OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koirametsästykselle rajoitusta??
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 19.08.2010 18:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
PORVOON KOKOOMUS r.y:n SÄÄNNÖT
I LUKU
NIMI JA TARKOITUS

1 §
NIMI JA KOTIPAIKKA
………..
II LUKU
JÄSENET JA PÄÄTÖSVALTA

4 § JÄSENET
Varsinaiset jäsenet

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi voi päästä viisitoista (15) vuotta täyttänyt henkilö, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen ja toiminnan sekä puolueen yleiset periaatteet ja jonka yhdistyksen hallitus hyväksyy jäseneksi. Yhdistyksen jäsen tai jäseneksi pyrkivä ei saa kuulua muuhun puolueeseen eikä varsinaisena jäsenenä muuhun Kansallinen Kokoomus r.p:n paikallisyhdistykseen


Tuossa on ote Porvoon Kokoomus ry. säännöistä. Asia on varmaan aivan kuin Pekustille on kerrottu: Säännöissä ei saa kieltää liittymästä, mutta jos liittyy, niin ei voi olla enää jäsen. Noissa kokoomuksenkaan säännöissä ei kielletä liittymstä.

Noin pelkistäen vielä varmuuden vuoksi, ei ole mahdollista, että puolueleaki menisi yli perustuslain yhdistymisvapauden, eli tuo rajoitus olla kuulumatta muuhun ydistykseen ei ole perustuslain vastainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 19.08.2010 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pekusti kirjoitti....

Lainaus:
Siis täytyy sanoa, että tietämättömyyteni jäi niin paljon vaivaamaan, että lähdin sittenkin selvittämään asiaa (vei aikaa jopa 1.5 min) ja soitin patentti ja rekisterihallitukselle ja sieltä annettiin yksiselitteinen vastaus: toiseen yhdistykseen kuulumista/liittymistä ei voi säännöillä kieltää. Perusteena oli juuri ne samat mitä edellä esitin. Eli sellaista yhdistyksen sääntöä ei voi olla säännöissä, eikä PRH tule sellaista hyväksymään.


Ja jatkaa..

Lainaus:
Ei mene asiat sekaisin, juuri näin se on. Jo jäsenenä olevaa ei voi estää säännöillä kuulumasta toiseen yhdistykseen. Yhdistys saa valita itse jäsenensä, eikä sen tarvitse perustella kielteistä päätöstä.


Pyrin löytämään esimerkin missä molemmat väittämät ovat toisin.
Vuonna 2008 patentti- ja rekisteri hallitys hyväksyi esimerkissä olevan yhdistyksen säännöt.
Katsokaapas mitä PRH:n hyväksymissä säännöissä lukee!
Siinä kielletään molemmat:
1 Henkilöjäsen ei voi olla jäsenenä johonkin toiseen puolueeseen kuuluvassa yhdistyksessä.
2 Henkilö ei voi samanaikaisesti olla sekä yhdistyksen suora henkilöjäsen että jonkin yhdistysjäsenen henkilöjäsen.

http://www.vihreatnaiset.fi/yhdistyksen-saannot/

Että sääntäjä ei hyväksyttäisi? Olen nyt hirveän hämmästynyt mitä 1,5min puh.keskustelussa on keskusteltu versus sovellettu tarkastusproseduuri/lainsäädäntö.

EDIT

Unohdin: Puolue on kirjallisesta hakemuksesta rekisteröity yhdistys joka täyttää seuraavat ehdot: Vapaasti yksinkertaistettuna.

- tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen,

- vähintään 5 000 kansanedustajain vaaleissa vaalioikeutettua kannattajaa

- säännöt turvaavat kansanvaltaisten periaatteiden noudattamisen

- jolla on säännöistä ilmenevän yleisohjelma.

Ei puoluelaki määrittele kuka voi olla puolueen jäsen - sen määrittelevät yhdistyksen säännöt. Yhdistyksen toimintaa säätelee yhdistyslaki.




Jatketaan vielä läyhällä aasinsillalla. Metsästyslaki antaa myös esimerkin.


