OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

laavuja.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 24.08.2009 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tomi-s kirjoitti:
Laatuteltta Ky tekee noita laavuja asiakkaan toiveitten mukaan.Olen muutaman tuoteen sieltä ostannut ja voin suositella!.Hinta politiikka ei kyllä kilpaile mitenkään noiden perätukun laavujen kanssa.


Katselin louetta, mutta kuvassa se on väärin pystytetty, joten käsitystä ei oikein saa. Tuolla tavoin ei paljoa sateelta suojaa.

Laavujen ongelma on se, että naruja pitää viritellä joka suuntaan. Noihin kompastuu äijät ja hirttyy koirat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tomi-s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2008
Viestejä: 348

LähetäLähetetty: 24.08.2009 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiku soittoa Rouville ja speksit kehiin eiköhän sieltä joku naruton ratkasu löydy.Itse tilasin jokunen vuosi taakseppäin kodan kaminan reijällä ja tyytyväinen olen ollut, -38 ja vielä hengissä Wink
_________________
ja niin maan perusteelisesti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 24.08.2009 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tomi-s kirjoitti:
Eiku soittoa Rouville ja speksit kehiin eiköhän sieltä joku naruton ratkasu löydy.Itse tilasin jokunen vuosi taakseppäin kodan kaminan reijällä ja tyytyväinen olen ollut, -38 ja vielä hengissä Wink


Kota on ylättävän älykäs (on Tuntsa vaelluskota itsellä). Sen saa pystyyn ilman keskisalkoa heittämällä narun puunoksaan ja sen kun vetää. Sitten viritetään liepeet tikuilla ja kiristetään. Kun avaa oven selälleen niin se on lähes laavu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26295

LähetäLähetetty: 24.08.2009 23:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus puhuu asiaa. pikkutulilla pysyy hyttyset pois ja paikat kuivina ja tiukan tullen pussin voi jättää pois ja tarkenee kummasti, varsinki jos meikäläisen tyylinen kipinä mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 25.08.2009 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kota on paras kun on 2-5 henkilön hanhipassi taikka sitten pitää perustaa spike camp jonnekin kauas ja sieltä käsin tehdä päiväkeikkoja. Vähän kuin mettäkämppä, mutta paikan saa valita itse. Tosiaan, sisälle voi tehdä pienet tulet ja tulee lämmintä.

Välineurheilua:
Nykyään tungen Eureka Solitairen repun sivutaskuun (vaihoin maakiilat alumiinisiin, säästö 150 g), untuvapussin alataskuun ja pienen makuualustan johonkin. Mahtunee makuupussin kanssa samaan tilaan - kohta tulee Thermarestin NeoAir Regular, 410 g ja 23 x 10 cm pakattuna. Makuupussi on ollut Carinthia ECC 400, mutta piti päivittää se lämpimämpään Western Mountaineering Antelope MF -15°C (mukavuuslämpötila), 1105 g. Nämä pussit päällekkäin niin tulee 4 vuodenajan yhdistelmä. Taukotakiksi otan Browningin 700fp untuvatakin, jonka voi rutistaa pieneen tilaan.
Tässä kalustossa on viilattu jonkin verran grammoja vähän vaeltajien tyyliin. Jaksaa kantaa patruunoita ja juotavaa enemmän Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tomi-s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2008
Viestejä: 348

LähetäLähetetty: 26.08.2009 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen tuohon kotaan teetänyt tupla kankaan sisälle eli pakkasella mukavampi olla ja pitää jonkuunverran paremmin lämmön sisällä.Kamina on parempi vaihtoehto avo tulille(turvallisempi).Kaveri hommas jostain vanhan Högforsin valurauta kamiinan ja hyvin on toiminut ehkä vähän turhan painava pitkälle kannettuna,mutta yleensä leiri on siainnut auton vieressä.

Hifistelyä.
Aimo mälli kiviä kamiinan ympärille ja jotain pelletti tiiliä tulipesään,kytee muutaman tunnin.Kivet lämpenee mukavasti luovuttaa lämmön tasaisemmin eli ei heti tule sauna kuumaks.
_________________
ja niin maan perusteelisesti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 26.08.2009 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin kokeilla myös paria edullista avaruuspeitettä. Ne heijastaa lämpöä käsittämättömän tehokkaasti.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
laphilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 231

LähetäLähetetty: 27.08.2009 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kommenttia laavuihin/kotiin:

1) Pena laavuissa on nukkunut useamman kymmenen yötä (helteellä ja -17 asteen pakkasessa), ja tykkään siitä. Yksinkertainen pystyttää, kevyt, tilava jne. Ainoa mitä tänä vuonna kaipasin elokuun alussa niin oli lattiaa jonka olisi voinut kiinnittäää hyttysverkkoon, nyt tuli joka raosta sääskiä vaikka hyttysverkko edessä olikin. Täydet 5 pistettä (eikö tämä ollut joskus aikoinaan vuoden tuote Erä-lehdessä)

2) Tuntsan vaelluskodassa olen joitain öitä nukkunut. Mukavan tilava ja korkea sekä myös aika kevyt. 5 - 6 miestä nukkuu ja varusteiden kanssa kolme. Sisällä en ole tulia pitänyt ja pidän sitä hieman epäilyttävänä, ehkä pienet kynsitulet.


