OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Loukkaantuneen/haavoittuneen hirvieläimen jäljittäminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14769

LähetäLähetetty: 05.10.2016 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei myöskään pidä koskaan aliarvioida sitä harhaa mikä koiranomistajilla on koiriensa kyvyistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta ainut ratkaisumalli on käyttää parhaat resurssit mahdollisimman tehokkaasti hyväksi. Eli toisin sanoen ei tehdä koskaan yleistyksiä vaan punnita joka tilanne tarkoin ja tehdä päätökset sen mukaan. Itse en ole jahtivouti joten en ole päättämässä haavakkojahdeista. Mutta näin asian näen.

Eli ei ole olemassa valmista ratkaisumallia jokaiselle haavakkotilanteelle vaan mallit pitää luoda aina tapauskohtaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ei myöskään pidä koskaan aliarvioida sitä harhaa mikä koiranomistajilla on koiriensa kyvyistä.

En tavallaan nyt ymmärrä tätä pointtia ollenkaan. Voutihan päättää miten ja millä haavakkoa lähdetään kattelemaan. Se on ihan sama mitä mieltä kukakin koirastaan on. Eihän se voi vaikuttaa voudin päätöksentekoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 05.10.2016 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Eihän se voi vaikuttaa voudin päätöksentekoon.


Ei ne vouditkaan ihmistä kummempia otuksia ole...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Eihän se voi vaikuttaa voudin päätöksentekoon.


Ei ne vouditkaan ihmistä kummempia otuksia ole...

Tästä mulle naljailtiin tossa alussa kun mainitsin että koirasta ja koiranohjaajasta täytyy olla etukäteen tieto. Joko varma tieto kavereilta tai mieluummin että on itse nähnyt koirakon hommissa. Ihan vaan näitä oman kehun uskomisia kannattaa välttää. Toki jos muuta vaihtoehtoa ei enää ole niin siinä tapauksessa kannattaa pelata kaikkia kortteja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1879
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 05.10.2016 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
... tai mieluummin että on itse nähnyt koirakon hommissa. Ihan vaan näitä oman kehun uskomisia kannattaa välttää.


Just näin itsekin asian näen. Sille vaan ei voi mitään, että jos joku kehuu omaa koiraansa, kannattaa saadusta arvosanasta vähentää reilusti. Jos näiden ja vain näiden kommenttien perusteella valitaan kaksikko hoitamaan vaativa tilanne, voi olla hankaluuksia tiedossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34894

LähetäLähetetty: 05.10.2016 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota noin,mitenkäs sen koirakon tositoimissa testaa jos se ei testaamatta kelpaa?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvät koirat ja miehet kattelee paikkansa ilman mitään järkättyjä testitilaisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14769

LähetäLähetetty: 05.10.2016 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä päin ongelma on se, että tällaisina matalien lupamäärien vuosina saattaa olla muutamankin vuoden väli, että jäljityksille ei ole tarvetta. Tämä asettaa omat haasteensa. Moni koira on jo montussa niisä joilla hirvet on löydetty.

Tämä on yksi syy siihen miksi suosin selkeitä ja yksinkertaisia ohjeistuksia jotka on edes kohtuullisen helposti sisäistettävissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hohhoijaa. Tulikin oltua hetki pois näitä keskusteluita lukemasta ja nyt sitten taas jatkuu vääntö, ettäkö liinassa vai vapaana? Ja eipä nyt sitten ollut hirveä yllätys, että nimim. Tuhola toimii kovin aktiivisena ja kovaäänisenä keskustelussa. Ihmettelen minäkin myös tuota väitettä, että BlueMarlinin toiseksi viimeinen kirjoitus, joka toivottavasti ei jää toiseksi viimeiseksi, olisi ollut ylimielinen ja jeesustelua?

Todennäköisesti Tuhola seuraavaksi valittaa, että miksi tämäkin menee henkilöön käyväksi, vaan ehkäpä silloin kannattaa katsoa peiliin. (Mutta samalla muistaa Hectorin - olikohan se varjot ja lakanat levyltä - erään kappaleen kertosäettä "Jos naama näyttää väärältä, ei saa syyttää peiliä".)

