OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hallitusneuvottelut uusiksi..
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 01.07.2011 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan toisena omana komenttina.

Nämä tuki, rahoitus ja "palvelukonseptit" on sekoitettu valtion liiketoiminnassa niin syvälle muiden asioiden sekaan, että ottaa varmasti vuosia purkaa kaikki liiketoimintaa sotkeva ja luoda rahavirtojen selkeän kohdennettavuuden mahdollistava raportointijärjestelmä. Koko homma on niin monimutkainen. Tarkoituksella todennäköisesti. Jos selkeästi nähtäisiin yksinkertaisesti jonkin toiminnan kokonaiskustannukset moni asia saisi nykyisellä toimintamallillansa heti henkselit päälle. Se ehkä tehtäisiin ihan toisenlaisella palvelukuviolla.

Hyvä esimerkki on tämä pakolaiskeskustelu. Pakolaisten aiheuttamia kustannuksia ei kyetä laskemaan luotettavasti, koska rahoitusta tulee valtiolta, kunnilta, kuntaliitoilta, sairaanhoitopiireiltä ja järjestöiltä. Vieläpä yksityisinä lahjoituksinakin. Valtiolla osa tulee suoraan tarkoitukseen budjetoituna, osa sosiaalimenojen kautta ja vieläpä opetustoimikin maksaa osan kustannuksista. Kunnilla on ihan sama tapa toimia. Lisäksi valtio tukee järjestöjä avustuksin ja ne tekevät omaa työtänsä pakolaisten keskuudessa. Osa toiminnasta tehdään kokonaan Suomen ulkopuolella. Kukaan ei kerää lukuja yhteen.

Tämä homma on hajonnut käsiin. Eikä sitä halutakkaan aina penkoa selväksi. Oma työpaikka kävisi tarpeettomaksi tai se työ järjestettäisiin ihan uudella tavalla. Homma tulisi varmasti hetkellisesti kalliinmaksi jos valtio maksaisi esim. kaikki pakolaisten kustannukset, tai sitten kunnat. Mutta silloin toimintaa olisi mahdollisuus järkeistää. Ja siihen olisi selkeä tarve ja prosessilla omistaja. Kaikki rahoitus olisi budjettirahoitusta. Tehdään niin monta lisäbudjettia kun on tarpeen. Mutta kustannuksia ei saisi siirtää muiden momenttien maksettavaksi vaikka niistä rahaa säästyisikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 02.07.2011 00:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

balaven kirjoitti:
dxman kirjoitti:
Lainaus:
Tää kehityksen suunta ei muutu yhdessä kaudessa minkä eduskunta istuu. Paljon vahinkoa ehtii kuitenkin siinä tekemään. Esim ottamalla 30-40 miljardia velkaa äänten ostamiseksi. Kohta tarvitaan laki joka määrittelisi valtion nettovelan kasvattamisen kielletyksi vaalikauden aikana. Tai jos sitä kasvatettaisiin olisi lupa saatava kansanäänestyksellä.


Itseasiassa jenkit on kai tässä tilanteessa. Itse itselleen määrittelemä velkakatto on jo tapissaan ja poliittisista syistä aikovat kai korottaa tuota lainanottoa.



Ei vaan poliittisista syistä yrittävät estää katon nostoa, se tietäisi nykyiselle pressalle todella pahoja aikoja.

Onhan tuo jenkkien yli oman varojen eläminen kai verrattavissa aika pitkälle kreikan tilanteeseen. Lainaa vaan on otettu ja eletty niinkuin maailman valtiaat. No eipä siinä, maailman valtiaitahan ne ovat olleetkin. Ja toistaalta näin se talous toimii, lainalla voidaan kasvaa niin kauan kuin luottamus säilyy. Kreikalla se alkaa rakoilla, saa nähdä missä vaiheessa jenkeillä.... Turvallisempaa ja terveempää toki olisi pitää lainat niissä kuosissa, jotka oikeasti voidaan maksaa. Näissä kahdessa maassahan näin ei ole ollut enää piiiiitkään aikaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 02.07.2011 01:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:

