OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Piippujen porttaus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 09.03.2010 00:04    Viestin aihe: Piippujen porttaus Vastaa lainaamalla viestiä

Onko foorumilaisilla kokemusta piippujen porttaamisesta? Kokemuksia tarvittaisiin, virtausreikien määrästä, koosta, muodosta ym.

Nimimerkillä rata-ase valmistumassa kevääksi....
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
micke b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2004
Viestejä: 255
Paikkakunta: Häme/Keski- Suomi

LähetäLähetetty: 09.03.2010 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäli mitään esteitä aseen pituuden tms. suhteen ei tule niin ehkä parempi vetää kierteet piipun suuhun ja teettää sepällä suujarru tai ostaa valmis. Bonuksena tässä tulisi myös se kun kyllästyt parin sadan laukauksen jälkeen suujarruusi, voit suoraa tuupata vaimentimen kierteelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Southwest
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2007
Viestejä: 657

LähetäLähetetty: 09.03.2010 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos aseella on tarkoitus myös kisata tosissaan tarkista mitä sääntökirja asiasta sanoo.
Micke b:n kommenntti tarjoaa kunniallisen perääntymistien.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 09.03.2010 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi, en muistanut ensimmäisessä viestissäni tarkentaa että kyseessä on ratahaulikko eikä kivääri. Aseeseen tulee suorat tai voi olla että yli poratut piiput. Tästä aseesta on siis tarkoitus portata piiput.

Kiitos ja anteeksi....
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Southwest
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2007
Viestejä: 657

LähetäLähetetty: 09.03.2010 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselle haulikot ovat suhteellisen vieraita mutta tehdasvalmisteisten porttausten tutkiminen ja mittaileminen auttanee alkuun.
Anteeksipyyntö ei tarpeen, itse oletimme että kyseessä on kivääri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nappula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Jou 2009
Viestejä: 251

LähetäLähetetty: 09.03.2010 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaapista löytyy yksi portattu remmarin ratahaulikko. Tosin se on hankittu jo portattuna.

Mitä ite oon tutkinu erinlaisia porttausmenetelmiä niin näyttäs että suurin osa on toteutettu tekemällä täysin pyöreitä tai ovaalin muotoisia reikiä. Reikä joko porataan 90-asteen kulmassa piippuun nähden tai hieman etuviistoon "sharp edge / smooth edge porting" . Piipun supistus vaikuttaa siihen kuinka lähelle piipun suuta reijitys tulee. Ja reijitys tulee vaaka-akselin yläpuolelle -> vaimentaa piipun nousua.
Reikien koon määrittäminen onkin sitten taas toinen juddu. Pitäisi olla selkeä käsitys siitä millaisia patruunoita käytetään. Eri paineen antavat patruunat käyttäytyy erinlailla. Ja erinlaisissa piipuissa sama patruuna taas käyttäytyy erinlailla (eri supistuksen vuoksi) Esim. päällekkäispiippuisiin tehtävissä porttauksissa tehdään eri määrä reikiä kummallekkin piipulla.

http://www.magnaport.com/sgun.html jos lontoo taipuu, tossa on jotain pikkutietoa porttauksesta.
_________________
Vain tarkat aseet ovat kiinnostavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2009
Viestejä: 300

LähetäLähetetty: 11.03.2010 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aikoinaan tehnyt/teetättänyt porttauksen Beretan 303 puoliautomaatti haulikkoon. Pahin pelko toimenpiteessä oli, miten kovakromi käyttäytyy, kun reiät porataan. Pelko oli turha, koska piippu on pysynyt kuosissaan lähes 15 vuotta.
Tein itse merkit, mihin halusin reiät ja teetätin ensimmäisen kierroksen reikiä sepällä. Olin ylivarovainen reikien koossa, joten niistä tuli ensin liian pienet. Porasin reiät kuvassa näkyvän kokoisiksi itse.
Eri asia on sitten paljonko tuosta porttauksesta on hyötyä tai haittaa?!?!?!
(Itselläni syy oli riistapolkuammunta)
Älkää välittäkö likaisesta piipusta Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 22.03.2010 16:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nappula kirjoitti:
Kaapista löytyy yksi portattu remmarin ratahaulikko. Tosin se on hankittu jo portattuna.

