OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Paras hirviluoti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Aina aukeaa
Vieras





LähetäLähetetty: 03.11.2004 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saitteko luodin talteen kun pystyt sanomaan ettei se laajennut.

Muussa tapauksessa ei kannattaisi asiasta olla niin varma.

Jos se kärki edellä vasan kokoiseen lihakasaan osuu, niin ihan varma on se että muovitappi painuu kolon pohjalle ja kärki aukeaa. Mutta miten paljon ja missä syvyydessä, se on sitten eri juttu.
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 03.11.2004 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös vasan kudos ole pehmeämpää kuin ison hirven?
Itselläni ainakin keuhkoille ammuttu 308. naturalis aukesi täysin symmetriseksi 4cm ulostuloreiäksi. Ja vasa kenollaan 50 päässä.
Koska matka oli vain n. 30m, voisiko olla että pidemmällä matkalla teho ei riitä aukaisemaan, jos kerta pitkän matkan Natuakin kehitellään, elikä ilmeisesti suuremmat lähdöt mielessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Haavikko
Vieras





LähetäLähetetty: 03.11.2004 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paavo kirjoitti:
Joku puhui kaikilla luodeilla olevan toimintahäiriöitä. Ei se näin ole. Jos luoti ei aukea niin yhden sellaisen pitää riittää. Meillä 9.3x62 ja naturalis vasasta läpi keuhkoilta aukeamatta. Vasa hengiltä kolmen tunnin haavakko jahdin jälkeen. Mielestäni on uskomatonta että vasa on hengissä kolmen tunnin päästä keuhko-osumasta. Kun luodissa on tälläistä toimimattomuutta pitäisi valmistajan vetää tuotteet myynnistä ja jatkaa kehittelyä.


Aika väkevää tekstiä kaverilta joka ei ymmärrä mistä puhuu. Shocked
Jos meni läpi niin et ole luotia nähnyt joten olet hieman jäävi puhumaan aukeammattomuudesta. Laughing
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 03.11.2004 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itseäni henkilökohtaisesti ihmetyttää nuo a.hirveä on ammuttu keuhkolle,mutta se karkas,kysymykseni:kuinka voi tietää että se on keuhko osuma jos hirvi kerran meni menojaan?

b.hirvi juoksenteli ainakin kolme tuntia läpikeuhko osuman jälkeen,itse olen ampunut aika monta keuhko laukausta ja hirvet ei todellakaan juoksentele läpikeuhko osumasta 3tuntia saatika kilometrejä,itse olen ampunut haavakko hirveä 7x57 KOKOVAIPALLA keuhkoilta läpi ja se juoksi tasan alle 200metriä,mä vähän epäilen että teikäläisillä on menny keuhkot ja suolet sekasin.

En tiedä onko teilläpäin hirvet tehty jostakin muusta materiaalista kuin lihasta luusta ja verestä,mutta kyllä meidän hirvet lopettaa juoksentelemisen alle 300metrin jos osuma on rintaontelon alueella,ihan sama onko kaliberi ollu 308 vai 375 tai onko luoti auennut tai ei. NIMIM. NE KEUHKOT ON SIINÄ ENEMPI ETU OSASSA
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 04.11.2004 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aamen, yhdyn edelliseen, minun järkeni mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Puukko
Vieras





LähetäLähetetty: 04.11.2004 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaihdoin paremman läpäisevyyden toivossa koemielessä Naturalikseen jahtikauden alussa. Nyt on kokemusta kahdesta kaadosta, joissa molemmissa luoti on toiminut odotetulla tavalla. Aseeni kaliberi on 30-06.

Vasasta luoti meni läpi katkaisten selkärangan. Eläin tietenkin putosi paikalleen. Erikoista tuossa tapauksessa oli se, että säkästä osumakohdan yläpuolelta oli tunkeutunut kahdesta kohtaa ulos jonkinlaisia sirpaleita. Todennäköisesti luodinsiruja, mutta luunsirut lienevät myös mahdollisia. Jäljistä ei oikein saanut selvää.

Toisessa tapauksessa kaadoin hirvisonnin lavan taakse keuhkoille osuneella laukauksella. Luoti läpäisi eläimen joka kaatui pikaspurtin jälkeen noin 100 metrin päähän.

