OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirven metsästys ja koirat.
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Maantiekiitäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2008
Viestejä: 2543
Paikkakunta: Karu-Karjala

LähetäLähetetty: 05.10.2009 15:37    Viestin aihe: Hirven metsästys ja koirat. Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa isä-ukon kanssa jutusteltiin,kun ukko muutti uudelle paikkakunalle ja pääs hirviporukkaan ni tuli semmonen hauska este, kun ukolla on Stanan hyvä sekarotuinen koira joka haukkuu todella hyvin hirveä/hirviä. Todistettu edellisessä seurassa montakertaa. Niin uusi seura totesi et heidän hirvijahteinen ei tuoda sekarotusta koiraa... Juntteja sanon minä.
Kuis muualla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 05.10.2009 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahasmielistä porukkaa, pitää kyllä tosi kovasti vetää "kotiinpäin", eli alkaa mennä kennelihommiksi hirvenmetsästyskin, eikös riitä että kokeet on rotukoiria varten..?

omassa porukassa on saatu olla mukana tuolla sekulilla ja tällä hetkellä "johdetaan" 2-0 muita koirakoita "vastaan", vaikka eihän se mitään kisaa olekaan... :D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 05.10.2009 15:56    Viestin aihe: Re: Hirven metsästys ja koirat. Vastaa lainaamalla viestiä

Maantiekiitäjä kirjoitti:
... Juntteja sanon minä.
Kuis muualla?


Erittäin kovan kennelhengen läpitunkevaa porukkaa pisimpään perskarvaan asti, sanon minä. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Harge
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2004
Viestejä: 1380

LähetäLähetetty: 05.10.2009 16:08    Viestin aihe: Re: Hirven metsästys ja koirat. Vastaa lainaamalla viestiä

nettijussi kirjoitti:
Maantiekiitäjä kirjoitti:
... Juntteja sanon minä.
Kuis muualla?


Erittäin kovan kennelhengen läpitunkevaa porukkaa pisimpään perskarvaan asti, sanon minä. Laughing


Mutta perseestä jokatapauksessa tuollanen toiminta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 05.10.2009 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikähän ...keleen "pykälä" se tuoki on? Joo on sitä pikkusielusta porukkaa meikäki nähny. Siitä on erähenkisyys kaukana, kun nuita rajotuksia/sääntöjä aletaan tekemään.
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 05.10.2009 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos koira on todettu ajavaksi, niitä tahtoo olla sekuleissa.
Tuskin muuten kieltäisivät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7482

LähetäLähetetty: 05.10.2009 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veikkaan, että seuran säännöissä lukee kenneltoiminnan edistäminen. Seurassa, jossa on paljon hirvikoiria (rotusellaisia) jää niillekin aika vähän peliaikaa. Sitten joulukuussa kelpaa jo minkä väriset ja kokoiset tahansa, kun koekoirilla on kaikenlaista vaivaa... ja huomataan, että ei sitä haukkua nyt ehdi kuunnella viittä tuntia kun kaatojakin pitäisi tehdä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olsa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 3024

LähetäLähetetty: 05.10.2009 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä lisäys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 06.10.2009 06:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perimmäinen syy on tietenkin kateus, uskoisin, että tuollainen toiminta on yhdestä ainoasta seuran jäsenestä lähtöisin. Sääntöihin hän toki vetoaa, saadakseen sekulin pois rivistä.
Meillä oli aikoinaan samanlainen mies ja samat jutut vaikka lupia oli kohtuullisesti ja koiria vähän. Onneksi tämä riidankylväjä osasi itse lähteä uusiin porukoihin temppujaan tekemään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 06.10.2009 08:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="dxman"]Veikkaan, että seuran säännöissä lukee kenneltoiminnan edistäminen. Seurassa, jossa on paljon hirvikoiria (rotusellaisia) jää niillekin aika vähän peliaikaa. Sitten joulukuussa kelpaa jo minkä väriset ja kokoiset tahansa, kun koekoirilla on kaikenlaista vaivaa... ja huomataan, että ei sitä haukkua nyt ehdi kuunnella viittä tuntia kun kaatojakin pitäisi tehdä.[/quote]

Kyllä meidänkin seurassa ainakin "kultaisena sääntönä" on toi kenneltoiminnan edistäminen, mutta se lähinnä tarkoittaa sitä että koemaastoja annetaan käyttöön (no lähinnä yks palsta on sellainen jonne koira menee jos meidän seuran alueelle yleensä joutuu/pääsee), itse jämykasvattaja sanoi että eihän noille huippu koekoirille paljon ammutakaan hirviä ettei ne sitkastausi liikaa, eli käännettynä, ei hirvenmetsästys tue kenneltoimintaa, vaan kokeet....?

ja btw; kun hirviporukan kokouksessa oli puhetta koehommeleista, olin itse puolustamassa tuota koemaastojen luovuttamista/antamista, sillä edellytyksellä että metästys tulee kans huomioitua

sitten varmaan on ropleemia jos koiria on x kertaa lupamäärä, mutta esim meillä on noin 3 lupaa koiraa kohti "pystyssä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kala-Harri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 243
Paikkakunta: Utsjoki

