosta alkaen. Vetoketju avautuu myös kohtuullisen
lähelle haaroja tarpeilla käyntiä ajatellen.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.04.2009 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:


Itse halusin kuitenkin vahvemman puvun ja päädyin yksiosaiseen 5108-pukuun. Tämä puku siis tulossa itselleni:
http://www.ursuk.com/ursuitproimmersionsuit17
Puku tulee minulla enimmäkseen kalastuskäyttöön. Kyseinen puku on kaverillani työkäytössä ja hän ainakin kehui sitä.
Puku vaikuttaisi helpolta pukea päälle, koska vetoketju avautuu kaula-aukosta alkaen. Vetoketju avautuu myös kohtuullisen
lähelle haaroja tarpeilla käyntiä ajatellen.


Uskoisin, että tuo vetoketjuratkaisu hakkaa 100-0 käytön miellyttävyydessä Sea Horsen ratkaisun. Siis, jos vetoketju oikeasti ”aukaisee kauluksen”. Sea horsessahan ainakin itseäni ryydyttää tuo kireä kaulusratkaisu ja silloin tällöin pukua tulee pidettyä ”kaulus niskassa" ja vetoketju auki ---> Tuolloinhan hukkuu varmasti, jos käy vahinko…

Jos otit Fox66 tuon Ursuitin puvun saappailla, niin ne kumminkin hajoavat parissa kaudessa Smile. Suosittelen vaihdattamaan tehtaalla ne ”sukkamallit”, jolloin voi käyttää mitä tahansa saappaita. Ainakin itse olen tykännyt tuosta mahdollisuudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.04.2009 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:

Kaverilla on tuo kuiva välipuku ja hän ainakin kehui sitä hyljejahtikäytössä.
Hänen mukaan puku on miellyttävän kevyt, eikä juurikaan ahdista vaikka pitäisi koko päivän päällä.
Ainoa mistä hän valitti on tarpeilla käynnin vaikeus. Ottaisikin nyt puvun sepalusvetskarilla. Pukua näyttää olevan tarjolla
hieman alle 400 €:n esim. Melontapisteellä, mutta sepalusvetskari nostaa tietysti hintaa.



Mielenkiintoinen vaihtoehto tosiaan tuo, jos hinta jää alle 400e hujakoille.

Jos ajatellaan vaikkapa käyttäjää, joka ”tarvii pukua silloin tällöin” ---> Uskoisin moisen puvun kestävän todella kauan.

Samoin ”kevyellä puvulla” on sekin etu, että sen voi nakata vaikka reppuun mukaan, jos kelit sattuukin olemaan ”siinä kaaressa” reissulla, niin vetää tuon sitten kamojen alle.

Itse olen Ursuitin kanssa ollut jäissä ja sen kanssa ei oikeasti ole minkäänmoista hätää. Se on melkoinen etu siinä tilanteessa verrattuna pilkkihaalareihin…



Itse lähdin minkkiloukuille, jotka olin kiertänyt edellisenä viikonloppuna moottorikelkalla ”hyvissä jääoloissa”. Pidin pelastautumispuvun laittoa, ”turhana homosteluna”, mutta laitoin sen kumminkin, kun emäntä vaati (Oli juttu Aamun lehdessä, että joku oli tuolla kulmalla juuri edellisenä päivänä hukkunut).


