OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Käytetty Merkel
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Metsään Miehen Mieli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Maa 2009
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 16.08.2009 09:09    Viestin aihe: Käytetty Merkel Vastaa lainaamalla viestiä

Viimein tuli minustakin drillinkimetsästäjä. Kävin viikko sitten hakemassa länsinaapurista vanhan torrakon. Pari päivää meni ihastellessa asetta ja sen jälkeen olen pari kertaa käynyt radallakin tutkimassa tussarin ominaisuuksia.

Ensimmäinen suuri yllätys oli herkistinliipaisimen herkkyys. Minulle kyllä kelpaisi vähän jäykempikin, mutta ehkä tuohon tottuu... Vai onko tämä minun aseeni säädetty/kulunut liian väljäksi? Kokeilin nimittäin äsken laukaista tyhjän aseen herkistimen avulla. Naksahdus kuului mutta virityksenilmaisunappi ei painunut alas lainkaan. No, syykin selvisi, varmistin oli jäänyt päälle. Työnsin varmistimen pois ja yritin uudelleen. Eli työnsin taas etuliipasimen etuasentoon ja sen jälkeen laukaisin. Ja nyt ase totteli kuten pitikin, eli oikeanpuoleinen ilmaisunappi painui piiloon. Ampumaradalla en tätä tutkimusta ole vielä edes kokeillut, eli en tiedä laukeaako ase oikeasti varmistin päällä. Onko kenenkään muun aseissa samankaltaista vikaa?

Varmasti muutakin ihmeellistä löytyy, mutta nyt olisi kiva kuulla myös muiden kokemuksia tästä asetyypistä. Ai niin, onkohan aseeni valmistettu milloin, löysin nimittäin siitä luvut 1173 ? Eli onko vuosi 1973 ja kuukausi marraskuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1841
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 16.08.2009 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyseessä ei ole vika, vaan herkistinkoneisto toimii juuri noin. Liipasimen vieressä on yleensä pienen pieni ruuvi, mistä saa säädettyä herkistinkoneiston herkkyyttä.

Arvelusi aseen iästä on oikein. Tai oikeastaan se on tarkastettu tuolloin. Leimojen merkityksiä voit tutkia esimerkiksi kotisivujeni "TietoTori"-osiosta löytyvästä artikkelista
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 16.08.2009 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Eli työnsin taas etuliipasimen etuasentoon ja sen jälkeen laukaisin. Ja nyt ase totteli kuten pitikin, eli oikeanpuoleinen ilmaisunappi painui piiloon. Ampumaradalla en tätä tutkimusta ole vielä edes kokeillut, eli en tiedä laukeaako ase oikeasti varmistin päällä."

Herkistimesi toimii aivan oikein eli liipasin naksahtaa mutta ase ei kuitenkaan laukea koska varmistin päällä. Tästä huomaa hyvin että varmistin lukitsee iskuvasarat eikä liipasimen kuten usein on laita esim. rinnakkaispiippuisissa haulikoissa.

Säätöruuvi pitäisi löytyä siitä mistä fox66 sanoo. Joissain aseissa säätötyökaluksi käy aivan hengettömän pieni kuusiokoloavain jota ei välttämättä edes joka satsista löydy.

Koska ase on kuitenkin sinulle uusi niin kehoittaisin sinua puhdistuttamaan aseesi "konehuoneen" sepällä noinniinkuin varmuuden vuoksi. Samalla tulisi tarkistetuksi että siellä on kaikki kunnossa ja laukaisukin säädetyksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tERÄsMIES
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2007
Viestejä: 849

LähetäLähetetty: 16.08.2009 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko missä kaliberiissa tuo pyssy?
Muutamia huomioita puhdistuksesta:

Jos aseessasi on ylös kääntyvä jyvä, niin kannattaa ehdottomasti vilkaista sinne hahlon allekkin, eli ruuvaat sen hahl0n irti jolloin näät tyhjän tilan piippupaketin keskellä. Omassa asessani oli melkoinen määrä ruostetta tuolla piippujen välissä. Reilusti CRCn aseöljyä ja kunnon putsaus. Laitan aina ajoittain öljyä myös tuonne piippujen väliin, koska sinnehhän kondensoituu kosteutta välttämättä.

