OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvikoe-karhukoe suoritusaika
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 27.08.2013 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse nautiskelin lähes koko rahalla. Neljä laukausta 1.17 min. Aikaa jäi vielä oikein mukavasti. Hättäilemällä ei tuu ku kuspäitä mukuloita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 12.07.2017 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite ammuin karhukokeen ekalla yrittämällä vaikka rinkiä minun kiikarilla ei kyllä nähnyt lainkaan. Kiikari on Kahles Helia 1,5-6x42. Ensimmäinen osui mielestäni aika keskelle aluetta missä arvoin ringin olevan ja loput yritin tähdätä luodinreiän avulla mutta sitäkään ei oikein näkynyt.

Pitäs olla varmaan isompi kiikari karhukoetta varten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hOLIC
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tam 2013
Viestejä: 760
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.07.2017 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha metsästäjä kirjoitti:
Ite ammuin karhukokeen ekalla yrittämällä vaikka rinkiä minun kiikarilla ei kyllä nähnyt lainkaan. Kiikari on Kahles Helia 1,5-6x42. Ensimmäinen osui mielestäni aika keskelle aluetta missä arvoin ringin olevan ja loput yritin tähdätä luodinreiän avulla mutta sitäkään ei oikein näkynyt.

Pitäs olla varmaan isompi kiikari karhukoetta varten.


Kyllä tuon ringin näkee paljain silminki. Kuinka huono näkö on jos ei 6x suurentavalla laatukiikarilla näe rinkiä? Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 12.07.2017 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hOLIC kirjoitti:
vanha metsästäjä kirjoitti:
Ite ammuin karhukokeen ekalla yrittämällä vaikka rinkiä minun kiikarilla ei kyllä nähnyt lainkaan. Kiikari on Kahles Helia 1,5-6x42. Ensimmäinen osui mielestäni aika keskelle aluetta missä arvoin ringin olevan ja loput yritin tähdätä luodinreiän avulla mutta sitäkään ei oikein näkynyt.

Pitäs olla varmaan isompi kiikari karhukoetta varten.


Kyllä tuon ringin näkee paljain silminki. Kuinka huono näkö on jos ei 6x suurentavalla laatukiikarilla näe rinkiä? Shocked


Näköä on tutkittu viimeisen vuoden aikana paljonkin ja silmälääkärin mukaan näen hyvin. Toivottavasti näkö ei ole huonontunut muutamien kuukausien aikana. En ole huomannut mitään näön heikkenemistä lähiaikoina mutta tuo rinki ei kyllä näkynyt kiikarillakaan. Pitääkö taas mennä silmälääkärille?

Aurinko paistoi kyllä sivulta tauluun minkä takia luodin reiätkin näkyivät välillä kun valo paistoi niiden läpi. Voisko tuolla olla vaikutusta?

Radalla ampuessani näin kyllä samalla kiikarilla hyvin 100 metrin etäisyydeltä punaisen 20 mm täplän mikä on keskellä taulua ja jopa osuin siihen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 12.07.2017 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

taulun viivoitukset / osumat näkyy millon mitenki valo olojen mukaan sekä osumien näkymiseen vaikuttaa myös taustan väriolot...
erittäin iso vaikutus myös paikkauksella, määrällä ja käytetyillä paikoilla.
yleensä kuitenki se vaihto taulu näkyy hieman erinvärisenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 12.07.2017 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hOLIC kirjoitti:
vanha metsästäjä kirjoitti:
Ite ammuin karhukokeen ekalla yrittämällä vaikka rinkiä minun kiikarilla ei kyllä nähnyt lainkaan. Kiikari on Kahles Helia 1,5-6x42. Ensimmäinen osui mielestäni aika keskelle aluetta missä arvoin ringin olevan ja loput yritin tähdätä luodinreiän avulla mutta sitäkään ei oikein näkynyt.

Pitäs olla varmaan isompi kiikari karhukoetta varten.


Kyllä tuon ringin näkee paljain silminki. Kuinka huono näkö on jos ei 6x suurentavalla laatukiikarilla näe rinkiä? Shocked

Karhukokeen ringin paljain silimin?
Mulla on optikon lausunto kaukonäöstä, jotta erittäin hyvä ... enkä nää paljain silmin.....
Tarviiko miettiä josko alkais miettiä lopettamista. ..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 12.07.2017 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuten sanoin, olot vaihtelee hyvissä oloissa rinki on mahdollista nähä, ainaki kuvitella kun sen tietää. pieniä vaihteluja myös ite tauluissaki

asiasta ei kannate tehä kovin isoja vertaavia näkötestejä, ellei olla samassa tilanteessa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 13.07.2017 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
kuten sanoin, olot vaihtelee hyvissä oloissa rinki on mahdollista nähä, ainaki kuvitella kun sen tietää. pieniä vaihteluja myös ite tauluissaki

asiasta ei kannate tehä kovin isoja vertaavia näkötestejä, ellei olla samassa tilanteessa

Juuri näin. Vatsavaloon aivan eri asia tihrustaa, kuin myötävaloon. Eli ilmansuuntakin jo pelkästään vaikuttaa paljon. Vaikka kyllä kai suurin osa radoista on (toivottavasti) suunniteltu ja rakennettu niin ettei suoraan vastavaloon tarttis ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha metsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Mar 2011
Viestejä: 2880

LähetäLähetetty: 13.07.2017 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eräskin haulikkorata millä itse olen ampunut on suunniteltu siten että joutuu ampumaan suoraan aurinkoon päin. Pitää valita pilvinen päivä ampumista varten.

