OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Miten kanalintu jahti käynnisty?! vastaukset 10.9 lähtien :)
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 164, 165, 166  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2640

LähetäLähetetty: 22.09.2004 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mie kirjoitti:
karson kirjoitti:
Ei koppelon ampuminen niin kauhea asia ole. Kohdistetaan paine nuoriin yksilöihin(yleensä hollilta lähtevät). Eli "hyvä" saalis on nuori metso tai koppelo. Kannalle turmiollisempaa on ampua vanha metso alueelta, ei ne poikametot kantaa osaa jatkaa.


Itse olen kuullut joidenkin vanhojen homenokkien olevan jo lisääntymiskyvyttömiä? Pitääköhän paikkaansa?


Kyllähän tuo voi pitää paikkansa, että vanha homenokka on lisääntymiskyvytön. Ei kait nekään mitään sille voi, että napsut loppuu eikä seiso!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Vieras





LähetäLähetetty: 22.09.2004 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, syntyvyyssuhde on 53/47, mutta ottakaa huomioon, että jo luonnostaan uroksella on henki löyhemmässä ku naaraaalla. Eli jo värityksestäkin johtuen urosten luontainen poistuma (en puhu metsästyksestä) on suurempi kuin naarailla. Jos siihen soppaan metsämies pistää lusikkansa (esim oman seurani alueella vuosikaudet ukko ollu sallittua riistaa, akka ei), niin miten mahtaa käydä. Tiedäppä häntä.

Yhtäkaikki, tähän koppelon ampumiseen ei ole olemassa yksioikoista vastausta. Mielestäni asiaan liittyy paljolti alue, jolla metsästetään. Jos sen alueen ainoan himoköyrijä güntherin käy lasauttamassa, niin harvoin nartut neitseellisesti paksuksi pamahtaa. Taas jos metsoja on runsaammin, niin ei koppelonkaan saaliina pitäisi kielletty olla. ITsestäänselvyys, myönnän, mutta kunhan mietiskelen ja annan toisille ajattelemisen aihetta...
Takaisin alkuun
mie
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Syy 2004
Viestejä: 24
Paikkakunta: Lapin poikia

LähetäLähetetty: 22.09.2004 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eksaktia vastausta siis tuskin on, joten nyrrkisääntönä tiivistettäköön: Ampukaa sopivassa suhteessa molempia, tietysti ottaen huomioon aluuen sukupuolijakoisuus, mikäli siitä on tietoa.
_________________
~pystyn hiipimään vaikka metsonkin viereen sen huomaamatta~
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pystäri...
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 13
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.09.2004 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkälainen merkitys lintujen saannilla on paikkatuntemuksella??
Itse joudun kiertämään lähinnä valtion metsästysmaita ja ei ole monesti samaan paikkaan tullut mentyä kahtakertaa varsinkin jos lintusia ei ole näkynyt. Niinpä tuntuu ettei lintuja oikein tunnu olevan missään. Vaikka 6-7 tuntia kiertelee niin ei välttämättä näy tipusen tipusta, vaikka koirakin on mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
grouse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 149
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 23.09.2004 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se vaan on niin että on typerää ampua vain pelkkiä mustia lintuja. Siinä kun jää se yksi vanha orhi jäljelle, niin ei auta mitään vaikka olisi millainen geenihirviö. Tämän seurauksena geenistö yksipuolistuu alueella ja se monesti johtaa tasapainottomuuksiin ja kannan heikkenemiseen. Tasapuolisesti pitää ampua molempia sukupuoliskoja, jotta tasapaino säilyy. Joko ammutaan molempia tai jätetään ampumatta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 430
Paikkakunta: ympär mualimmoo...

LähetäLähetetty: 23.09.2004 17:10    Viestin aihe: . Vastaa lainaamalla viestiä

Tota mää oon ihmetellyt että kaikki puhuu että lintuja ois vähäsen mutta ainakin meidän metsästys mailla on teerikanta nousussa jo 3vuotta ja pyitäkin on todella paljon taitaa kaikki linnut lenellä sinne tai sitten syy on se kun hirven metsästys alueet on laajat n:5000Ha ja seurassa on vähän linnustajia, joku kuitenkin tökki ja pahasti 15.päivä kun olin metällä ei millään lähtenyt laukaus vaikka oli hyviä paikkoja pitää petrata ens kerraksi. Ja näin jopa 3mehtoakin kaksi lähti samoilta jalan sijoilta en kyllä olisi raskinut ampuakaan niitä. Mutta 42viikolla katotaan asiaa uudestaan. Paikkana Kajaani Sotkamo rajamaasto.
_________________
Täähän on selevä homma....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
nappi_kauppias
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 96
Paikkakunta: hpj

LähetäLähetetty: 23.09.2004 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pyy ja 2 teertä on tullu saaliiksi nyt. Lintuja näkyy paikotellen ihan hyvin mutta ei oo liikaa
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stalini
Vieras





LähetäLähetetty: 24.09.2004 07:06    Viestin aihe: Ei ole lintuja Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi päivää kävelin Ranuan seudulla ja saaliiksi 1 pyy. Pari teertä ja yhden koppelon ja yhden ukkometton näin.
Toisen kaksi päivää kävelin Simon alueella ja ei tullut saalista. Näin muutaman teeren ja pari ukkomettoa ja yhden koppelon