Mitä ite oon tutkinu erinlaisia porttausmenetelmiä niin näyttäs että suurin osa on toteutettu tekemällä täysin pyöreitä tai ovaalin muotoisia reikiä. Reikä joko porataan 90-asteen kulmassa piippuun nähden tai hieman etuviistoon "sharp edge / smooth edge porting" . Piipun supistus vaikuttaa siihen kuinka lähelle piipun suuta reijitys tulee. Ja reijitys tulee vaaka-akselin yläpuolelle -> vaimentaa piipun nousua.
Reikien koon määrittäminen onkin sitten taas toinen juddu. Pitäisi olla selkeä käsitys siitä millaisia patruunoita käytetään. Eri paineen antavat patruunat käyttäytyy erinlailla. Ja erinlaisissa piipuissa sama patruuna taas käyttäytyy erinlailla (eri supistuksen vuoksi) Esim. päällekkäispiippuisiin tehtävissä porttauksissa tehdään eri määrä reikiä kummallekkin piipulla.

http://www.magnaport.com/sgun.html jos lontoo taipuu, tossa on jotain pikkutietoa porttauksesta.


juky kirjoitti:
Olen aikoinaan tehnyt/teetättänyt porttauksen Beretan 303 puoliautomaatti haulikkoon. Pahin pelko toimenpiteessä oli, miten kovakromi käyttäytyy, kun reiät porataan. Pelko oli turha, koska piippu on pysynyt kuosissaan lähes 15 vuotta.
Tein itse merkit, mihin halusin reiät ja teetätin ensimmäisen kierroksen reikiä sepällä. Olin ylivarovainen reikien koossa, joten niistä tuli ensin liian pienet. Porasin reiät kuvassa näkyvän kokoisiksi itse.
Eri asia on sitten paljonko tuosta porttauksesta on hyötyä tai haittaa?!?!?!
(Itselläni syy oli riistapolkuammunta)
Älkää välittäkö likaisesta piipusta Laughing


Itselläni on pääasiallisessa käyttö aseessani Benelli Rafaellossa ylipitkä 6” 3/4 supistaja jonka lyhensin n 4,5” sekä porttasin sen itse aikoinaan. Supistaja on portattu ympäriinsä ja muistaakseni 3mm terällä ja reijät on porattu n.60 asteen kulmassa piippuun nähden. Supistaja on ollut muutaman vuoden käytössä ja ongelmia ei ole ilmennyt. Laitan kuvan supparista kunhan kerkeän. Syy miksi lyhensin supistajaa on se että vaikka supistus alunperin oli ¾ niin se vastasi todellisuudessa extra full supistajaa. Ammuin kuviota 3,9 mm hauleilla muistaakseni 12 mm vesivaneriin. Normi supistajalla haulit upposivat juuri ja juuri haulien verran levyyn ja pitkällä yli 20 kpl pamahti levystä läpi. Sen jälkeen otin supistajasta aina pätkän pois ja ammuin kuviota kunnes kuvio vastasi normaalin ¾ supparin kuviota kooltansa.
Vaikka supistaja on portattu ympäriinsä niin vaikutus on melkoisen suuri piipun nousuun verrattuna normaaliin.

Onkohan tuolla ylä/alapiipun reikien eri määrällä suurta vaikutusta tosiasiassa? Muistaakseni joissakin perazzin skeetti aseissa oli muistaakseni sama määrä reikiä molemmissa, en tosin tiedä olivatko ne sepän vai tehtaan jäljiltä.

Porttauksen hyödyistä on eriäviä mielipiteitä. Aikoinaan eräs jahtikaverini sanoi (entinen aseseppä) osasi kertoa että suurin hyöty porttauksessa on välitulpan hidastuminen. Normaali piippuisissa aseissa tulpan hidastuminen alkaa vasta piipun suun ulkopuolella jolloin hauliparvi alkaa vasta leviämään. Portatussa piipussa tulpan hidastuminen alkaa porttauksen kohdalla ja hauliparvi alkaa aukeamaan jo aiemmin. Siitä en sitten tiedä kuinka paljon siinä on totuuden hiventä, itse ainakaan ole tätä testannut. Itselleni on enemmän merkitystä sillä että ase ampuu portatulla supparilla lähes samaan reikään.
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16734
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 22.03.2010 18:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minun fabarmin ratahaulikossa porttaukset ihan tehtaanlaisena, empähän tiedä onko mitään suurta seksuaalista merkitystä ammuntaan ihan oikeasti. ohan ne komiat kattella. eiköös se sääntöjuttu salllinut tehtaantekemät porttaukset??

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nappula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Jou 2009
Viestejä: 251

LähetäLähetetty: 22.03.2010 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

muke kirjoitti:

Onkohan tuolla ylä/alapiipun reikien eri määrällä suurta vaikutusta tosiasiassa? Muistaakseni joissakin perazzin skeetti aseissa oli muistaakseni sama määrä reikiä molemmissa, en tosin tiedä olivatko ne sepän vai tehtaan jäljiltä.


