OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Viimeisin hankinta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 381, 382, 383 ... 602, 603, 604  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1889
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 08.05.2017 08:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Mettäkala kirjoitti:
Viisheppanen yamaha soutuveneen perään. Ei tarvii kesällä soudella kuhapaikoille ja syksylläkin pääsee sorsapassiin vähän vikkelämmin. Ei muuten, koska pidän soutamisesta, mutta kun halvalla sai Very Happy


Sitten kun sulle tulee käyntinongelmia niin putsaa kaasarista hartsiintuneet pensat, yleinen ongelma kun neula lakkaa liikkumasta. Pikkuse 2t öljyä tankkiin joskus niin auttaa. Siis ihan pikkusen


Itsellä 5hp jammu ollu noin 18v, eipä sorsapaikoille ole ihan usein tullu mentyä, ei persus kestä 2h putputella telkänkuville.


Täällä näköjään muillakin vastaavia motteja käytössä, joten heitetään pari kysymystä jos vaikka joku tietäisi. Tuosta mun yamahasta puuttuu tällä hetkellä mahdollisuus irrottaa tankki pikaliittimillä. Eli bensaletku tulee kirkkaana ohuena putkena moottorin edessä olevasta reiästä ja on liitetty suoraan tuohon letkun pumppuun, josta sitten menee kiinteästi tankille. Millainen osa tuohon koneen päähän pitää hommata, jotta päästään tilanteeseen, jossa voin jättää koneen veneen perään ja kopata tankin mukaan? Kävin jo motonetissä pyörimässä ja pikaliittimiä oli joka lähtöön, mutta ei sellaista mallikohtaista osaa, jonka saisi nätisti paikoilleen tuohon moottoriin.

Entä miten tuollaiseen koneeseen kannattaa (vai kannattaako lainkaan?) tehdä jonkinlainen tunnistusmerkintä varkauksia estämään? Ajattelin asiaa siis niin, että jos joku sen vie ja piilossa on jokin pieni kaiverrus niin en ikinä löydä moottoria, mutta jos siinä olisi jokin hyvin tunnistettava ja näkyvä merkki, voisi varas jättää homman sikseen.

Meinasin polttoaineena käyttää valmista pienmoottoribensaa, liekö tuo niin pahasti hartsiintuu? Ajot on suht vähäisiä ja olen niin huono jatkuvasti ropaamaan näitä, että maksan mielelläni enemmän hyvälaatuisesta polttoaineesta. Oli muuten paikallisessa kylässä kahdessa paikassa myynnissä samaa Nesteen valmistamaa pienkonebensiiniä. Hintaeroa vaivainen euro / litra tuossa viiden litran pöntössä. Kai sitä joku tuolla kalliimmallakin ostaa jos toisesta paikasta loppunut. Smile Moottorin kyljessä on merkintä, että öljyä pitäisi olla 1%. Kai tuota sotkeakin voisi, onko havaintoja kumpi vaihtoehto olisi ns helpompi?

Viikonlopun testikurvailut näytti sen, että veneen keulaan tarvitaan keulahomo tai jotain muuta painoa jos pitää kovemmin ajella. Nousee keula jonkin verran ja alkaa työntää vettä perälaudan yli melko reippaasti kun laittaa tyyliin start-nopeutta kovemmalle kaasua. Tyytyväinen pitää kuitenkin olla hankintaan, lähtee hyvin käyntiin ja kalastusaika lisääntyi lyhyellä reissulla oleellisesti kun ei tarvinnut kovassa aallokossa lähteä soutamalla siirtymään vastatuuleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 08.05.2017 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Eli bensaletku tulee kirkkaana ohuena putkena moottorin edessä olevasta reiästä ja on liitetty suoraan tuohon letkun pumppuun, josta sitten menee kiinteästi tankille. Millainen osa tuohon koneen päähän pitää hommata, jotta päästään tilanteeseen, jossa voin jättää koneen veneen perään ja kopata tankin mukaan?

