OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mopo- ja moottoripyöräonnettomuudet ja aseilla tehdyt surmat
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13050

LähetäLähetetty: 27.07.2010 18:59    Viestin aihe: Mopo- ja moottoripyöräonnettomuudet ja aseilla tehdyt surmat Vastaa lainaamalla viestiä

Suomessa tapetaan ihmisiä noin 120-140 henkeä vuodessa. Ampuma-aseella surmataan 15-20 henkeä.

Tieliikenteessä kuolee 300 vuodessa ja loukkaantuu 8000 ihmistä vuosittain. Näistä moottoripyörällä tai mopolla viimeisimpien tietojen mukaan tänä vuonna jo 40 henkeä kuoli ja 1600 loukkaantui. Jos verrataan ajoneuvomääriä tai ajokilometrejä niin 2-pyöräisillaä sattuu ja tapahtuu. Moottoripyörien vakuutusmaksuissa sen myös huomaa.

Jos vedettäisiin analogioita niin 2-pyöräisen mopon tai moottoripyörän hallussapito pitäisi olla luvanvaraista siinä missä ampuma-aseenkin. Vaan eipä ole vaikka niillä tapetaan tuplamäärä ihmisiä ja lisäksi 1600-2000 henkeä loukkaantuu vuosittain.

Ilmeisesti ampuma-aseiden reguloinnin lisäksi muutakin regulointia tulisi lisätä jotta ihmiset eivät tyhmyyksissään tappaisi itseään liikenteessä.

HUOM: En esitä että 2-pyöräiset pitäisi kieltää vaan tuon esiin sen seikan että niiden käytön sallimisesta seuraa 40 kuolemaa ja 1600-2000 loukkaantumista vuosittain ja siitä ei pidetä mitään haloota. Eikös tämäkin ole vähän niitä sisäministerin hallinnonalaan kuuluvia asioita ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9473

LähetäLähetetty: 27.07.2010 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä tulee edellisen kirjoittajan nimimerkistä ensimmäiseksi mieleen? Smile

Pyydän Sollelta anteeksi!

Just tais olla uutisissa kuinka paljon mopo onnettomuudet lisääntyneet, ja mopoautoilla määrä taisi olla kolmin kertaistunut... Lähes päivittäinhän noista voi lukea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 27.07.2010 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onpa Soliferi alkanut taas keulimaan. Taas väittämä joka ei pidä paikkaansa. Noista kuvaamistasi luvuista ei olisi suuri osa toteutunut ollenkaan jos autoilijat olisivat jättäneet kulkupelinsä kotiin. Suomesta virallisia lukuja ei ole, mutta Ruotsissa ja Saksassa asiaa tutkittaessa oli vain noin 30% kuolemaanjohtaneissa MP-onnettomuuksissa syyllinen motoristi. Syyllisiksi onnettomuuksiinkin katsotaan useammin nuo nelipyöräisten kuljettajat. Suomessa lienee motoristien syyllisyysprosentti hieman suurempi. Eli mikä on kirjoituksesi punainen lanka? Motoristeja on kuollut keskimäärin 29 vuodessa viimeisen viiden vuoden aikana ilman mopoautoja. Se on totta, että noin reilut 40% kuolemista 2-pyöräisillä johtuu taajamien ulkopuolelta kykyjen loppumisesta ja tieltä suistumisesta. Tämä siksi kun ajonopeudet kasvavat niin henki pakenee varmemmin. Tieliikenneonnettomuuksista sattuu 2-pyöräisille 8% onnettomuuksien kokonaismäärästä. Eli sallimalla ne voidaan 92% onnettomuuksista välttää!

Viinaan kuolee yli 2000 ihmistä vuodessa. Pohjanmaalla harvemmin kuin muualla Suomessa. Hintaa on pudotettava ja prosentteja lisättävä täällä. Rattijuoppouskin on vähäisintä täällä ja kun tiedetään joka neljännessä liikennekuolemassa alkoholi on mukana niin kyllä se on kiellettävä etelän suurissa keskuksissa. Ja kun rattijuoppous on 2 kertaa yleisempää lauantaina kuin tiistaina niin autolla ajokin on kiellettävä koko viikonloppuna. Ja kun huumekuskien kaksi yleisintä ainetta ovat piri ja pami niin kyllä ei tuo pelkkä aselupien peruutus riitä huumerikollisilta ja masentuneilta. Eikö vain? Vai oliko johtopäätös väärä?

Ei kyllä parempi on kerätä aseet, aseluvat, ajokortit, autot, mopot ja astalot juopoilta, nisteiltä, mielenterveysongelmaisilta ja masentuneilta pikaisesti pois. Ja ei se niin huono ole kerätä pois kaikilta rattijuoppojen matkustajiltakin ajokortit ja aseluvat pois. Se "vahingollinen" elinympäristö vaikuttaa rappeuttavasti. Ja masentuneet ja mielenterveysongelmaiset kunnon hoitoon.

