OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Luvallista?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 01.10.2004 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakaan minun takapihalleni ei ole ladatun pistoolin kanssa kenelläkään mitään asiaa. Siis ihan täysin riippumatta siitä mikä SYY SINULLA siihen on/olisi.
Takaisin alkuun
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikuttaa hieman trollaukselta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
arto_m
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 64
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 01.10.2004 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Ainakaan minun takapihalleni ei ole ladatun pistoolin kanssa kenelläkään mitään asiaa.


Minun takapihalleni ei ole kenelläkään asiaa ladatun aseen kanssa tai ilman sitä, jos en ole lupaa antanut. Mitä sitten? Mitä tekemistä sinun, minun tai kenenkään muun pihalla on tämän asian kanssa? Piha kun on vähän eri asia kuin metsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 13:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Starttipistooli vaan, niin kaikki on yksinkertaisempaa. Taitaa olla ihan perusväline koirankoulutuksessa. Koirankoulutuksen perusteella ei ampuma-aselupia edes saa vaikka sitä sitten siihen koulutukseen saa käyttääkin, jos luvassa ei ole sellaisia rajoituksia, jotka tämän estävät. Jos koira on irti, niin siihen sitten maanomistajan lupa. Samoin kuin jos kulkee ase suojaamattomana ja ladattuna tai ampuu sillä toisen metsässä ihan missä vaan tarkoituksessa.

Aseen kuljettaminen lataamattomana suojuksessa on ihan luvallista missä vaan julkisilla paikoilla ja metsässä jos siihen on hyväksyttävä syy. Kulkeminen toisen pihassa ilman lupaa on kielletty joka tapauksessa. Piha-alueen omistaja tai siinä olevassa rakennuksessa asuva ihminen päättää kuka saa kulkea ja miten saa kulkea ja koska saa kulkea ja mitä saa olla mukana. Ja tämä tästä. Tulee kohta peili otsaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

arto_m kirjoitti:
Sinulla varmaankin on esittää lakipykälä tai oikeuden päätös, joka sanoo noin. Minun tietääkseni missään ei sanota, että maanomistajalta pitää olla lupa, jos kanniskelee asetta esillä, jos siihen on asianmukainen syy. Minusta taas koiran kouluttaminen on asianmukainen syy.


Valitettavasti kaikki aseen ladattuna ja suojaamattomana kuljettamiset tulkitaan salametsästykseksi. Tai ainakin tutkinnan voi aloittaa näillä perusteilla, joten en suosittele tekemään, koska maanomistaja voi kutsua poliisit ja todennäköisesti myös kutsuu ja poliisi varmasti myös mukanaan aseen kuljettelijan vie. Varmaankin salametsästäjä vetoaa ensimmäisenä siihen, että on vain koiraa kouluttamassa. Kaikkea ikävää ja harmittavaa tulee, jos ei aloita tällaisissa tapauksissa sieltä maanomistajan kotoa lakki kädessä kiltisti. Ampuminen toisten mailla ei ole jokamiehenoikeus. Jos on metsästysoikeus tai -lupa alueelle, muuttuu kaikki kerralla ihan toisen näköiseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
arto_m
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 64
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 01.10.2004 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Valitettavasti kaikki aseen ladattuna ja suojaamattomana kuljettamiset tulkitaan salametsästykseksi.


Jos aseessa on vain paukkupatruunoita, se ei mielestäni ole ladattu. Jos kirjoituksestani on jäänyt käsitys, että suosittelen kouluttamaan koiraa muilla kuin paukkupatruunoilla, niin olen antanut väärän käsityksen.

Starttipistoolin kanssa kouluttaminen muuttaa tilannetta hieman, mutta lopputulos voi olla sama. Maanomistaja näkee kauempaa, että joku ammuskelee käsiaseella ja soittaa poliisin paikalle. Poliisi toteaa, että kyseessä on starttipistooli, ja antaa luultavasti asian olla. Luulen vahvasti, että oikean pistoolin kanssa lopputulos on sama, jos ampujalla ei ole oikeita patruunoita mukanaan.

Voi toki olla, että laki kieltää jopa paukkupatruunoilla ammuskelun ilman maanomistajan lupaa. Jos näin on, joku varmaan tietää lain ja pykälän. Käytännössähän on ihan sama, ammutaanko paukkupatruunoita starttipistoolilla vai oikealla pistoolilla: paljon melua tyhjästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

arto_m kirjoitti:
Kettu kirjoitti:
Valitettavasti kaikki aseen ladattuna ja suojaamattomana kuljettamiset tulkitaan salametsästykseksi.


Jos aseessa on vain paukkupatruunoita, se ei mielestäni ole ladattu. Jos kirjoituksestani on jäänyt käsitys, että suosittelen kouluttamaan koiraa muilla kuin paukkupatruunoilla, niin olen antanut väärän käsityksen.