Entä miten tuollaiseen koneeseen kannattaa (vai kannattaako lainkaan?) tehdä jonkinlainen tunnistusmerkintä varkauksia estämään?

Meinasin polttoaineena käyttää valmista pienmoottoribensaa, liekö tuo niin pahasti hartsiintuu? ... Moottorin kyljessä on merkintä, että öljyä pitäisi olla 1%. Kai tuota sotkeakin voisi, onko havaintoja kumpi vaihtoehto olisi ns helpompi?

Viikonlopun testikurvailut näytti sen, että veneen keulaan tarvitaan keulahomo tai jotain muuta painoa jos pitää kovemmin ajella.


Mjaa-a ... Koneen runkoon liitin pitäisi olla todennäköisimmin mallikohtaisena varaosana ja se pitää maadoittaa. Mutta kyllä tuohon voisi tankin päähänkin liittimen lisätä.

Tuon pienkonebensan kanssa hartsiutumisongelmaa ei käytännössä ole ja siinä ei tietääkseni ole etanolia lainkaan seassa. Hintaero ei varmaan liiemmin harmita ellet aivan määrättömästi käytä. Itse sotkeminen ei ole sen suurempi ongelma kuin lorauttaa sopiva määrä 2t-öljyä tankkiin bensan perään.

Varkaiden varalta jotkut maalaavat koko moottorikopan sellaiseksi ettei toivottavasti enää varkaita houkuttele, muttei vanha 5v prutku taida enää olla erityisen houkutteleva kohde edes varkaille. Jos merkinnästä haluaa olevan hyötyä niin sen pitää olla niin selvästi näkyvä että moottorin tunnistaa metrien päästä. Ja tuohon keulaan auttaa tietty lisäpaino keulaan, tai sitten moottorin ohjauskahvaan kiinnitettävä jatkovarsi jolla voi ohjata venettä edempänä istuen, kannattaa katsoa kunnolla kiinnittyvä malli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3929

LähetäLähetetty: 08.05.2017 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistaakseni pienkonebensan purkissa on maininta, ettei saa käyttää perämoottorissa. Ainakin 2-t purkissa on. Olen kyllä Maltassa käyttänyt kesän viimeisessä käynnistyksessä, jotta jää haihtumatonta bensaa kaasariin, eikä tule hartsiongelmaa talven aikana.
Eli kannattaa laittaa tavallista 98-okt bensaa ja säilytysainetta. Ja öljyä tasan 1%, enintään 1,2%. Kahdella prossulla kone muuttuu vähän tukkoisen oloiseksi, ja tulppaan tulee karstaongelmaa tasaisin väliajoin. Jos sillä on ajettu kahdella prosentilla ( niin kuin yleensä on) niin suutin sitten käännetty isommalle. Yhden prossan seokselle säädä suutin uudestaan.
Tulpan karstaongelma on pirullinen, kun se karsta on siellä syvällä, ja ei näy ulospäin. Tulppa näyttää uudelta ja puhtaalta, mutta ei vain toimi.
Eli 1% seos 98-okt bensaan säilytysaineella tarkasti, ja varatulppa veneeseen mukaan avaimen kanssa. Siinä selviytymispaketti Jammun omistajalle. Säilytysaineella voit bensaa ostaa koko kesän tarpeen kerralla, mutta viimeinen käynnistys syksyllä pienkonebensalla ( samalla kun vaihdat peräöljyn.

Kuulostaa siltä, että kirkas bensaletku on jälkiasennus ja menee tankkiin, eikä polttoainepumpulle. Eli siinä ei ole pumppua! On tarkoitettu kiinteän tankin täyttämiseen ajon aikana käsin pumppaamalla. Tuo kannattaa käydä läpi tarkasti, sillä kirkkaat letkut ei aina ole bensaa kestäviä. Pikaliittimeksi käy melkein mikä tahansa pikaliitin, jonka voi tukevasti ruuvata koteloon kiinni.

