OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Niskalaukaus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 02.12.2004 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Armonlaukaus kannattaa ampua varsinkin sillon kun on ammuttu kaulalle tai jos tuntuu että laukaus on mennyt vähän ylös. Parin viime syksyn aikana olen kuullut monia juttuja siitä, kun olevinaan hyvän kaularankalaukauksen jälkeen on jätetty armonlaukaus ampumatta ja ruettu pistämään hirveä. Kun puukko on tavoittanut nahan niin hirvi on hypännyt pystyyn ja poistunut paikalta. Kaularangastakaan ei tarvitse ampua kuin muutama sentti yli tai ali, niin hirvi kyllä kaatuu, mutta tahtoo usein myös kömpiä takaisin pystyyn ja liueta.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 03.12.2004 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ampukaa radalla jos on tarvetta ampua muttei turhia "lopetuslaukauksia" jos hirven keuhkot on puhki ja silmä hieman räpsii. Siinä on vain koirat ja ukot turhassa vaarassa. Elukkahan on käytännössä kuollut eikä tunne mitään kun se jo makaa. Mutta jos on niin asiantuntematon ettei tiedä mihin on ampunut niin eiku lisää reikiä...
Takaisin alkuun
t3rminator
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2004
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 03.12.2004 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artsan kirjoitti:
Artsi

kuten jutussasi oli käynyt, että hirvi putoaa laakista paikalleen on kyllä just niin perusvirhe kuin olla ja osaa, että heti lähdetään pukista laskeutumaan. Saa olla kuinka monta vuotta tahansa metällä ollut mutta jos tuon virheen tekee niin vielä pitää istua passissa ja kauan että voi sanoa "että kyllä minä tiedän". Itse olen istunut passissa kiväärin kanssa toistakymmentä vuotta, en esitä kaikkitietävää, mutta toisinkin voi vastaavassa tilanteessa toimia. Kun olen hirveä ampunut ja se tippuu paikalleen, niin heti uuttaa kuulaa valmiiksi ja ampumavalmiina ristikon läpi tarkaillu nouseeko hirvi vai mitä tekee. Joo, aina ei hirveä näe vaikka se olisi kaatunut paikalleen, mutta näkee jos nousee. Jos elukka ei viidessä minuutissa rupee nousemaan niin voi varovasti ruveta ajattelemaan osuneensa kunnolla rankaan ja että hirvi ei enää karkaa. Jos hirvi kaatuu heti, eli ei ota edes hapuilevaa askelta, niin harvoin osuma löytyy keuhkoilta tai jos on ottanut keuhkoihin niin sitten niin ylös että on ottanut myös rankaan. Eli osuma on rankassa (tai päässä) tai sitten kyseessä on okahaaralaukaus, josta hirvi yleensä nousee.

Mutta hyvä jos tuon tarinasi jälkeen viimeistään opitte. Minun mielestäni sinne kaadolle ei ole mikään kiire jos on kuvitellut osuneensa keuhkoille tai jos hirvi putoaa paikalleen, niin vielä vähemmän kiirettä. Tämän takia ei ole tullut juuri armonlaukauksia ammuttua, ovat olleet yleensä vainajia kun paikalle olen ehtinyt. (tästähän koko viesti ketjussa tais olla alun perin kyse) Älä vedä Artsi herneitä nenään jutustani, mutta minua vituttaisi lähteä tämmöisen haavakon perään, jos joku toimisi noin kuten teidän porukassa oli tehnyt. Oletan siis että hirvi oli pudonnut suht näkyville, koska ukko maasta vielä ampui heittolaukauksia.