Omalla kohdalla olen pelastautumispuvun kanssa huomannut, että ”kallista pukua mieluusti säästelee”. Suurin käyttöä vähentävä seikka on kuitenkin se puutteellinen mukavuus päällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 07.04.2009 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asiassa olin jo päätymässä kaksiosaiseen Gemino Operative-pukuun, mutta 5108:n halvempi hinta ja vetoketjusysteemi
vei lopulta voiton. Käytännössähän tuon vasta näkee kuinka toimiva 5108 on. Pähkäilin myös saapas/ sukka-systeemien välillä.
Keskustelupalstoilla on mielipiteitä molempiin suuntiin. Toiset tykkää ettei ole erillisiä märkiä kenkiä kuivateltavana kahluun jäljiltä
ja toisille taas on ehdoton juttu, että saa itse valita mieleiset kengät. Itselleni puku tulee nyt sitten saappailla. Katsotaan kauanko kestävät.
Pilkkihommatkin jääneet viime vuosina vähiin, koska olen ollut niin arka menemään meren petollisille jäille. Ja paras pilkkiaikahan on juuri
viimeisillä jäillä. Vielä kun hyljejahtiakin on luvassa niin laitoinpa tuon puvun tilaukseen. Loppujen lopuksi puku on kuitenkin kohtuullisen
halpa henkivakuutus, ja nyt voi sitten aivan eri turvallisin mielin mennä merelle.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.04.2009 15:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa käytössä puku on ollut ”varmuuden varalla”. Eli en ole hyödyntänyt tuota esimerkiksi pudotettujen lintujen noutamisessa uiden tai kahlaushommissa silloinkaan, kun siinä oli saappaat.

Oman näkemykseni mukaan kun märkä puku vetää pinnan kuivaamiseen tarvittavan lämmön kumminkin siitä sisälläolevasta ukkelista.


Merellä kun liikkuu, niin aika ehdoton tuo asu on. Erityisesti, jos jäätilannetta ei pysty seuraamaan päivittäin. Tuommoiseenkin kohtaan kun tulee muutaman millin jää ja vähän lunta päälle, niin ikävän yllätyksen voi tuottaa.



Jos omistaisin Erätukun ---> Tekisin noita kamojen alle tulevia "sukkapukuja" Airtexvilleristä jollain halvalla asepussin "vedenkestävällä" vetoketjulla ja myisin satasella --> Aika monessa jäihinputoamistilanteessa tuo auttaisi sen verran että pysyt suht kuivana minuutin tai pari ja ehdit kaiken järjen mukaan ylös avannosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 07.04.2009 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuommoiselle pelastuspuvulle olisi käyttöä muuallakin; jos sattuu olemaan vähäisiä ylipaino-ongelmia niin tuollainen vaan päälle ihan tavalliseen kanalintujahtiin. Päivän kun kävelee niin saattaa olla että ukolta on muutama kilo hävinnyt matkalle (tai itseasiassa valunut hikenä puvun jalkoteriin). Wink

Kaveri käytteli syksyisin purjehdushommissa haalarimallista pelastaitumispukua jos oli pahempaa keliä tiedossa ja kovasti positiivista oli palaute. Merkkiä en muista mutta hintava oli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 07.04.2009 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus kävelin ns. nimettömällä kalvolla varustetulla kalvopuvulla kunnon jokipusikon läpi hirvenpyynnissä. Taisi käydä niin, että pakkasta oli pari astetta ja se iltaa kohti hieman vielä kiristyi. Kastuin puvun kanssa sisältä niin, että jouduin tekemään "isot tulet" jonka lämmössä kuivattelin asua ainakin kaksi tuntia. Höyryä nousi vielä tuonkin jälkeen reippasti.

Ajatuksekseni muodostui:
Huonosti hengittävä kalvo kastelee sisältä ja on ilmojen kylmetessä hyvä varuste saattaa itsensä hypotermiaan. Siinä missä avantoon pulahtaminenkin. Tai jos ei ole täydellistä vaihtovaatesettiä mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 07.04.2009 17:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri noin se on kun sanot, perisofeus.

