OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Piipun tilaaminen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Viraton hirvikivääri
Vieras





LähetäLähetetty: 03.09.2004 17:58    Viestin aihe: Piipun tilaaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Haltuuni tuli perintönä vanha hirvikivääri jonka piippu on vuosikymmenien saatossa mennyt huonoon kuntoon. Sattumalta huomasin eräällä aseen purkuosia myyvällä jenkkisivustolla aseeseeni sopivan varmint-piippun hyvin houkuttelevaan hintaan. Ajattelin rakentaa minulle tarpeettomasta hirvikivääristä paremmin rata-ammuntaan sopivan.

Piiput eivät kai jenkeissä tarvitse irto-osina mitään lupia? Minun ei siis tarvitse lähettää myyjälle mitään lupapaperia? Mutta miten toimin täällä päässä? Minulla on lupa tälle hirvikiväärille mutta piippu tulee olemaan eri kaliperia kuin mikä aseessa nyt on. Kelpaako tullille ilmoitus siitä että kyseessä on varaosa luvalliseen aseeseen vai pitääkö tälle anoa erikseen ostolupa? Piippuhan pitää käydä näyttämässä ja rekisteröimässä poliislle?

Mitä teen aseen luvan kanssa kun kaliperi muuttuu? Muutetaanko merkintää rekisterissä ja luvassa vai pitääkö ase luvittaa uudelleen? Sulkuväli kannattaa tietysti tarkastuttaa asesepällä mutta pitääkö aseeseen hakea tarkastusleima?

Piippua lukuunottamatta ase on kuluneessa mutta käyttökelpoisessa kunnossa. Lukko toimii moitteetta ja laukaisu tuntuu hyvältä. Tukki on kolhuinen mutta kunnostettavissa. Tässä kunnossa sillä on arvoa ehkä vajaa kahden sadan euron verran. Piippu maksaa sata dollaria eli minulle se maksaisi kuluineen arviolta noin 150€.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 03.09.2004 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aseen piippu vaatii USAssa ulos lähetettäessä US State Departmentin vientiluvan. Näin ainakin kaupallisten firmojen kohdalla. Vientiluvan anomisesta firmat pyytää 25-50 USD ja jotkut ei suostu myymään vientiin mitään. -> Kulusi tulevat olemaan USAn päässä vähintään 150 USD. Siihen päälle tullit ja alvit niin puhutaan ehkä 200 Eurosta.

Jos aseen kaliperi muuttuu niin Suomen päässä tulli ei anna piippua sinulle ilman ostolupaa sille piipulle. Kulut muistaakseni 16 Euroa. Lisäksi tarvitset aseen muuttamisluvan jotta saat asentaa sen kivääriisi. 27 Euroa.

Asesepän joka piipun asentaa on lain mukaan pakko tarkistuttaa ase Riihimäellä. Tarkistus on 16 Euroa plus mitä asesepää muuten laskuttaa. Jos vaihdat itse niin ei ole pakko tarkastuttaa Riihimäellä.

Koska et mainitse aseen merkkiä niin vaikea sanoa onko tuossa projektissa taloudellista järkeä. 500 Eurolla saa uudelleen piiputetun Tikka 55:n tai Tikka 65:n joten taloudellisessa mielessä järki on vähän "siinä ja siinä".

Jos kyse on esim. Win 70 Pre-64:sta niin sitä ei kannata lähteä tärvelemään. Jos se on esim. Rem 700 ADL niin melkein myisin sen ja ostaisin uuden tilalle. Tikka 55 tai Tikka 65 kannattaa sepittää. Vanhemmat Sakot kannattaa ehkä myydä keräilijöille sellaisenaan.
Takaisin alkuun
Viraton hirvikivääri
Vieras





LähetäLähetetty: 03.09.2004 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei vaikuta enää kannattavalta. Ase on saksan mauserista sotien jälkeen hirvikivääriksi porattu eli muuta arvokassa tuossa ei taida olla kuin lukkokoneisto. Ajattelin että asentamalla Parker-Hale L81A1:n piipun siitä saisi käyttökelpoisen 308 ratakiväärin. Jääköön kaappiin.
Takaisin alkuun
Lippis
Vieras





LähetäLähetetty: 05.09.2004 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi niitä .308 ylijäämäpiippuja löytyä Suomestakin. Esim. PJ-Waffen-Gunsilta kannattaa kysäistä.
Takaisin alkuun
Fullstock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 525
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 15.09.2004 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vieras kirjoitti: Asesepän joka piipun asentaa on lain mukaan pakko tarkistuttaa ase Riihimäellä. Tarkistus on 16 Euroa plus mitä asesepää muuten laskuttaa. Jos vaihdat itse niin ei ole pakko tarkastuttaa Riihimäellä.


Miten on jos asentaa itse, voiko sitä asetta koskaan myydä ilman tarkistusta eteenpäin? Itse olen ymmärtänyt, että ei voi koska ei ole tarkistettu vrt. itseladattu patruuna.

Itseladattua patruunaa et voi myydä/ antaa muille tuotevastuulain mukaan, käsittääkseni. Sama juttu noiden itseasennuksien kanssa.
_________________
-----------------------------
Voiko tää olla tottakaan!
-----------------------------
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com