Riistanhoitoyhdistyksen jäsenyys

Jollei riistanhoitomaksun suorittanut henkilö muuta ilmoita, hänet katsotaan sen riistanhoitoyhdistyksen jäseneksi, jonka toiminta-alueeseen kuuluvassa kunnassa hänellä on kotipaikka. Riistanhoitomaksun suorittanut henkilö voi myös liittyä jäseneksi sellaiseen riistanhoitoyhdistykseen, jonka toiminta-alueella hänellä on metsästysoikeus tai vähintään vuodeksi kirjallinen lupa metsästyksen harjoittamiseen. Henkilö voi samanaikaisesti olla vain yhden riistanhoitoyhdistyksen jäsen tai olla kuulumatta lainkaan riistanhoitoyhdistykseen. Miksi eduskunta olisi poikennut metsästyslakia säätäessään ns. perusoikeuksista? Olisi tainnut säätämisjärjestys olla nykyisen lakiin verrattuna poikkeava? Sama henkilöhän voi omistaa metsästysmaata useamman yhdistyksen alueella. Eiköhän riistanhoitoyhdistyskin ole ry. aina.


Viimeinen muokkaaja, Aris60 pvm 19.08.2010 22:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 19.08.2010 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kysyin, että voiko metsästysseura asettaa sellaisen säännön, joka estäisi kuulumasta toiseen metsästysseuraan? Vastaus oli ettei sellaista sääntöä voi tehdä, koska se sotii yhdistymisvapautta vastaan. Kysyin myös että eikö tälläisiä sääntöjä ole metsästysseuroilla olemassa? Tähän vastattiin ettei sellaisia virallisia sääntöjä voi olla ja PRH ei sellaista hyväksysi. Epävirallisia sääntöjä saattaa olla, mutta ne ei ole lain mukaisia. Tämän jälkeen kiitin ajasta ja toivottelin hyvää päivänjatkoa. Soittakaa itse ja kysykää.

Sitä en tiedä miten poliittisten yhdistysten säännöt eroavat muista. Eroja saattaa olla, sillä onhan poliittisilla yhdistyksillä muutenkin "erikoisasema" yhdistyslaissa. Esimerkiksi poliittisen yhdistyksen jäsen ei voi olla kuin Suomen kansalainen tai Suomessa asuva ulkomaalainen.

Edelleen en tiedä, mutta epäilen tuon puolueyhdistysten sääntöjen sallivan poikkeaman siksi, että yhdistyslain mukaan jäsen voidaan erottaa jos hän toimii yhditykselle vahingollisella tavalla. Poliittisessa yhdistyksessä tämä voisi olla asettuminen toisen puolueen ehdokkaaksi, mikä tarkoittaisi erilaisten pyrkimysten edistämistä, kuin mitä varten yhdistys on perustettu. Siksi voi olla sallittua poliittisten yhdistysten rajata jäsentensä oikeutta kuulua muihin poliittisiin yhdistyksiin. Puoluelaki mistä aikaisemmin mainitsin, näyttäisi koskevan lähinnä puolueen rekisteröimistä jne. Näin ainakin säännösten otsikoinnista saattoi päätellä. (edit. tulikin näemmä jo edellisessä viestissä)

Paha antaa varmaa vastausta, sillä en ole lukenut yksityisoikeutta pakollista peruskurssia enempää. Jos joskus löydän itsenä yhdistysoikeuden luennoilta, niin lupaan selvittää tämän asian.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 19.08.2010 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:

Riistanhoitoyhdistyksen jäsenyys

Jollei riistanhoitomaksun suorittanut henkilö muuta ilmoita, hänet katsotaan sen riistanhoitoyhdistyksen jäseneksi, jonka toiminta-alueeseen kuuluvassa kunnassa hänellä on kotipaikka. Riistanhoitomaksun suorittanut henkilö voi myös liittyä jäseneksi sellaiseen riistanhoitoyhdistykseen, jonka toiminta-alueella hänellä on metsästysoikeus tai vähintään vuodeksi kirjallinen lupa metsästyksen harjoittamiseen. Henkilö voi samanaikaisesti olla vain yhden riistanhoitoyhdistyksen jäsen tai olla kuulumatta lainkaan riistanhoitoyhdistykseen.

Miksi eduskunta olisi poikennut metsästyslakia säätäessään ns. perusoikeuksista? Olisi tainnut säätämisjärjestys olla nykyisen lakiin verrattuna poikkeava? Sama henkilöhän voi omistaa metsästysmaata useamman yhdistyksen alueella. Eiköhän riistanhoitoyhdistyskin ole ry. aina.