Tuo painonpudotus toimiikin turvallisesti vain alkusyksyn lämpiminä päivinä. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
näätämies212
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2006
Viestejä: 1143
Paikkakunta: pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.04.2009 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ostin parivuotta sitten juuri tuon Ursuit® 5113 kuivan"väli"puvun. Hyljejäille on mukavempi mennä kun tietää että toiminta-aikaa on vaikka satuiskin mennä jäistä läpi. Puku on kevyt ja väljä päällysvaatteiden alla joten ei haitaa normaalia liikkumista, tosin villapaidan voi vaihtaa ohuempaan, hengittävyys ei kuitenkaan poikkea normaalista gore-asusta.
Talvella saareen moottorikelkkaillessa on sitten enemmän vaatetta kuivapuvun päällä. Eli asu on omiin tarpeisiin sopivan muuntuva.
Yksin olen yleensä verkot laskenut ja nostanut, jolloin putoaminen veneestä syyskylmään mereen on miltei varmaa menoa, niin tuo tämä tiettyä turvaa siihenkin touhuun.
Tulipa tuota testailtua jäitten lähdön jälkeen, n. 5 minuutin kellunta jäisessä vedessä oli hubaa puvun alla ainoastaan pitkät alusvaatteet! Very Happy


Viimeinen muokkaaja, näätämies212 pvm 07.04.2009 18:13, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 07.04.2009 17:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kanssa punninnut eri vaihtoehtoja tuolta ursukilta. Sea horse nyt vaikuttaisi tähän astisista parhaimmalta. Tehtaan mukaan istuvuus päällä on parempi kuin fox66 mainitsema RDS 5108 Pro Immersion Suit. Sekin kävi mielessä aluksi. Sea horsea sovitin vene-messuilla viime helmikuussa, kun ei ollut muuten vielä tarpeeksi kuuma siellä ihmisjoukossa. Kaulus ei tosiaan mikään kovin mukava ole mutta jos se joskus hengen pelastaa niin onko sillä väliä.

Saapasmalli olisi itselleni ehdoton koska käyttäisin pukua myös loppusyksyn sorsapasseissa lähellä rantaa. Puku päällä täytyisi voida kahlata lyhyitä matkoja, siirtymiset passiin rannalta noin 500m. Mutta se otanko talvisaapas mallin vai sen perusmallin, on auki vielä. Muistaakseni 70e tulee lisämaksua talvisaapasmallista? Sepalusvetoketju 105e?

Ja tuon pelastuspuvun päälle joku ohkainen naamioasu sorsapassia varten. Kai se vähän säästää itse puvun pintakangastakin hankaukselta naamioinnin lisäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5941

LähetäLähetetty: 07.04.2009 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loistava aihe.

Sain siitä niin hyvän idean, että aivan kutkuttaa. Taustaa; olen pitkään miettinyt, miten ratkaista satunnaisten sorsajahtien veneongelma. En mieti enää. Kuivapuku päälle ja kaislikon reunaan kellumaan! Kun vielä maalaan mahan siniseksi ja teippaan kaislatuppoja munaskyykkeleihin niin jumal'auta, siitä tulee sorsien verilöyly!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fspitz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1289
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 07.04.2009 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla menossa toinen olikohan 5110 ursuitilta. Ensimmäinen kesti yhdeksän vuotta kovaa käyttöä merellä metsästys ja kalastuskäytössä. Oli muuten joulukuussa käytössä ja laitoin talvisäilytykseen jo oli keväällä saappaiden pohjat lattialla. On muuten eripeli luodoille rantautuessa, eikun peräankkuri pohjaan konella lähemmäs rantaa ja eikun ukko yli laidan ja viemään keulaköysi rannalle.
_________________
Minkä sanoin sen voin myös perua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20122
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.04.2009 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fspitz kirjoitti:
Mulla menossa toinen olikohan 5110 ursuitilta. Ensimmäinen kesti yhdeksän vuotta kovaa käyttöä merellä metsästys ja kalastuskäytössä. Oli muuten joulukuussa käytössä ja laitoin talvisäilytykseen jo oli keväällä saappaiden pohjat lattialla.



Ainakin vanhoissa Ursuiteissa nuo saappaat olivat murheenkryyni. Jos itse olisin hommaamassa saappaallista mallia, tutkiskelisin kyllä sitä talvimallin kenkää mahdollisena vaihtoehtona.

Ohessa, toki iällä oleva, Ursuit Sea Horse noin 10 käyttökerran jälkeen.






Viimeinen muokkaaja, Lahtinen pvm 08.04.2009 13:48, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com