OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä ”suvikelin” metsästys/vaellussaapas?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 22.09.2011 22:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

A-Boltti kirjoitti:
jölli kirjoitti:
kolmet tretornit ollu. kahdet camokuosit ja yhdet perus vihreet. camot vuosi jo uutena ja vihreet kesti puolivuotta. en ainakaan enää tretorneja osta.


Itselläni käytössä jo kolmatta vuotta nuo Tretornin camosaappaat. Ei mitään moitittavaa ole kyllä niistä. Tukevammat jalassakin kuin ne tavalliset Kontiot, eikä vuotoja ole ilmennyt mistään ilmansuunnasta (paitsi joskus varren kautta kun olen kurponut liian syvälle Very Happy).


Tretorn Lite? Itsellä murtui varren materiaali nilkoista kohdalta, jossa syntyy taite kävellessä. Materiaali murtui museasta kohdasta jo vuoden suht kevyen käytön jälkeen. Vedenpitävyys luonnollisesti meni siinä samalla. Murtumat tulivat molempiin saappaisiin samaan kohtaan. Nyt on käytössä Hunter Balmoral Neoprene. Vaikuttavat muutaman käyttöpäivän perusteella hyviltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A-Boltti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2011
Viestejä: 544
Paikkakunta: Suomineidon käsivarsi

LähetäLähetetty: 22.09.2011 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:
A-Boltti kirjoitti:
jölli kirjoitti:
kolmet tretornit ollu. kahdet camokuosit ja yhdet perus vihreet. camot vuosi jo uutena ja vihreet kesti puolivuotta. en ainakaan enää tretorneja osta.


Itselläni käytössä jo kolmatta vuotta nuo Tretornin camosaappaat. Ei mitään moitittavaa ole kyllä niistä. Tukevammat jalassakin kuin ne tavalliset Kontiot, eikä vuotoja ole ilmennyt mistään ilmansuunnasta (paitsi joskus varren kautta kun olen kurponut liian syvälle Very Happy).


Tretorn Lite? Itsellä murtui varren materiaali nilkoista kohdalta, jossa syntyy taite kävellessä. Materiaali murtui museasta kohdasta jo vuoden suht kevyen käytön jälkeen. Vedenpitävyys luonnollisesti meni siinä samalla. Murtumat tulivat molempiin saappaisiin samaan kohtaan. Nyt on käytössä Hunter Balmoral Neoprene. Vaikuttavat muutaman käyttöpäivän perusteella hyviltä.


Kyllä muistaakseni juurikin tuo Lite-malli camokuviolla. Ihmeellistä, että jotkut saappaat hajoavat noinkin helposti, kun taas itse olen jo kolmatta kesää ja syksyä kävellyt ilman ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 23.09.2011 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Lainaus:
Tarviiko muuten Aiglen kaltaisia saappaita huoltaa ajoittain silikonilla?
Väittäisin että ei siitä haittakaan ole.


Itse en ole hoitanut koskaan n. 4v vanhoja Parcourseja mitenkään sivelemällä mitään.
Aiglen sivuilla voi olla tarkempia ohjeita.

Muistaakseni Tretorneissa oli oikein silikoni mukana.
Sarekit kesti kolme kautta ja murtuivat sitten.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
EAn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 646
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 23.09.2011 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:


Tretorn Lite? Itsellä murtui varren materiaali nilkoista kohdalta, jossa syntyy taite kävellessä.


Itte just kävelin uudet Litet rikki alle 100 km:n kalareissulla. Tuon murtuman lisäksi kivisuoja ja muutkin saumat alkoivat repsottaa, vulkanointi ei ollut tainnut mennä ihan perille. Myyjän mukaan yksilövika, olisi pitänyt kestää. Hyvitykseen menivät.

Tää oli eka kokemus vaellussaappaista. Itse asiassa yllättävän hyvät kävellä ja vaelluskenkiin verrattuna pitkistä varsista oli usein hyötyä. Lisäksi oli mukava, kun jalkineet sai vaivattomasti jaloista ja takaisin. Ainoastaan rakassa kaipasi kenkien tukevuutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 23.09.2011 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EAn kirjoitti:
Anttiman kirjoitti:


Tretorn Lite? Itsellä murtui varren materiaali nilkoista kohdalta, jossa syntyy taite kävellessä.