Sama mieltä. Mitä nyt olen seurannut noita isoja poikia, ovat kylmähermoisia laukauksen jälkeen ja katsovat miten kävi. Vaikka olisi jonkinlaisia elonmerkkejä eivät heti parsi ja ammu reikiä täyteen niinsanotusti. Toisaalta tuo eläinten kärsimys olisi tietenkin heti lopetettava jo lainkin puolesta, joten sinänsä voi asia jakaa mielipiteitä. Asiaa on hyvä pohtia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
js



Liittynyt: 29 Mar 2004
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 03.12.2004 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nyt miettisi itseään makaamaan maahan keuhkot puhki ammuttuna, niin mielellään saisi sen niskalaukauksen ampua ennen pistämistä. Kovin vaikea on tietää, mitä eläin kokee tai ajattelee siinä tilassa, jossa ei enää jaksa liikkua. Silloin ei mielestäni ole kovin suuri investointi ampua sitä viimeistä, jos liikettä eläimessä vielä on pistämään ryhtyessä. Vaara muille metsästäjille on pieni verrattuna vaakasuorassa ammuttuihin riistalaukauksiin ja koiraa nyt on vain muistettava varoa. Vaaran itselleen voi aiheuttaa pistämällä taintunutta eläintä, kuten aikaisemmin mainittiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3rminator
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2004
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 03.12.2004 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

js kirjoitti:
Jos nyt miettisi itseään makaamaan maahan keuhkot puhki ammuttuna, niin mielellään saisi sen niskalaukauksen ampua ennen pistämistä. Kovin vaikea on tietää, mitä eläin kokee tai ajattelee siinä tilassa, jossa ei enää jaksa liikkua. Silloin ei mielestäni ole kovin suuri investointi ampua sitä viimeistä, jos liikettä eläimessä vielä on pistämään ryhtyessä. Vaara muille metsästäjille on pieni verrattuna vaakasuorassa ammuttuihin riistalaukauksiin ja koiraa nyt on vain muistettava varoa. Vaaran itselleen voi aiheuttaa pistämällä taintunutta eläintä, kuten aikaisemmin mainittiin.


Olet aivan oikeassa poikkesin hieman aiheesta, tarkoitin tilanteita missä hirveä suolataan älyttömästi 1. laukauksen jälkeen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 03.12.2004 16:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisättävä vielä että kuinkahan monta hirveä %:sti kuolee niin että taju lähtee ensin happivajauksesta 100m juoksun jälkeen, eikä kukaan humaani metsästäjä ole antamassa sitä turhaa "armonlaukausta", kun elimistö reflexin omaisesti vetää viimeisiä henkosia.
Se että koiraa pitää yleisesti varoa ei riitä, koska kaikkia koiria ei saada pysymään riittävän etäällä kaikista armonlaukaustilanteesta jolloin koirien kuulo kärsi etc. Vaan ammutaan armonlaukaukset ainoastaan todellisessa tarpeessa, eli rankaosumien jälkeen tai kun eläin jaksaa pitää päätä reilusti ylhäällä.
Olen jopa kieltänyt passimiehiä ampumasta armonlaukauksia koiran olleessa irrallaan hirven ympärillä ja etenkin jos hirvellä ei muuta liiku kuin ripset keuhko/sydän osumasta.
Takaisin alkuun
Pystykorva



