OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Teeren houkutuskuvat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 27, 28, 29  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Körmy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1867
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 14.09.2010 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sarvikuono kirjoitti:
Koskaan en ole nähnyt että joku terri selkeästi reagoisi suhinaan mutta aina se tuntuu hiukan auttavan.


Kyllä se vaan tepsii kun osaa oikein tehdä. Useampaan kertaan yksittäinen kaukana näkyvä teeri saatu tulemaan lähelle suhauttamalla. Lintu tulee monesti hiljaa lentäen ja kaula kääntyilee kun se ihmettelee että missä ne kaverit suhisee.

Parhaiten suhistelu onnistuu tyynellä ilmalla pienellä aamupakkasella. Suhina oikein kaikuu kaukaa joten se kyllä kuuluu. Itse tulee mentyä ennen auringon nousua ja alan tasaiseen tahtiin suhistelemaan. Pikkuhiljaa aina ensimmäiset teeret vastailee kaukaa ja siirtyvät lähemmäs. Useimmiten näkee kymmenittäin lintuja mikäli sää on kohdallaan. Kuvista en ole huomannut olevan mitään hyötyä joten en ole niitä enää muutamaan vuoteen jaksanut raahata mukana.

Suhautuksen teen niin että työnnän alaleukaa eteenpäin alahuuli hieman törröllään ja siitä sitten suhauttaa ilman ulos. Ääntää vähän samalla kssssh niin tulee oikeanlainen se suhautus. Kieli ei vaikuta itselläni niinkään ääneen vaan se miten avoinna suu on ja missä asennossa se alahuuli on. Tulee tehtyä itse niin että alku on terävä sekä kova ja siitä sitten suhina pehmenee ja laantuu mutta loppuu kuitenkin kerrasta eikä vaimenemalla.

Paikan ei tarvitse olla sellainen mihin teeret joka aamu muutenkin tulisivat. Riittää että se on vain sopiva paikka suhautteluun. Mihinkään synkkään kuusikkoon ei kannata mennä suhisemaan. Hakkuuaukot, peltojen ja soiden laidat yms paikat on hyviä. Tärkeintä on se että on itse paikalla ennen teeriä. Minulla on ainakin sellainen uskomus että tärkeintä on suhista itse ensimmäisenä. Teeret kuuntelevat että hei tuolla on jo muita ja tulevat paikalle. Mikäli muualla jo suhistaan voi olla vaikea houkutella teeriä paikkaan mihin ne eivät jo muuten olisi tulossa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 15.09.2010 01:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Körmy kirjoitti:
Kuvista en ole huomannut olevan mitään hyötyä joten en ole niitä enää muutamaan vuoteen jaksanut raahata mukana.

On niistä hyötyä, jos on helpolle lihalle tarvetta. Viime kauden lopuilla eräs kukko päätti näyttää pienemmälleen kaapin paikan... tämä yksittäinen ukkelikos päätti laskeutua kuvan päälle!

En tiedä sitten, että oliko kyseessä isottelu vaiko pelkkä homoseksuaalinen hellyydenosoitus. Joka tapauksessa oli tekeminen haulikolla, ettei kuvaa rei'itä samalla. Meinashan tuo tilanne toki naurattaakin hieman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 03.10.2010 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hienosti toimii teeren kuvat! Olin torstai aamuna jahdissa ja jätin samettiteeren puun oksalle että olis sitten valmiina jos loppuviikosta sattuu tulemaan hyvä keli joku aamu. Äsken kävin hakemassa sen pois. Siinä oli HAULINREIKIÄ Laughing Eli metsästäjille ainakin menevät ihan täydestä, ja vieläpä aika läheltä kun olis selkeesti ollu kuolettava haulikko-osuma.

Muutenhan tollanen samettiteeren puuhun jättäminen on kanssametsästäjien kiusaamista, mutta mä jätin sen omalle maapläntille johonka kukaan ei ollu tänä vuonna edes kysyny lupaa päästä teerestämään Rolling Eyes

Olis ollu kiva nähdä ampujan ilme kun jännittävä jahtitilanne päättyy samettiteeren ampumiseen. Se vielä roikku puun oksalta narun perässä, eli on varmaan heittäny komeesti volttia haulikon osumasta Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Syy 2004
Viestejä: 124
Paikkakunta: kuopio