Oikeastaan tykkään enemmän ja enemmän tuosta Soliferin ajatuksenjuoksusta.

Meille jäisi viina ja pyssyt harrastusvälineiksi kun niitä täällä osataan käyttää. Lappi ja Päijät-Häme taas olisivat alueita, jossa viinaa ja aseita ei saisi olla ollenkaan. Affenanmaalaiset taas näyttävät olevan niin hyväkäytöksisiä jotta niille voi antaa itsehallinnon. Autolla näytetään osattavan ajaa turvallisesti Kauniaisissa ja Suomusjärvellä riski kuolla liikenneonnettomuudessa on 34 kertainen verrattuna Kauniaisiin. Seinäjokikin on korkealla HEVA-suhteen. Että siellä harrastetaan tulevaisuudessa apostolinkyydillä.

Mitä nämä tilastot sitten kertoivat? Eipä paljon mitään? Vai...?




Idea
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 27.07.2010 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vuosittain hukkuu lähes 200 henkeä. Uiminen on kiellettävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13050

LähetäLähetetty: 27.07.2010 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soliferhan on tunnettu asuntovaunumerkki Smile

Jos mopoilija ei ajaisi liikenteen seassa niin vaikeahan sellaisen päälle olisi ajaa. Muutenkin 2-pyöräisissä ei ole turvakoria ja ohjaus perustuu merkittävästi tasapainoaistiin ja kehonhallintaan. Ilmailupuolella samat ominaisuudet liittyvät purjeliitimiin ja niidenkin onnettomuusluvut ovat muuta ilmailua korkeammat.

Kaikenlaista tapahtuu mutta ase on paha ja esim. moottoripyörä hyvä. Ihmettelen vaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visakoivu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Kes 2005
Viestejä: 318

LähetäLähetetty: 27.07.2010 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapiok kirjoitti:
Ja vuosittain hukkuu lähes 200 henkeä. Uiminen on kiellettävä.


Ei vaan jäätelön myynti on kiellettävä! Jäätelön kulutus on kasvanut tänä kesänä yli 40% ja vuosien 1950-2009 seurantatilaston mukaan vuotuinen jäätelön kulutuksen kasvu on aina lisännyt hukkumiskuolemia. Kulutuksen vähentyminen on puolestaan vähentänyt hukkumisia. Miksi valtiovalta ei tee mitään? Yritetään vain lisätä valistusta ja korotetaan alkoholiveroa vaikka alkoholin kulutuksen kasvu ei näy hukkumistilastoissa juuri lainkaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.07.2010 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikissa edellämainituissa, erittäin huonoissa esimerkeissä, aiheutetaan vahinkoa lähinnä itselle ja vapaaehtoisesti kyydissä olevalle. Ampuma-aseilla väärinkäytettynä aiheutetaan yleensä vahinkoa vähemmän vapaaehtoisesti tapahtumaan osallistuvalla osapuolelle. Auto, mopo, moottoripyörä, mopoauto, vene vs. ampuma-ase -analogia ontuu erittäin pahasti.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Mar 2006
Viestejä: 978
Paikkakunta: Vehkalahti

LähetäLähetetty: 28.07.2010 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nyt välttämättä niin kovin huono analogia... 70-luvun alussa, kun moottoripyöräonnettomuuksien määrä suurinpiirtein räjähti käsiin, oli paljonkin puhetta moottoripyörien kieltämisestä.

Tuolloin tosin tuli ratkaisuksi isojen pyörien rangaistusvero, joka karkeasti tuplasi pyörien hinnan. Tämän lisäksi puututtiin myös tavallaan rakenteisiin, todellisiin syihin pelkkien välineiden sijaan; raskaiden moottoripyörien ajokortti-ikää nostettiin 18 vuoteen ja muutaman vuoden päästä määrättiin moottoripyöräiljöille kypäräpakko.

Moottoripyörien kieltäminen on tullut tämän jälkeenkin muutaman kerran esiin eduskuntatason puheissa, ja harrastus on tietyllä tavalla koko ajan lainsäädännöllisen muutoksen tai rajoittamisuhan kourissa. Moottoripyöräilijöiden edunvalvojat joutuvat tekemään paljon työtä harrastuksensa puolesta, joskin suurin osa tästä työstä lienee nykyisin EU:n tasolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.07.2010 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRK kirjoitti:
Ei nyt välttämättä niin kovin huono analogia...