Perustelusi ovat kohdallaan kaikilta muilta osin paitsi kohdan "suojuksessa" ollessa kyseessä. Metsästys katsotaan alkaneeksi vaikka ampuma-ase ei ole ladattu tai vaikka oikeita paukkujakaan mukana jos se ei ole suojuksessa. Toki asiallisesti katsoen suojaamaton ase ja oikeat paukut mukana on eria asia kuin suojaamaton ase ilman oikeita patruunoita edes taskussa. Joten sikäli olet oikeassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 01.10.2004 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös metsästys katsota alkaneeksi, kun ase ladataan, koira lasketaan irti ja pyyntöjä viritellään.

Lataamaton suojukseton ase ei ole vielä metsästystä, mutta laki kieltää kuitenkin liikkumisen toisen mailla metsäsysaseen kanssa ilman suojusta. Laissa puhutaan nimenomaan metsästysaseesta.
Takaisin alkuun
arto_m
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 64
Paikkakunta: Imatra

LähetäLähetetty: 01.10.2004 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Perustelusi ovat kohdallaan kaikilta muilta osin paitsi kohdan "suojuksessa" ollessa kyseessä. Metsästys katsotaan alkaneeksi vaikka ampuma-ase ei ole ladattu tai vaikka oikeita paukkujakaan mukana jos se ei ole suojuksessa.


Höpsis nyt, Kettu. Ei mikä tahansa aseen heiluttelu ole metsästystä. Sinun määritelmäsi mukaan, jos ammun omalla takapihallani piekkarillani, olisin metsällä. Metsästyslain 2 § sanoo (lihavointi minun):

Lainaus:
Metsästyksen määritelmä

Metsästyksellä tarkoitetaan luonnonvaraisena olevan riistaeläimen pyydystämistä ja tappamista sekä saaliin ottamista metsästäjän haltuun. Metsästystä on myös pyyntitarkoituksessa tapahtuva riistaeläimen houkutteleminen, etsiminen, kiertäminen, väijyminen, hätyyttäminen tai jäljittäminen, koiran tai muun pyyntiin harjoitetun eläimen käyttäminen riistaeläimen etsimiseen, ajamiseen tai jäljittämiseen sekä pyyntivälineen pitäminen pyyntipaikalla viritettynä pyyntikuntoon.


Toki on niin, että ladatun ja esillä olevan aseen käsittely metsässä herkästi tulkitaan metsästykseksi, muttei se sitä ehdottomasti ole. Jos aseen käsittelijä voi osoittaa laillisen syyn aseen esillä pitoon, homma on ok. Erityisesti, jos oikeita paukkuja ei ole mukana, on helppo osoittaa, ettei tarkoituksena ole ollut metsästää. Jos taas ollaan menossa metsälle, metsästys alkaa siitä hetkestä, kun aseet ladataan tai esimerkiksi koira päästetään irti.

Tuossa lainaamassani pykälässä ei suoraan puhuta aseista, mutta ainakin kyseisen pykälän henki on selvä. Metsästäminen vaatii sen, että ollaan pyyntitarkoituksessa liikkeellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Eikös metsästys katsota alkaneeksi, kun ase ladataan, koira lasketaan irti ja pyyntöjä viritellään.


Toden totta. Metsästyksen määritelmä tosiaankaan ei pidä sisällään edes mainintaa aseista (joten lataaminenkaan ei aloita lain mukaan metsästystä):

2 §
Metsästyksen määritelmä

Metsästyksellä tarkoitetaan luonnonvaraisena olevan riistaeläimen pyydystämistä ja tappamista sekä saaliin ottamista metsästäjän haltuun. Metsästystä on myös pyyntitarkoituksessa tapahtuva riistaeläimen houkutteleminen, etsiminen, kiertäminen, väijyminen, hätyyttäminen tai jäljittäminen, koiran tai muun pyyntiin harjoitetun eläimen käyttäminen riistaeläimen etsimiseen, ajamiseen tai jäljittämiseen sekä pyyntivälineen pitäminen pyyntipaikalla viritettynä pyyntikuntoon.


Ja edelleen:

35 §

Metsästysaseen kuljettaminen

Metsästysasetta ei saa ilman luvallista tarkoitusta tai metsästysoikeuden haltijan suostumusta kuljettaa muutoin kuin lataamattomana suojuksessa sellaisella alueella, jolla henkilöllä ei ole metsästysoikeutta tai metsästyslupaa.


Ja ampuma-aselaista napattua:

106 §

Säilyttäminen, kantaminen ja kuljettaminen

Ampuma-asetta saa yleisellä paikalla sekä tiloissa, joihin yleisöllä on pääsy, kuljettaa vain lataamattomana suojuksessa sekä kantaa ja kuljettaa vain silloin, kun siihen on hyväksyttävä syy.


Ennen kuin Ano Nymos nimiset juristit tulevat sankoin joukoin vetelemään minua päin näköä nuijilla ja peileillä toteaisin, että ainakaan lain kirjaimen perusteella ei käsiaseen suojaamattomana tai ladattunakaan kuljettelu olisi määritelmän mukaan metsästystä. Mikähän mahtaisi sitten olla tilanne, kun sillä aseella sen eläimen ampuisi? Menisikö niin, että A) salametsästystä B) kielletyllä aseella salametsästystä. Entäs jos ampuu ohi? Toisaalta uskon, että saataisiin helposti laitettua kategoriaan jäljestys / hätyyttely mikä taas kai pitäisi näyttää toteen.