LähetäLähetetty: 03.10.2010 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tullu laitettua nykyisin muutama kuva vaan suolle maahan, kyllä ne erottaa mustan shiluetin suota vasten aika kaukaakin.
Ei uskalla laittaa mihinkään pikkutarriin, siinä kun suhauttelet jossain saarekkeessa sopivasti naamioituneena ja joku tulee suolle myöhemmin eikä tiedä sinusta mitään, niin huonolla tuurilla naksauttaa vielä kuulan otsikkoon, ne on sillon pyynnit pyyvetty lopullisesti.
Jonkun kerran oon kyseisessä tilanteessa joutunut yskimään tai muuta vastaavaa tekemään kun porukkaa tullut myöhemmin suolle eivätkä ole tajunneet minusta yhtään mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 04.10.2010 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mvl kirjoitti:
On tullu laitettua nykyisin muutama kuva vaan suolle maahan, kyllä ne erottaa mustan shiluetin suota vasten aika kaukaakin.
Ei uskalla laittaa mihinkään pikkutarriin, siinä kun suhauttelet jossain saarekkeessa sopivasti naamioituneena ja joku tulee suolle myöhemmin eikä tiedä sinusta mitään, niin huonolla tuurilla naksauttaa vielä kuulan otsikkoon, ne on sillon pyynnit pyyvetty lopullisesti.
Jonkun kerran oon kyseisessä tilanteessa joutunut yskimään tai muuta vastaavaa tekemään kun porukkaa tullut myöhemmin suolle eivätkä ole tajunneet minusta yhtään mitään.


Joo, kyllä ne reiät samettiteeressä pisti mutkin ajattelemaan omaa turvallisuuttani. Oli se nytkin noin 5 m korkeudessa ja maasto sellainen ettei kenenkään kuula voisi osua kuvan kautta minuun, mutta seuraavalla kerralla katson asetelmaa vielä tarkemmin sillä silmällä. Toi oli myös esimerkki siitä ettei kaikkien hermo pidä kun tulee oikein hyvä jahtitilanne, ammutaan vaan oli lupia tai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mercury
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Kes 2010
Viestejä: 487
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.10.2010 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

omaa sepustusta teeren kuvastuksesta ja pillityksestä..


kuvastus

samettiteeret olen tavannut täyttää jo kotona pumpulilla.. saa ehkä ´´kuohkeamman´´ näköisiä kun vertaa vaikka oljilla täytettyihin... tosin teeri !&%¤# nakkaa jos kuvassa on vähän kupruja.. niistä perselenkeistä olen narun avulla tehnyt kuvista sellaisen kompaktin paketin mitä on helppo kuljetella mukana.. olen ongella nostellut näitä kuvia puidenlatvoihin ja toimii.. teeret tulee joskus ihan kiinni kuviin..

nevalla soidinaikaan kuvastus toimii kaikista parhaiten.. jos nevalla on kuivia kuusen tai männyn kräkkyjä (vaikka metrin korkeita) niin latvasta pala pois ja asettaa teeri siihen latvaan istumaan.. aika pystyyn saa asettaa.. niin että lyyra oikein näkyy hyvin.. 1 tai 2 tällaista asetusta ja loput asetellaan nevaan ´´soitimelle´´... mättäiden päälle.. teeri erottaa kyllä kaukaa vaikka musta ei järin räikeästi maastosta erotukkaan.. olen käyttänyt 5 kuvaa.. 10 saattaa olla jo liikaa.. paikka kannattaa katsoa vielä niin että kuvien lähelle saisi jäädä muutama isompi puu vapaaksi.. niihin latvoihin usein tulee nuoria kukkoja..



pillitys

korostaa kuvien tehokkuutta.. itse käytän sitä rosterista kuppipilliä mitä kaikki eräliikkeet myy.. jos et osaa puhaltaa oikein niin kuuntele hetki niitä soitimella olevia kukkoja.. kyllä ne opettaa... kaikki kukot ei suhauttele samalla tavalla.. vanhojen kukkojen suhahdus on ääneltään voimakkaampi ja lyhyempi.. ääni on myös karhea.. eli pilliin puhaltaminen vaatii harjoittelua ja ympäristön lukemista.. jos lähellä kuuluu pulinaa ja suhinaa, tulee lähes välittömästi suhauttaa hyvin samaan tyyliin kun itse teeri suhahti.. teeri vastaa pian ja sitten on taas oma vuoro.. tätä saattaa jatkua jonkun tovin ja yleensä pienen hiljaisuuden jälkeen teeret tulee kuville.. tällä tyylillä on tänävuonna saatu kuville kymmeniä teeriparvia.. auringon sarastaessa teeret liikkuu paljolti yksin ja jo tunnin päästä teeret saattaa olla jo isoissakin parveissa.. soidinparvit liikkuu paikasta toiseen.. siksi pillityksellä on iso rooli..

oma kiintiö tuli täyteen muutamassa tunnissa ja siitä lähtien olen opettanut aloittelevia seurakavereita teeren nevapyyntiin..