Ei se kummoinen homma ole itsekkään koneistoa puhdistaa jos ei muuta käyntiä sepällä ole...
_________________
Nopeat syövät hitaat
eivät syö
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 16.08.2009 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän se kummonen ole,,, mutta jos kuitenki jätettäs sepän hommiksi.
Pari perustelua, ensinnäkin, tuskin monellakaan onnistuu ettei ruuveja tule mosilattua, toiseksi, varmistimen toiminnan kannalta olis hyvä tietää mitä tekee. Ja yleensäkin olis hyvä tietää miten siellä rensseleiden kuuluu olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsään Miehen Mieli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Maa 2009
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 16.08.2009 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paljon kiitoksia vastauksistanne! On kiva huomata että apua löytyy kysymällä. Tämä minun aseeni on siis 12x70 / 5,6x52R, eli tyypillinen pienriistajahtiin sovelias torrakko. Tarkoitukseni on ladata itse nuo luotipuolen panokset. Eli lähinnä kokovaippaa linnunpyyntiin ja paremmin laajenevaa metsäkaurista varten. Onko teillä millaisia kokemuksia tästä kaliberista drillingissä?

Mistä löydän näihin kolmipiippuisiin aseisiin perehtyneen asesepän. Tietenkin kysymällä, mutta voitteko antaa muutamia vinkkejä?

Jos sopivaa aseseppää ei heti löydy lähitienoolta niin miten minun kannattaisi itse yrittää sitä laukaisuvastuksen säätöä. Ruuvin olen toki löytänyt ja minulla on siihen hyvin sopiva avainkin, mutta mutta.. Pitääkö ase olla viritettynä? Onko vaaraa kiertää ruuvi irti?

Entäpä tukin irroittaminen, onko siinä mitään erityisesti huomioitavaa? Pitääkö Merkel olla viritettynä vai laukaistuna?

Jos näihin kysymyksiin löytyy vähän vinkkejä niin pääsen taas pitkästi eteenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsään Miehen Mieli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Maa 2009
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 16.08.2009 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, jäi vielä kysymättä yksi asia. Olen kuullut puhuttavan hyvistä ja huonoista valmistusvuosista. Näitä seitsemänkymmentä luvulla tehtyjä pidetään ilmeisesti "hyvänä ikäluokkana" ?? Mutta mitä se itse asiassa tarkoittaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 16.08.2009 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Mistä löydän näihin kolmipiippuisiin aseisiin perehtyneen asesepän."

http://www.jp-gunsmith.fi/

"Pitääkö ase olla viritettynä? Onko vaaraa kiertää ruuvi irti?"


Ei tarvitse välttämättä koska säätö ei vaikuta muuta kuin itse laukaisukoneistoon ja oma laukaisutuntumasi on se joka ratkaisee. Kun löydät mielestäsi sopivan laukaisuherkkyyden niin kokeile toki sitä myös ase poskella ja viritettynä. Silloin se vastaa parhaiten oikeaa "tilannetta".

Tuo irtikiertämisen vaara on kyllä olemassa (sanoo nimimerkki "kokemusta on" Very Happy ) mutta se ei ole vaarallista kunhan ruuvi vain ei häviä.