Käännä ensin koneen rikikulma niin lähelle perää kuin saat, ja sitten keulapainoilla loput säädöt. Mulla on jotain traktorin nokkapainoja a'5kg. Tuommoinen 25kg riittää 5 metriselle soutupaatille hyvin yksin ajaessa. Joskus aikoinaan oli 20 litran muovikanisteri täynnä hiekkaa, mutta oli vähän hankala nostella. Noille 5kg painoille laitoin 3L maalipöntön roikkumaan narulla aivan keulaan. Eivät lentele pitkin venettä, kun antaa hanaa Very Happy
Kaikista painoista ja rikikulman säädöistä huolimatta Malta 3hv kuljettaa parhaiten, kun kaasu on start-asennossa tai vähän yli. Täysi kaasu ei lisää vauhtia yhtään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 08.05.2017 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko virallinen merkintä FIN-****. Siis hetun loppuosa tohon FIN-perään.??? Muistelen että ennen merkattiin uv-kynällä tollee romppeita. Tuon voi kaivertaa jonekkin niin on ainakin virallinen(?) merkkaus jossain.

Soutupaatin keulassa mulla kympin kanisteri, johon on kaadettu vettä ja hiekkaa vuoronperään niin paljon ku mahtuu. Painaa paljon ja helppo liikutella. Noita vaikka useempi jos ei riitä yks. Jälkeenpäin tuli mieleen että seassa pitäs olla glykolia ettei jäätyis, mutta on tuo säilyny kaks talvee ulkona halkeematta noinkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 08.05.2017 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Finntac pleitti,kokeelle ja jos pelittää niin pari lisää.
Meinasin ensin tekaista sopivasta plootusta piekkarille pari lätkää mutta päätinkin hankkia ihan isommankin kestävän.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1889
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 08.05.2017 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Projekti etenee yamahan kanssa. Tänään soitto veneliikkeen varaosatiskille ja tuntia myöhemmin tarvittavat osat kourassa. Eli löytyi suoraan hyllystä sellainen moottoriin tuleva urosliitin ja siihen sopiva naaraskappale sitten letkun päähän. Ja aiemmin tarkoitin siis "pumpulla" tuota letkussa olevaa sydäntä, jota ennen käynnistystä hierotaan muutamat kerrat. Moottorissa ei siis ole sisäistä/kiinteää tankkia. Pitää tässä illalla vähän askarrella ja viritellä letkut kuntoon. Ostin myös muutaman metrin letkua, jotta saan tankin etupenkille painoksi. Pitää kyllä miettiä myös noita kanisteripainoja, jos tuntuu, että etupenkki on aina bensassa tankin jäljiltä tms.

Varatulpan hankin myös, toivotaan ettei ihan ensimmäisenä tarvii sitä olla vaihtamassa. Lisäksi hieman googletin sopivaa lukkoa koneeseen, kun on vene tosiaan yleisellä soutuvenerannalla, jossa jos jonkinsortin kulkijaa pörrää. Biltema ainakin myy sellaista putkea, joka piilottaa kiristimet ja lukittuu paikoilleen. Tiedä sitten tekeekö tuollaisella mitään.

Hauskahan näiden kanssa on räpeltää, mutta moottorin hinta lähes tuplaantui noiden pienten lisäysten ansiosta. Ehkä tuosta kuitenkin myydessä vieläkin omat saa pois jos alkaa se soutaminen kuitenkin houkuttelemaan enemmän Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 08.05.2017 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Hauskahan näiden kanssa on räpeltää, mutta moottorin hinta lähes tuplaantui noiden pienten lisäysten ansiosta. Ehkä tuosta kuitenkin myydessä vieläkin omat saa pois jos alkaa se soutaminen kuitenkin houkuttelemaan enemmän Smile