Itse olen lueskellut semmosta asiaa että kyllä on. Perustuen siihen, että suppeammalla piipulla paine ehtii kasvaa hieman suuremmaksi kuin väljemmällä piipulla. Sitä en sitten osaa sanoa kuinka paljon tuo tankkaamani tieto on yhtenevä todellisuuden kanssa.

Kirjaston haulikoista kertovassa kirjassa (jonku engelsmannin kirjoittama opus) oli esimerkit porttauksesta siten että kuvassa näkyvä tyypin C supistuksella varustettuun piipuun oli tehty yhteen riviin 5kpl 3mm reikiä n. 4cm piipun suusta. Kun taas tyypin E supistajan piippuun oli tehty saman kokoisia reikiä 8kpl kahteen riviin n.10cm piipun suusta.
Tiiä sitten kuinka skottiviskipäissään janteri on ollu, mutta ainakin omaan nuppiin tuo ajatus tuntuu ihan järkeenkäypältä.


_________________
Vain tarkat aseet ovat kiinnostavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
muke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Huh 2008
Viestejä: 157
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 22.03.2010 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nappula kirjoitti:
muke kirjoitti:

Onkohan tuolla ylä/alapiipun reikien eri määrällä suurta vaikutusta tosiasiassa? Muistaakseni joissakin perazzin skeetti aseissa oli muistaakseni sama määrä reikiä molemmissa, en tosin tiedä olivatko ne sepän vai tehtaan jäljiltä.


Itse olen lueskellut semmosta asiaa että kyllä on. Perustuen siihen, että suppeammalla piipulla paine ehtii kasvaa hieman suuremmaksi kuin väljemmällä piipulla. Sitä en sitten osaa sanoa kuinka paljon tuo tankkaamani tieto on yhtenevä todellisuuden kanssa.

Kirjaston haulikoista kertovassa kirjassa (jonku engelsmannin kirjoittama opus) oli esimerkit porttauksesta siten että kuvassa näkyvä tyypin C supistuksella varustettuun piipuun oli tehty yhteen riviin 5kpl 3mm reikiä n. 4cm piipun suusta. Kun taas tyypin E supistajan piippuun oli tehty saman kokoisia reikiä 8kpl kahteen riviin n.10cm piipun suusta.
Tiiä sitten kuinka skottiviskipäissään janteri on ollu, mutta ainakin omaan nuppiin tuo ajatus tuntuu ihan järkeenkäypältä.



Et sattuisi muistamaan mikä opus oli kyseessä? Voisi vaikka lukaista painettuakin tietoa asiasta. Maalaisjärjellä ajateltuna tuntuisi siltä että olipa kyseessä kiinteä, vaihto suppareilla taikka skeetti piipuilla oleva ase niin porttauksethan ovat ennen supistajaa. Periaatteessahan supistuksen ei pitäisi siinä vaiheessa vielä vaikuuttaa paineeseen.

Tässä tapauksessa víelä kun aseeseen tulee täysin suorat/yliporatut piiput niin periaatteessahan silloin kuuluisi molemmissa pipuissa ola identtinen määrä reikiä?

Tämä kun omalta osaltani on vain järkeilyä eikä faktaa niin tekisi mieli lukea ihan kyseinen artikkeli asiasta.
_________________
Mitäs näistä sano huora häistä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nappula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Jou 2009
Viestejä: 251

LähetäLähetetty: 23.03.2010 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En näin äkikseltään löytäny googlella kirjan nimeä&kirjoittajaa, mutta kun käyn kirjastossa pööpöilemässä niin otanpa ylös kyseisen opuksen nimen.
_________________
Vain tarkat aseet ovat kiinnostavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.03.2010 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
minun fabarmin ratahaulikossa porttaukset ihan tehtaanlaisena, empähän tiedä onko mitään suurta seksuaalista merkitystä ammuntaan ihan oikeasti. ohan ne komiat kattella. eiköös se sääntöjuttu salllinut tehtaantekemät porttaukset??



Mun mielestä noi reiät ei kyllä komista piippua yhtään, saattaa olla että olen liian vanhoillinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nappula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Jou 2009
Viestejä: 251

LähetäLähetetty: 24.03.2010 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissä tapauksissa kosmeettiset seikat ei taida olla se numero uno. Wink
_________________
Vain tarkat aseet ovat kiinnostavia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 24.03.2010 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka kosmeettisuus ei ole se tärkein juttu, niin kannattaisi ehkä kuitenkin ensin jokaisen henk.koht. tykönään kokeilla onko porttauksesta ihan oikeasti olennaista hyötyä ennen kuin alkaa reijittämään aseensa piippujen suita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com