OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Haulikon tukkiremontti
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kuovi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 11.08.2009 18:02    Viestin aihe: Haulikon tukkiremontti Vastaa lainaamalla viestiä

Olen suunnitellut rinnakkaispiippuisen haulikkoni puuosien kunnostamista. Lakkapinta täytyisi poistaa ja puut öljytä. Tietoa olen yrittänyt etsiä Haku-toiminnon avulla, ja kyllähän sitä löytyy, mutta se tuntuu olevan pirstoutunutta, hiukan siellä sun täällä. Niinpä lopulta päätin kysyä itse suoraan asioita.

Öljyksi täällä on suositeltu Danishoilia. Sitä taitaa valmistaa useampi valmistaja, ovatkohan kaikki kelvollista tavaraa? Minkähänlainen määrä sitä riittäisi, käsiteltävänä olisi siro enkkuperä ja splinter-etutukki? Danishoilissa ei taida olla väripigmenttiä mukana, joten mietin, voisiko jollakin petsillä (millä?) ensin käsitellä puuosat ja sitten suorittaa öljyämisen. Tai pystyykö petsitiivistettä sekoittamaan Danisoiliin? Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Pohdin, että pelkkänä petsinä väri ehkä menisi syvemmälle puuhun. Mahtaako asia olla näin?

Tukin kaulassa näyttäisi olevan hienoinen hiushalkeama. Kannattaako sitä yrittää liimata, millä ja miten ihmeessä pieneen rakoon saisi liiman menemään?

Tukin perän pituutta haluaisin lisätä noin tuuman verran. Ajattelin "askarrella" itse mattopuukon, viilan ja hiomapaperin avulla kumiliikkeestä saatavasta mustasta raakakumin palasta uuden perälevyn. Onko jollakin kokemusta tällaisesta projektista?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 11.08.2009 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotisivujeni "TietoTori"-osiosta voi käydä lukaisemassa omasta hieman vastaavasta projektista.
En tiedä onko apua, kun itse käytin Tru-Oilia. Eikä ollut tarvetta perän pidennykseenkään.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
korvestaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 1145
Paikkakunta: Marttila

LähetäLähetetty: 11.08.2009 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on juuri ij-18 tukkiprojekti käynnissä, hioin vanhat mömmöt pois, petsasin pähkinän värisellä petsillä, ja sitte danish oilia. Todellakin nuita danish oileja on monelta eri valmistajilta, ero saattaa olla paljonkin eri merkeissä. Rustin merkkinen danish oil taitaa olla suosituinta tällä foorumilla...? Ite tilasin samantien 500ml pönikän danishia, jää yli aika reippaasti, taisi noita 150ml pöniköissäkin saada, siitä en osaa sanoa, riittääkö se sun pyssyyn 500ml riittää varmasti, jää sitten muihinkin projekteihin. Ja tuon tukin petsaaminen onnistuu tottakai, ihan vesi petsillä, se on vaan mausta kiinni, millasen väriseksi haluaa. Jos on valmiiksi tukit pähkinää, niin sitten tuskin kannataa petsata. Pelkkä danish oil ei oman kokemuksen mukaan paljoo tukkia tummenna. Itse petsasin tukin erikseen ennen öljyymistä, en tiedä onnistuuko noin sekoittamalla. Suosittelen sitten, että levität danish oilia rätillä ohuita kerroksia ja pyyhit heti levityksen jälkeen ylimääräiset pois, näin pitäisi tulla se paras lopputulos. Näin olen ymmärtänyt. Itse en ole mestari tässä hommassa, vasta yksi projekti lähes valmiina, mutta tuossa nyt oma käsitykseni asiasta.
_________________
-Kertalaakiyhdistys-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9458

LähetäLähetetty: 12.08.2009 01:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos rekyyli ei ole ongelma, tee se perälevy jostain tukkiin tai silmääsi sointuvasta puusta ja unohda se KOVAkumi.

Jostain kumman syystä tuo "Tanskalaisöljy" on saanut legendan maineen, miksi?

Jos tukit tummemmiksi haluat, niin ihan normalisti vesipetsillä vetelet, ja annat kuivua huolella. Huomioi näin tehdessäsi että et voi tukkia öljyhioa.