Niin siis tuo yllä lainattu on metsästyslain säännös. Riistanhoitoyhdistys on ns. julkisoikeudellinen yhdistys, jolla on lakiin säädetty asema. Perustuslain 13 §:n 3 momentti antaa mahdollisuuden säätä lailla yhdistymisvapauden käytöstä. En ole valtiosääntöoikeuden asinatuntija, mutta tarkoittanee myös sitä, että joidenkin yhdistysten toiminnasta ja jäsenyydestä voidaan säätää lailla. Kun tälläinen on lakivaraus on jätetty, niin silloin se ei ole ristiriidassa PeL:n kanssa. Ja käsittääkseni lailla säädetyt yhdistykset eivät ole ns. aatteellisia yhdistyksiä, eli niihin ei sovelleta yhdistyslakia.

On olemassa muitakin yhdistyksiä, joiden jäseneksi liittyminen on ainoa mahdollisuus saavuttaa tietty oikeustila. Esimerkiksi asianajajaliitto, jonka jäsenyys ainoastaan oikeuttaa käyttää asianajajan nimikettä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 20.08.2010 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekusti kirjoitti:

Sitä en tiedä miten poliittisten yhdistysten säännöt eroavat muista. Eroja saattaa olla, sillä onhan poliittisilla yhdistyksillä muutenkin "erikoisasema" yhdistyslaissa. Esimerkiksi poliittisen yhdistyksen jäsen ei voi olla kuin Suomen kansalainen tai Suomessa asuva ulkomaalainen.
.

Tuo Suomen kansalaisuus tai tuo Suomessa asuminen ei ole kyllä varmasti perustuslain vastainen ehto. Paljon kummallisempia ehtoja on yhdistysten säännöissä. Tässä on logiikkana myös se, että äänestämään ei pääse muulla tavoin missään vaaleissa.

Poliittisella yhdistyksellä ei ole mitään erikoisasemaa Suomen lainsäädännössä. Yhdistys voi olla reksiteröity puolue, jos se kerää 5000 nimeä ja hakee rekisteröintiä. Jos puolue ei kaksissa peräkkäisissä vaaleissa saa edustajaansa eduskuntaan, niin se pudotetaan pois puoluereksiteristä ja voi jatkaa aatteellisena yhdistyksenä, kunnnes taas kerää ne 5000 maagista nimeä. Sääntöihin tuolla r.p. merkinnällä yhdistyksen nimen perässä ei ole vaikutusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 21.08.2010 22:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Tuo Suomen kansalaisuus tai tuo Suomessa asuminen ei ole kyllä varmasti perustuslain vastainen ehto. Paljon kummallisempia ehtoja on yhdistysten säännöissä. Tässä on logiikkana myös se, että äänestämään ei pääse muulla tavoin missään vaaleissa.

Poliittisella yhdistyksellä ei ole mitään erikoisasemaa Suomen lainsäädännössä.

No ei se tietenkään ole PeL:n vastainen, kun kerran yhdistyslaki on säädetty normaalin lain säätämisjärjestyksessä. Ja kuten edellä esitin, on PeL:n säännöksissä lakivaraus yhdistystoiminnan tarkemman säätelyn suhteen. Eri säädöksistä löytyy lukuisia yhdistykseen kuulumista rajoittavaa kohtaa (esim. sotilaat, virkamiehet jne).