Minulla ei siis ole pahaa saomista Naturaliksesta ja aion käyttää rasian loppuun. Huomasin kuitenkin, että Sakon Barnes-X luodeilla ladatut patruunat ovat valmistajan ilmoituksen mukaan aikalailla Lapuan Naturalista tehokkaampia. Ehkäpä kokeilen niitä seuraavaksi.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 04.11.2004 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdyn myös keuhkoosumien ihmetteliän mielipiteeseen! Minä odottelen myös naturalista 338wm:iin,aion ainakin kokeilla,mulla on pelkästään hyviä kokemuksia kyseisestä luodista,tosin 30kaliberissa,kyseisestä kaliberista ei mulla sitten paljon muuta sanottavaa ookkaan.sulle joka ihmetteli sirpaleita,mulla on vähän samanlainen kokemus,naturalis ammuttu 30metristä etuviistosta isojen luiden läpi,olin täysin varma että luoti oli hajonnut,mutta kun luoti löytyi oli se muotoutunut juuri niinkuin pitääkin jäämäpaino99,7% en uskonut että kuparinen voi aueta niin nopeasti,mutta tähän oli syynä se että vertasin kokemuksia barnesiin,mielestäni natu on parempi kuin x ainakin pienemmissä kalibereissa.nopeammin aukeava ja säilyttä ääritilanteissa paremmin painoa,tosi siitä olen samaamieltä että,barnes on ladattu kovempiin nopeuksiin ja siten tehokkaampi tehdaslatauksena,noinnniinku paperilla,eiköhän tilanne muutu parempaan suuntaan kun saadaan irtoluodit kauppoihin ja itselataajat reseptien kimppuun,en nyt haluais tästä mitään natun ylistystä mutta ainakin meidän porukassa on jälki 30kaliberisilla siisteytynyt naturaliksen myötä,nyt otantana noin 25hirveä,eikä mitään huonoa sanottavaa ole kellään ollut.Itse kylläkin ampuilen noita woodleighejä ja bearclaweja kyllä niitä voin kehua ihan samalla tavalla ja oryx on kans todella hyvä ja hintakin oryxsilla on mielestäni jopa halpa ja jos joku väittää lapuan tai sakon puolivaippojen olevan parempia kuin oryx,niin en edes kuuntele.
Premium-luoti on premium-luoti muilla käyttäytyminen osumissa on aina vähän sattumanvaraista ja mulle on tärkeintä se että laukauksen jälkeen jos elikko merkkaa osuman niin voi olla hyvillä mielin että kaato tuli ja varma siitä että ei ole tuottanut tarpeetonta kärsimystä,tosin oma tyylini on ampua on aika varmanpäälle ja luultavasti oisin pärjäillyt ihan perus luodeillakin,mutta ainakin yksi riskitekijä on näin eliminoitu-JiiHOO-onnellinen(hirvi)mies
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 04.11.2004 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nythän muuten oli tänään erä:ssä vähän ennakkotestiä tuosta Lapuan Long-Range Naturaliksesta. Jyvällä-osio, nyt kaikki sinne katsomaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näkökulma
Vieras





LähetäLähetetty: 04.11.2004 22:09    Viestin aihe: Kokemus keuhko-osumasta Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa edellä on laajalti väännetty kättä voiko vasa elää saatuaan keuhko-osuman.
Seureemme jäsen ampui v.1994 vasaa 13g Hammerheadilla noin 40m etäisyydeltä sivulta lavan taakse (täydellisen keuhko-osuman). Vasaa seurattessa löydettiin vain muutama veripisara, jotka sitten katosivat hyvin pian. Jäljitystä jatkettiin ampumapäivä ja seuraavana päivänä sama ampuja ampui vasaa uudelleen samaan paikkaan ja osumakohdilla oli eroa vain kylkiluun väli. Lopulta vasa kaadettiin eturankaan ammutulla laukauksella.
Avasin vasan ja keuhkot olivat täysin ehjät, lukuunottamatta kahta reikää jotka olivat hieman siniset reunoistaan ja näytti kuin kosmoskynä olisi työnnetty niistä läpi.
Laajempaa verenpurkaumaa ei osumakohtien ympäristössä ollut. Sisään menoreikä onteloon oli siisti samoin kuin ulostuloreikä. Merkkejä luodin laajenemisesta ei ollut lainkaan. Osuma ei ollut koskettanut lainkaan kylkiluita.
Vasan teuraspaino oli 68kg, eli kyseessä pienehkö naarasvasa.
Vuorokausi ensimmäisestä osumasta vasa liikkui normaalin oloisesti mutta emä oli hyljännyt vasan.
Tulimme siihen loppputulokseen, että luodin nopeus osumakohta huomioiden oli ollut liian hidas, eikä osumakohdassa ollut sellaista kudosta tai nestettä joka olisi avannut luodin.
Tuntuukin varsin uskottavalta kertomukset Naturaliksen toimimattomuudesta varsinkin vasassa jos kaliberina on 308W.
Kun katsotaan kokokuparisten kanssa jo pidempään toimineita luodinvalmistajia he eivät suosittele 11,7g kokokuparista ladattavaksi ko. kaliberiin koska luodin pienempi tiheys ei mahdollista riittävän suurta ruutiannosta luodin taakse.
Toinen ongelma on esiavaamattoman kuparin laajeneminen. Koska kuparin tasalaatuisuus on ollut todella suuri ongelma ko. luotityypin tuotekehityksessä, ovat Barnesin X kaltaiset esiavaamiset hyvinkin ymmärrettäviä kompensoitaessa laatuvaihtelusta johtuvaa avautumisongelmaa. Kun ongelmaan lisätään vielä hyvin muotoutuvan kuparin taipumus tarttua piippuun, voidaan todeta sarkaa täydellisen kupariluodin kehittämisessä olevan vielä kotvan kynnettävänä.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 05.11.2004 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääsin hirvijahdin alkuvaiheissa ampumaan 230-kiloisen sonnin 60 metristä 9,3x62 Naturaliksella. Ammuin etuviistosta lapaan ja luoti katkaisi jalan pysähtyen keuhkot läpäistyään vastapuolelle nahkaan. Ampumakulmaan verrattuna tunkeuma oli melko suora eli vaikka iso luu oli tiellä, niin luoti ei juuri muuttanut suuntaansa eläimessä.