Tässäkin ketjussa olet kirjoittanut täysin perättömän väitteen; BlueMarlin sanonut muka neuvoasi tyhmäksi. Tästä on sinulta suoraan kysytty, etkä siihen ole suostunut vastaamaan. Kysymykset ohitetaan samoin kuin vesi valuu hanhen selästä, mutta sitä omaa mantraa hoetaan etenkin kun joku omasta kinkeripiiristä sattuu komppaamaan. Sitten mitä tuohon Tuholan väittämään siitä, ettei hänellä ole mitään roturasismia ja kaikki kelpaa, niin se saa pienen kolauksen, kun poika kuitenkin kirjoittaa peltoseisojista ja sorsakoiramiehistä. Tuossahan nimenomaan leimataan tähän keskusteluun osallistuvien koiria yhden homman koiriksi. Tuhola ihmettelee, että supialueilla ei ymmärretä ettei kaikkialla ole samaa määrää supeja. Siellä ei myöskään ymmärretä sitä miten lähes supittomalla vesijättömaalla asuva voi kertoa kaikki faktat supinpyynnistä niille, jotka niitä kymmeniä vuosittain pyytävät. Etkö ymmärrä lukemaasi vai etkö halua ymmärtää? Sivulla 22 BlueMarlin kirjoittaa, että jälkikoirien omistajat ovat kertoneet ongelmista pidetyssä koulutuksessa. Tämän käännät kirjoittajan ylimielisyydeksi. Mitenköhän tämä asia olisi pitänyt kertoa? Kyllä ainakin itse ymmärsin. Edelleen 9,3x622 lainaa kirjoitustasi todeten "tuosta kyllä ei löydy ylimielisyyttä yhtään". Tähän vastaat, että "kyllä siitä löytyy". Kannattaisiko välillä ajatella mitä kirjoittaa, ettei kävisi noin?

Tähän ketjuun on moni kirjoittanut asiaa ja eihän se liinajäljityksellä aloittaminen todellakaan pois sulje sitä, etteikö sinne perään voida myöhemmassä vaiheessa laittaa vaikka hirvikoiraa rodusta riippumatta. Liinakoiralla pystyy varmistamaan todennäköisesti sen, että ollaan oikeasti sen loukkaantuneen perässä. Tämän asian Tuholakin on ymmärtänyt sivulla 17, nyt se on sittemmin jäänyt unholaan tuon tolskaamisen ja panettelun vuoksi.

Tämä ketju on mielestäni ollut yksi parhaista oppimisen ja tarinoiden takia, toivottavasti se ei kuihdu pois. Sprinfield kertoi hyvän tarinan ja loppuyhteenvedon. Tsemppiä jatkossakin ja toivottavasti jahti sujuu ilman haavakoita. Ei minulla ole ollut tässä tarkoitus loukkaantua toisten puolesta, mutta en voi mitään kun ärsyttää tuo Tuholan kirjoitustyyli ja se kuinka asiat ilmaisee.
_________________
Ei ole syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
-Josif Vissarionovitš Džugašvili-
(Stalin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34894

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Hyvät koirat ja miehet kattelee paikkansa ilman mitään järkättyjä testitilaisuuksia.

Miten?
Miten se koira ja mies todistavat toimivansa ellei ole tilanteita joissa toimivuus todetaan?

Onko tässä nyt sama tilanne kuin firmoilla jotka hakevat hiljaisesti huippu-ukkoja mutta eivät halua kuin niitä jotka jo ovat talossa?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trapper kirjoitti:
Hohhoijaa. Tulikin oltua hetki pois näitä keskusteluita lukemasta ja nyt sitten taas jatkuu vääntö, ettäkö liinassa vai vapaana? Ja eipä nyt sitten ollut hirveä yllätys, että nimim. Tuhola toimii kovin aktiivisena ja kovaäänisenä keskustelussa. Ihmettelen minäkin myös tuota väitettä, että BlueMarlinin toiseksi viimeinen kirjoitus, joka toivottavasti ei jää toiseksi viimeiseksi, olisi ollut ylimielinen ja jeesustelua?

Todennäköisesti Tuhola seuraavaksi valittaa, että miksi tämäkin menee henkilöön käyväksi, vaan ehkäpä silloin kannattaa katsoa peiliin. (Mutta samalla muistaa Hectorin - olikohan se varjot ja lakanat levyltä - erään kappaleen kertosäettä "Jos naama näyttää väärältä, ei saa syyttää peiliä".)