Liittynyt: 02 Jou 2004
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 03.12.2004 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olenko aivan väärässä jos ammun hirveä etulavan välittömäänosaan taakse?
olen vasta aloittelemassa hirvestystä, ja täten täysi amatööri. Shocked
_________________
Kysymys ei ole typerä, vaan se vastaus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 07.12.2004 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän siinä mitään väärää ole jos lavan taakse yrittää ampua. Lavan takaa mennyt luoti ei juurikaan pilaa lihaa eli lapa säilyy ehjänä. Mutta mikään pakkotavoite lavan taakse ampuminen ei saa olla omassa päässä eikä porukan yleisenä "määräyksenä/toiveena". Varsinkin jos hirvi liikkuu reippaasti niin paha on ampua just pikkusen lavan taakse. Mutta jos hirvi seistä törröttää niin silloin voi ruveta hienostelemaan ja ampua lavan taakse. Mutta kannattaa huomioida se että kun ammutaan taakse ja keuhkot ovat puhki, etujalkojen luut ja lihakset ovat ehjiä ja hirvi saattaa lähteä vauhdilla ilma minkäänlaista merkkiä osumisesta. Suoraan lapaan ammuttaessa, hirven liikkeet voivat myös olla terveen näköisiä mutta joskus toinen etujalka ei liiku ollenkaan tai selvästi huomaa että osui lapaan ja parsimista ei tarvi. Eli lavan taakse ammuttu elukka menee "terveen näköisenä" pidemmälle kuin lapaan ammuttu. Illalla pimeätä vasten pellon reunassa kytätessä itse ammun hirveä lapaan niin ei tarvi vetää niin kaukaa, mutta rauhallisessa passitilanteessa saatan ampua tarkoituksella lavan taakse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 07.12.2004 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Futarille sen verran, että tuolla pistoolilla lopettaminen käy ihan kätevästi. Kimmokkeita saa/pitääkin varoa ammuttaessa millä aseella tahansa ja tilanteesta riippumatta. Itse olen ampunut kolmelle hirvelle lopetuslaukauksen 9mm pistoolilla ja ainakin itse sen hyväksi havainnut. Patruuna mitä olen käyttänyt, on Gold dot ja eipä kimpoile, kun ampuu oikein ja oikeaan paikkaan. Suojalaseja kannattaa käyttää aina, aseeesta riippumatta, se ei ole arkuutta vaan ihan viisasta. Ei minä kyllä aristele ampua sitä lopetuslaukausta kiväärilläkään.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3rminator
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2004
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 07.12.2004 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artsan kirjoitti:
Eihän siinä mitään väärää ole jos lavan taakse yrittää ampua. Lavan takaa mennyt luoti ei juurikaan pilaa lihaa eli lapa säilyy ehjänä. Mutta mikään pakkotavoite lavan taakse ampuminen ei saa olla omassa päässä eikä porukan yleisenä "määräyksenä/toiveena". Varsinkin jos hirvi liikkuu reippaasti niin paha on ampua just pikkusen lavan taakse. Mutta jos hirvi seistä törröttää niin silloin voi ruveta hienostelemaan ja ampua lavan taakse. Mutta kannattaa huomioida se että kun ammutaan taakse ja keuhkot ovat puhki, etujalkojen luut ja lihakset ovat ehjiä ja hirvi saattaa lähteä vauhdilla ilma minkäänlaista merkkiä osumisesta. Suoraan lapaan ammuttaessa, hirven liikkeet voivat myös olla terveen näköisiä mutta joskus toinen etujalka ei liiku ollenkaan tai selvästi huomaa että osui lapaan ja parsimista ei tarvi. Eli lavan taakse ammuttu elukka menee "terveen näköisenä" pidemmälle kuin lapaan ammuttu. Illalla pimeätä vasten pellon reunassa kytätessä itse ammun hirveä lapaan niin ei tarvi vetää niin kaukaa, mutta rauhallisessa passitilanteessa saatan ampua tarkoituksella lavan taakse.


off-topic mutta kuitenkin eikö lavan takaa hieman alhaalta löydy sydän ja suuret verisuonet jos meinaa laskea hirveltä verenpaineet nopeasti. Mutta enpä itsekkään alkaisi hienostelemaan muuta kuin seisovaan. Vaikka ammuin tänä syssynä liikkuvaan lavan taakse keuhkoista ja sydämmestä läpi. Pakomatka ei ollut pitkä, lavat ehjät.

Niin se piti sanomani etten tahallan yrittänyt taakse, vaan ennakko etukarvoille ja osuma em paikassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 07.12.2004 20:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo offtopicin ollaan ja reilusti, mutta niinhän se sydän löytyy heti lavan takaa ehkä jotain kymmenen senttiä seisovan elukan selvästi erottuvasta lavasta. Mutta niin alhaalta, että siinä on taas oma riskinsä. Suolistettaessa kannattaa tarkastella missä kohdin sydän on niin huomaa, että se on heti rintalastan yläpuolella. Sitten taas jos tarkastelee miten pallea jakaa rintaontelon, niin huomaa ettei kuulan tarvi kovin kauheasti mennä sydämmen tasolta taakse kun ollaan suolilla, mutta kun ampuu ylemmäksi niin on enemmän pelivaraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com