OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ketun pillitys, henkimaailman hommiako
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 29.11.2009 16:46    Viestin aihe: Ketun pillitys, henkimaailman hommiako Vastaa lainaamalla viestiä

Elikkä menin ja haksahdin sitten tuhlaamaan kovan rahan, 29 euroa, kettupilliin. Ja sitten rupesin miettimään, että löytyykö palstalta yhtään metsämiestä, joka pillillä on niitä kettuja saanut? Lisäksi toinen homma siinä pillityksessä on se, että miten tälläisen vasta-alkajan pillityksessä saisi jatkamaan hommaa... Toisin sanoen mitkä kellonajat ovat parhaita pillitykseen? Aamu- ja iltahämärät? Keskellä päivää? Tuleeko ketut pillille myös talvipäivänä?

Olisi varsin mielenkiintoista kuulla, mihin aikaan kannattaa mennä naapurien naurettavaksi johonkin pellon reunaan.. Ja jottei nyt ihan älyttömänä pidettäisi, niin saalistakin olisi mukava joskus saada. Hullunahan ne maalaiset muuten pitää Smile

Olenko siis tuhlannut markkinamiesten höpötyksiin 29 euroa ja olisiko kannattanut vaan pysyä tutussa ja turvallisessa jalkanarutuksessa?

Lyhyemmin kysyttynä, monenko aikaan on "parhaat hetket" pillitykselle ja oletteko pillille saanut kettuja tulemaan?

(Luin jo joitakin keskusteluja, mutta ajattelin pistää nyt kuitenkin uuden aiheen pystyyn asiasta, edelliset viestit olivat jo melko vanhoja).
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
_baikkali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2006
Viestejä: 1351
Paikkakunta: lempäälä

LähetäLähetetty: 29.11.2009 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Illan ja aamun hämärän ajat on varmaan ne parhaat ajat. On niitä jokunen kettu ammuttu itte ja sitten kaverit on päässy myös ampumaan pillittimiäni kettuja. Tuleen suunta kannattaaa ehottomasti huomioon ja naamioitumiseenkin varmaan Rolling Eyes kunhan ei liiku niin on pää asia. Itse oon varman turhan helposti saanu noita kettuja tulemaan niin tuntuu liian helpolta hommalta. Kunhan nuo lumet tulee niin pitää taas ruveta panostamaan hommaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nordic Predator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2009
Viestejä: 269

LähetäLähetetty: 29.11.2009 17:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Keväällä kun valosuus riitti niin joskus 23-00 oli hyviä aikoja.Kahesti sain samalle pellolle todennäköisesti saman ketun tulemaan,mut ampumatta jäi.Eka kerralla pitkä matka ja välissä risukkoo,toka kerralla tuli n.70m päähän mut suoraan selän taakse tielle,kaverin luokse lähin kävelemään ja mulkasin siitä sit sivulle niin kettu lähti melko nopeesti metän puolelle.Klo 00 tuli ilves noin vartin pillityksen jälkeen.Nyt ooteltava lumi maahan ja kuutamo,sit samoihin kellon aikoihin testaamaan.Mut vitusti on turhia reissuja tullu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 29.11.2009 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on jo naamioitumiseen pari pukua, lumipuku mallia joku "halpis" ja sitten intin mallin röllipuku tuolla roikkumassa. Eiköhän niillä alkuun pääse... Ainakin siinä röllipuvun selässä hyppi tiaiset kun keväällä testasin.

Kiitoksia tiedoista, lisääkin voi tietenkin laittaa, niin pääsee haarukoimaan sopivia aikoja. Varsinkin jos on kovin "poikkeavia kokemuksia" edellisistä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 29.11.2009 18:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samoin täällä, kymmenittäin hukka- tai no tiedustelureissuja. Välillä harmittaa kun ei ole hyvää paikkaa tiedossa mutta ehkä lumen tulo vähän helpottaa paikkojen löytymistä. Omat kaadot ovat tulleet varmoista paikoista jossa minä tai joku kaveri on ketun nähnyt. Pillittämään on menty sitten lähiaikoina samoihin aikoihin kun aiempi havainto on tehty.

Itse vierastan vähän tuota pimeällä pillittämistä koska valoisallakin kettu on välillä haastavaa nähdä ennenkuin kettu näkee pillittäjän. 5-6 kettua olen pillittänyt ampumamatkan päähän ja kaksi saanut niistä nurin.

Yhteenvetona: Etsi varma paikka jossa on joku ketun lähiaikoina nähnyt ja ajoita pillitys siihen samaan aikaan ja paikkaan. Ei ajokoirakaan saa ajoa tyhjästä metsästä.

Esim. Jos olisin vaikka nähnyt ketun pellolla 17 aikaan niin luultavasti menisin seuraavana iltana samalla pellolle 16 aikaan. Olisin vaikka 15 min hiljaa aluetta katsellen ja sitten alkaisin pillittämään. Kyttäyspaikka niin, että tuulee selkääsi, edessäsi on aukeaa ja turvallinen ampumasuunta.

Itse istuskelen aina maassa retkipatjan päällä ja nojailen mielellään jotain kiveä/puunrunkoa vasten jos mahdollista. Naamiointina itellä aina jonkinsortin camot ja kasvonaamio. Pillityskädessä en käytä hanskaa ollenkaan, hanskan käyttö vaikuttaa pillin ääneen huonolla lailla. Ihan hissukseen olen yrittänyt ollut passissa, en ole juonut kahvia, lukenut kallea, yskinyt, jutellut puhelimessa jne. No tässäpä tuli jotain omia mietteitä.
_________________
live jasmin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 29.11.2009 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JoonasL kirjoitti:
Samoin täällä, kymmenittäin hukka- tai no tiedustelureissuja. Välillä harmittaa kun ei ole hyvää paikkaa tiedossa mutta ehkä lumen tulo vähän helpottaa paikkojen löytymistä. Omat kaadot ovat tulleet varmoista paikoista jossa minä tai joku kaveri on ketun nähnyt. Pillittämään on menty sitten lähiaikoina samoihin aikoihin kun aiempi havainto on tehty.