Ei olla kaukana siitä, että Länsisatamassa on mummoja myymässä virkkuutöitään ja lapasia, niin kuin on tilanne Tallinnassa tällä hetkellä. Ero on vain siinä, että sillä muutamalla eurolla jonka tuotteistaan saavat he siellä päässä saavat rahalla ostettua kaupasta ruokaa, mutta suomen elintarviokkeiden hinnoilla voi jäädä nälkäiseksi.


Jospa mummot alkaakin ostamaan muita kuin kaupan valmisruokatuotteita, niin piisaa pienikin eläke paremmin. Totuus on se että ikinä ei peruselintarvikkeet ole olleet niin halpaa kuin nyt suhteessa tuloihin.
Mutta koska se ruoka on niin pitkälle jalostettua niin maksaahan se.

Venäläiset käy marketeissa suomen puolella ostamassa lihaa ja hedelmiä. Kumma että ryssien tulotasolla on varaa ostaa niitä suomen puolelta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 02.07.2011 01:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jospa Lahtaaja kävis itse kaupassa joskus!? Evil or Very Mad
Mä ja mun perheeni tehdään itse ruokamme kaupan raaka-aineista ja mitä itse olen seurannut hintojen kehitystä, niin kuukausittaisen ruokakorin hinta on noussut jatkuvasti enemmän kuin esim. palkkataso.
Nykyään vanha markka on sama eurona mutta palkat ei ole lähelläkään "markka-aikaa"! Evil or Very Mad
Mä olen vakituisesti tehnyt ruokaostoksia 70 luvulta lähtien, joten "lievää" kokemusta on asiasta. Embarassed
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 02.07.2011 02:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Jospa Lahtaaja kävis itse kaupassa joskus!? Evil or Very Mad
Mä ja mun perheeni tehdään itse ruokamme kaupan raaka-aineista ja mitä itse olen seurannut hintojen kehitystä, niin kuukausittaisen ruokakorin hinta on noussut jatkuvasti enemmän kuin esim. palkkataso.
Nykyään vanha markka on sama eurona mutta palkat ei ole lähelläkään "markka-aikaa"! Evil or Very Mad
Mä olen vakituisesti tehnyt ruokaostoksia 70 luvulta lähtien, joten "lievää" kokemusta on asiasta. Embarassed


Tuo vahvennettu kyllä kertoo kaiken.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 02.07.2011 02:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pilkunnusaneminen tietenkin poistaa kaiken vastuun!?? Laughing
Korjataan; kaupan tarjoamista raaka-aineista + lisäksi nämä omat "viljelemät rehut". Wink
Vieläkö pitää korjata???? Twisted Evil
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7477

LähetäLähetetty: 02.07.2011 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Jospa mummot alkaakin ostamaan muita kuin kaupan valmisruokatuotteita, niin piisaa pienikin eläke paremmin. Totuus on se että ikinä ei peruselintarvikkeet ole olleet niin halpaa kuin nyt suhteessa tuloihin.
Mutta koska se ruoka on niin pitkälle jalostettua niin maksaahan se.

Venäläiset käy marketeissa suomen puolella ostamassa lihaa ja hedelmiä. Kumma että ryssien tulotasolla on varaa ostaa niitä suomen puolelta.


Käsittääkseni tuottajalle maksettu hinta on halvempaa kuin koskaan, mutta itse tuotteet kaupassa ei ole.