Itte just kävelin uudet Litet rikki alle 100 km:n kalareissulla. Tuon murtuman lisäksi kivisuoja ja muutkin saumat alkoivat repsottaa, vulkanointi ei ollut tainnut mennä ihan perille. Myyjän mukaan yksilövika, olisi pitänyt kestää. Hyvitykseen menivät.

Tää oli eka kokemus vaellussaappaista. Itse asiassa yllättävän hyvät kävellä ja vaelluskenkiin verrattuna pitkistä varsista oli usein hyötyä. Lisäksi oli mukava, kun jalkineet sai vaivattomasti jaloista ja takaisin. Ainoastaan rakassa kaipasi kenkien tukevuutta.



Taitaa olla aika suuret yksilökohtaiset vaihtelut, mulla alkaa kanssa neljäs syksy samaisilla saappailla ja tosi tyytyväinen olen ollut. Mukavat jalassa, kävellessä sekä todella hyvä pito liukkailla kallioilla esim saaristossa. Uskaltaa luodoillakin liikkua pienessä punssissa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 23.09.2011 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
igorrock kirjoitti:
Lainaus:
Tarviiko muuten Aiglen kaltaisia saappaita huoltaa ajoittain silikonilla?
Väittäisin että ei siitä haittakaan ole.


Itse en ole hoitanut koskaan n. 4v vanhoja Parcourseja mitenkään sivelemällä mitään.


Taitaapi olla niin, että mitä enemmän saappaassa on luonnonkumia sitä pitempään ne kestävät. Esimerkiksi 90-luvun alun Nokian Teno -kahluussaappaissa oli runsaasti luonnonkumia, kestivät murtumatta 15 vuotta. Saman aikakauden Nokian Partio -saapas kesti murtumatta 5 vuotta. Nykyiset Nokialaiset kestävät kolmísen vuotta.

Itse väittäisin että silikonikäsittelystä ei ole mitään hyötyä. Tärkeintä on pitää kumisaappaat visusti pois auringon valosta silloin kun niitä ei käytä. Meidät on totutettu (manipuloitu) siihen, että eivät vaatteet eivätkä kengät kestä ja pysy "toimivina" jos niitä ei jatkuvasti käsitellä kaikenkarvaisilla aineilla, joita kaupan hyllyt notkuvat. Omien kokemusteni mukaan mitään näistä ei tarvita. Olen pessyt 11 vuotta vanhaa 3-kerros goretakkiani kymmeniä kertoja normaalilla hienopesuohjelmalla 40 asteessa. Ja paita pysyy edelleen kuivana (mitä nyt hieman hiestä kostuu). Kumpparit kestävät minkä kestävät, mutta huoletonta on elämä sen aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 23.09.2011 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota ainetarjonnan kaupallista puolta olen iteki arvuutellut, liekö kaikki juuri tarpeellista? Monet toki ovat, kuten nyt esimerkiksi vaikka nahkakenkien hoitoon tarkoitetut vahat.
Ja maksavathan ne aineetkin vuosien mittaan jotain. Tiheään käytettynä suattaapi olla jopa niin, notta tulee halvemmaksikin, ja ainakin huolettomammaksi, vaihtaa saappaat kun aika tulee täyteen. Ainakin, mikäli aine ei todellisuudessa pidennä käyttöikää.
No, ainakaan Aiglen mukana tulleissa ohjeissa ei sanottu halaistua sanaakaan silikonista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 23.09.2011 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Taitaapi olla niin, että mitä enemmän saappaassa on luonnonkumia sitä pitempään ne kestävät.
Samaa mieltä.
Lainaus:
Itse väittäisin että silikonikäsittelystä ei ole mitään hyötyä. Tärkeintä on pitää kumisaappaat visusti pois auringon valosta silloin kun niitä ei käytä.
Omassa käytössäni olen huomannut ainakin sen hyödyn että kun kengät on käsitelty silikonilla, ei pintaan kovinkaan helposti tartu pinttyvää likaa ts. tuo käsittely helpottaa kenkien pesua. Luonnonkumi on kyllä aineena sellainen että sitä on hoidettu ja huollettu kautta aikojen, esimerkiksi talkilla. Vanhat kontiot oli päällystetty paksulla lakalla joten niiden huoltaminen oli hieman tehotonta.
Lainaus:
Olen pessyt 11 vuotta vanhaa 3-kerros goretakkiani kymmeniä kertoja normaalilla hienopesuohjelmalla 40 asteessa.
Kannattaa ainakin käyttää nestemäistä pesuainetta, jauheissa on mukana Zeoliittiä ts. selvää kivennäistä joka ajankanssa tukkii kalvorakenteen. Itselläni on myös tapana kyllästää kalvotakkini pinta asiaankuuluvalla aineella koska se selvästi ehkäisee ao. kankaan kastumista ja näin osaltaan parantaa hengittävyyttä. Tämä takki siis purjehduskäytössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 23.09.2011 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:
Omassa käytössäni olen huomannut ainakin sen hyödyn että kun kengät on käsitelty silikonilla, ei pintaan kovinkaan helposti tartu pinttyvää likaa ts. tuo käsittely helpottaa kenkien pesua. Luonnonkumi on kyllä aineena sellainen että sitä on hoidettu ja huollettu kautta aikojen, esimerkiksi talkilla. Vanhat kontiot oli päällystetty paksulla lakalla joten niiden huoltaminen oli hieman tehotonta.