Itse vierastan vähän tuota pimeällä pillittämistä koska valoisallakin kettu on välillä haastavaa nähdä ennenkuin kettu näkee pillittäjän. 5-6 kettua olen pillittänyt ampumamatkan päähän ja kaksi saanut niistä nurin.

Yhteenvetona: Etsi varma paikka jossa on joku ketun lähiaikoina nähnyt ja ajoita pillitys siihen samaan aikaan ja paikkaan. Ei ajokoirakaan saa ajoa tyhjästä metsästä.

Esim. Jos olisin vaikka nähnyt ketun pellolla 17 aikaan niin luultavasti menisin seuraavana iltana samalla pellolle 16 aikaan. Olisin vaikka 15 min hiljaa aluetta katsellen ja sitten alkaisin pillittämään. Kyttäyspaikka niin, että tuulee selkääsi, edessäsi on aukeaa ja turvallinen ampumasuunta.

Itse istuskelen aina maassa retkipatjan päällä ja nojailen mielellään jotain kiveä/puunrunkoa vasten jos mahdollista. Naamiointina itellä aina jonkinsortin camot ja kasvonaamio. Pillityskädessä en käytä hanskaa ollenkaan, hanskan käyttö vaikuttaa pillin ääneen huonolla lailla. Ihan hissukseen olen yrittänyt ollut passissa, en ole juonut kahvia, lukenut kallea, yskinyt, jutellut puhelimessa jne. No tässäpä tuli jotain omia mietteitä.


Saattaapi repo tulla paremmin pillitykseen jos olisit tuulen alapuolella Shocked
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 29.11.2009 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mippi kirjoitti:
JoonasL kirjoitti:
Kyttäyspaikka niin, että tuulee selkääsi, edessäsi on aukeaa ja turvallinen ampumasuunta.


Saattaapi repo tulla paremmin pillitykseen jos olisit tuulen alapuolella Shocked


Monesta paikasta oon saman ohjeen nähnyt / lukenut / saanut, että tuuli selän taakse. Ääni kantautuu kauemmas. Ongelmana on just se että kettu haistaa tai näkee, mutta se on juur syy jotta pitää panostaa naamiointiin ja muuhun.

t. nimim. pillitin tänään ekan kertani n. 20min tyhjälle hakkuuaukealle Very Happy
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 29.11.2009 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mipille: Voi kulta pieni, näin vaan opetetaan ketunpillitysdvd:llä.
_________________
live jasmin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jersu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2006
Viestejä: 1519
Paikkakunta: seinäjoki

LähetäLähetetty: 29.11.2009 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mippi kirjoitti:
Saattaapi repo tulla paremmin pillitykseen jos olisit tuulen alapuolella Shocked



Mitä itte kuunnellu ja kattellu niin kettu tulee oletetun saaliin työ niin, jotta saa "saalliista" hajun, tai yrittää saara. Aina niitä poikkeuksiakin löytyy..
Ei sitä elämää oo kirijoohin ja kansiihin kirijootettu.

Kaikki on mahrollista täs harrastukses!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Jänkäkurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Syy 2008
Viestejä: 2139
Paikkakunta: Takajänkhä

LähetäLähetetty: 29.11.2009 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu tulee aina tuulta vasten. Se haluaa varmistaa tuulen alta, miksi jänis rääkyy ja tarkistaa saalistajan. Onko saalistaja häntä vahvempi ( esim huuhkaja), jolloin voi joutua itse saaliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JaHu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Syy 2008
Viestejä: 576
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

LähetäLähetetty: 29.11.2009 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja siksi tuuli käy pillittäjästä sinne aukealle että kun kettu pyrkii tuulen alle, ammut sen ennen kuin se ehtii haistamaan sinut. Eli vaatii aika reilusti sitä ampuma-alaa siellä tuulen ala puolella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
virttu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2009
Viestejä: 227
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 29.11.2009 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näköjään mippi ei ole kettua pillittänyt tai ainakin luulee tuuli asiat ihan väärin. eli kannattaa uskoa tuohon joonasl asiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nordic Predator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2009
Viestejä: 269

LähetäLähetetty: 29.11.2009 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin tota yö pillitystä,isoille pelloille tai järven jäälle.Pitäs ketun erottua täyden kuun aikaan ja lumisesta maasta.Ja tuuli ukon niskaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 29.11.2009 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä huomio tuo tuulihomma, oletuksena olisin ajatellut, että tuuli naamaa päin, jotta kettu ei haista. Vähän kuin muissa kytishommissa. Mutta selän puolelle siis tuuli, onhan se ihan järkeenkäypää. Saas nähdä miten käy, eiköhän se pilli postista ensi viikon aikana tupsahda.

Näilläkin vinkeillä jo alkuun pääsee, pahin taitaa olla se, että miten sitä osaa olla nauramatta kun pilliä rankuttaa jonkun pellon laidassa yksikseen. Razz
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 29.11.2009 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei siin paljoa naurata, jos ei ole kuulosuojaimia. Alkaa nimittäin korviin ottamaan aika pian, siitä pillistä lähtee muhevat desibelit irti.
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com