Hirviradat on kyllä yritetty tehdä siten ettei joudu ampumaan vastavaloon riippuen tietysti mihin aikaan ampuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jansir
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hel 2016
Viestejä: 715
Paikkakunta: Napapiirin antisankari

LähetäLähetetty: 13.07.2017 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha metsästäjä kirjoitti:
Eräskin haulikkorata millä itse olen ampunut on suunniteltu siten että joutuu ampumaan suoraan aurinkoon päin. Pitää valita pilvinen päivä ampumista varten.

Hirviradat on kyllä yritetty tehdä siten ettei joudu ampumaan vastavaloon riippuen tietysti mihin aikaan ampuu.


Liedon rata ainakin paikoilta 5-7 on aurinkoa kohden, aika mielenkiintoista ampua kun aurinko paistaa suoraan silmiin.
_________________
En tiedä mistään vielä mitään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
L.W.R.S.N
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Tou 2005
Viestejä: 78
Paikkakunta: E-S

LähetäLähetetty: 14.07.2017 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hOLIC kirjoitti:
vanha metsästäjä kirjoitti:
Ite ammuin karhukokeen ekalla yrittämällä vaikka rinkiä minun kiikarilla ei kyllä nähnyt lainkaan. Kiikari on Kahles Helia 1,5-6x42. Ensimmäinen osui mielestäni aika keskelle aluetta missä arvoin ringin olevan ja loput yritin tähdätä luodinreiän avulla mutta sitäkään ei oikein näkynyt.

Pitäs olla varmaan isompi kiikari karhukoetta varten.


Kyllä tuon ringin näkee paljain silminki. Kuinka huono näkö on jos ei 6x suurentavalla laatukiikarilla näe rinkiä? Shocked


Aineskin "meillä päin", missä noita rinkuloita olen katellut, nii ovat olleet aivan !&%¤#"! huonosti näkyviä haaleita ja ohuita viivoja...
Eilen muutamasta metristä ihmettelin, eikä varsinaisesti silmille hyppinyt nuo ringin rajat, eli kaippa niitä on sitten moneen lähtöön....
(näkökyvyssä ei ongelmia/tulkinnan varaa, ulkonäkö on mitä sattuu olemaan Laughing )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 14.07.2017 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
kuten sanoin, olot vaihtelee hyvissä oloissa rinki on mahdollista nähä, ainaki kuvitella kun sen tietää. pieniä vaihteluja myös ite tauluissaki

asiasta ei kannate tehä kovin isoja vertaavia näkötestejä, ellei olla samassa tilanteessa


Very Happy Very Happy
Ei niin.
Tässä tapauksessa meikällä erittäin hyvä näkö - ei ulkonäkö. Saa olla kyllä fakiiri tai aineissa, joka näkee karhukuvion paljain silmin. Very Happy
PS. Kuvittelu ei oo näkemistä... Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellokitty
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2012
Viestejä: 3460

LähetäLähetetty: 14.07.2017 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

12-14 sekuntia ollut kertalaukeevalla vissiin paras suoritus,vaikken sitä ole koskaan noin aatellut et pitäs ampua nopeesti.

Jäänyt toi mieleen kun ajanottaja sanoi olipa nopeesti ammuttu.
Itte luulin tuolloin et aika loppuu kesken,,oon aina ollut huono tuossa kopissa jostain syystä aikaa hahmottamaan,en tiä miksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 14.07.2017 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee,,,
niinpä, tarkoittikohan se silmälääkäriki samaa, kuvittelen näkeväni vai kuvittelenko etten nää?
eli kyse silmäleikkauksen jälkitarkastuksessa esiin tulleesta jutusta (molemmissa, viikko ja kuukausi tarkastuksessa) kun kerroin että olen nähny ennen leikkausta naapurin seinän tiilikuviot (137m) paremmin laseilla ja piilareilla mitä nyt leikatuilla silmillä.....
vastaus molemmilla käynneillä, se on henkistä oletusta tai kuvittelua Shocked .
no nyt vasta tuli mieleen että kumpaa tarkoittaa aikasempaa näköä vai nykyistä,,,ilmeisesti nykyistä kun väittää etten ole koskaan nähny laseilla tai piilareilla niin hyvin kuin nyt näen ?
Tosiasia on kuitenki edelleen, en nää sitä tiilikuvioa läheskään niin kuin ennen, nyt en pysty edes sanomaan että se on ns. munkkikuvio.
Tämmöstä se on, ilmeisesti voidaan kuvitella ettei nähä. Mielestäni enemmänki nii että voi kuvitella näkevän, ainaki niitä kirjaimia pysty arpoon ainaki osan oikein.

Joo, rinki ollenee melko vaikea havaita mutta se vaihtokuvio kyllä näkyy kohtuu oloissa.
Pitäisi olla pyörivä rata jos valo olot olis läheskään aina optimi takaa ylhäältä. Täällä kuitenki on arkipäivän ammunnat iltasin yleensä. 17-21
ja viikonlopun ammunnat aamupäivästä alkaen.
Olipa muuten Kajaanissa mielenkiintosesti varuskunnan rata, aikalailla vasten räkötti aurinko hh-sm kisoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 15.07.2017 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rinki ja taustapahvi on kaksi eri asiaa. Itse kirjoitit aiemmin ringin näkemisestä.
Mulla on tosiaan ootikonkin toteama erittäin hyvä kaukonäkö. Väitän edelleen, että pitää olla oikea fakiiri, joka sen karhukuvion osumaringin näkee paljain silmin ampumakokeen matkalta.

Mutta...tosiaan nähdä tai kuvitella näkevänsä on kanssa kaksi er asiaa. Tosin kuvittelivat metsällä....ne kuvittelee sitten muutakin... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... , 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 39 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com