OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

20.8 klo 12.05 ja haulikko ei toimikkaan.

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
henrik_eero
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Kes 2005
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 22.08.2011 14:38    Viestin aihe: 20.8 klo 12.05 ja haulikko ei toimikkaan. Vastaa lainaamalla viestiä

Hei, oliskohan täälä tarkempaa tietoa aseen ongelmasta. Eli sorsastuksen aloituksessa haulikko ei yllättäen toiminutkaan.

Ongelmana on, että liipaisin on kuin koko aikaa varmistettuna, vaikka varmistin ei olisi päällä. Kun aseen avaa, niin ejektorit heittää ampumattomat patruunat pois pesästä. Ejektorit heittää näköjään aina kun aseen avaa huolimatta siitä painaako liipaisinta vai ei.

Kun aikaa oli ja asetta tutkiskelin, niin huomasin, että haulikon etutukista puuttuu sellainen kiilapala. Se on varmaan puhdistettaessa tippunut jonnekkin. Aiheuttaakohan tämä ongelman? Mistähän tällaisia varaosia saa olisko joku verkkokauppa. Ase on Lincoln Premier 12/89
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 22.08.2011 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko se aseen vieminen asesepälle, nyt niin vastenmielistä?

Elikkä esiintyvä vika, voi olla vaan "oire", todellisesta ongelmasta... jos vika/oire on laukasukoneistossa, niin... no minulle tulee ainakin kylmät väreet, kun ajatteleekin mitä voi pahimmillaan sattua...

Toisaalta, asesepillä voi nytten olla ruuhkaa... kuitenkin varmistinkoneiston hämmingeissä pitäisi AINA käyttää alaansaosaavaa kaveria tuon asian selvittämiseen...


Yksinkertanen esimerkki, miten oire korjataan, muttei itte vikaa...:sähkömoottori asennetaan päin prinkkulaa, kytkimen laakeripesään nähen...(laakeri menee rikki hyvi nopeasti uuelleen) jos vain äkkiämenneen laakerin uusii, niin vikahan toistuupi hyvin nopeasti... siispä oikea toimenpide on suunnata moottori ja kytkin uudelleen ja tälläkertaa samankeskeisesti/suoraan toisiinsanähen?

Anteeksi vaikeaselkoisuuteni, mutta parhaani yritin...
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 22.08.2011 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan ent.ap:tä. Vaikka itse teenkin liikaakin itse, tuollaiset touhut sepälle heti.. Jos ei voi olla varma koska ase laukeaa / tai ei laukea, ei mitään muutakuin pyssy armottomasti korjausjonoon ja jostain sen verran pyssyä lainaan että jahdeista selviää. Ja kuten yllä sanottiin, tähän vuodenaikaan .. no, ehkä jo helmikuussa ehtivät.

Toisaalta jos vika on varmasti se, että puuttuu vain joku hilavitkutin, ja saat uuden tehdasvalmisteisen hilavitkuttimen tilalle.. vähän niinku mutterin uusiminen.. mutta yleensä noi koneisto-ongelmat on vähän hankalampia.

Laita nyt ainakin aluks se pyssy jemmaan että varmasti selviää mikä siin on. Sehän on selkee, että jos viritysrautojen vastakappale puuttuu etutukista, ei ase virity. mutta jos se kerta virittyy ja silti sekoilee, niin varmaankaan kyseinen puuttuva pala ei aiheuta tuota ongelmaa?
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 22.08.2011 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähän päästä se varmistin toimii "liipasimena" tai ase laukee, kun piiput lyö kiinni. Yksi tuollainen valmetti on tullut nähtyä, sama ase ampui molemmat piiput yhtäaikaa välillä. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
flatazat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2011
Viestejä: 1460

LähetäLähetetty: 22.08.2011 20:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

palalaikan ominaisuus oli että molemmat piiput lähti yhtäaikaa.edes seppäkään ei sitä korjattua saanut. hyviä vehkeitä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
-Rane-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2009
Viestejä: 699
Paikkakunta: Lappeenranta

