OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Skoda Octavia Scout vs. Subaru Outback
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Harge
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Mar 2004
Viestejä: 1380

LähetäLähetetty: 22.02.2017 23:34    Viestin aihe: Skoda Octavia Scout vs. Subaru Outback Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, perheenlisäystä tulossa ja kompromissikärrynä ollut Rav4 käy tiloiltaan vähän pieneksi, joten autonvaihtoa saattaa pukata eteen.

Mettästyshommiin pitänee hommata ens syksylle kokonaan oma kulkuväline mutta nyt ensimmäisenä päätöksen alle menossa sitten muuhun "siviilikäyttöön" tuleva perheauto. Mökki sijaitsee hyvinkin tuulisella peltoaukeella, joten talvella 500 m pihatietä saattaa olla kerran jos kaksi suhteellisen luminen kun juoksuttamaan pääsee vitiä. Eli nelikko pitäis olla. Ajua tulee vuoden aikana semmonen +/- 50.000 km, joten suht maltillinen saisi kulutus olla.

Vaihtoehtoina on lähinnä nyt pyörineet mielessä nuo Scoutti ja Outback. Ihan bränikkää ei persuus kestä hankkia nyt, joten budjetti huitelee ehkä siinä 8-14.000 euron huitteilla.

Onko foorumilaisilla noista molemmista tai jommasta kummasta kokemuksia miten? Plussat ja miinukset? Mitä erityisesti kannattaisi huomioida? Kilpailevaa nelikkofarkkua voi ehdottaa toki myös...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2017 07:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Outback 2000-2010 mlottorinumerot 319000 saakka ovat alttiita kampiakselin katkeamiselle. Muuten hyvä auto. Osta 2011 tai uudempi
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xdrive
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Maa 2013
Viestejä: 242

LähetäLähetetty: 23.02.2017 07:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jopas Hietala vitsin murjas heti aamusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2017 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatketaas vielä. Scoutti on kytkeytyvä neliveto, jossa haldex-versiosta riippuen neliveto lähtee pois jossakin ajonopeudessa. Myös pidempi jauhattaminen hangessa pudottaa nelikon pois, koska nelikon kytkin kuumenee.

Outback on nelivetoa aina, koko ajan.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koavzur
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Mar 2007
Viestejä: 1247

LähetäLähetetty: 23.02.2017 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viidennen polven Haldex kytkee nelivedon päälle aina liikkeelle lähdettäessä ja aina tarvittaessa. Minkäänlaista sutaisua ei normi likkeelle lähdössä tapahdu liukkaallakaan. Tuota en ole kuullut että se nopeudesta riippuen kytkeytyisi pois kokonaan ts. ei kytkeytyisi päälle jos tarvitaan. Subaru menee hangessa paremmin ja onhan siinä parempi maavara mutta jos on manuaali niin käry alkaa haisemaan siinäkin, varsinkin pakittaessa, mikä lie sitten haisee mutta pahalle haisee ja pitkään (ainakin -06 Foresterissa oli semmoinen ominaisuus). Automaatti Subarusta ei kokemusta, taitaa olla mukavampi siinä suhteessa. Haldexillakin pääsee lumessa kohtuudella jos on kytkettävissä ESC pois tai Sport tms. moodille. 160 000 km ajetussa Skodassa alkoi DPF pönttö temppuilemaan ja edessä oli joko pöntön poisto tai uusiminen. Nykyinen Subarun bensakone taitaa olla melko huoleton kone.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
roina
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 31 Lok 2010
Viestejä: 82