Oma tapani on purkaa taittuvapiippuinen aina viritettynä koska olen joissain tapauksissa huomannut sen helpottavan prosessia eikä siitä ole haittaakaan. Ole tarkkana meisselien sopivuuden kanssa ettet vain pilaa ruuvien päitä. Niitten ennalleen korjaaminen on yllättävän kallista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Säilä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2008
Viestejä: 483

LähetäLähetetty: 16.08.2009 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari täsmennystä,edellyttäen, että aseesi on blitz koneistolla varustettu, eikä esimerkiksi Ansonilla, joka on harvinainen.
Herkistimen ulkoruuvi liipasimen kaaressa säätää vain snellarin omien vierykynsien ristikkäisyyden määrää, itse lakaisuvatukseen sillä ei ole vaikutusta. Laukaisuvastusta säädetään koneiston vasarajousen jännitettä säätämällä sen kiinnitysruuvin avulla. Siihen taas pääsee käsiksi vain irrottamalla perä. P.o. koneisto Merkelissä on varmistettu vain liipaisimista, ei hanoista, tai virevarsista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 16.08.2009 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä täsmennys, Säilä.

Aloin jo epäilemään omaa muistiani kun viimeisestä MERKELin laukaisun säädöstä on jo jonkun verran aikaa ja muistelin että sitä varten joutui perän irrottamaan.

Tosin tässä tapauksessa lienee pelkkä herkistimen säätö ajanee asiansa koska sen liiallinen herkkyyshän tässä tapauksessa on alkuperäinen ongelma... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 16.08.2009 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

P.o. koneisto Merkelissä on varmistettu vain liipaisimista, ei hanoista, tai virevarsista.

Kuten myös mm. sauereissa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsään Miehen Mieli
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Maa 2009
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 20.08.2009 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin aamulla kokeilemassa Merkelin käyntiä. Kyllä oli ampumaradalla hiljaista, missä lie kaikki ampujat olleet...

En raaskinut ampua kuin kaksi laukausta, ja kyllä täytyy sanoa että veti naaman virneeseen. Reiät melkein kiinni toisissaan! Tietenkin täytyy vielä jatkossa testata useampaankin kertaan, mutta jos myöhemmin pääsen lähellekään tuota käyntiä niin riittää minulle ainakin. Pikkuhiljaa alan tottua tuohon herkistinkoneistoon.

Onko kellään tietoa löytyykö Suomesta mistään sellaista liikettä jolla voisi olla varastossaan 5,6x52R kaliberiin klikkipatruunaa? Ja onko yleensä tarvetta tällaisessa aseessa laukaista kaikki piiput aina säilytystä varten?

Nyt en ennätä kirjoitella pitempiä juttuja, pitää nimittäin ennättää taas rannalle sorsia pyytämään. Siihen en tosin drillinkiä ota vielä mukaan, säästetään asetta tärkeämpiin koitoksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 20.08.2009 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö ole helpompaa tehdä siten että laitat vain piipun paikoilleen ilman etutukkia jonka sitten lisäät paikalleen viimeisenä. Ase kun ei virity ilman etutukkia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26251

LähetäLähetetty: 20.08.2009 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no igor,,, ainakin mina käytän asetta viritettynä, ja kun poistan patruunat, jää ase vireseen. vai tökkiikö minulla nyt.
Mutta kuten kerroin sinnepäin , vireet voi löysätä monessa taittuvassa, kun liipaisimet pitää pohjassa kiinni taiton alussa. Pienen käännön jälkeen valitsimen siirto ja kolmaskin saadaan mukaan. Kaikissa aseissa ei vain varmistinta saa pois taitettuna, mutta mm. valtsuissa voi koneistoa huijata, jotta saa varmistimen pois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
W. Woodbecker
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2007
Viestejä: 106
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 21.08.2009 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voisitko Pohjola ystävällisesti kertoa miten Valmettien koneiston saa huijatuksi niin, että viritetyn ja taitetun aseen varmistimen saa työnnetyksi etuasentoon ja sen jälkeen vireen puretuksi sulkemalla aseen liipasin/liipasimet pohjaan painettuna? Onnistuuko tämä siinäkin tapauksessa, että liipasimia on vain yksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com