Se on se vene määritelmän mukaan vedessä oleva reikä mitää pitää täyttää rahalla. Pätee kaikkiin veneisiin soutuveneistä alkaen. Laughing

Tuossa pihalla ylösalaisin kunnostettavana oleva 14-jalkaisen pulpettiveneen raato on sekin niellyt melkoisia summia jo vaikkei juuri mitään maksanutkaan aikanaan ostaessa. Nyt viimeisimpänä uuden 20hv perämoottorin verran kun kerran uuden Tohatsun sai halvalla ja kaipa se moisen ansaitsee jos sen kerran läpikotaisin kunnostaa kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sundiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2013
Viestejä: 301
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: 08.05.2017 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Lisäksi hieman googletin sopivaa lukkoa koneeseen, kun on vene tosiaan yleisellä soutuvenerannalla, jossa jos jonkinsortin kulkijaa pörrää. Biltema ainakin myy sellaista putkea, joka piilottaa kiristimet ja lukittuu paikoilleen. Tiedä sitten tekeekö tuollaisella mitään.


Naapureiden veneistä läksi moottorit, mutta oma pysyi paikallaan kiitos lukon. Toisen kiristimen kuitenkin mursivat ja lukon väänsivät solmuun, mutta auki eivät saaneet. Oli ihan merkkilukko (olisko ollut abus tai joku vastaava). Lukko kun oli vakuutusyhtiön hyväksymä niin uuden lukon sai ilmatteeksi vääntyneen tilalle. Poliisi vaan varoitteli että seuraavalla kerralla vievät koko veneen syrjempään ja leikkaavat tarvittaessa moottorin kohdalta koko perälevyn irti, että saavat moottorin kyytiinsä.

Saihan naapuri uuden koneen vakuutuksesta, mutta lappusten täyttö, 60km ajokilometrit uuden moottorin hakuun sekä oman ajan tuhlaaminen muiden typeryyteen aiheutti tietysti työtä ja vaivaa. Siinä mielessä omalla kohdalla satasen lukko maksoi äkkiä itsensä takaisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 08.05.2017 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienehkö valmis kasvihuone emännälle vähän niinkuin äitienpäivä lahjaksi.

Ja alkaa jopa nippelikasa olla kasassa Laughing
_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olavikuulapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2016
Viestejä: 2174
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 08.05.2017 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miultakin meinasivat nuss1a perämoottorin viimekesänä, mutta oli pojat vähän huonoilla varusteilla liikkeellä, kun eivät saaneet lukkoa rikki. Ihan tavallinen pislan lukko oli. Naapurin veneestä läks moottori.
Mietin, josko olis joku pieni gps lähetin, jonka voisi piilottaa kopan alle ja jos moottori lähtee, niin vois katsoa minkä auton kontista se löytyy ja yön pimeinä tunteina ottaa akkurälläkän mukaan ja tehdä moottorin muotoisen reiän peltiin ja laittaa saatekirje mukaan, että kävin omani pois Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1889
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 09.05.2017 10:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Mettäkala kirjoitti:
Hauskahan näiden kanssa on räpeltää, mutta moottorin hinta lähes tuplaantui noiden pienten lisäysten ansiosta. Ehkä tuosta kuitenkin myydessä vieläkin omat saa pois jos alkaa se soutaminen kuitenkin houkuttelemaan enemmän Smile

Se on se vene määritelmän mukaan vedessä oleva reikä mitää pitää täyttää rahalla. Pätee kaikkiin veneisiin soutuveneistä alkaen. Laughing


Haha, just näin. Itellä tuppaa olemaan vähän joka projektin kanssa sama juttu, että halvalla ostettu systeemi moninkertaistaa hintansa pienen tuunauksen jälkeen. Tai jos meinaa jotain uutta juttua kokeilla, että minäpäs nyt tuollaisen laitan kun sen saa edukkaasti, ja kohta on nurkat täynnä liitännäisiä ja taas meni euroja.

sundiz kirjoitti:
Poliisi vaan varoitteli että seuraavalla kerralla vievät koko veneen syrjempään ja leikkaavat tarvittaessa moottorin kohdalta koko perälevyn irti, että saavat moottorin kyytiinsä.