Venäläiset jotka suomen puolelta käyvät ostamassa eivät ole niitä paikallisen perustoimeentulon varassa olevia. Siellä nuo tuotteet ovat huikeasti halvempia, vaan täältä saa laadukkaampia tuotteita joita sitten on vara ostaa niillä jotka täällä käyvät. Pelkästään viisumin hinta pitää rupusakin poissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1673

LähetäLähetetty: 02.07.2011 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Venäläiset jotka suomen puolelta käyvät ostamassa eivät ole niitä paikallisen perustoimeentulon varassa olevia. Siellä nuo tuotteet ovat huikeasti halvempia, vaan täältä saa laadukkaampia tuotteita joita sitten on vara ostaa niillä jotka täällä käyvät. Pelkästään viisumin hinta pitää rupusakin poissa.


Näkeehän sen jo autokannasta, minkälaista väkeä täällä käy Venäjältä. Suomessa niin isoja maastureita ja Lexuksia olekkaan mitä naapurin kilvissä näkee päivittäin useita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 02.07.2011 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Jospa Lahtaaja kävis itse kaupassa joskus!? Evil or Very Mad
Mä ja mun perheeni tehdään itse ruokamme kaupan raaka-aineista ja mitä itse olen seurannut hintojen kehitystä, niin kuukausittaisen ruokakorin hinta on noussut jatkuvasti enemmän kuin esim. palkkataso.
Nykyään vanha markka on sama eurona mutta palkat ei ole lähelläkään "markka-aikaa"! Evil or Very Mad
Mä olen vakituisesti tehnyt ruokaostoksia 70 luvulta lähtien, joten "lievää" kokemusta on asiasta. Embarassed


Ei se nyt ihan näin taida olla. Varmaan parempiakin lähteitä löytyisi, mutta linkitän nyt ensimmäisen tuloksen joka löytyi hakusanoilla "kuluttajahinnat" ja "palkkakehotys":

http://www.mtk.fi/mtk/ajankohtaista/lehdet/mtk_viesti/fi_FI/mtk_viesti/_files/81260987400126929/default/6-7.pdf

Kyllä keskimääräinen varallisuus ja hyvinvointi on tainnut suhteellisen tasaisesti nousta viimeiset.... no ihmiskunnan historian ajan. Ja eiköhän se nouse vielä jatkossakin. Toki yksittäisiä notkahduksia saattaa (?) olla, mutta mututuntumalla väitän, että Suomessa viiden vuoden jaksohin pätkittynä on aina keskimääräinen varallisuus ollut viiden vuoden päästä korkeammalla tasolla kuin viisi vuotta sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 02.07.2011 09:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Vilperi kirjoitti:
Jospa Lahtaaja kävis itse kaupassa joskus!? Evil or Very Mad
Mä ja mun perheeni tehdään itse ruokamme kaupan raaka-aineista ja mitä itse olen seurannut hintojen kehitystä, niin kuukausittaisen ruokakorin hinta on noussut jatkuvasti enemmän kuin esim. palkkataso.
Nykyään vanha markka on sama eurona mutta palkat ei ole lähelläkään "markka-aikaa"! Evil or Very Mad
Mä olen vakituisesti tehnyt ruokaostoksia 70 luvulta lähtien, joten "lievää" kokemusta on asiasta. Embarassed


Ei se nyt ihan näin taida olla. Kokemustasi en epäile ja varmaan sinusta tuolle tuntuukin, mutta kyllä tilastot sanoo muuta. Varmaan parempiakin lähteitä löytyisi, mutta linkitän nyt ensimmäisen tuloksen joka löytyi hakusanoilla "kuluttajahinnat" ja "palkkakehotys":

http://www.mtk.fi/mtk/ajankohtaista/lehdet/mtk_viesti/fi_FI/mtk_viesti/_files/81260987400126929/default/6-7.pdf

Kyllä keskimääräinen varallisuus ja hyvinvointi on tainnut suhteellisen tasaisesti nousta viimeiset.... no ihmiskunnan historian ajan. Ja eiköhän se nouse vielä jatkossakin. Toki yksittäisiä notkahduksia saattaa (?) olla, mutta mututuntumalla väitän, että Suomessa viiden vuoden jaksohin pätkittynä on aina keskimääräinen varallisuus ollut viiden vuoden päästä korkeammalla tasolla kuin viisi vuotta sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 02.07.2011 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niin, eihän täällä näköhään näissä aroissa puissa muokata voinutkaan, vaan tuolla kohtaa oli vain "lainaa" nappula...