Tässäkin ketjussa olet kirjoittanut täysin perättömän väitteen; BlueMarlin sanonut muka neuvoasi tyhmäksi. Tästä on sinulta suoraan kysytty, etkä siihen ole suostunut vastaamaan. Kysymykset ohitetaan samoin kuin vesi valuu hanhen selästä, mutta sitä omaa mantraa hoetaan etenkin kun joku omasta kinkeripiiristä sattuu komppaamaan. Sitten mitä tuohon Tuholan väittämään siitä, ettei hänellä ole mitään roturasismia ja kaikki kelpaa, niin se saa pienen kolauksen, kun poika kuitenkin kirjoittaa peltoseisojista ja sorsakoiramiehistä. Tuossahan nimenomaan leimataan tähän keskusteluun osallistuvien koiria yhden homman koiriksi. Tuhola ihmettelee, että supialueilla ei ymmärretä ettei kaikkialla ole samaa määrää supeja. Siellä ei myöskään ymmärretä sitä miten lähes supittomalla vesijättömaalla asuva voi kertoa kaikki faktat supinpyynnistä niille, jotka niitä kymmeniä vuosittain pyytävät. Etkö ymmärrä lukemaasi vai etkö halua ymmärtää? Sivulla 22 BlueMarlin kirjoittaa, että jälkikoirien omistajat ovat kertoneet ongelmista pidetyssä koulutuksessa. Tämän käännät kirjoittajan ylimielisyydeksi. Mitenköhän tämä asia olisi pitänyt kertoa? Kyllä ainakin itse ymmärsin. Edelleen 9,3x622 lainaa kirjoitustasi todeten "tuosta kyllä ei löydy ylimielisyyttä yhtään". Tähän vastaat, että "kyllä siitä löytyy". Kannattaisiko välillä ajatella mitä kirjoittaa, ettei kävisi noin?

Tähän ketjuun on moni kirjoittanut asiaa ja eihän se liinajäljityksellä aloittaminen todellakaan pois sulje sitä, etteikö sinne perään voida myöhemmassä vaiheessa laittaa vaikka hirvikoiraa rodusta riippumatta. Liinakoiralla pystyy varmistamaan todennäköisesti sen, että ollaan oikeasti sen loukkaantuneen perässä. Tämän asian Tuholakin on ymmärtänyt sivulla 17, nyt se on sittemmin jäänyt unholaan tuon tolskaamisen ja panettelun vuoksi.

Tämä ketju on mielestäni ollut yksi parhaista oppimisen ja tarinoiden takia, toivottavasti se ei kuihdu pois. Sprinfield kertoi hyvän tarinan ja loppuyhteenvedon. Tsemppiä jatkossakin ja toivottavasti jahti sujuu ilman haavakoita. Ei minulla ole ollut tässä tarkoitus loukkaantua toisten puolesta, mutta en voi mitään kun ärsyttää tuo Tuholan kirjoitustyyli ja se kuinka asiat ilmaisee.

Yritätkö siis minulle todistella liinakoiran hyvyyttä? Minulle joka on nimenomaan hinkannu ja hinkannu liinareeniä koiralle kaiken muun treenin kustannuksella jopa.. Very Happy

Ja joo, jos hirvikoirat täällä leimataan joksikin surkeiksi jälkikoiriksi niin kai minä saan kutsua niiden herrojen koiria sitten myös millä nimillä tykkään. Ja takaan ja alleviivaan että hirvikoirista löytyy enempi pelaavia haavakkokoiria ku nuosta ikinä. Se on takuuvarma asia. Wink Eli siitä asiasta on turha pörhistellä että hirvikoirat olis surkeita ja hirvimiehet olis surkeita. Saa takaisin ihan takuulla.

Jos mulle on esitetty joku kysymys niin voin siihen vastata. On mennyt ohi. Jos toistatte niin vastauksen annan. Vaikka useempaan jos on ohi mennyt.