Tarkemmin ajatellen alan uskoa, että tämän ketjun aloittaja on kierossa päässään halunnut herättää uudelleen henkiin sen vanhassa foorumissa olleen keskustelun, että onko metsä yleinen paikka. Siitähän taitettiin varsin ansiokkaasti peistä ja auki taisi jäädä...

Joten vastaus on, että en tiedä vastausta. Turvallisinta omalta (ja miksei muidenkin) kannalta on ottaa mukaan joko starttipistooli tai sitten pyytää maanomistajan lupa. Ja koiran irtipitoon tarvittiin siis metsästysoikeus /-lupa tai maanomistajan lupa.

Joten alkuperäiseen kysymykseen yksiselitteinen vastaus:

Kysy poliisilta.

EDIT: ja arto_m höpsistä vaan itsellesi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Mehtäämässä
Vieras





LähetäLähetetty: 01.10.2004 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kettu kirjoitti:
Tarkemmin ajatellen alan uskoa, että tämän ketjun aloittaja on kierossa päässään halunnut herättää uudelleen henkiin sen vanhassa foorumissa olleen keskustelun, että onko metsä yleinen paikka. Siitähän taitettiin varsin ansiokkaasti peistä ja auki taisi jäädä...

KLIPS

Joten alkuperäiseen kysymykseen yksiselitteinen vastaus:

Kysy poliisilta.

EDIT: ja arto_m höpsistä vaan itsellesi.



Ihan noin kiero en ole Smile
+
Mahtaakohan poliisikaan osata vastata, onko metsä yleinen paikka.

Vakavasti ottaen: aion jatkaa kuten tähänkin asti. Metsästyslain sanamuoto PYYNTITARKOITUKSESSA on oleellinen. Samoin Ampuma-aselain YLEISELLÄ PAIKALLA.
Takaisin alkuun
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 01.10.2004 22:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mehtäämässä kirjoitti:
Vakavasti ottaen: aion jatkaa kuten tähänkin asti. Metsästyslain sanamuoto PYYNTITARKOITUKSESSA on oleellinen. Samoin Ampuma-aselain YLEISELLÄ PAIKALLA.

Sanoisin, että se itse ampuminen on se kaikkein kyseenalaisin juttu. Lakiin en rajoittuneisuudessani voi tätä perustaa. Ehkäpä vain hyviin tapoihin. Jättäisin siis ampumatta. Mutta minähän en tuollaisia kyllä harrastelisikaan ilman lupaa muiden metsissä. Spartalaisittain ajatellen mitä tahansahan saa tietenkin tehdä, kunhan ei jää kiinni. Muista turvallinen aseenkäsittely.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 02.10.2004 00:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun metsäni on minun takapihani...vai määritteleekö "koirankouluttaja" MINUN takapihanikin...Kun pauke alkaa takapihalta kuulumaan, lähdetään velipojan kanssa tarkkuuttamaan hirviväljät, ja sektori on aina ollut takapihan suuntaan.
Takaisin alkuun
Lippis
Vieras





LähetäLähetetty: 02.10.2004 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Minun metsäni on minun takapihani...vai määritteleekö "koirankouluttaja" MINUN takapihanikin...Kun pauke alkaa takapihalta kuulumaan, lähdetään velipojan kanssa tarkkuuttamaan hirviväljät, ja sektori on aina ollut takapihan suuntaan.


Tarkkaan ottaen riitatapauksissa oikeuslaitos määrittelee mikä on sinun takapihaasi ja kotirauhan suojaama alue ja mikä sinun takametsää jossa kuka tahansa saa liikkua jokamiehenoikeudella.

Sinä et lain edessä määrää mikä on sinun takapihaa siinä mielessä että mihin asti kotirauhan suojaisi ulottuu. Jos tilanne ei miellytä niin kannattaa valittaa Eduskuntaan.

Summittaisesta ampumisesta "metsän suuntaan" voipi seurata erilaista ongelma ml. aselupien menetys, sakkoja vaaran aiheuttamisesta ja vankilatuomio kuolemantuottamuksesta jos tulee henkilötappioita.

Ajat jolloin joen yläjuoksulle sai lähteä kirves kädessä tappamaan naapuriin muuttavaa asukkia ovat loppuneet jo jonkin aikaa sitten.
Takaisin alkuun
Mehtäämässä
Vieras





LähetäLähetetty: 02.10.2004 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Minun metsäni on minun takapihani...vai määritteleekö "koirankouluttaja" MINUN takapihanikin...Kun pauke alkaa takapihalta kuulumaan, lähdetään velipojan kanssa tarkkuuttamaan hirviväljät, ja sektori on aina ollut takapihan suuntaan.


Jos ei trolliksi tietäisi, sanoisin, että surullista on tuo sisäsiittoisuuden jälki.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com