OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

avotähtäin vs. kiikari hirvenmetsästyksessä?
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 31.08.2004 20:09    Viestin aihe: avotähtäin vs. kiikari hirvenmetsästyksessä? Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kiikari välttämätön kapistus hirvenkaadossa? Onko olosuhteita, jolloin kiikarista on huomattavaa etua/haittaa?
Takaisin alkuun
sk
Vieras





LähetäLähetetty: 31.08.2004 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kiikari mikään välttämättömyys ole hirvenmetsästyksessä.Hämärässä ammuttaessa siitä kuitenkin on selvää hyötyä.Nopeissa tilanteissa, läheltä ammuttaessa taas avotähtäin on "toimivampi". Ja ei avotähtäin ainakaan missään olosuhteissa huuruunnu.Itselläni oli alkuina avotähtäin mutta nyt on ollut 10 vuotta kiikari. Joskus on käynyt mielessä että jos vaihtas avotähtäimeen takaisin.Koirametsästyksessä avotähtäin on kätevämpi kuin kiikari.Eikähän se avotähtäin ole niin herkkä kolhuille kuin kiikari. Tietenkin kauas,esim.pellolle ammuttaessa kiikari on parempi ja pystyyhän sillä hyvin tutkailemaan maisemia kulkiessa.
Takaisin alkuun
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 31.08.2004 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten olis poijjaat Aimpointti, yhistyy meinaan samassa kamppeessa avotähtäimen edut nopeissa tilanteissa ja aika hämärässäki sillä näkkee ammuskella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Special
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Hei 2004
Viestejä: 79

LähetäLähetetty: 01.09.2004 01:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi vaihtoehto on kiikarin pikajalat, täydelliseen puskapassiin tai koiramiehenä ollessa käytössä avotähtäimet ja paremman näköalan passeihin kiikari taas päälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VKK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tou 2004
Viestejä: 3306
Paikkakunta: "Mauser-maa"

LähetäLähetetty: 01.09.2004 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peezzi kirjoitti:
Miten olis poijjaat Aimpointti, yhistyy meinaan samassa kamppeessa avotähtäimen edut nopeissa tilanteissa ja aika hämärässäki sillä näkkee ammuskella.

Minäkin valitsin punapistetähtäimen,vaikka kiikarikaupassa olin.En ole vielä ainakaan pettynyt. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 01.09.2004 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole kiikari pakollinen, avoilla on nopeampi ampua.
Nykyaseissa tuppaa oleen niin lyhyt tähtäinten väli, että tulee jo sadan metrin matkalla ohilaukauksia. (kokemusta on)
Pystykorvan tähtäimillä homma vielä pelaa, uudemmissa pitäis rakentaa avotähtäimet itse.
Jos ei harrasta kytisjahtia, suosittelisin punapisteen hankintaa.
Eri asia on sitten ne heikon näkökyvyn omaavat kaksteholaseja käyttävät jahtuumiehet...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 01.09.2004 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ainakin huomannut sen että kaikilla/aluksi ei ainakaan silmä riitä avotähtäimelle pitkältä matkalta. Itse kun kokeilin, niin ensin oli vähän opettelua, kuten aina. Silmä kun on optinen laite siinä kuin kiikarikin, ja siihen voi tulla vikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 02.09.2004 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ymmärrä miten avotähtäimillä voisi olla nopeampi ampua kuin kiikaritähtäimellä. Jos on hyvä kiikari, poskituki oikealla korkeudella ja on harjoitellut niin varmasti kiikarilla ampuu nopeammin kun ei tarvi laittaa jyvää ja hahloa kohdalleen ja sitten elukkaan. Jos on vaikeuksia kiikarilla, niin vika on aseen/kiikarin sopivuudessa miehelle.
Itellä ollut aina yli 20 vuotta kiikarit kivääreissä eikä ole ollut ongelmia kosteuden kanssa vaikka hirvikoirilla olenkin liikkunut.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.09.2004 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isot ovat koirat tai pieni on vieras, kun pystyy koirilla liikkumaan.

No leikki leikkinä. Totuus on kuitenkin se että avot ovat huomattavasti nopeammat kuin kiikari. Yhtä tosi on että ne vaativat harjoittelua todella paljon enempi kuin kiikari. Avoilla pitää oikeastaan pystyä ampumaan vaistomaisesti. Vasta sitten homma hoituu.

Nuorna miehenä itsekkin avottelin paljon kun ei ollut kiikareita ja silloin laukaus lähti nopeasti. Nyt on kuitenkin niin tottunut kiikariin ettei avoja juuri tule käytettyä, eikä niillä harjoiteltua.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 02.09.2004 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi hyvä ratkaisu koiramiehen tähtäinongelmaan on pikajalat.

Mulla on Battue tyyppinen 9,3x62, jossa Apeleilla 1.5-4x20 tähtäin. Tavallisesti pusikoissa rypiessäni kiikari on hirvitetsarien rintataskussa. Tarvittaessa kiikarin saa paikalleen noin 10s sekunnissa.

Yleensä avot riittävät hyvin 50m matkoille ja totta vie ovat varmemmat käyttää nopeissa lähitilanteissa. Ei ole puske lämpö kauluksesta linssejä huuruun tai sitten ole täynnä lunta, kuten koiramiehellä yleensä. Laughing

Kiikari taas puoltaa paikkaansa, jos matkaa haukulle rauhakseen, haluaa tarkkailla kauempaa mitä otuksia on ja esim ampua pidemmältä hollilta +100m varmasti.