Sitten vain päälle ensin ronsisti Kiinanpuuöljyä, joka puolelle, niin sisä, kuin ulkokin (Tungöljyä, jota Danishkin taitaa liuottimia, hartseja ja muita lisäaineita, lukuunottamatta pääasiassa ollakkin) niin paljon kuin vain puu itseensä imee, Imeytymättömän pyyhit pois, ja kuivuttuaan taasen uusit käsittelyn, kunnes imeytyminen loppuu. Hinkkaamisessa ei kannata säästellä. Raakaa kiinanpuuöljyä saa alle 20€/l Joten sniiduiluunkaan ei tarvetta. Raaskii kyllästämäänkin puut, eikä vai "pinnoittamaan".

Noo, nyt taitaa diipa-daapa alkaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9458

LähetäLähetetty: 12.08.2009 02:05    Viestin aihe: Re: Haulikon tukkiremontti Vastaa lainaamalla viestiä

kuovi kirjoitti:


Tukin kaulassa näyttäisi olevan hienoinen hiushalkeama. Kannattaako sitä yrittää liimata, millä ja miten ihmeessä pieneen rakoon saisi liiman menemään?


Rohkeasti ottamaan nipin maine paikalliseen apteekkiin, ja ostamaan ruiskua neuloineen, jolla liima varovasti levittäen halkeamaan sitten struutta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 12.08.2009 07:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa olla tarkkana kun ostaa "raakaa" Kiinanpuu-öljyä. Osa niistä on sen verran "aitoa" että mukana tulee myös haju, joka ei ainakaan omaan nenään ollut mitenkään miellyttävä.

Käsittelyaineitten imeytyminen vaihtelee pitkälti sen mukaan kuinka tiheää puuta tukki/tukkiaihio sattuu olemaan. Muutamia tukkeja käsiteltyäni olen huomannut niissä melkoisia eroja; osaan imeytyy öljyä käsittelyn alussa "heittämällä" 4-5 kierrosta mutta osa taas imee vain 1-2 kerrosta ennen kuin varsinaisen suojakalvon muodostus alkaa. En ole itse koskaan poistellut ns. ylimääräisiä öljyjä vaan pyrkinyt pitämään kerrokset vaan hyvin ohuina. Lopullisena pyrkimyksenäni kun on saada suojakalvosta sen verran paksu että se oikeastikin suojaa puun pintaa ja antaa sille visuaalisen kolmiulotteisen ilmeen, vähän niinkuin lakka.

Tukin värjäykseen käytän itsekin vesipetsiä jonka levitän ennakkoon valmiiksi vedellä kastellulle märälle puulle. Tällöin levitys on helppoa ja imeytyminen tasaista. Välikastelu ja -kuivaaminen kannatta muistaa myös hionnan yhteydessä. Tällöin pystyyn nousevat puun syyt saadaan poistetuksi.

Epoksi tosiaan menee rakoon ruisku/kanyylineula -yhdistelmällä. Epoksia kannattaa hieman ohentaa vaikka SINOLilla ja se on helpoista siten että sekoittaa ohenteen ensin täyteaineeseen ja lisää vasta lopuksi kovetteen. Ohennetun epoksin kuivumisaika on pitkä, useita vuorokausia. Normaalisti hidaskin epoksi kuivuu huone-olosuhteissa vuorokaudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Viesko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 93
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.08.2009 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noilla em.ohjeilla onnistuu. Ja kuten Igori totesi, osassa kiinanpuuöljyissä on haju jo mukana.

Itse olen joistakin vanhoista tukeista vesipetsin jälkeen hionut tukkia jolloin pinnasta on tullut ehkä hieman elävämpi, sen jälkeen öljy pintaan.

Kuvankin voisin liittää mutta ei taida onnistua meikäläiseltä tähän hätään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kuovi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 12.08.2009 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitokset kaikille vastanneille!

Fox66:n haulikon puut ovat kyllä jokseenkin siedettävän näköiset! Wink Tuo Tru-Oilin käyttö hieman arveluttaa, mutta Scherellin Schaftol vaikutti vähintäänkin mielenkiintoiselta. Voisikohan sillä hoitaa koko projektin? Mitä väriä käytit, fox66, ja miten riittoisaa aine oli? Riittikö 75 ml:n pullo mainitsemiisi 7-10 kerrokseen? Minkälainen pinta oli näiden kerrosten lisäämisen jälkeen?

