OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

5,6x52R käyttökaliiperina?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1300

LähetäLähetetty: 15.11.2009 13:31    Viestin aihe: 5,6x52R käyttökaliiperina? Vastaa lainaamalla viestiä

Tarjolla olevissa yhdistelmäaseissa näyttää olevan ko. kaliiperi suhteellisen runsaasti edustettuna...herääkin kysymys, ovatko nuo aseet joutuneet "kiertoon" juurikin tuon kaliiperin takia? Drillingin hankkiminen on näin vanhemmiten alkanut kangastella mielessä, ja tuolla luotikaliiperilla näyttäisi vaihtoehtoja löytyvän aika runsaasti. Onkohan näitä palstan lukijoilla käytössä minkäkin verran? Käyttökokemuksia olisi mukava saada, käyntiongelmat (tai niiden puute) kiinnostavat...patruunoita löytyy Sellieriltä, Normalta ja RWS:ltä, olen ymmärtänyt että näistä Norma olisi ykkösvaihtoehto? "Järeämpää" luotipiippua en tarvitse, linnut, rusakot, kettu yms. tulisivat olemaan pääkohteita, ja kai tuolla hätätilassa kauriinkin kurmottaa, ainakin paremmin kuin .222:lla, luulisin? Nimenomaan käyttäjien faktat kiinnostaisivat...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
javel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2009
Viestejä: 598
Paikkakunta: kittilä

LähetäLähetetty: 15.11.2009 14:10    Viestin aihe: 5,6x52 R Vastaa lainaamalla viestiä

mulla ollut jo 25 vuotta tikka m 77k rihla tällä luoti kalinperilla, on vähän jyrmäkämpi kuin 222 lataan itse patit 4,6 g sb täysvaipalla tehdas latausta on ne mitä mainitsitkin rws patin saatavuutta en tiedä, olen ladannut ruuti 540 ja nopeutta 965 metriä piipun suusta mitattuna, on hyvä ja tarkka ainakin olen tyytyväinen itse ja sehän riittääkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juskup
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 449
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 15.11.2009 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eikös tuo normakin lopettanut ko patruunan valmistuksen? vai onko väärää tietoa?
_________________
"Toivossa on hyvä elää" sano lapamato..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
javel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2009
Viestejä: 598
Paikkakunta: kittilä

LähetäLähetetty: 15.11.2009 16:15    Viestin aihe: 5,6x52R Vastaa lainaamalla viestiä

näkyy ainakin maahantuojan urheilu & ja kalastus oy sivuilla ko.patia olevan niinkuin ennekin,siis normaa ja markus remes tuo SB patia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
linnustaja1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 1011

LähetäLähetetty: 15.11.2009 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Norma lataa vielä SP kuulalla kaurista ja miksei muutakin pienriistaa ajatellen hyvä patruuna.Minulla myös Tikka M 77 K rihlakko käytössä kaksi syksyä ja hyvältä patruuna vaikuttaa linnustuksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Säilä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2008
Viestejä: 483

LähetäLähetetty: 15.11.2009 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, samoin minäkin ajattelen, ylimääräiset ovat tulleet kiertoon. Kaliiperi on "auringonlaskun" väljyys. Tietääkseni täysvaippaluodilla ei kukaan enää tehtaista lataaa, puolivaipalla kyllä. Minullakin on rasia S&B täysvaippaluoteja merkinnällä .228, mutta mitta näyttää karusti .224.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
javel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2009
Viestejä: 598
Paikkakunta: kittilä

LähetäLähetetty: 16.11.2009 11:34    Viestin aihe: 5,6x52R Vastaa lainaamalla viestiä

Soitto kierros tänä aamuna mikä tilanne patien " suhteen",Markus remes tuo maahan Sellier Bellotin panoksia jatkossakin, Normaaa ainoastaan 4,6 g puolivaippaa, WWW.Triebel- Shop.com löytyy Normaa,RWS patia,On totta tämän SB luodin halkaisijan läpimitta, ei ole 228,ei myöskään 224,on pikemminkin 226 vaikka sitähän ei tunneta?. Ei ainakaan TIKKA M 77 K rihlassa haittaa pieni SB luodin " alamitta"käynti on hyvää kivääri tasoa, 3:men kasa noin 15 MM. +++ Yllätys olen kokeillut 224 luoteja 3,2g Sakoa,3,6 g lapuaa,3,6g sierraa,lapua ei käy,sako käy,paras käynti Sierran 3,6 FMJBT täysvaipalla ,luokkaa noin 15 MM, ammuttava piippu jäähtyen laukausten välillä.Ens keväänä testaan 4,5- 5 g sgenarit,rihlan nousu 8,5" vakauttaa nämäkin luodit,aseeseen saatavana VALTHER LOTHAR:in uutta piipuakin väljyys 5,75MM. Nou hätä.! Itsellä hyllyssä 150 hylsyä,SB täysvaippaa noin 900 kpl, Norman vastaavaa 300 kpl, ainakin mulle riittää ladattavaa kunnes oma ilta aurinko laskee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
linnustaja1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 1011