Poliittisella yhdistyksellä on se erikoisasema, että sen yhdistysautonomiaa on lailla rajoitettu. Se ei voi ottaa ketä tahansa jäsenikseen. Tästä ei kuitenkaan ole mielenkiintoa enempää väitellä, koska a) en tiedä asian todellista laitaa ja b) se ei minua erityisemmin kiinnosta. Lupaan kuitenkin selvittää asian, jos olen sen kanssa joskus tekemisissä. Se tässä nyt taisi jo selvitä, että metsästysseura ei voi rajoittaa jäseniensä yhdistysvapautta, mikä oli ketjun kannalta merkityksellisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 21.08.2010 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistäppäs nyt pekusti tietoa virkamiehestä ihan nimitasolla, joka antaa lakineuvontaa puhelimessa patentti ja rekisterihallituksessa. Eiköhän kaikki heidän viralliset kannanotot sääntöihin ole aina kirjallisia ja maksullisia.
En usko saamaasi vastausta. Tulkinta muuttaisi niin laajasti yhdistysten mahdollisuuksia toimintansa ja sääntöjensä toteutuksessa. Ennakkotapauksiakin löytyisi jo runsaasti nykyisillä säännöillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 22.08.2010 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Soitin PRH:n vaihteeseen ja kerroin minulla olevan kysyttävää yhdistyksen säännöistä, jolloin puheluni yhdistyi naisihmiselle, jolle esitin asiani. Nimi ei jäänyt mieleen. Eikä ollut muuten ensimmäinen kerta kun soitin PRH:lle kysyäkseni neuvoa yhdistysasiassa. Viimeksi soitin ampumaseuran perustamisesta ja sain neuvoa puhelimitse ja ihan verkkomaksulla. Eri asia olisi ollut, jos minulla olisi jonkun yhdistyksen säännöt ja ne lähettäisin tarkistettavaksi. Tällöin siitä perittäisiin varmasti maksu. PRH:n sivuilla on muuten erikseen yhdistysasioiden lakineuvontapuhelinnumero.

Mutta argumentoi miten metsästysseura voi rajoittaa jäsenensä kuulumista toiseen metsästysseuraan? Olen pelkkänä korvana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 22.08.2010 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aiemmin mainittu hovioikeuden päätös, siinä sanotaan :

Yhdenvertaisuutta loukkaavana ei pidetä sitä, että kielto kuulua jäsenenä toiseen metsästysyhdistykseen koski vain varsinaisia jäseniä ja että kiellon vastaisesti menetelleet jäsenet oli erotettu yhdistyksestä. Oikeus ei voi perustaa tuomiolauselmaa seikkaan, joka on ristiriidassa voimassa olevan säädännön kanssa.

Ei minun perusteluilla oli väliä, eikä Sinunkaan. Oikeuslaitos on perustellut ja ottanut kantaa ja valituslupaa ei myönnetty. Taitaa olla hyvin vaikeaa vedota mihinkään muuhun ilman KO:n päätöstä. Ja toiseksi tiedän varmasti 4-5 yhdistystä joiden säännöissä on huomioitu mahdollisuus erottaa jäsen tälläisellä perusteella. Säännöt ovat hyväksytyt. Yhdistyksiä on turha tuoda tämän väittelyn piiriin.

Muotona kirjauksessa on esim.

14§

3) ei enää täytä laissa tai yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja.

Jäsenyyden ehtoja voivat olla mm. , sukupuoli, äidinkieli ja kansallisuus - ilman syrjintää - asuinpaikka, tai vaikkapa jos jäsen hakee toisen samaa tarkoitusta varten perustetun yhdistyksen jäsenyyttä (esim. yhdistys joka koostuu metsästyslain 8§ määrittelemän alueen ulkopuolisista metsästäjistä, jotka hakevat hirvilupaa metsähallitukselta, joka suosii yhdistyksiä joiden jäsenillä ei ole muita metsästysmahdollisuuksia), jäsenyyden perusteena olevan seikan jääminen toteutumatta (ei vuokraa enää maita seuralle), ei ole yhdistyksen säännöissä olevan työyhteisön jäsen enää, ei omaa esim. metsästyskorttia(riistanhoitomaksu) tai ei ole suorittanut säädettyä ampumakoetta tai vaikkapa muiden jäsenvelvollisuuksien laiminlyönti.
Näiden seikkojen vain on oltava säännöissä. Ei niitä hyväksymättä jätetä noiden ehtojen takia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 22.08.2010 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Aiemmin mainittu hovioikeuden päätös, siinä sanotaan :

Yhdenvertaisuutta loukkaavana ei pidetä sitä, että kielto kuulua jäsenenä toiseen metsästysyhdistykseen koski vain varsinaisia jäseniä ja että kiellon vastaisesti menetelleet jäsenet oli erotettu yhdistyksestä. Oikeus ei voi perustaa tuomiolauselmaa seikkaan, joka on ristiriidassa voimassa olevan säädännön kanssa.