Perustelin jo miksi vastaus oli jeesustelua. Se oli just sitä. Turha puolustella. Jos kaveri kysyy mitä olis kannattanut tehdä ku ei ole jälkikoiraa käytössä ja siihen muutama vastaa jotain. Tähän sitten jos lytätään toisten vastaukset ja sanotaan "olis pitäny käyttää jälkikoiraa, joka paikassa on jälkikoiria" niin se on jeesustelua. En minä tota sanomaani peru. Se asia pitää. Jos ei olisi ollut jeesustelua niin sieltä olis tullu ne pyytämäni perusteet. Niitä ei tullut. Koska jeesutelulle ei ole perusteluja. Jos tosta joku ottaa itteensä niin voi hellan lettas ja hame päälle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlinin ei suoraan sanonut ohjettani tyhmäksi. Mutta aika suoraan arvosteli sitä toiminattomaksi. Että pitäisi vaan sillä liinakoiralla kattella.... Juuri siksi olisin halunnut kuulla nimenomaan mikä on suomen kovinman jäljittäjän ohje. Semmosta vaan ei tule. Koska tällä herralla ei kuulemma ole minulle mitään sanottavaa. Ja juuri siksi pidän BlueMarlinin juttuja ylimielisenä. Toki rahkeita on olla ylimielinen, sitä en kiellä. Tämähän juontaa jo jälkikoiran reenaus ketjuun koko touhu. Ei ole kyse vain tosta yhdestä kommentista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Semmosen vielä haluaisin kuulla että missä olen opettanut supijahtia ja kenelle, kyseenalaistamalla ammattimiehet. Ihan suora lainaus jos saan pyytää. Jos semmosta ei löydy niin onko vähä neitimäinen väite.. Wink Minusta hyvin hyvin lapsellista. Semmosta kohtaa muuten ei ole missä kyseenalaistaisin esim BlueMarlinin taidot supin pyynnissä tai haavakkojahdissa. Semmosta viestiä ei ole missä kyseenalaistaisin esim Sigameesin taidot supin pintapyynnissä. Ei vaan ole. Jos muuta väittää niin valehtelee. Voihan sitä ilkkua täällä mitä vaan ja leukojaan lämpimikseen loksotella. Ja tommoset väitteet on juuri sitä. Wink

On asioita joita olen väittänyt. Mistä olen luvannut lyödä esim 10000eur vedon. Kuten supikoiran kiinni juokseminen. Ei kukaan vaan uskaltanut. Kovaa väitetään mutta sitte uskallus puuttuu pistää "tieto" rahoiksi.


------

No mutta turhaan hyvää ketjua on tällä asialla sotkea. Annetaan olla. Mun puolesta saa olla. Jäljittäkööt kuka miten jäljittää. Smile Mä en kuitenkaan aio vetää hernettä nokkaan ja lopettaa kirjoittamista. Että anteeksi vaan. Mulle tämä on ihan keskustelupalsta. Ja multa saa semmosia vastauksia ku itekki antaa. Eikä mun maailmaan vaikuta yhtään. Smile Kaipa tänne jotaki haavakkojahtitouhua vielä päivitetään tänäkin syksynä. Katotaan nyt. Saatte jännittää mennäänkö liinassa vai vapaana..


Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 05.10.2016 15:39, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14769

LähetäLähetetty: 05.10.2016 15:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuhola on siinä mielessä oikeassa, että jälkikoiria ei todellakaan ole joka paikassa varsinkin jos asiaa ajatellaan koko maan perspektiivissä. Asia vielä vaikeutuu kun puhutaan koirista, jotka pitäisi saada paikalle kohtuullisen nopeasti.

Minä olen puhunut keskustelussa lähinnä niistä tilanteista, joissa etsitään riistalaukauksen jälkeen pitkän kuolinjuoksun tehnyttä elukkaa. Tämä on eri asia kuin raanakkojahti.

Kuten sanoin jo edellä, niin jälkivainuinen hirvikoira ilman varsinaista koulutusta ja treeniäkin on osoittautunut toimivaksi liinan päässä. Ohjaajan on helppo päästä tällaisen koiran kanssa kaadolle.

Suurimmissa ongelmissa ovat aina ne, joilla ei ole kokemusta haavakon etsinnästä tai kuolleen hirven etsinnästä. Monessa seurassa ei ole ketään, joka olisi koskaan edes tällaista päässyt kokemaan. Ei siis ole mikään ihme, että asioita ei osata hoitaa edes auttavasti. Tällaisen tilanteen saaminen paremmaksi vaatii valistusta ja minimivaatimustason tiedostamista.

Metsistä ei tarvitsisi saada eräksi kuin vaikkapa puolet niistä kuolleista hirvistä jotka sinne nyt jäävät. Tämäkin olisi jo valtava parannus.

Lopuksi vielä se, että tämä jäljitysasiakin on vain yksi osa kokonaisuutta. Merkittävämpi rooli on siinä mitä valintoja ja päätöksiä itse riistalaukaustilanteessa tehdään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 28 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com