En kyllä ihan ole täysin sisäistänyt miksi tämän pitää näin mennä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 02.07.2011 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ruuan hinta verrattuna ansiotasoon ole noussut 15 vuodessa. Liha ja rasvat maksavat suunnilleen saman edelleen tai ovat jopa laskeneet. Ei ei edes leivän hinta ole paljon muuttunut. Suhteessa kuitenkin ruokamenojen osuus palkkapussista on laskenut - ehkä menojen kasvu on ollut suurinta palveluiden hankinnassa ja energian hinnassa.

Laskua on tapahtunut viljelijän saamassa tuottajahinnassa. Se on tullut lähemmäksi Eurooppalaista tasoa. Samalla tuotanto on muuttunut muutaman hehtaarin tiloista lähemmäksi liiketoimintaa. Tilakoko kasvaa edelleen tulevina vuosina. Laskenut hintataso on osittain korvattu maataloustuella, lähinnä sen kansallisilla elementeillä. Ei viljelijän tulotaso ole muihin palkansaajaryhmiin verrattuna laskenut. He ovat pärjänneet kehityksessä hyvin. Viljelijöiden vaikeudet ovat vasta alkamassa Suomessa jos ei jotakin todella odottamatonta tapahdu. Aiemmin kun täällä väänsin kättä - en nyt uskalla varmasti sanoa oliko juuri tähän keskusteluun osallistunut todennäköinen viljelijä - jonkun kanssa niin keskustelu päättyi siihen kun maidon tuottajahintataso oli vertailussa edelleen Suomessa kohtuullisen korkea. Yrittäjän tekemät työtunnit esim. Itävaltaan verrattuna pienemmät, investoinnit pienemmät ja palkkataso Itävallassa palkansaajilla huomattavasti korkeampi. Kuitenkin maatalousyrittäjän ansiotaso oli Itävallassa ja Suomessa suunnilleen sama.

Sodan jälkeen maatalouspolitiikka oli evakoiden asutuspolitiikkaa. Tarpeellista tuolloin. Nyt siitä kuitenkin on päästävä vähitellen eroon. Maatalouden on aika seisoa omilla jaloillaan.

Kauppa on Suomessa kannattavaa. Etäisyydet ovat pitkiä ja kuljetus kallista. Kaupan investoinnit ovat olleet ja ovat edelleen täysin suhteettomia nykyiseen liikevaihtoon verrattuna. Kate on pyrittävä pitämään korkealla. Muutosta ei tapahdu ennen jonkin merkittävän halpaketjun syntymistä. Enkä nyt puhu Keskisestä, Kärkkäisestä tai Tokmannista. Ne ovat kansainvälisesti vielä nappikauppoja ostoissaan.