pillitys on siis erittäin tehokasta ja toimii 100 varmasti jos osaat puhaltaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan..


lisäksi teeri ei ole värin fiksu lintu.. jos puuhun tulee monta teertä niin aloita ampuminen aina alimmasta teerestä.. jos ylin teeri putoaa niin muutkin kyllä lähtee.. mutta jos alin putoaa niin usein 1 tai 2 teertä jää vielä puuhun..

yksi varma konsti pilata teeriaamu on ampua suurin kukko nevaan.. se laskee aina ensimmäisenä nevaan ja aloittaa soitimen ennen auringon nousua..

kerran ammuin mielestäni mahtavan kokoisen kukon nevaan ja samana aamuna ei enää yksikään teeri tullut lähellekkään.. ei koko aamuna..
_________________
joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
drazeni
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Mar 2009
Viestejä: 63
Paikkakunta: kuopio/kainuu

LähetäLähetetty: 04.10.2010 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itsestä kuvastus on turhankin helppoa, mukavempi nähdä hieman vaivaa ja kuluttaa housunpolvia saaliin eteen, arvostuskin nousee kummasti, ainakin itselläni.
viime maanantaina kokeilin kuvastusta vaihteeksi ensimmäisen kerran moneen vuoteen, vartti suhauttelua, kymmenen teertä kuvapuun viereiseen koivuun, joista kaksi haulikolla tonttiin. Tämän jälkeen äkkiä kuva alas ja kävelemään.. Rolling Eyes ei vaan jotenkin nostanut läheskään samanlaista saaliseuforiaa kun joku ryömimällä saatu kivääriteeri. mutta en siis todellakaan tuomitse, jokainen tyylillään. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 04.10.2010 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samettikuvat ovat helpot ja näppärät. Mulla kulkee 2 niitä repun pohjalla aina, sillä mitäpä niitä sieltä poiskaan ottamaan.

Jokaiselta suolta löytää kyllä nopeasti täytteet, etten kyllä ymmärrä tuota "esitäyttöä" mitä jotkut tekevät. Kanervalla saa kuvan pian täyteen. Tosin, jos kuvat ovat lämpimässä olleet ja rahkasamallella ne täyttää pakkasaamuna on tuloksena hieno jäähileinen kerros kuvan päällä. Eipä sekään ole tosin teereksiä häirinnyt.

Suhauttaminen sujuu omalla suulla, eikä sitä oikein osaa opettaa. Se tulee harjoittelemalla helposti. Itse opettelin sen eräänä keväänä soidinsuon laidalla puolessa tunnissa.

Kuvastelu on aika ajoin hauskaa puuhaa, mutta ei sitä viitsi ihan jatkuvasti käydä verottamassa. Jos jollain alueella on todella vähäinen metsästyspaine ja paljon lintua, saatan ottaa useammankin samalle aamua.

Tärkeintä kuvastelussa on pysyä itse liikkumatta, eikä niinkään naamioitua 4D-kamoilla. Kunhan kuvat ovat luonnollisen näköisiä ja oikeassa paikassa muuhun ympäristöön nähden on saalisvarmuus melko karmivan kova.

Kun tuon kuvastelun taitaa, alkaa se jäämään vähemmälle ja vähemmälle juuri tuon helppouden vuoksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korventallaaja
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Maa 2007
Viestejä: 71
Paikkakunta: Keski-suomi

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Millä te yleensä nostatte kuvat puuhun? Itse kyttäilen teeriä hakkuuaukoilla ja kuvat saisivat olla suht korkealla siemenpuissa. Viritin kaksi samettiteertä roíkkumaan 9 metrin onkivavasta, jonka pistin puuta vasten. Mutta eivätpä teeret vaan kaartaneetkaan kuville. Osittain voisin pistää tuon sumuisen kelin piikkiin, mutta vanha teerenpyytäjä kehui keliä erinomaiseksi. Otan siis avosylin neuvoja vastaan !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korventallaaja kirjoitti:
Millä te yleensä nostatte kuvat puuhun? Itse kyttäilen teeriä hakkuuaukoilla ja kuvat saisivat olla suht korkealla siemenpuissa. Viritin kaksi samettiteertä roíkkumaan 9 metrin onkivavasta, jonka pistin puuta vasten. Mutta eivätpä teeret vaan kaartaneetkaan kuville. Osittain voisin pistää tuon sumuisen kelin piikkiin, mutta vanha teerenpyytäjä kehui keliä erinomaiseksi. Otan siis avosylin neuvoja vastaan !