Pienessä liikkeessä ollut sonni ryntäsi osumasta juoksuun, mutta voimat uupuivat 80 metrin jälkeen.

Lahtivajalla luoti löytyi nahan alta ja ihmetystä toisissa hirvestäjissä herätti sen oppikirjamainen muotoutuminen, joka oli kuin Lapuan mainoksesta.

Osumakohdan perusteella odotimme melkoista lihahävikkiä, mutta kun nyt olemme vertailleet jälkeä .308:lla tai 30-06:lla ammuttuihin elukoihin, niin iloinen yllätys oli hävikin vähäisyys. Luu oli osumakohdasta murskana ja lihas tietenkin haavakanavan ympäriltä vaurioitunut mutta vertymiä ei tarvinnut kaapia kohtuuttomasti.

Muutaman syksyn perusteella .308 ja Sakon Superhammerhead on melkoinen liharosvo ja tämän syksyn jälkeen moni tuntuu vakavasti pohtivan muuta vaihtoehtoa.

Tämä omakohtaisena suppeana kokemuksena, mutta jatkossa pidän Naturalista piipussa.
Takaisin alkuun
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4228

LähetäLähetetty: 08.11.2004 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mukavaa kuulla että Naturalis toimii myös 9.3*62 kaliberissa.
Meidän seurassa on kanssa huomattu ettei lihaa mene pilalle tällä kaliberilla ja suttuisempi jälki tulee esim. 30.06.lla ( hirviä kaatuu yli 100 joka vuosi), tehoakin piisaa tällä minun jo aiemmin kertomalla vanhalla sakolaisella 16,6.lla 100m asti sama kuin 308.lla piipunsuulle mitattuna niin eipä haittaa vaikka luille osuu.
Parasta on kun tulisi tietoa kun latailee itse eri ruudeista ja nopeuksista Naturalikseen.
Tähän 16.6.een kikkailin itse ruutimäärän kunnei se erään Sakon myyjän kertoman mukaan edes sovellu 9.3*62.een kun se on tarkoitettu 9.3*53r.ään.
Minun ampumataidolla ja hirviaseella ja kiikarilla ainakin itselle on saatu riitävä tarkuus ja kaatojakin useita ja hyvin pelittää. Viime lauantainakin taasen onnistuin kaatamaan ja kun hirvilehmä nyljettiin niin eipä ollut vertymiä pahemmin ja molemmisssa kyljissä keuhkojen kohdalla n. 2 euron kolikon kokoinen reikä, osuman jälkeen hirvi eteni n.10m ja kaatui ja kuoli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paavo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 2855

LähetäLähetetty: 08.11.2004 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti epäilijät eivät ole paljoa metsästystä nähneet. Keuhko-osuma oli lähes täydellinen, aivan heti lavan takana. Keuhkot eivät olleet mustuneet ollenkaan, todellakin oli kuin kynä olisi työnnetty niistä läpi. Tapausta ei pysty panemaan muuta kuin toimimattoman naturaliksen piikkiin. Luotia ei saatu talteen mutta reijät kyljissä, keuhkoissa ja nahassa kertovat karua kieltään naturaliksen laajenemattomuudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 09.11.2004 00:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hmm.. No terve menoa vaan muita luoteja kokeilemaan!
Seuraavaan pössykkään (9,3) ostan sitten kyllä Kolmenlaisia luoteja ja kokeilen niistä sitten sopivimman. (HH, Natu, ja Oryx)
Todennäköisesti se on naturalis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Vieras






LähetäLähetetty: 09.11.2004 02:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pudota se HH vaan heti pois listasta ei sitä kannata tuossa seurassa (oryx,natu edes) vertailla Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Sjc
***


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 880

LähetäLähetetty: 09.11.2004 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mutta se näyttää ihan fiksun oloiselta Very Happy Evä: sitä testailikin, mutta kahtoo nyt..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 4 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com