OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metson pyynti haavoilta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3237

LähetäLähetetty: 02.09.2014 23:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsissä olen nyt pyörinyt nuoren ajokin kanssa. Neljästä eri haavasta on mehto hypännyt siivilleen. Kaikkien näiden haapojen alustat olen tutkinut tosi tarkkaan. Ulosteista ei minkäänlaista merkkiä ja vain yhden juurelta olen löytänyt lehden, jossa on mielestäni metson nokanjälkiä. Olisko kellään heittää kuvaa haavanlehdestä metson käsittelyn jäljiltä? Syökö se yleensä koko lehden vai paloja siitä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 03.09.2014 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

syömäpuun juurella ei monestikkaan ole minkäänlaista merkkiä metson käynnistä vaan paras merkki on ku näkee meton lähtevän puusta,nythän sinulla on jo neljä kyttipuuta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 03.09.2014 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
Metsissä olen nyt pyörinyt nuoren ajokin kanssa. Neljästä eri haavasta on mehto hypännyt siivilleen. Kaikkien näiden haapojen alustat olen tutkinut tosi tarkkaan. Ulosteista ei minkäänlaista merkkiä ja vain yhden juurelta olen löytänyt lehden, jossa on mielestäni metson nokanjälkiä. Olisko kellään heittää kuvaa haavanlehdestä metson käsittelyn jäljiltä? Syökö se yleensä koko lehden vai paloja siitä?


Se mun ainut paikka on kanssa tuommoinen. Eli keskellä vanhaa metsää on nyppylä jonka päällä ja vieressä jokunen haapa. Kahdesta vierekkäisestä haavasta lähti poikuus vuosi sitten. En löytänyt puiden alta jätöksiä enkä kyllä nypittyjä lehtiäkään.

Tänä vuonna olisi tarkoitus lähteä hakemaan haapaa soidinalueelta. Sain pientä vinkkiä missä olisi metson soidinaluetta. Luulisi että samalta alueelta tai sen liepeiltä olisi mahdollista löytää myös syöntihaapoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3237

LähetäLähetetty: 03.09.2014 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
nythän sinulla on jo neljä kyttipuuta

Joo, 3 haapaa meton kuvaamista varten, kun siellä on seuran toimesta metso rauhoitettu. 1 haapa on luvallisella alueella. Huvittaa oikein, kun ensimmäistäkään varmuudella todennettua jänisajoa ei ole ajokilla ollut ja 4 nähtyä mettoajoa kuitenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15336

LähetäLähetetty: 03.09.2014 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sami.k kirjoitti:
syömäpuun juurella ei monestikkaan ole minkäänlaista merkkiä metson käynnistä vaan paras merkki on ku näkee meton lähtevän puusta,nythän sinulla on jo neljä kyttipuuta

Mun mielestä paras merkki on veriset höyhenet. Tietysti jos ei ole omia tekosia niin sitten on ehkä vähän myöhässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 03.09.2014 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nyt on kyllä todettava että p##skaahan minä puhuin,kyllä late on aivan oikeassa näistä merkeistä.tietysti meton veressä olevat kädetkin jotain lupaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15336

LähetäLähetetty: 03.09.2014 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei mitään varsinaista vithulua Very Happy Teerimettälle kun ajelen niin kyllä pää pyörii aukioiden kohdalla jossa jokin haapa on jätetty kasvaan. Ja kyllä niissä lintuja on. Hieno lintu tuo ukkometso, täytyy myöntää että sitä on joskus ristikon läpi katsottua. Nyttemmin on pienempi uuni, ei oikein mahdu enää. Tähän olis myös hauska tarina "suomalaisesta metsästäjästä", taidan säästää johonkin tulevaan.

Edittiä: olen myös seuraillut noita "syömäjälkiä", ei tunnu vaan aina syntyvän, M&Km jutussa oli "selviä nokanjälkiä lehdissä", ikinä en ole noita nähnyt, emempi sattumalta tuntuu linnut löytyvän. Liikaa haapoja meillä vissiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
waidmannsheil
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2008
Viestejä: 499
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 03.09.2014 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Edittiä: olen myös seuraillut noita "syömäjälkiä", ei tunnu vaan aina syntyvän, M&Km jutussa oli "selviä nokanjälkiä lehdissä", ikinä en ole noita nähnyt, emempi sattumalta tuntuu linnut löytyvän. Liikaa haapoja meillä vissiin.