Kannattaa ainakin käyttää nestemäistä pesuainetta, jauheissa on mukana Zeoliittiä ts. selvää kivennäistä joka ajankanssa tukkii kalvorakenteen. Itselläni on myös tapana kyllästää kalvotakkini pinta asiaankuuluvalla aineella koska se selvästi ehkäisee ao. kankaan kastumista ja näin osaltaan parantaa hengittävyyttä. Tämä takki siis purjehduskäytössä.


Kumppareihin ei pinty lika. Pintakiilto lähtee parissa päivässä, sen jälkeen mitään ulkoista muutosta ei tapahdu. Ja rapa lähtee viruttamalla aivan samalla tavalla kumpparin iästä riippumatta.

Zeoliitti voipi olla turmiollista kalvolle tai sitten ei. Ostin pari vuotta sitten kevyen kuoritakin, enkä ole huomannut mitään eroa hengittävyydessä vanhan kanssa, vaikka uuden takin kalvon piti olla vanhaa parempi. Zeoliiittia kannattaa välttää pesukoneen keston takia, siis pestä ainakin välillä zeoliitittomalla pesuaineella, jolloin kertynyt zeoliitti vähenee. Vaimoväellä on varmasti parempiakin konsteja tähän.

Uudelleen tehty kyllästys, jota kokeilin yhden Nikwax-pullon verran, on lyhyt ilo. Kyllästys ei ole lähimaillekaan yhtä kestävä kuin uudessa vaatteessa, muutama tunti vesisadetta ja se oli siinä. Jokainen voi tietenkin nysvätä näitten litkujen ja suihkeiden kanssa niin paljon kun haluaa, jonkinlaisen pätevyyden tunteen siitä kai saa Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 23.09.2011 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta potkukelkkaan, kysäisin muuten Lundhagsin maahantuojalta mielipidettä heidän kumisilla alaosilla varustettujen, nahkavartisten vaelluskenkiensä silikonikäsittelyyn. Muistelin sitä jonkun jossain yhteydessä (ehkä eränetin sivuilla) suositelleen. Neuvoi silikonia ei laittamaan. On kuulemma parisen vuotta sitten huomattu, että silikoni tunkeutuu kaikenlaisiin rakosiin, eikä mahd myöhemmät remppaliimaukset enää tartu. Ja olikohan vieläpä niin, että saattoi irroittaakin liimasaumoja, tästä en nyt ole ihan varma, kenttä oli huono ja puhe pätki vähän väliä. Kumisaappaisiin sensijaan voisi tämän tiedon mukaan käyttää, koska niiden saumat on vulkanoitu. En tiedä, onko niissä kuinka liimasaumoja, ja mitä silikoni niille mahdollisesti tekisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 24.09.2011 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä on kanssa tretornit ollu käytössä. Lite versio. Mut sama homma kävi vuoden käytön jälkeen kun Anttimanilla, murtuma nilkankohalla, tosin saappaan takaosassa. Ei pysyny polkupyörän kumipaikka, pitänee ettiä jostain liquisolea tsysteemin parsimiseen. Tosin kovassa käytössä kumpparit vuoden oli, lähes kokoajan jalassa kun oli niin pirun hyvät jalkaan kävellä.

Uusin testi on kiinalaiset Hai-kumpparit Ohuella pohjalla. pirun kevyet jalkaan ja mukavat. on nytki jalassa Cool
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Sivu 11 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com