LähetäLähetetty: 23.02.2017 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemukset vm 08/ 2,0 tdi Scoutista:
Suurin osa huoltokohteista hyvini esillä eli esim suodattimien ja ajovalopolttimoiden vaihto helppoa, suuttimet myös hyvin esillä jos niitä tarvii vaihtaa jne. Eli jos on ns. tee se itse mies, niin rutiinihuollot hoituu kohtuu vaivalla ja osatkaan ei kohtuuttomasti maksa.
Ajoltaan minusta hyvä, tilaakin on ihan mukavasti ja ainakin -25 asteen pakkasessa tarkenee vielä ilman susiturkkia. Autossani ei ole webastoa/eberiä.
Maavaraa vois olla hieman enemmän, pohjapanssari on kuitenkin kohtalaisen tukevaa tekoa suojaten arimmat paikat. Polttoaineen kulutus 5,5 - 7 l/100 km. tää on tankkauksista laskettu, ja mittarivirheellä korjattu, ei ajotietokoneen ilmoittama joka on n. 0,3 l vähemmän.
Neliveto toimii minusta aivan hyvin. En ole sillä mitään umpihankirypemistä harrastanut, mutta normi jälkien kattelu mettäutotiellä jossa lunta noin 20 cm sujuu vielä hyvin. Renkaat vaikuttaa asiaan tosi paljon.
Auto on ollut minulla vasta rapian vuoden/ 20tkm, mutta mitään mainittavia vikoja ei oo ollut, autolla ajettu nyt 237 tkm. Kaveri ajoi samanlaisella 350 tkm ilman huolia ja vaihtoi viime vuonna uuteen Scouttiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2017 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tosiaan se kytkin käryää helpohkosti. Vaatii kulmikkaampaa kytkimen käyttöä
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Tam 2016
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 23.02.2017 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kokemusta Scoutista. Ensinnäkin tuosta nelivedosta, Haldexin kytkeytyminen ei riipu vauhdista kuten yllä väitetään, vaan järjestelmä tarkkailee riittääkö etupyörillä pitoa. Jos ei riitä, kytketään lukkoa kiinni ja takapyörille menee vetoa. Ainakin tuo nelosversio josta itsellä kokemusta (2010 -->) toimii aika viiveettömästi tuossa.

Aiemmin olin tuonne kulkupeli -ketjuun kirjoittanut Scoutista näin:

----------------------------------------

On kokemusta, kolmisen vuotta ja noin 80 000 km on ollut ajossa manuaali dieseli 2010 -mallia.
Viat:
- egr -jäähdyttimessä vuoto, jäähdytin vaihdettiin
- ahtoputki repesi alaosasta

Eli aika vähillä vioilla on päästy. Kumpikaan vika ei jättänyt tielle ja tuli pajalla kuntoon.

Tykkään autosta, hinta - ominaisuudet kohtaa aika mukavasti. Neliveto on tuosta facelift -mallista lähtien haldex 4, vanhemmissa haldex 2.
Samoin kone vaihtui tuolla tienoilla 8 -venttiilisestä 16-venttiiliseen. Teho on sama kummassakin versiossa.

On ajettu hunoilla ja hyvillä teillä. Ei tuo mikään maasturi ole, mutta pääsee sillä melko ihmeellisiin paikkoihin ja tähän asti myös pois.

Neliveto toimii hienosti, polanteiden ylitys ja muukin talviajo on varsin vaivatonta. Muutenkin ajotuntuma on jämäkkä ja vakaa.

Miinuksena moottoritievauhdeissa on aika paljon sisämelua, mutta rengasvalinnoilla voi jonkin verran vaikuttaa tuohon.
----------------------------------------------

Nyt on auto vaihtunut kun halusin lisää tehoa ja matkustusmukavutta (prkl autokuume), mutta kyllä edelleen Scouttia voisin suositella, oli hyvä peli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 23.02.2017 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hietala kirjoitti:
Jatketaas vielä. Scoutti on kytkeytyvä neliveto, jossa haldex-versiosta riippuen neliveto lähtee pois jossakin ajonopeudessa. Myös pidempi jauhattaminen hangessa pudottaa nelikon pois, koska nelikon kytkin kuumenee. Outback on nelivetoa aina, koko ajan.