Ne on niitä 5kilosia, joilta rapajaa maahan niitä puoliksi syötyjä lehtiä. Kun ovat jo niin vanhoja. Nokka vapisee jo...

Joskus kerran (kymmenisen vuotta taakse päin) haavan alta löysin muutaman puoliksi syödyn, jossa nokan jälkiä. Aika harvassa ne lehdet tuntuvat olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MARCOLIN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2010
Viestejä: 1912
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 03.09.2014 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei niitä juuri maahanasti lehteä varise ,iso kukko vetää lehteä sisään kuin Teijon 55cm syöttö aikollinen puimakone,vähän kurkkua kakasee ja pötsisä on isokin haavanlehti:wink: Viime syksynä pääsin ampumaan ison mustan haapaan kun oli ruokailemassa lehtivihreän kimpussa Very Happy Oli melkoinen kyttääminen kiikarin ristikkoon,ennenkuin näkyi sen verran että pääsi ampumaan varman osuman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Känkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Lok 2011
Viestejä: 110
Paikkakunta: Pohjois-savo

LähetäLähetetty: 03.09.2014 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se metto tule iltasyönnillekin haavoille?
_________________
Elä ammu, se on kaakana!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 03.09.2014 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iiroS kirjoitti:


Kun haapa on tämän näköinen, niin silloin on melkolailla asian ytimessä...
Tämä kyseinen puu sijaitsee todella vanhassa männikössä jyrkänteellä, josta avautuu hulppeat maisemat Saimaalle, on siinä röhkön mukavaa mutustella Smile

Itseäni lainaten. Harvemmin lehtiä maasta löytää, mutta joskus latvus on sen näköinen että ruokailun huomaa, ja kaikkihan ei käy aamulla haavoissa vaan voi olla päivällä ja illallakin, onhan noita ollut yöpuullakin haavassa. Mutta varmintahan kait se on aina tällaista "varmaa" puuta aamusta päivystää.
_________________
Annan toisten mä talletella suuret setelit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JNiemelä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tam 2013
Viestejä: 360
Paikkakunta: Haapavesi

LähetäLähetetty: 03.09.2014 22:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin monessa isossa haavassa latvus on harva, vaikkei syömäpuu olisikaan. Yleensä metso istuu keskemmällä puuta vahvoilla oksilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiroS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hei 2005
Viestejä: 3864
Paikkakunta: E-Savo

LähetäLähetetty: 03.09.2014 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu kyllä, useimmiten näkymättömissä keskellä puuta. Mutta tuossa kuvassa ei ole kyse harvuudesta vaan syödyistä lehdistä, harvoin näkee noin selviä merkkejä ja koverrettua puuta.
_________________
Annan toisten mä talletella suuret setelit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3237

LähetäLähetetty: 04.09.2014 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meinaatko iiros, että nimenomaan tuossa kuvan vasemmassa yläneljänneksessä olisi metson syönnistä johtuvaa harvuutta? Eikö ole aika heppoisia oksia metson istuskella tuolla latvassa? Kysyn vaan, kun tämä on aika uusi homma itselle ja metsonpyyntikokemukseni on täysi nolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.09.2014 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ne merkit löytyy puun alta jos metto aktiivisesti käy siinä syömässä. Paskoja ja jopa lehtiä missä nokan jälkiä. Puimakone ketjussa on mulla kuvakin sellaisesta. Voin joskus tännekkin laittaa mikäli koneelle vielä ehdin tässä.
Huippuhaapoja ei vaan hirmu usein satu kohdalle. Metolla on paljon valinnanvaraa ja haapakytilsessä saa monesti vaan kuulohavainnon muualle laskevasta metosta. Onnistuneen kytisjahdin idea ei ole löytää just hyvää haapaa vaan keksiä jonkun metsoyksilön päivärytmi. Silloin voit sovittaa kytispaikan kelin ja oman aikataulun mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 10 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com