No kyllä on. Ampuma-aseita ei vastusteta sen takia, että niiden omistajat ampuilisivat vahingossa itseään ampumaradoilla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 28.07.2010 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä hyötyä aseharrastajille olisi siitä, että myös moottoripyöräily kiellettäisiin? Analogia nimittäin ei toimi aikuisten maailmassa kuten hiekkalaatikolla, eli "kun toiki saa nii miksen määki...."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13050

LähetäLähetetty: 28.07.2010 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vortex kirjoitti:
TRK kirjoitti:
Ei nyt välttämättä niin kovin huono analogia...

No kyllä on. Ampuma-aseita ei vastusteta sen takia, että niiden omistajat ampuilisivat vahingossa itseään ampumaradoilla.


Kyllä DEMLA ja vastaavat jatkuvasti puhuvat mm. ampuma-aseilla tehdyistä itsemurhista aivan kuin nekin olisi jotenkin kiellettävä ja korvattava mielummin esim. ajamalla vastaantulevan auton keulaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 28.07.2010 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Vortex kirjoitti:
TRK kirjoitti:
Ei nyt välttämättä niin kovin huono analogia...

No kyllä on. Ampuma-aseita ei vastusteta sen takia, että niiden omistajat ampuilisivat vahingossa itseään ampumaradoilla.


Kyllä DEMLA ja vastaavat jatkuvasti puhuvat mm. ampuma-aseilla tehdyistä itsemurhista aivan kuin nekin olisi jotenkin kiellettävä ja korvattava mielummin esim. ajamalla vastaantulevan auton keulaan.

Eiköhän pääpaine kuitenkin aiheudu lähimenneisyydessä tapahtuneista kouluampumisista...?

Sveitsissä tosin meinataan viedä rynnäkkökiväärit ihmisten kotoa, jotta itsemurhatilastoja saataisiin kaunistettua. Osaltaan tämä saattaakin auttaa, ainakin äkkipikaistuksissa tehtyihin itsemurhiin, joissa kätevä tekoväline on ollut nopeasti saatavilla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 28.07.2010 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kielletään jäätelö myös , sen syönnin huippukaudellahan kuolee pirusti ihmisiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13050

LähetäLähetetty: 28.07.2010 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fields kirjoitti:
Mitä hyötyä aseharrastajille olisi siitä, että myös moottoripyöräily kiellettäisiin? Analogia nimittäin ei toimi aikuisten maailmassa kuten hiekkalaatikolla, eli "kun toiki saa nii miksen määki...."


Ei mitään. En olekaan esittänyt mitään kieltoja. Ihmetteleen vaan että jostain syystä valtiovallan kannalta 15-20 ampuma-aseella ammuttua ihmistä on syy jonka takia harkitaan 670000 kansalaisen ja perheenjäsenten perustuslain suojan purkamista. Samaan aikaan tuplamäärä enemmän kuolee 2-pyöräisilla + 1600 loukkaantuu ja valtiovalta ei vaahtoa näistä tappopeleistä mitään.

Valtiovallan kannalta nuo 1600 loukkaantunutta maksavat rahassa vielä paljon enemmän kuin ne 40 kuollutta mutta jos kuolleiden määrä on joku kriteeri niin ei mopoja ja moottoripyöriä muutamia invamopoja lukuunottamatta kukaan tarvitse. Oikeasti. Sen sijaan varmaan moni niillä tykkää ajella ja kivaa on. Sehän nyt ei lainsäädännön kannalta ole vielä kuitenkaan mikään hyvä syy sallia mitään. Ei Suomessa, jossa meillä ei ole subjekktiviista oikeutta omistaa tai harrastaa yhtään mitään ilman suurta valtion regulaatiokoneistoa.

Eli ihmettelen lähinnä miksi jotkut väkivaltaiset kuolemat ovat valtiovallan mielestä pahoja ja toiset eivät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 28.07.2010 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Fields kirjoitti:
Mitä hyötyä aseharrastajille olisi siitä, että myös moottoripyöräily kiellettäisiin? Analogia nimittäin ei toimi aikuisten maailmassa kuten hiekkalaatikolla, eli "kun toiki saa nii miksen määki...."


Ei mitään. En olekaan esittänyt mitään kieltoja. Ihmetteleen vaan että jostain syystä valtiovallan kannalta 15-20 ampuma-aseella ammuttua ihmistä on syy jonka takia harkitaan 670000 kansalaisen ja perheenjäsenten perustuslain suojan purkamista.


Miten niin "ei vaahtoa"? Jatkuvasti esitetään nopeusrajoitusten alentamista, promillerajojen nostamista jne.

Lainaus:
Samaan aikaan tuplamäärä enemmän kuolee 2-pyöräisilla + 1600 loukkaantuu ja valtiovalta ei vaahtoa näistä tappopeleistä mitään.


Johtuisiko siitä, että he ovat uhreja ja autot niitä tappovälineitä? Eihän ampuma-aseiden uhrejakaan ole ehdotettu kiellettäviksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com