Itse ole ostanut tavaroita teollisuudelle. Joskus samoja tavaroita (materiaaleja) kotiin itselle. Maaleissa kotiin ostettaessa 9l maksaa saman kuin teollisuuteen ostettaessa 65 litraa. Lava kerralla ostettaessa maali maksaa vain 10% rautakaupan hinnasta. No ei siinä lue mitään "merkkimaalin" mainosta päällä. Ruuvit maksavat noin satakertaisesti pussiin lapattuna kuluttajalle verrattuna teollisuuspakkaukseen. Joidenkin putkien tukkuhinnasta teollisuuden alennus on yli 50% ja kun kuluttaja hakee samaa putkea putkiliikkeestä ja saa 25% prosentin alennuksen on hän lähes sankari. Patsi kun sen hakee putkimies joka pistää alennuksen taskuunsa tuntiveloituksensa lisäksi ja veloittaa sinulta listahinnan. Kaupan rakenteita on vaikea muuttaa, se vaatii pääomaa ja aikaa. Teollisuus pyrkii keskittämään kaikki ostonsa ja sopimaan vakioalennuksista. Näin voidaan omaa osto-organisaatiota pienentää. Ja kustannuksia karsia. Jopa Euroopan laajuisesti. Tässä kilpailussa kotimaiset tukkurit ovat hyvin heikoilla. Raha ja työpaikat liukuvat pois Suomesta. Ja tavara on pienille alihankkijoille entistä kalliinpaa. Moni tekeekin jo nyt osat isäntänsä materiaaleista, kate niistä jää saamatta vaikka lähes kaikki ennusteet, varaukset, tilaukset on edeleen tehtävä. Sama tapahtuu vääjäämättömästi myös maataloustuotannossa. Raaka-aineiden hintataso yhdentyy tai olet ulkona markkinoilta. Ei Suomen puhtaat elintarvikkeet ole muuta kun kuin kuriositeetti kun kuluttaja niitä valitsee kaupassa. Kehitystä hidastaa pikkuisen maataloustuottajien voimakas omistus elintarvikejalostusketjussa Suomessa - vielä. Omistuksiaan hekin ovat myyneet. Ja ampuneet itseään jalkaan. Tulevaisuuden viljelijä on sopimuksen tehnyt renki, ilman omaa itsenäisyyttä. Ilman mahdollisuutta vaihtaa tuotantosuuntaa. Paljon nykyistä tiukemmassa taloudellisessa ahdingossa. Ja kuitenkin maatalous pyörii edelleen. Se on kannattavaa liiketoimintaa. Harrastajat ja osaamattomat putoavat pois. Hyvät yritykset kestävät. Kuten kaikessa muussakin. Tulevaisuuden maanviljelijän ominaisuudet ovat nykyisestä poikkeavia, liiketoiminnan hahmottamisen kyky tulee korostumaan.

Meillä on kumma käsitys osaamisestamme, pärjäämisestämme ja tuotteidemme laadusta. Positiivisempi kuin se todellisilla markkinoilla on. Suomalainen tavara on Saksassa samassa kastissa Italialaisen, Puolalaisen ja Kreikkalaisen kanssa. Ja siitä saatava hintakin on sama. Paljon tästä voisi kyllä parantaa, jos halua ja viitsii. Mutta se alkaa ihan meistä itsestä. Ja lopetetaan kertomasta satuja kuinka kuluttaja on valmis maksamaan jotakin ekstraa laadukkaista mielikuvista. Oletko sinä valmis antamaan minulle pari hugea kuukaudessa omistasi ihan hyvästä tahdostasi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7477

LähetäLähetetty: 02.07.2011 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä missä kaupassa Aris käy, mutta esimerkiksi kala ja kana ovat kallistuneet aika paljon entisestä. Lihatuotteissakin on marinoimattomat aika kalliita, mutta marinadilitkua saa sitten halvempaan hintaan.

Brandistä en tiedä, mutta merkkituote se on halpakin. http://www.radionova.fi/ajankohtaista/uutiset/Ruoan-hinnannousu-hammastyttaa-ja-kummastuttaa-21540.html

Taidamme saada kiittää Lidiliä s- ja k- markkettien omien merkkien tulosta. Kokis on ainakin tässä taloudessa hullun halpaa ja jopa parempaa kuin mielikuvien amerikan aito.

Toisaalta. Nuoriso juo jotain merkkivettä vaikka parempaa laatua tulee vesihanasta, ainakin jonkun tutkimuksen mukaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 02.07.2011 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä otin nuo luvut suoraan indeksistä, siinä kerätään ruokakori perustarvikkeista useasta kaupparyhmästä, kattavasti koko Suomesta.

Totta on, että kyläkauppojen ja markettien hintaerot samoissakin tuotteissa ovat kasvaneet.