LähetäLähetetty: 06.10.2009 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä ei nyt tuon aloittajan aiheeseen liity, mutta otsikkoon kyllä. Olen uusi hirvikoiramies. Aikoinaan pelasin paljonkin jänistä ajavien rotujen kanssa.
Nyt minulla on jämtti, nelivuotias uros (kuva koirasta tuolla koiraosiossa).
Sanotaan että jämtit eivät ole sitkeitä hirvien kanssa, kuten esim. kerrotaan norjanharmaista. Muista roduista en paljoa ole kuullutkaan.
Kysyisin asiantuntijoilta, mikä on sitkeyden raja ja kuinka yleensä koiranne toimivat maastossa ja hirvellä. Kovasti olen yrittänyt lukea alasta, kun asia tietenkin kiinnostaa ja halu opiskella hirvikoiraa on valtava.
Koirallani on ollut nyt reilun viikon aikana metsää kuutena päivänä. Eli aloituslauantaista eiliseen. Koiran pohjakunto on hoidettu rautaisesti. Ruokavalio on viimeisen päälle rakennettu (koiran ruokinnasta olen työstänyt artikkelin asiantuntijoiden kanssa, se näkyy muutaman päivän päästä ERÄn netissä).
Koira on joka metsäpäivä löytänyt hirven 5 min - 60 min sisällä. Löytömatkat ovat olleet 570 metristä muutamaan kilometriin. Hakuvauhti on melkoinen hurja, pitkälti toistakymmentä kilometriä tunnissa. Karkossa on juossut hirven perässä yli 37 km/h. Koirani ei anna ääntä lainkaan liikkuvalle hirvelle. Siis siirtymässä. Kun hirvi kävelee hitaasti, eli koiran vauhti korkeintaan 2 km/h, saattaa jonkun verran haukkua, mutta vasta kun hirvi pysähtyy, tulee ääntä reippaammin. Haukkuu hirveä hyvän matkan päässä. Yrittää pitää hirveä paikallaan ja kiertää hirveä haukkuessaan jossain määrin. Ääni on melkoisen kuuluva, liki 2 km päästä kuuluu haukku. Ehkä tasaisella maalla kuuluisi kauempaa, mutta tuo matka on mitattu tunturissa, kun koira haukkui kurussa ja itse olin kiipeämässä tunturiin.
Hirvityöskentelyä on kertynyt päivittäin 6 - 13 tuntia. Osa hirvistä on ollut kulkijasorttia (isot sonnit) ja osa haukuttaa ryteiköissä (mm. vuongelit). Kaatoja ei ole saatu, kun yhdessä haukussa vasa oli hieman koiraa isompi ja sitten on haukuttava ollut yksityismailla. Loput tilanteet ovat olleet karkon jälkeen kaukana tunturissa. Pisin päivämatka koiralla hirven kanssa oli eilen, 100 km ja 13 tuntia. Perjantaina 12 tuntia 78 km. Myös pari muuta pitkää päivää koira on joutunut kiimasonnin perässä kulkemaan.
Koira tulee kutsumalla haukulta ja metsästä pois. Tosin 30 km:n päästä ei tule kutsumalla, kun ei kuule kutsua. Mutta pimeys tuo koiran lähtöpisteeseen.
Pitkien päivien jälkeen olen pitänyt koiralle kaksi lepopäivää. Lyhyempien (6 - 7 tuntia) välipäivä tai jahtipäivä perään.
Näin siis meillä täällä tunturimaastoissa. Mielelläni kuulisin kuinka muualla Suomessa. Minkälaista vauhtia koirat kulkevat hauan aikana, entäs karkossa/hirveä seuratessa. Onko ollut kulkurihirviä, kuinka hirvet löytyvät, tuleeko pois koira helposti metsästä jne. Kaikki kokemus olisi hyvää oppia uudelle hirvikoiramiehelle, josta ei taida enää muuta koiramiestä tullakaan.
Eli paljon höpinää, osin varmaan turhaakin, mutta kokematon kun on, niin voi näin käydä.
jk. hirviä olen ampunut toisten koirille ja muuten melkoisen läjän, joten se puoli lienee hallussa (eli tiedän hirven käyttäytymisestä paljonkin, yli 10 hirveä olen kutsunut ammuttavaksi)
_________________
Pääasia että mies viihtyy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maantiekiitäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2008
Viestejä: 2543
Paikkakunta: Karu-Karjala

LähetäLähetetty: 06.10.2009 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olsa kirjoitti:
Jos koira on todettu ajavaksi, niitä tahtoo olla sekuleissa.
Tuskin muuten kieltäisivät.


Ei aja hirveä tuo ukon koira. Edellisessä seurassa ampuivat useamman hirven sen haukusta eikä kellään ollut moitteen sanaa. Nyt sit ukko muutti ja haki uuteen seuraan ni olivat vaan ilmottanut et ei sekarotuisiakoiria heidän hirvijahteihin.
Vielä semmonen lisäys et tuossa kyseisessä seurassa on 2 harmaata ja nekin samalla omistajalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 06.10.2009 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

noinkohan tuon voipii kieltää??
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 06.10.2009 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voiskos saada hiukka täsmennystä, porukan koko, (suunnilleen.. alueen koko ja lupien määrä), tällä ei ole tarkoitus selvittää ko. porukkaa/seuraa vaan suhteuttaa asiaa, mutta jos kaksi koiraa on nytten niin onkos niin hintsusti lupia/aluetta ei sen takia pääse mehtään....?

ja mitens noi harmaat, joko ne on todistanut toimivuutensa, jos koirat jo pelaavia, niin silloin menee taas "ahtaaksi" homma, sen kyllä jotenkin "ymmärtää" että rotukoirille yritetään saada meriittiä jne, mutta omasta mielestä hirvenmehtuu on niitä talakoita joissa kaikki apu pitäis olla sallittua

Jos "tiiliseinä" vastassa niin luulen että jostakin löytyy semmonenkin porukka joka ottaa toimivan koiran vastaan.....?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
siru8
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2004
Viestejä: 2903
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 06.10.2009 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaisko kysellä naapuriseuroista josko niissä olis hirvikoiran tarvetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com