LähetäLähetetty: 17.11.2009 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla SB kokovaipan luoteja 500 kpl ja käyvät 15 mm kasaa omassa Tikka M 77 K. Puolivaippaa Hornady 100 kpl ja Rihno joita 100 kpl molemmilla 20 mm kasaa.Kokeilin Senaria .224 mutta pienin kasa 40 mm luokkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
javel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2009
Viestejä: 598
Paikkakunta: kittilä

LähetäLähetetty: 17.11.2009 13:33    Viestin aihe: MISTÄ RIHNOJA:?. Vastaa lainaamalla viestiä

Mistä tilasit rihnoja:? onko 224 vai 228:sia.? mitä sgenua kokeilit ja minkä painoisia.? mulla kokeilemata sgenut, mulla on sellanen kutina että sierran sgenut vois olla joka vois käydä , sierrassa on suhteellisen pehmeä vaippa joka paremmin muotoutuu rihloihin kun on alamittainen 224:nen halkaisijaltaan, olen kyllä tyytyväinen SB:tin käyntiin että ei kyllä tarviis sinänsä testailla,vaikka onhan siinä oma "mielenkiintonsa".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
linnustaja1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2004
Viestejä: 1011

LähetäLähetetty: 17.11.2009 17:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rihnot on .228 ja tilasin Sam Bjorkholm aseseppa molpesta.Olivat kalliita mutta hyvia molypintaisia. Ajattelin molyta SB kuulat halkaisija luultavasti tulisi suuremmaksi tuosta .224 sta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
javel
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2009
Viestejä: 598
Paikkakunta: kittilä

LähetäLähetetty: 18.11.2009 06:53    Viestin aihe: 5,6x52 R PATEJA:! Vastaa lainaamalla viestiä

Selasin Ace-Gun oy:n patruuna sivuja,jos joku tarttee Norman täysvaippaa rihlaan kal.5,6x52R niin tuolta näkys ainaskin löytyvän,myös puoli vaippaa näyttäs olevan,liike on Varkaudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
citymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2007
Viestejä: 132

LähetäLähetetty: 19.11.2009 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varttuneemmalla metsästyskaverilla on täppätarraan ampuva valmetin rihla em. patruunalle pesitettynä. Ensin patruuna vaikutti kummalliselta esihistorialliselta viritykseltä mutta jonkun vuoden seuranneena on käsitys muuttunut. Etenkin itselataavalle sanoisin että vertailukohta on .223 mutta hieman raskaammalla luodilla. Eli lain mukaan ei ole peuransurma mutta "käytännönläheisesti metsästyslainsäädäntöön suhtautuvat" tahot ovat eri mieltä. Sanoisin että kauriille käypäinen.

Ei kai tuon "savage hi powerin" harvinaisuuteen ole muita syitä kuin markkinavoimat. Ja niiden metsästyksellisistä motiiveista voi itse kukin tehdä omat johtopäätöksensä. Jos patruuna on jossain vanhan natopaukun (.308 win) ja uuden natopaukun (.223rem) välissä, ja siihen samaan syssyyn istuu vielä .243, .270 ja ruottinmauseri, muutama nahkahousukaliiperi (7x57R yms.) niin kovin on markkinoilla ahdasta. Eikä ison veden takaisilla suurilla markkinoilla laippakanta ole mikään iso juttu. Siinä alkaa helposti kierre jossa ei kannata tehdä asetta patruunalle jota kukaan ei kysy eikä kukaan kysy kun ei ole aseita eikä siis patruunoita lähikaupassa jne.

Normalla on ainakin sivuilla paukkua...
http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=4&Kalibernamn=5,6x52R&Lang=2

...ja lähikauppias kaivoi hyllystä heti norman askin kun drillinkiä vähänkään pitempään katsoin. Ja selllier&bellotiltatkin löytyy. Arvaan että RWS tekee kaikkiin "nahkahousukaliipereihin" ruokaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ketomeister
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Kes 2009
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 11.02.2010 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutama aseliike tuo ko. kaliberin rihloja Ruotsinmaalta aktiivisesti, siellä hintaa Tikka m77 rihlalla pesitettynä tälle 300-400€. Se varmaankin selittänee niiden melko ison tarjonnan. Kaliberista itsestään ei ole kokemusta. Itselataajalle varmasti pontetiaalinen vaihtoehto.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com