Makuasia. Itse aloin treenata avojen käyttöä sen jälkeen kun muutaman kerran hirvet pääsivät painelivat vasemmalta ja oikealta metsässä ohi ja itse lähinnä keskityin putsaamaan kiikaria. Wink

MSa
Takaisin alkuun
sk
Vieras





LähetäLähetetty: 02.09.2004 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se avotähtäin on nopea kun sen oppii.Sanoisin että ampuminen tapahtuu yhtänopeasti kuin haulikolla.Varsinkin kun hirvi on lähellä ei sitä tartte jyvän ja hahlon kanssa arpoa vaan ampuminen tapahtuu lähes vaistomaisesti.Tietenkin etemmäs ammuttaessa pitää jyvä olla oikealla kohdalla ja korkeudella.Tarkka se avotähtäin on kauaskin,oon ampunu teeriä 200 metriin ja hyvin on osunut.Mutta se on todellakin makuasia kumpaa oppii käyttämään.Pikajalat on varmasti hyvä ratkaisu, mutta tuntuisi että tuleeko kiikari varmasti kohilleen jos sen joutuu äkkiä asettamaan.Ja monesti ei ole varaa alkaa liikkumaan ja kiikaria asettelemaan kun hirvi on tulossa kohti.Itse ainakin ootan, että hirvi tulee mahdollisimman lähelle ja ammun sitten.Tietenkin tilanne on eri koiran haukussa jossa useimmiten on aikaa ootella ja ähräillä kaiken laista.
Takaisin alkuun
MSa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 357

LähetäLähetetty: 02.09.2004 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laadukkaisiin ja oikein asennettuihin pikajalakoihin voi mielestäni luottaa.

Mulla on esim hirvikiväärissä Apelin kääntöjalka, jonka kiinnittämiseen aseeseen menee pari sekuntia. Se joko on paikallaan tai ei ole.

Lisäksi Steyrin SSG:n originaalipikajalkoja on parissa kiikarissa, joten yksi kivääri muuntuu tapreen mukaan TA-aseeksi tai lintukivääriksi. Kertaakaan ei ole kohdistus muuttunut.

Apelit ja Steyrin jalkoja olen USEIN tarkistanut kollimaattorilla, jotta onko paikallaan enkä ole havainnut siirtymää. Lisäksi SSG on useaan otteeseen todettu ampumalla olevan kohdillaan.

Anekdoottina voinee mainit myös sen, että olen usein ottanut optiikkan irti SSG:n jaloista, vaihtanut toiseen ja sitten takaisin alkuperäiseen. Usein on niin että kohdistus ei juurikaan muutu alkuperäisestä ehkä 1-2cm /100m. Tulkitsen tätä niin, että jos vain on laadukkaat jalat ja optiikka, niin toleranssit ovat niin pienet että tämäkin on mahdollista.

MSa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 03.09.2004 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei o koirat isoja vaan kirjoitustaito???. Väitän kuitenkin että kiikaritähtäimellä on nopeampaa ampua, kunhan huomioi aiemmin mainitsemani asiat. Mulla on pikajalat hirvikiväärissä (oli hankkiessani valmiina) ja kiikarina Leupold 1,5-5 "hirvensurma". En ole koskaan kiikaria metsässä irroittanut tai harkinnut vaikka lyhin holli jolta hirven ole ampunut oli 8m ja juoksuun. Lisäksi haukusta 15-30 matkalla monia. Tapahtuma on suurin piirtein sillai että ase valmiusasennossa (kuten radalla) jos hirvi seisoo suhtkot sopivasti katse seuraa että koira on riittävästi sivussa. Sitten aseen nosto ja ristikko kohdalleen ja laukaus. Laukaus lähtee käytännössä lähes heti kun ase on poskella. Miten avotähtäimellä ampuu nopeammin kysyn edelleen? Tietysti ko. suoritusta auttaa useat kymmenet tuhannet riistamaali harjoituslaukaukset radalla.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 03.09.2004 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Testausvinkki : pistä haulikkoon kiikari ja kokeile ammutko seiskapallin kiekon alas ennen keskikeppiä. Ilman kiikaria helppo homma. Ihan sama juttu kiväärillä.

Kyllä sitä kiikarinkin kanssa nopean heittolaukauksen voi ampua, kokemusta on. Etenkin pikkusuurennuksilla homma on jopa helppoa, itsellä lähin hirvi ammuttu alle neljän metrin päähän ja juoksuun. Molemmat silmät on toki oltava auki. Mutta takuuvarmasti alle viidenkympin holliin avotähtäimet on nopeammat. Punapiste on sitten näiden välissä.

Ei kannata vetää hernettä nenään, nämä on vaan omakohtaisia kokemuksiani. Kaikilla em. tähtäinlaitteilla on hirviä tantereeseen saatu.
Takaisin alkuun
Razori
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Tou 2004
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 03.09.2004 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alta ammuttavat kiikarin jalat on kans yks vaihtoehto. Lähellä voi ampua avoilla kiikarin alta ja sitten kauemmas kiikarilla. Tosin itellä ei ole sellaisista kokemusta Smile mutta parilla tyypillä meiän seurassa on semmoset
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com