Ei ole ite enää tuota kanalinnustusta tullu pahemmin harrastettua, mutta aikoinaan kun tuli, tehtiin silleen että mukana kulki virveli ja kun kuvat piti korkeelle saada ( itsekin jahtasin hakkuuaukolla, jossa korkeita haapoja) niin puntti siiman päähän ja heitto puun yli. Sitten vaan annetaan löysiä ja napataan kaave kiinni viehelukolla siimaan ja kelailemaan kuvaa sopivalle korkeudelle. Yleensä kelattiin oksia vasten nuo kuvat, ettei aivan luonnottomasti karuselliä pyöri.

Aika näppärä ja helppo tapa saada kuvat korkeelle. Tuota hommaa jos enemmän harrastaa niin uskoisin että paras vaihtoehto olisi ostaa teleskooppivapa+kela setti ja kohtuullisen paksua siimaa. Ja jos ei useampaa vapaa halua mukana kantaa niin virittää toisesta kaaveesta roikkumaan siiman ja kiinnittää toisen kuvan siihen.

Ja jos ei Tapio luovu omistaan niin virvelillä voi sitten kokeilla vaikka mettälampien haukia tai ahvenia Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KurkkaHolli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Elo 2004
Viestejä: 602
Paikkakunta: Verinen tanner

LähetäLähetetty: 05.10.2010 15:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korventallaaja kirjoitti:
Millä te yleensä nostatte kuvat puuhun? Itse kyttäilen teeriä hakkuuaukoilla ja kuvat saisivat olla suht korkealla siemenpuissa. Viritin kaksi samettiteertä roíkkumaan 9 metrin onkivavasta, jonka pistin puuta vasten. Mutta eivätpä teeret vaan kaartaneetkaan kuville. Osittain voisin pistää tuon sumuisen kelin piikkiin, mutta vanha teerenpyytäjä kehui keliä erinomaiseksi. Otan siis avosylin neuvoja vastaan !

Kattele sellainen paikka, ettei tarvi seutukunnan suurimpiin siemenpetäjiin alkaa niitä kiipeilemään tai temppuilemaan. Suosi suota... sillä suolla riittää yleensä parimetrinenkin männynväkkärä, jos se vain on huolella valittu. Ei tarvitse mitään erikoisia virityksiä vaan muutaman metrin pituinen kelo on yleensä hoitanut tuen virkaa.

Esim tällä tapaa: http://img29.imageshack.us/img29/2630/20041002071301.jpg
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JoneK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 4071

LähetäLähetetty: 05.10.2010 15:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitten vaan blindi keskelle suota ja jatkarin jouset vinkuen teertä kenttään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtämiestenmies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hei 2007
Viestejä: 379
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 05.10.2010 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

+1
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tERÄsMIES
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2007
Viestejä: 849

LähetäLähetetty: 05.10.2010 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teeren nylkiessäni tuli mieleen hyödyntää nahka, kun 7 sametti kuvasta havukka vei 5 ja enää ei viitsi ruveta neulomaan.

Ompelin nahan sufiksilla (ainoa mihin soveltuu) kiinni ja jätin perään pikku aukon. Sitten rautalangasta vähän uutta rankaa sisälle ja uretaania perään.


[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Aikaa meni noin 20 min ja tarpeetkin löytyi varastosta. helepommalla pääsi ku samettiteerien kanssa.

Mutten kuvastukseen, niin eihä niitä kuvia montaa tarvi yksikin piisaa monasti. Hyvin on kokemusten pohjalta tulleet kuville. Jos eivät ole aina istuneet viereisiin puihin, niin ovat ainakin ylilennon tehneet haulikkohollita.

Jos ei teertä saa tuolla, niin sitten ainakin hyvät naurut kun joku päästää kiväärillä läpi ja löytyy kuoleman kangistamana suoraan puun alta...

Tarjosin vaimolle vaihtoehtoa että otettaisi kirjahyllyn komistukseksi ku tuli niin komia, mutta oli vähän penseä asian suhteen...
_________________
Nopeat syövät hitaat
eivät syö
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 05.10.2010 21:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En puhu kokemuksesta vaan täydestä mutusta. Kannattaisiko tommonen nahkakuva kuivattaa saunassa tai vastaavassa matojen varalta? Ainakin ite oon ottanu teeristä siipiä koirankoulutusta varten ja ne oon aina kuivattanu. Kuvittelisin, että tuollaiseenkin nahkan niitä matoja tulee aika helposti. Tosin eihän se paljoa kuvastamiseen vaikuta, mutta säilytys voi olla hivenen hajuisampaa. Tiedä häntä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 27, 28, 29  Seuraava
Sivu 4 Yht. 29

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com