Oikeudenkäymiskaari 24:3 §:n 2 mom.
Asiassa, jossa sovinto on sallittu, tuomiota ei saa perustaa seikkaan, johon asianosainen ei ole vaatimuksensa tai vastustamisensa tueksi vedonnut.

Kyseisessä tapauksessa vedottiin: Erotetut jäsenet riitauttivat erottamisen katsoen päätöksen loukanneen heidän yhdenvertaisuuttaan yhdistyksen jäseninä...

Eli kyseissä tapauksessa ei vedottu yhditymisvapauteen, vaan yhdenvertaisuuteen. Tuomari ei saa edellä esitetyn säännöksen mukaan perustaa tuomitaan seikkaan, johon ei ole vedottu. Jos tuomari perustaa päätöksesnä tälläiseen seikkaan, ei tuomari ole toiminut puolueettomasti, vaan ikään kuin avustanut jompaa kumpaa osapuolta. Eli päätöstä ei ole perustettu yhdistymisvapauteen, vaan yhdenvertaisuuteen seuran sääntöjen edessä. Tämä oikeuden päätös ei anna vastausta yhdistymisvapauteen käsillä olevassa kontekstissa.

Jos seuran a jäsen liittyy seuraan b ja ollessaan b:n jäsen tai muuten toimii seuran a vahingoksi, voi erottaminen tulla kyseeseen yhdistyslain 14 §:n 2 k:n mukaan. Edellytys on vahingon tuottaminen toiselle seuralle, ei pelkkä jäsenyys. Tällöin kyse ei kuitenkaan ole yhdistymisvapaudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 22.08.2010 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Milläs tavalla yksilön jäsenyys seurassa c tai s tai k tai d tai l vahingoittaa seuraa a? Monelle a- seurueelle olisi nähdäkseni vain eduksi, että mukana olisi joku muitakin korpia kolunnut jäsen. Kokemus voi hyödyttää kaikkia. Mikä siis mättää? Viha, kauna, kateus vai kylmä rinki aallopin ympärillä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 22.08.2010 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikeudenkäymiskaaren 21§ 3mom. mukaan ei asiaankuulumatonta saa todisteluun sisällyttää. Miksi tuomiolauselmassa on kuitenkin viitattu sääntöjen kohtaan? "Sääntöjen mukaan näistä varsinainen jäsen ei voinut kuulua jäsenenä toiseen metsästysyhdistykseen." Esittämäsi päättelyn mukaan tätähän ei olisi tarvittu jos sillä ei olisi päätöksen kannalta merkitystä. Ilman tätä sääntöä yhdenvertaisuutta olisi kuitenkin loukattu. Kyllä päätös ottaa kantaa tältäkin osin myös sääntöjen merkitykseen ja epäsuorasti myös niiden oikeellisuuteen. Ja kyllä oikeudenkäymiskaaren 11§ velvoittaa tuomaria pyrkimään toteuttamaan lain tarkoitusta ja perustusta ja täsmentävillä kysymyksillä selvittää 21§ 2 mom. mukaiset tarkennukset. Oikeus ei riitajutussa kuitenkaan maallikkoa ala neuvomaan vaikka hän tekisikin asiansa ajamisessa virheen. Ja kyseisessä tapauksessa yhdistyksen avustaja vetosi kyllä sääntöjen merkitykseen ja niiden merkitykseen erotettaessa jäsentä ilman yhdenvertaisuuden vaarantumista. Eli 19§ mukainen kohdan 2 vaatima selvitys osallisten erimielisyydestä oli hyvin oikeuden tiedossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 23.08.2010 07:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Oikeudenkäymiskaaren 21§ 3mom. mukaan ei asiaankuulumatonta saa todisteluun sisällyttää. Miksi tuomiolauselmassa on kuitenkin viitattu sääntöjen kohtaan? "Sääntöjen mukaan näistä varsinainen jäsen ei voinut kuulua jäsenenä toiseen metsästysyhdistykseen."

......

Ja kyseisessä tapauksessa yhdistyksen avustaja vetosi kyllä sääntöjen merkitykseen ja niiden merkitykseen erotettaessa jäsentä ilman yhdenvertaisuuden vaarantumista. Eli 19§ mukainen kohdan 2 vaatima selvitys osallisten erimielisyydestä oli hyvin oikeuden tiedossa.