Itse tykkään nukkua laavussa kun siitä näkee suoraan ulos, eli syksyn reissuihin ennemmin Pena-laavun ja isomman porukan ollessa liikkeellä niin sitten Vaelluskota.

Muutamia öitä olen nukkunut Tentipin kodassa, joka valmistaa ehkä kaikkein eniten pro-kodat. Mutta nämä ei olekan enää juuri kantamiseen tarkoitettuja. Mutta todella laadukkaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 27.08.2009 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin tuossa joku aika sitten pena-laavun alennuksesta (sekundaakohan lienee, tiedä häntä) ja pari yötä siinä on vietetty.

En ole kuitenkaan oikein tyytyväinen pystytystulokseen, jotenkin en saa takaosaa millään kireälle. Eli harjakaton takapäästä vinosti maahan lähtevät seinät jäävät väkisin lepattamaan. Enemmän tai vähemmän.
Alareunojen kiristely ei auta mitään, koska vaikka kankaat ovat alareunasta pinkeinä, pussit kyljissä pysyyvät.



Onko tuohon mitä vinkkejä? Vai olikohan tuo alelaarissa kiinalaisrouvan kaavavirheen takia.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
laphilainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 231

LähetäLähetetty: 27.08.2009 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, tuohon olen itsekin törmännyt. Liekö tosiaan kaavat olleet väärät, tuskin sentään? Viime vuonna itsekin ostin halvalla, kuulemma kakkoslaatua, muutamia nuppineulan pään kokoisia reikiä liepeiden alaosissa. Muuta vikaa ei pitäisi olla.

En tiedä auttaako se, mutta tuo näyttää aika korkealta, minulla oli laavukankaassa olevassa pystytysohjeessa korkeudeksi laitettu 180 vai 160 cm, joka on mielestäni aivan liian korkea. Olen tehnyt pystypuun paljon matalammaksi. Tosin silloin kai liepeet menevät vielä löysemmäksi?

Ja sen olen todennut että vaikka se ulospäin voi näyttää hieman hassulta (itsellä monesti poikkipuu on noussut taaksepäin mentäessä), niin sisältä laavu tuntuu ja näyttää ihan kelvollisesta.
Kauneus katsojan silmässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 27.08.2009 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on jokin Otso-loue, joka muistuttaa Penaa. Virittelin sitä tässä kesällä. Eli, se harja pitää saada justiin oikeaan kulmaan ja korkeudelle niin silloin peräkolmio menee kireälle. Harja on yllättävän vaakasuoraan, ehkä aavistuksen se voi viettää taakse. Kokeile noin 110-120 cm harjakorkeutta, kiristä harja ensiksi. Sinun kuvassa viritys on liian korkea, kuin kirkko.


_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26295

LähetäLähetetty: 27.08.2009 21:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

se pieni kivikasa voi olla tulienki ympärillä, suojaamassa ja sitomassa lämpöä. mutta ei toki ne tulet ole mitkään juurakkoroihut,,,
ihan kynsitulet riittää,, just ja just kahvin saa keitettyä. vaara on lähinnä kankaalla kipinöjen takia. ei muuta.
puut pitää tietenki pyrkiä katteleen niin ettei älytön savustus tai kipinöinti ole mahdollista. muutama hyvä lämpökynttilä on myös käyttökelpoinen ratkaisu. tietenki jos kodassa käytetään enemmälti tulenarkoja aineita ne tulet kannattee tehdä ulos. (vaikka kyllä mekin ulkona pidämme isoja tulia ennen koisailua). se savuutus saattaa opetteluttaa vedon saamiseksi.
Sisäkangas onkin hyvä niin lämmön ku kipinöiden kannalta, pitää kokeilla.
eipä siinä muutama reikä haittaa ku kota säilyy ehyenä.
Hyvä vinkki, KIITOS
perskule, ja minäkö muka tiedän kaiken Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26295

LähetäLähetetty: 27.08.2009 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

niin siitä kamiinasta, tietenki jos auton vieressä tai veneellä, mönkiällä, kelkalla yms. vai palkkaisko nosista marjanpoimijoista .........
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26295

LähetäLähetetty: 27.08.2009 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jäipäs viellä, takuulla palovamman saa varmemmin kodassa kamiinan kanssa kuin avotulilla ja 100 varmasti, ja 110 jos niitä nesteitä on
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 27.08.2009 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Kokeile noin 110-120 cm harjakorkeutta, kiristä harja ensiksi. Sinun kuvassa viritys on liian korkea, kuin kirkko.


Olen samaa mieltä, korkea se on. Mutta katsopa kuvaa tarkemmin, huomaat että alareunat ovat aivan pinkeinä jo noinkin.
Jos korkeutta laskee, löystyvät seinät entisestään koska alareunat eivät yksinkertaisesti salli enempää levitystä.
Kokeilin matalampaa, mutta pahempi oli.

Pitää vielä kokeilla takapihalla eri variaatioita, mutta heikolta tuntuu.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com