LähetäLähetetty: 22.08.2011 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

flatazat kirjoitti:
palalaikan ominaisuus oli että molemmat piiput lähti yhtäaikaa.edes seppäkään ei sitä korjattua saanut. hyviä vehkeitä Laughing


Tai ei niin hyvä "seppä" Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
flatazat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2011
Viestejä: 1460

LähetäLähetetty: 22.08.2011 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Rane- kirjoitti:
flatazat kirjoitti:
palalaikan ominaisuus oli että molemmat piiput lähti yhtäaikaa.edes seppäkään ei sitä korjattua saanut. hyviä vehkeitä Laughing


Tai ei niin hyvä "seppä" Rolling Eyes


Toisaalta unohdin että palalaikka on maailman paras pyssy.Pahoitteluni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Maisteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 2194

LähetäLähetetty: 22.08.2011 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nyt sitten yhden vastauksen alkuperäistä kysymystä mukaillen. Kuulostais pikkusen viritintanko/ejektori vialta. Ts. Etutukista puuttuva kiilapala aiheuttaa sen että vasarat ei virity tai ejetorin virekynnet ei ota kiinni. Sieltä päin nyt ensin vilkuilisin. Raudat irti etutukista ja ihmettelemään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
henrik_eero
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Kes 2005
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 22.08.2011 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksista. Pitääpä käväistä naapuripitäjässä asesepän pakeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Rane-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2009
Viestejä: 699
Paikkakunta: Lappeenranta

LähetäLähetetty: 23.08.2011 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

flatazat kirjoitti:
-Rane- kirjoitti:
flatazat kirjoitti:
palalaikan ominaisuus oli että molemmat piiput lähti yhtäaikaa.edes seppäkään ei sitä korjattua saanut. hyviä vehkeitä Laughing


Tai ei niin hyvä "seppä" Rolling Eyes


Toisaalta unohdin että palalaikka on maailman paras pyssy.Pahoitteluni.


Ei todellakaan ole.

Jos aseseppää tarkoitit, niin ei kovin hyvää kuvaa anna sepästä, joka ei ko. vikaa saa korjattua. Ei haulikot mitään avaruustekniikkaa ole. Eri asia on mitä kukakin aseseppä viitsii alkaa tekemään ja kenelle. Jos taas tarkoitit puuseppää, peltiseppää ym. niin se on ymmärrettävää, ettei osaa haulikkoa korjata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
flatazat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2011
Viestejä: 1460

LähetäLähetetty: 23.08.2011 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ij-12 ja ij-27 molemmissa sama vika.Toisesta homma korjaantui,toisesta ei.Tiedä sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 24.08.2011 06:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

palalaikassa on ollu jollain aikaa liika meltoa peltiä se piipunvalitsimen lärpykkä. Tein ite tuon himmeldammelin, tyrkkäsin paikaleen.... johan pelittää...
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
henrik_eero
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Kes 2005
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 24.08.2011 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tietääkö porukka miksi se kiilapala etutukin takareunassa on irrallinen ja onko sille joku erityinen nimi? Eli sehän on noin 30-40mm pitkä ja noin 8mm leveä ja paksu koukkupäinen pala, joka asettuu etutukin rautaosiin "lohenpyrstöiseen kiilauraan". Pala pääseen siis liukumaan pois paikoiltaan kun etutukki irroitetaan.

Luulisin, että aseen ongelmat johtuvat pelkästään tämän kiilan puuttumisesta ja kiinnostaisi tietää myydäänkö näitä irrallisena jossain.

Vielä en ole asesepän luona käynyt, kun lähinkin löytyy 100 km päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 24.08.2011 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiijän tuon syyn siihen, miksi kiilapala etutukin takareunassa on irrallinen ... ja se on: suunnittelialla on tullu kämmi...elikkä paperilla hyvä, mutta kätännössä susi... 10 raipaniskua hänelle.

Ainakin minun mielestäni, metsästysaseen pitää voida huoltopurkaa kenttäolosuhteissa, ilman osien katoamisen vaaraa...esim. yleensä "sotilasaseet" ovat huolella suunniteltu kennttäpurettaviksi (huoltoavarten). Siis miksei myös metsästysaseet?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com