Eipä ole kaikissa Subaruissakaan. https://www.cnet.com/roadshow/news/not-every-subaru-all-wheel-drive-system-is-created-equal/
http://www.awdwiki.com/en/subaru/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2376
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 23.02.2017 09:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Superb, niin ei lopu tila kesken https://www.nettiauto.com/skoda/superb/8617179

Myyjän veroarviokin aika kohdillaan

http://www.automatch.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=SKODA&malli=SUPERB&tarke1=&tarke2=&tarke3=&sw1=ja&sw2=ja&sw3=ja&vuosi1=2010&vuosi2=2010&kone=diesel&kk6=12&tkm=&tableonly=&oldies=ei&farm=myos&autom=myos&neli=myos&avo=myos&sort=tkm,malli,ensirek
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2017 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
Jatketaas vielä. Scoutti on kytkeytyvä neliveto, jossa haldex-versiosta riippuen neliveto lähtee pois jossakin ajonopeudessa. Myös pidempi jauhattaminen hangessa pudottaa nelikon pois, koska nelikon kytkin kuumenee. Outback on nelivetoa aina, koko ajan.


Eipä ole kaikissa Subaruissakaan. https://www.cnet.com/roadshow/news/not-every-subaru-all-wheel-drive-system-is-created-equal/
http://www.awdwiki.com/en/subaru/

K
Topikin avaaja kysyi outbackin käytetyistä, käytännössä dieselmalli. Niissä manuaalit on 50 nm esijännityksellä keskitasauspyörästön viskolukko 50/50 jakosuhteella. Cvt on eri jakosuhteella, mut taitaa mennä kysysjän hintahaarukan yli käytettynäkin

Mutta jossain vaiheessa joku vetää esille 308 win. Eli osta se
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Black Bart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2008
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 23.02.2017 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta on -06 4x4 1.9 TDI Octaviasta korotettuna (työpaikan auto) ja -08 2.0D Outbackista (oma). Eli tuo 4x4 ei ihan vertaannu Scouttiin mutta vähän sinnepäin.

Octavia:
+ ihan ok ajaa tiellä
+ kohtuullinen maavara
+ parempi kytkin ja lyhyemmät välitykset
- moottori laiska
- Haldex haiskahtaa kun rypee pitempään

Outback:
+ ihan ok ajaa tiellä
+ parempi maavara
+ tehokkaampi moottori
- naurettavan pitkät väilitykset, varsinkin pakki
- surkea kytkin

Tiivistettynä Outback on ihan hyvä auto, pilattuna naurettavalla kytkin/vaihdelaatikko -kombolla. Lisäksi noissa 2008 - 2010 dieseleissä moottorit tuppaavat hajoamaan. Mun autoon on edellinen omistaja teettänyt kuittien perusteella +12 000 € konerempan
Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26305

LähetäLähetetty: 23.02.2017 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eipä tuon oktavian nelikossa ole moiteen sanaa, sutimista ei ole esiintyny, ja kytkeytyy ettei ehi tajuta.
mutta todella ärsyttävä ominaisuus, takapään jarrut jäätyy jatkuvasti niin että pitää väkisin pakittaa auki, muutaman minuutin pysäytys ja kiinni napsahtaa.
maavara on mitä on, pohjasta löytyy arkoja paikkoja mm. hanttarin kohalla joku al jäähydytin, sekä muovisia tuuli ohjaimia jotka ei kestä kontaktia ja seuraavassa maasto pakituksessa repeilevät.
peräluukku on myös pirullisen muotoilun surkeus, se jäätyy niin ette sitä saa ilman talttaa/puukkoa auki kun kostean talvi kelin jälkeen pakkastuu.
takalasi on kesää talvea tukossa ulkopuolelta.
lämpimyyttä ei kannatte kehua joskin menettelee, parikymmentä on muklavuus raja.
takapään jousituksen alapää on kökösti tuotu liian alas ja laahaavat polanteessa melko pahasti, muutoin vois mennä tiukassa lumessa / ravassa paljonki paremmin.
kulutus tiellä kohtuu ok mutta talvi pyörittely ja lyhyt työ ajo ottaa reipaasti.
näissä varmaan vuosimalli erojaki, mutta 08 1,9D ja ei varsinainen sckoutti, mutta korotuspaketti jne. ja mitä verrannu silmävaraisesti scoutteihin nii eipä siinä ratkasevia eroja.

