OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erätukun jouset!!!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Raatokärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 07.04.2010 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle ei ole valjennut koko Erätukku-ideologia. Miksi ostaa hempulaa uutta "halvalla" ja erittäin huonolla hinta/laatusuhteella? Pienellä etsiskelyllä löytyy priimaa käytettyä. Toisaalta uuden laatujousen hankkimisessa on muitakin kanavia kuin merrysportit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 07.04.2010 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle oli tuossa perätukun vastakaaressa ideana se,että yksinkertaisen rakenteensa ansiosta en uskonut niiden saavan sitä kovin pahasti pilalle.Ja vähän oli mukana kokeilunhaluakin.Noita Erätukun taljoja en kyllä ostaisi,kun samaan hintaan saa jo PSE deerhunterinkin,joka nyt kuitenkin on merkkijousi,vaikka onkin valmistajansa halpismalleja.Käytetyissä tuntuu olevan ongelmana vähäinen tarjonta ja usein hinta hemmetin korkea käytetyksi tuotteeksi.Yhtenä vaihtoehtona on tilata jousi ulkomailta,niin saa ainakin vähän halvemmalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raatokärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 07.04.2010 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytetyissä kaupantekeminen on tuliaseisiin verrattuna työläämpää, mutta onnistuu kyllä. Tarjontaakin on kun viitsii itsekin kysellä. Ei niillä käytetyillä kuitenkaan sellaista myyntikenttää ole että ne aivan sukkana uppoisivat, ostajalla kun olisi syytä olla jokin näkemys perusasioista (vetopituus, paunat, kätisyys jne). Joten hinnasta kannattaa rohkeasti keskustella, kilpaostajia ei varmastikaan ole samalla tavoin kuin Tikka M55:lla

Ulkomailta tilaaminen voi olla hyvinkin kannattavaa. Esim Saksan hinnoissa syntyy kotimaisiin vastaaviin helposti 200-300€ säästöä/setti.

Näitä vaihtoehtoja pohtisin jos olisi rahasta kiinni. Erätukkuun tms markettisetteihin ei tarvitse hinnankaan puoleen tyytyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 10.04.2010 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään tuli taas todettua,että ei ollut välineistä kiinni...ensin treeneissä meni ihan poskelleen ja sitten aloin miettiä mikä mättää.No syy löytyi ja asentoa korjaamalla alkoi taas osumaan.Uskallaan aika vahvasti väittää,että tämän vuoden loppuun mennessä ammun tuolla perätukun vastakaarella vaistona 200+ pistettä ffaa:n 18 m sisäratatauluun.Pointtina täsä on,että halusin sään kestävän jousen jota ei tarvitse sen kummemmin huoltaa.Perätukkulainen maksoi n.150 ekua kaikkine varusteineen joilla ei minulle ole mitän käyttöä.eli voi laskea tuon jousen hinnaksi.Vastaavat merkkituotteet olisi olleet alkaen 250 ekua.On kyllä hyvinkin mahdollista,että siirryn jossain vaiheessa kalliimpaan vaistojouseen,mutta alkuun lähden tuolla.Nin ja taljapuolella kyllä löytyy ihan merkkijousi,että ei tässä ihan markettikamojen varassa mennä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.04.2010 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekkin olen tässä miettinyt, uskaltaisiko ostaa perätukun vaistojousen :/ Pitää tässä katella miten psellä kestää Wink
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Raatokärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 11.04.2010 16:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkennuksena pse:lle ja muille sen verran, että kommenttini koskevat vain taljajousia.

Vastakaarivehkeistä ei ole kokemusta. Vastakaarijousella on tullut ammuttua kokeilumielessä pari kertaa; ei ollut minun juttuni.

Maallikkonäkökulmasta arveltuna vastakaarisettien konsepti on taljajousia huomattavasti pelkistetympi ja sikäli on helppo uskoa että "vähemmälläkin" pärjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 12.04.2010 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nuuskapeke kirjoitti:
Itsekkin olen tässä miettinyt, uskaltaisiko ostaa perätukun vaistojousen :/ Pitää tässä katella miten psellä kestää Wink


Jos mettäkäyttöä meinaa, niin kannattaa muistaa, että minellisvoimakkuus, 40 lbs, ei täytä 180N vaatimusta, joten kannattaa varmistaa, että omalla vetopituudella saa vetovoimat täyteen. Erätukun jousesta en tiedä, mutta ameriikassa yleisesti hyväksytään +-2lbs toleranssi todellisen ja lapoihin merkatun vetovoiman välille eikä liene näitä Erätukun jousiakaan yksilöllisesti 'leimattu'.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nuuskapeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2007
Viestejä: 663
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.04.2010 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu tämän tiesinkin Kiul, mutta kiitti muistutuksesta Wink
_________________
Taivaaseen mennään katselemaan maisemia, helvettiin mennään seuran takia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 12.04.2010 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla tulee 41 paunaa omalla vetopituudella erätukun jousella ja olen 184 cm pitkä...jos tuo antaisi jotain suuntaa.Tuo on aika tarkkaan 18,6 kg ja koska 180 newtonia on 18,36 kg,niin kyllä on laillinen minun vetopituudella.Taljaan olen säätänyt vetopituuden 29 tuumaan,mutta tuosta vastakurvista en tiedä paljonka on.Eihän tuo mikään huippunopea ole,mutta toiminee ihan hyvin lyhyiltä matkoilta.Kokeilin muuten piruuttaan tuossa pellolla kuinka kauas tuolla nuoli menee...360 graaninen nuoli 4 tuuman sulituksella lensi n.230 m.Näppituntumalla sanoisin,että metsästykseen sopivat hollit olisi < 20 m...30 metriin mielestäni jo liian hidas ja ainakaan minulla ei riitä edes tarkkuus kunnolliseen riistalaukaukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34901