Koko neljän päivän aikana en nähnyt yhtään poikuetta!!!
Takaisin alkuun
grouse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 149
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 24.09.2004 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai Kajaanin ympäristössä se Jaska metsästelee, no ei se ihme jos lintuja näkyy. Niitä nimittäin on paljon. Kyllä sen metson voi huoletta ampua, vaikka kaksi. Itse ammuin viime vuonna 3 metsoa, useampaankin olisi ollut mahdollisuus, mutta ei passaa posastella. Tänä vuonna toistaiseksi yhden. Suunnitelmissa on vielä toinen jos suodaan mahdollisuus. Ei pitäisi olla ylivoimainen tehtävä. Pyitä on aivan uskomattoman paljon. Neljä olen jo ampunut "sivutuotteena". Tarkoitus on kyllä keskittyä myös pillittämiseen. Teeriä on kolme kasassa, nuoria lintuja. Vielä ammun maks. kaksi. Ei vain oikein tahdo joutaa Kajaanin suuntaan. Metsästyspäiviä kasassa vasta 3.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 430
Paikkakunta: ympär mualimmoo...

LähetäLähetetty: 24.09.2004 16:12    Viestin aihe: . Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on vain seuran kanssa semmoinen kiintiö rajoitus meton kanssa että sitten on ne lintujahdit siltä syksyltä kasassa, elikkä yksi mehto syksyssä eikä muuta. Mutta pari vuotta kun annan nuitten mehtojen tuolla piilossa soidinta pitää niin sitten mää otan ukin luvan käytöön varastosta ja posautan pataan asti pari, tai siis yritän Smile Mutta lintuja on kyllä todella paljon...
_________________
Täähän on selevä homma....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 26.09.2004 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottahan sitä on paikallistuntemisella merkitystä linnustuksessakin.
Pitäisi tietää millaisissa paikoissa milläkin kelillä linnut viihtyy.

Ei nykyään enää viitti tyhjiä mettiä kävellä. Eilisellä kolmen tunnin pikkumutkalla nähtyjä lintuja 14kpl, haukussa lisäksi 4.

Hyppyääniä 9 kertaa ja pyyhavaintoja en vaivautunnu edes laskemaan.

Kaverin pystäripentua koulimassa, joten ammuin vain yhden linnun haukkuun (koppelo). Muut haukut epätarkkoja j aliian hakevia.
Kuluva syksy on ollut saaliin saannin kannalta parhaita moniin vuosiin.
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 26.09.2004 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin.Sain tänään sen ensimmäisen Wink
Iso ukko Metso Smile Koppeloita olen joitain näinä vuosina saanut.
Hieno tilanne ja Metso talteen.Tätä olen odottanut jo pitkään.
Sentään 13 vuotiaasta asti metsästänyt ja tänään oli se Suuri päivä.
MAHTAVA FIILIS.Pariin kertaan piti tilanne kerrata kaadon jälkeen.
Winchesterin x3 3,5mm oli panoksena ja pyssynä Benelli Nova.
Aukon reunamilta lähti aikasemminkin jo koppelo ja metso.
Sitten otin suunnan sen metson suuntaan ja sehän löyty ja pääsin vielä tilanteeseen.En punninnut mutta iso tuo on.Oisko joku 5-6kg Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mika_22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 2527
Paikkakunta: Keminmaa

LähetäLähetetty: 26.09.2004 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin taidanpa säästää tuosta joululinnun.
Tosiaan noita on meilläpäin tietty ennenkin näkyny mutta se varsinainen tilanne ja tilanteet on tullu tänä syksynä kun olen vartta vasten kolunnut karumpaa maastoa ja jättänyt sellaset teeri maastot rauhaan Wink
Mitäs tuosta passaisi valmistaa esim.Jouluaterialla Question
Itse olen jo tuohon metso/koppelo puolen saalistilastoon niin tyytyväinen että ei väliksi jos keskittyisi tuohon jänestykseen jo loppuvuodeksi Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hunnterman
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Elo 2004
Viestejä: 42
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 27.09.2004 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On todella iso jos on 5-6 kiloo. Rolling Eyes Koska jo 4 kiloinen metso on vanha ukko metso. Mut ei muuta ku onnittelut metson ampujalle. Very Happy Tiedän sun fiilikset tarkalleen sillä itse ammuin ensimmäisen metson 2 vikkoo sitte maanantaina. Ja ite oon kans odottanut jo 13v lähtien sitä ensimmäistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Petteri_N
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 27.09.2004 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, joka jätkä saa pari 6 kilon mettoo syksyssä. Kuitenkaan koskaan niitä ei ole punnittu, ainakaan muulla kuin "kekkosen kalavaakalla".

Tälle syksyä on nyt sattunut kaksi metsoa koiralle silleen, että on tohtinut tiputtaa. Kolmatta on yritetty huonolla menestyksellä. Metsästyksen olen hajauttanut eri alueille.

Ensimmäinen metto oli hyväkokoinen poikametso, mitähän ois painanut, rapiat kolme kiloa. Toinen metso oli pienin mitä olen koskaan saanut. Hikisesti ehkä pari kiloa. Vertailun vuoksi tässä riekon ja meton lihat vierekkäin (kyllä, on ruma kuva, mutta tuoltahan ne patavalmiina näyttää...)




Ja sitten se hieman nätimpi kuva siitä tämän syksyn ensimmäisestä metsosta.


_________________
Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 164, 165, 166  Seuraava
Sivu 10 Yht. 166

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com