Tälläisestä tapauksessa olenkin kuullut, vanhempien läheltä rannasta oli sahattu jo toinen sivu perälevyä. Oli kai homma alkanut puuduttamaan tai joku ulkoilija tullut liian likelle.

En kyllä tiedä miten houkutteleva kohde tuollainen yli 30 vuotta vanha kaksitahtinen on pitkäkyntisille, käyttöarvo on huipussaan ja rahallinen arvo lähinnä nimellinen. Mutta kai sitä joku heittää keikkaa ihan keikan heittämisen ilostakin, mistä näitä tietää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6934

LähetäLähetetty: 09.05.2017 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi hiirenlloukkua. Saa poikien kanssa kesällä vähän harrastella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 09.05.2017 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:

...
Lisäksi hieman googletin sopivaa lukkoa koneeseen, kun on vene tosiaan yleisellä soutuvenerannalla, jossa jos jonkinsortin kulkijaa pörrää. Biltema ainakin myy sellaista putkea, joka piilottaa kiristimet ja lukittuu paikoilleen. Tiedä sitten tekeekö tuollaisella mitään.
...


Ei se putkityyppinen lukko ole kuin hidaste.
Vaikka Stazo ...
https://www.marinea.fi/stazo_smartlock_peramoottorinlukko

Tuollaisella on itsellä moottori lukittuna ja sitten vaijeri lukkoineen, jolla itse vene lukittu rantaa satunnaisia rosmoja varten. Säilytystila on ollut ilman lukkoa siitä lähtien kun (mopopojat?) murtivat ja rikkoivat venettäkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1889
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 09.05.2017 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Ei se putkityyppinen lukko ole kuin hidaste.
Vaikka Stazo ...
https://www.marinea.fi/stazo_smartlock_peramoottorinlukko

Tuollaisella on itsellä moottori lukittuna ja sitten vaijeri lukkoineen, jolla itse vene lukittu rantaa satunnaisia rosmoja varten. Säilytystila on ollut ilman lukkoa siitä lähtien kun (mopopojat?) murtivat ja rikkoivat venettäkin.


Eihän se olekaan. Helpoiten tuo oma venekin moottoreineen tuosta lähtee kun ottaa pulttipihdit matkaan, näppää ketjun poikki, työntää veneen vesille ja ajelee (jos on oma tankki matkassa) tai soutelee (jos on omat airot matkassa) rampille ja vene kyytiin. Operaatioon menee aikaa alle minuutti kun vene on vesillä ja siitä muutama minuutti ja se on kärryllä läheisen rampin kautta.

En tuota nyt ylettömästi pelkää, koska taloja lähellä, mutta mielipahaa on vaikea hinnoitella. Tykkään, että vene ja moottori ovat lähtövalmiina silloin kun ajan rantaan, eikä tarvitse omaa aikaa käyttää jonkun idiootin tekosien takia, vaikka vakuutus jotain korvaisikin. Pitää laittaa tuollainen lukko mietintään. Tuo on kuitenkin pidempään hidastava kuin pelkkä munalukko siipimutterien läpi, joka sekin varmaan välttäisi näin halvan vehkeen turvaamiseksi pahimmilta vandaaleilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3929

LähetäLähetetty: 09.05.2017 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on 5 minuuttia, kun Maltan kantaa takakonttiin. Parikymmentä kiloa vielä jaksaa nostaa. Ei ole varkaat vieneet yhtään konetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 381, 382, 383 ... 602, 603, 604  Seuraava
Sivu 382 Yht. 604

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com