Igorrockilta kysyisin, minkä merkkistä epoksia kannattaisi hankkia ja millä kaikella sitä voi ohentaa. Ohennin kysymys lähinnä siksi, että mietin pitäisikö koneistoa putsailla, kun peräkin on irti. Tästä poikiikin uusi kysymys: miten ja millä aineella koneistoa kannattaisi puhdistaa. Voisiko samaa ainetta käyttää ohentamiseen ja puhdistamiseen? Lukkorungon kirjokarkaisun mahdollinen vaurioituminen hieman huolestuttaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pfred
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Huh 2008
Viestejä: 45
Paikkakunta: Mustasaari

LähetäLähetetty: 12.08.2009 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen vastaavaan projektiin käyttänyt tätä "reseptiä":

http://www.createphpbb.com/pyssymiehet/viewtopic.php?t=20&mforum=pyssymiehet

En ota kantaa siihen mikä näistä öljyistä/menetelmistä on paras. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen tuohon joten pitäisin sitä ainakin harkitsemisen arvoisena.

IJ-18 sai myös uuden koivusta tehdyn marenkitukin jonka värjäsin tummemaksi tikkurilan dicco petsillä (sprii-liukeneva joten "imeytyy" öljyyn).

PS. En tiedä minkä takia tuohon linkkiin ei tällä hetkelleä pääse kiinni. Tässä on kuitenkin Googlen Cache siitä: Cached


Viimeinen muokkaaja, pfred pvm 12.08.2009 15:27, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.08.2009 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytin tätä väriä (dunkel-dark):
http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=1593&PHPSESSID=2fa44a2e1a9f1c0a2010fe17ea4dc870

Aine riittää hyvin, mutta kaipaa mielestäni vielä jonkun pintakäsittelyn.
Sillä ei saa oikein kiiltoa tukin pintaan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
pfred
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Huh 2008
Viestejä: 45
Paikkakunta: Mustasaari

LähetäLähetetty: 12.08.2009 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pfred kirjoitti:
I
http://www.createphpbb.com/pyssymiehet/viewtopic.php?t=20&mforum=pyssymiehet


Jaa, nyt tuohon ei yhtäkkiä enää päässyt kiinni rekisteröimättä. Olisiko joku hetkellinen häiriö? Minun piti joka tapauksessa katsoa jos siinä oli mainittu miten mehiläisvahaa saa levitettyä tukille (loppukiiltoa varten). No näin se kuitenkin onnistuu helposti:

Kaadetaan puoli dl tärpättiä noin kuutiosenttimetrin kokoisen mehiläisvaha-palan päälle. Vaha liukenee tärpättiin jonka jälkeen sitä on helppo levittää puun pintaan. Muutaman minuutin kuluttua tärpätti haihtuu ja jättää tukkiin tasaisen ohuen vahapinnan. Lopuksi kiillotetaan rätillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuovi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 12.08.2009 15:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Aine riittää hyvin, mutta kaipaa mielestäni vielä jonkun pintakäsittelyn.
Sillä ei saa oikein kiiltoa tukin pintaan.


Tarkentaisin vielä sen verran, että jäikö ainetta vielä jäljelle noiden 7-10 kerroksen jälkeen (kuinka paljon?), vai kuluiko koko pullo niihin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuovi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 12.08.2009 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä tuosta kumiperälevystä sen verran, että olen kyllä miettinyt perälevyn tekemistä puustakin. Puuta olisi huomattavasti helpompaa työstää kuin kumia. Mielestäni vain tuollainen tuuman paksuinen pähkinäpuinen levy on jotenkin oudon näköinen; se jotenkin rikkoo muuten sulavat linjat. Jokin oikein tumma puulaji voisi olla parempi. Vaan mikähän sellainen mahtaisi olla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.08.2009 15:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olin näköjään laittanut pullon niin hyvään talteen, etten löytänyt sitä tähän hätään.
Mutta kyllä sitä yli puoli pulloa jäi.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
kuovi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tou 2009
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 12.08.2009 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Karkeasti arvioiden 75 ml:n pullosta saa siis n. 20 kerrosta. Ei hassumpaa! Mieleni alkaa entistä enemmän kallistua Scherellin Schaftolin suuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 1 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com