Aika samoilla linjoilla Aris60:n kanssa.

Voisiko Pekusti perustella, miten Hovioikeus saattoi perustaa päätöksensä erottamisesta perustuslain vastaiseen pykälään seuran säännöissä? Eli jos tuo pykälä on perustuslain vastainen, niin Hovioikeus ei silti voinut sitä päätöksessään todeta, vaikka se oli erottamisperuste? Eli tuo Oikeudenkäymiskaari menisi perustuslaillisten oikeuksien edelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekusti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Syy 2008
Viestejä: 1334

LähetäLähetetty: 23.08.2010 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Aris60 kirjoitti:
Oikeudenkäymiskaaren 21§ 3mom. mukaan ei asiaankuulumatonta saa todisteluun sisällyttää. Miksi tuomiolauselmassa on kuitenkin viitattu sääntöjen kohtaan? "Sääntöjen mukaan näistä varsinainen jäsen ei voinut kuulua jäsenenä toiseen metsästysyhdistykseen."

......

Ja kyseisessä tapauksessa yhdistyksen avustaja vetosi kyllä sääntöjen merkitykseen ja niiden merkitykseen erotettaessa jäsentä ilman yhdenvertaisuuden vaarantumista. Eli 19§ mukainen kohdan 2 vaatima selvitys osallisten erimielisyydestä oli hyvin oikeuden tiedossa.


Aika samoilla linjoilla Aris60:n kanssa.

Voisiko Pekusti perustella, miten Hovioikeus saattoi perustaa päätöksensä erottamisesta perustuslain vastaiseen pykälään seuran säännöissä? Eli jos tuo pykälä on perustuslain vastainen, niin Hovioikeus ei silti voinut sitä päätöksessään todeta, vaikka se oli erottamisperuste? Eli tuo Oikeudenkäymiskaari menisi perustuslaillisten oikeuksien edelle.

Olen nyt kahteen kertaan sen maininnut, mutta mainitaan nyt vielä, että kyseissä tapauksessa ei ollut kyse siitä, onko säännöt lain mukaisia vai ei, vaan siittä, onko niitä noudatettu yhdenvertaisesti. Kun kumpikaan ei vetoa sääntöjen lainmukaisuuteen, ei tuomari ole voinut niitä ottaa huomioon edellä esitettämäni pereusteella. Noin karrikoiden, että vaikka yhdistyksen säännöt edellyttäisi luopumista henkilökohtaisesta koskemattomuudesta, ei tuomari voi ottaa tähän kantaa riita-asian käsittelyssä, jos siihen ei kumpikaan vetoa.

Päätöksessä ei oteta suorasti, eikä epäsuorasti kantaa sääntöjen oikeuden mukaisuuteen. Asiaan kuulumaton todistelu tarkoittaa sitä, että todisteeksi tuodaan jotain mikä ei millään tavalla liity asiaan. Seuran säännöt liittyvät ja niitä tulkitaan yhdenvertaisuuden valossa, kuten on vedottu. Tuomari ei voi kuitenkaan selvittää asiaa siten, että hänen selvityksensä vaarantaisi hänen puolueettomuuttaan. Lain tarkoitutksen etsiminen ei ole tässä riita-asiassa kovinkaan olennainen, kun tulkittavana on säännöt, jäsenet, erottamismenettely ja yhdenvertaisuusperiaate. Yhdenvertaisuuden tarkoitusta tuskin tarvitsee sen enempää tuomarin selvittää.

Aris60:lle vielä sen verran, että jos viittaat säänöksiin, niin laita näkyviin myös se luku mistä kyseinen lainkohta on. Esim. OK:n jokaisessaa luvussa alkaa pykälänumerointi alusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 23.08.2010 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jollain tavalla tässä vielä sulattaisi metsästyksen kynnetyillä puupelloilla ja elektroniikan varassa, mutta kun itse keksimällä keksitään uusia sääntöjä ja sitten oletetaan, että kaikki muutkin hirttäytyvät niihin... Aselain kiristäminen, hyödyttömien otusten pakkosuojelu, ihmislajin väheksyntä ja syyttely kaikesta pahasta sopiikin näköjään erinomaisesti erästelyn henkeen ja käytäntöön. Mittuman kalan suat, moizen i liemen särvät!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com