LähetäLähetetty: 12.04.2010 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen alkanut innostua tuollaisesta perätukkujousesta,olisi varmasti vaihtelua ainaiseen lonkkareilla ammuntaan ja ehkäpä olkapäillekkin sressittömämpää.
Ei tuossa ainakaan kovin paljon rahnaa haaskaannu.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pikkuhannu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 157
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 20.04.2010 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nuuskapeke kirjoitti:
Itsekkin olen tässä miettinyt, uskaltaisiko ostaa perätukun vaistojousen :/ Pitää tässä katella miten psellä kestää Wink


Itse ostaisin saman tien Samickin jousen, jos vaistojousta etsii.
160€ saa jo hyvän, paunoja löytyy sinne 60# asti ja ulkonäkö jotain ihan muuta, kuin perätukun taljakeskiosalla...

Tietenkin alumiini(?) helpommin kestää, kuin puu, mutta eikö nuo Samickit ole lasikuidulla päällystetty, joten ei se juurikaan huoltoa kaipaa...

Kolme Samickia testattu, neljäs pitkänä mallina tulossa, ja ihan kelpo vehkeitä kaikki olleet.

Itseasiassa hommasin tuollaisen 80# Kassain hevosjousen, ja myyntiin lähtee tajuttoman potkaisun vuoksi, vastakaari melko leppoisa peli tuon jälkeen, ja 55# jopa nopeampi, kuin tuo rohjake... Rolling Eyes
_________________
Perinnejousi se olla pitää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 20.04.2010 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla painoi vaakakupissa tuo puuttomuus.Ei niin haittaa jos jää jännitykseen ja ei välitä kelistäkään.Tosin kyllä se Samic taitaa sekin ihan hyvin kestää keliä,mutta kannattaa joka tapauksessa aina ammunnan jälkeen purkaa vireestä.Tuokin on vähän makukysymys tykkääkö enempi tuollaisesta alumiini/kuitu jousesta vai puujousesta.Itse ajattelin sitäkin,että jos kerran laitan plungerin ja metallisen nuolihyllyn,niin ne ei oikein sovi puujousen tyyliin.Seuraavaksi voisi sitten katsella birkenstaffen englantilaista pitkäjousta...olis meinaan tyyliä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2007
Viestejä: 1200
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 20.04.2010 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli tuossa pientä kirjoitusvirhettä,mutta siis tämä jousi... http://www.merlinarcherycentre.co.uk/acatalog/Bickerstaffe_English_Longbow.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 21.04.2010 09:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pse kirjoitti:
Minulla painoi vaakakupissa tuo puuttomuus.Ei niin haittaa jos jää jännitykseen ja ei välitä kelistäkään.Tosin kyllä se Samic taitaa sekin ihan hyvin kestää keliä,mutta kannattaa joka tapauksessa aina ammunnan jälkeen purkaa vireestä.Tuokin on vähän makukysymys tykkääkö enempi tuollaisesta alumiini/kuitu jousesta vai puujousesta.Itse ajattelin sitäkin,että jos kerran laitan plungerin ja metallisen nuolihyllyn,niin ne ei oikein sovi puujousen tyyliin.Seuraavaksi voisi sitten katsella birkenstaffen englantilaista pitkäjousta...olis meinaan tyyliä.


Näissä puu-lasikuitulaminaateissa lasikuitu tekee työn ja puu on täytteenä. Kyseiset jouset ovat siis oikeastaan lasikuitujousia, jos asiaa tarkastelee toiminnallisuuden kannalta. Niinpä niiden kanssa ei vireessä pidon osalta ole sellaista ongelmaa kuin kokopuisilla jousilla. Toki itsekin otan pois vireestä, mutta muksuilla on joskus pitkäjouset viikkojakin vireessä, eikä sillä ole lasikuituun näkyvää tai tuntuvaa vaikutusta. Säänkeston kanssa ongelmaa voi tulla, jos kosteutta pääsee laminaattien väliin, joten 'saumoja' kannattaa aina välillä hieman tarkkailla ja 'kolot' paikkailla.

Plungeri ja nuolihylly sopivat hyvin lasikuitu-puulaminaattijouseen, tai ainakaan ne eivät ole minun silmääni pistäneet. Katselee vaikka vanhempia Veikko Virran tekemiä FITA-jousia muutaman vuosikymmenen takaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pikkuhannu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 157
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 22.04.2010 14:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin omat jouset aina otan vireestä jo turvallisuuden vuoksi.

Joku kun ottaa ja testaa tyhjälaukauksen, on pian entinen...

Tai lapset saa päähänsä mennä saksien kanssa liian lähelle jännettä... Shocked

Kun muistaa vahailla välillä ja kuivailee kostean käytön jälkeen, ei pitäisi ongelmia olla.

Itsekin aiemmin tähtäimen ja nuolihyllyn kanssa ammuin, huomattavasti kevyempi kantaa metsässä, kuin taljaa, nykyään ei lisävermeitä ole, vieläkin kevyempi, ja väitän osuvani tarkemmin, kuin tähtäimillä... Wink
_________________
Perinnejousi se olla pitää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 5 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com