Oikeassa olet myös kalan kallistumisesta. Se on kallistunut kaupassa paljonkin. Osittain muutos johtuu kalan huomattavasti pidemmälle viedystä käsittelystä. Käsittelytilojen vaatimukset ovat myös nousseet. Ahven file taitaa olla kallistunut yli 50%. Ravintolat eivät sitä edes tahdo saada jatkuvasti tuoreena. Pakastetun käyttö on vallannut alaa...

Broileri sen sijaan on edullisempaa, jopa noin 20% verrattuna 10-15 vuoden takaiseen hintatasoon. "Keittovalmis" tuotu pakastekana jopa vielä enemmän.

Tuo viimeinen on juuri mielikuvien luomista ja rahastamista niillä. Onneksi se ei ole hyvin suurta vielä meillä. Lontoossa oli pari vuotta stitten trendi, jossa jopa neuvotteluihin tuotiin itse mukana "omanmerkkistä" vettä. Varsinkin nuoret naiset suosivat käytäntöä. Kun huomattiiin sitten avattuihin pulloihin kehittyvä runsas bakteerikanta lämpimässä, niin käytännöksi tuli ottaa pullosta pari huikkaa ja kaataa se pois sitten. Herätti hilpeyttä vanhojen hirvimiesten keskuudessa. Mehän ei mitään suostuta vanhasta muuttamaan. Juotiin vain viinaa kuten ennenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 02.07.2011 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:

Laskua on tapahtunut viljelijän saamassa tuottajahinnassa. Se on tullut lähemmäksi Eurooppalaista tasoa.

Osassa artikkeleista alle eurooppalaisen tason.

Aris60 kirjoitti:

Samalla tuotanto on muuttunut muutaman hehtaarin tiloista lähemmäksi liiketoimintaa. Tilakoko kasvaa edelleen tulevina vuosina.

Ongelma tässä on se että isot tilat on olleet pahoissa vaikeuksissa velkojen, nousseiden tuotantokustannusten ja alentuneiden hintojen takia. Laajennettaessa on pakko tehdä hirmuiset velat.

Aris60 kirjoitti:

Laskenut hintataso on osittain korvattu maataloustuella, lähinnä sen kansallisilla elementeillä. Ei viljelijän tulotaso ole muihin palkansaajaryhmiin verrattuna laskenut.

Tästä olisin toista mieltä.

Aris60 kirjoitti:

Kauppa on Suomessa kannattavaa. Etäisyydet ovat pitkiä ja kuljetus kallista. Kaupan investoinnit ovat olleet ja ovat edelleen täysin suhteettomia nykyiseen liikevaihtoon verrattuna. Kate on pyrittävä pitämään korkealla. Muutosta ei tapahdu ennen jonkin merkittävän halpaketjun syntymistä. Enkä nyt puhu Keskisestä, Kärkkäisestä tai Tokmannista. Ne ovat kansainvälisesti vielä nappikauppoja ostoissaan.

Itse ole ostanut tavaroita teollisuudelle. Joskus samoja tavaroita (materiaaleja) kotiin itselle. Maaleissa kotiin ostettaessa 9l maksaa saman kuin teollisuuteen ostettaessa 65 litraa. Lava kerralla ostettaessa maali maksaa vain 10% rautakaupan hinnasta. No ei siinä lue mitään "merkkimaalin" mainosta päällä. Ruuvit maksavat noin satakertaisesti pussiin lapattuna kuluttajalle verrattuna teollisuuspakkaukseen. Joidenkin putkien tukkuhinnasta teollisuuden alennus on yli 50% ja kun kuluttaja hakee samaa putkea putkiliikkeestä ja saa 25% prosentin alennuksen on hän lähes sankari. Patsi kun sen hakee putkimies joka pistää alennuksen taskuunsa tuntiveloituksensa lisäksi ja veloittaa sinulta listahinnan. Kaupan rakenteita on vaikea muuttaa, se vaatii pääomaa ja aikaa.


Tästä on oltava samaa mieltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 8 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com