suparu menee takuu varmasti lumessa ja ravassa paremmin ja se haju ollenee kytkimestä, vanhassa leonissa haisi myös herkästi, mutta ei siihen
kumminkaan tullu mitään ongelmaa koskaan muutaman vuoden oli.

jotta helpottus,,,,
molemmilla likkoilla on crv ja itekki haeskelen,,,,
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 609

LähetäLähetetty: 23.02.2017 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
eipä tuon oktavian nelikossa ole moiteen sanaa, sutimista ei ole esiintyny, ja kytkeytyy ettei ehi tajuta.
mutta todella ärsyttävä ominaisuus, takapään jarrut jäätyy jatkuvasti niin että pitää väkisin pakittaa auki, muutaman minuutin pysäytys ja kiinni napsahtaa.
maavara on mitä on, pohjasta löytyy arkoja paikkoja mm. hanttarin kohalla joku al jäähydytin, sekä muovisia tuuli ohjaimia jotka ei kestä kontaktia ja seuraavassa maasto pakituksessa repeilevät.
peräluukku on myös pirullisen muotoilun surkeus, se jäätyy niin ette sitä saa ilman talttaa/puukkoa auki kun kostean talvi kelin jälkeen pakkastuu.
takalasi on kesää talvea tukossa ulkopuolelta.
lämpimyyttä ei kannatte kehua joskin menettelee, parikymmentä on muklavuus raja.
takapään jousituksen alapää on kökösti tuotu liian alas ja laahaavat polanteessa melko pahasti, muutoin vois mennä tiukassa lumessa / ravassa paljonki paremmin.
kulutus tiellä kohtuu ok mutta talvi pyörittely ja lyhyt työ ajo ottaa reipaasti.
näissä varmaan vuosimalli erojaki, mutta 08 1,9D ja ei varsinainen sckoutti, mutta korotuspaketti jne. ja mitä verrannu silmävaraisesti scoutteihin nii eipä siinä ratkasevia eroja.

suparu menee takuu varmasti lumessa ja ravassa paremmin ja se haju ollenee kytkimestä, vanhassa leonissa haisi myös herkästi, mutta ei siihen
kumminkaan tullu mitään ongelmaa koskaan muutaman vuoden oli.

jotta helpottus,,,,
molemmilla likkoilla on crv ja itekki haeskelen,,,,


Oon ajellu 350 tkm 07 4x4 octavialla enkä muista, että olis takakontti jäätynyt koskaan kiinni... Muutenkaan ei pahaa sanottavaa, ollut varsin luotettava peli ja nähnyt varmasti sivuteitä tavallista enemmän. Se kyllä näkyy päälle päinkin, kertaalleen maalatut helmat on taas aika maalittomat Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26305

LähetäLähetetty: 23.02.2017 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joka ikinen kerta kun lumi pääsee kostumaan jäätyy luukun alareuna puskurin "kuoppaan" niin ettei se voi aueta,,,sen näkee kun kattoo luukun alareunan / tilan mihin se menee, muotoilun ja aseman kun kattoo ja ajattelee siihen loskan jäätyvän nii tajuaa. näin siis farkussa.
kaveri usko sitte ku laitto scoutin.

nelivetoon olen tyytyväinen, mutta pienempi ykkönen olis hyvä.
pohjan muotoilu menettelee, mutta ne mainittemani kököt on.
täydellä lastilla perä ryystää helposti.
ja kaikenlaisiin sillä koitetaan mennä, mutta tuon keskinkertaisen maasto ominaisuutensa vuoksi en ole hukannu lavapiiliä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com