OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erällä ollaan ja varusteet sen mukaan.
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 07.03.2004 22:52    Viestin aihe: Erällä ollaan ja varusteet sen mukaan. Vastaa lainaamalla viestiä

Aina löytyy niitä "ei varusteetonintoilijoita", jotka teerimetsälläkin istuvat nakuna kusiaispesän päällä ja sanovat, ettei tässä goretexejä tarvitse.
Monet meistä, minä mukaanlukien, olemme naatiskelijoita tai ainakin perin laiskoja ja kaikki pitää olla viimeisen päälle.
Miten Sinä olet varustautunut erälle?
Minulla;
Aseena Valmet 412 ja piipuista löytyy kaikelle mahdolliselle. Kantovälineenä Tervasportin Tankero ja sisällä kaikkea pientä tarpeellista.
Majoitteena minulla on lintumetsällä Solifer 550 GLT. Siinä on lysti ja kuiva majailla vaikka pitempääkin.
Kun lähden Iijärvelle harjuksen pyyntiin niin majoitteena on Tiittalan Vaelluskota. Tilaa löytyy sivu- ja pystysuunnassa. Ja vuoteen saa leviteltyä ruodon alle kun uni saapuu.
Mökillä kun ryyppään rommia on majoitteena Finwood Eemeli, joka nyt ei oikeasti tähän joukkoon kuulukkaan.
Vaellukodan vien "paikanpäälle" Venootilla, jossa laita rupeaa olemaan jo melko lähellä vesirajaa varusteiden paljoudesta.
Paljon pikkukätevää on tullut hankittua asioita helpottamaan. Ja kun koko ikäni olen ollut "innovaattori" niin tilpehööristä löytyy. Hyvät on säilynyt vuosia mukana ja tarpeettomat on kaatopaikalla.
Näin meillä, miten Teillä. Kertoileppa hyvistä tuotteista, jotka helpottavat olemista ja tekevät siirtymisen pikitieltä kuusen alle hankalaksi.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
korvenkiertäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 734

LähetäLähetetty: 08.03.2004 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jahah kokeilenpa tätä uutta forumia minäkin. itellä kulkee erällä lähellä istuvien lintujen varalta Tikka m912 haulikko vaihtosupistajilla ja kauempana olevien varalta Remington Adl 700-kiikarikivääri kaliiperissa 308win. eräkamppeet kulkevat kuusamon eräekstra-repussa ja päällä on aquatech halpis kalvopuku. jossain edessä risteilee karvaharava suomenpystykorvauros Raiku jonka haukulle yritän hiippailla. majapaikkana joko oma mökki tai vaihtoehtoisesti Haltin tekemä laavu. pitemmillä reissuilla aseena on isännän nimissä oleva Tikan legendaarinen rihlakko kal 12/70 /222rem. sorsastus reissut hoituvat kanootilla pikkujokia kolutessa. hankintalistalla olisi tulevaisuudessa ainakin koiratutka, parempi puku (vaikka sitten se air-tex) ja digikamera. Niin ja olenpa harkinnut haulikon vaihtoakin puolariin joka sopii ainakin sorsastukseen päällekkäistä paremmin. ja on kevyempi kannella toisena aseena.. toisaalta sääli olisi pistää hyvää haulikkoa menemään... noh näkyypä sitten että mitä sitä tekee. riippuu niin paljon budjetistakin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 08.03.2004 17:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikennäköstä tilipehööriä on tullu itekki ostettua. Päällä tämä toisten kehuma ja toisten haukkuma Air-tex. Toinenkin puku on: Deerhunter Basic, mutta tämä roikkuu yleensä henkarissa. Aseina joko päällekkäis piippuinen Sabatti Falcon 12/76 tai rinnakkais piippuinen Balalaikka ij-58 ja lintukiväärinä Sako forester .243 Win. Metässä en oo paljo yöpyny, mutta makuupussi on joutsen 1000, untuvapussi. Pillejä on moneen lähtöön, teeri, sorsa, kyyhky, kettu... Mitä nuilla kaikilla pilleillä tekee Question Mr. Green No onhan ne hyviä jos niihin osaa oikein puhaltaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sammeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 532
Paikkakunta: Koillismaalla

LähetäLähetetty: 08.03.2004 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kait lukeudun osittain k-koluajan mainitsemiin intoilijoihin. Jostakin syystä minusta vain erätunnelmaa pilaa kaikenlaiset uudet vimpaimet. Tahtoopa ärsyttää jos matkaan sattuu semmoinen kaveri, joka ei malta pysyä erossa puhelimesta pientä hetkeä. Myös Gps tuntuu turhalta jonka vuoksi perinteiset erätaidot jäävät usein oppimatta (täytyy osata kulkea ilman sitä). Omistan kuitenkin kyseisen laitteen. Käytän sitä lähinnä pitkillä reissuilla oudoissa paikoissa ja vain jos todella sitä tarvitsen. Mielummin hakeudunkin paikkoihin joissa muiden ihmisten tapaamisen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. johtuu varmaankin osittain myös työstäni, ettei normaaleissa talousmetsissä tahdo päästä tunnelmaan. Aina pitäisi päästä semmoisiin paikkoihin mistä ei juurikaan ihmisen kädenjälki ole näkyvissä. Lisäksi mielelläni pyrin tulemaan toimeen varusteilla jotka ovat perinteisesti kuuluneet eränkäyntiin.
Usein kuljen erällä yksin tai samoin ajattelevan kaverini kans. En kuitenkaan hyljeksi muidenkaan seuraa. Pystykorvani Piku (vielä pentu) kulkee toivottavasti myös mukanani tulevina vuosina.
En ole kuitenkaan mikään itseni rääkkääjä. Olen kyllä sijoittanu varusteisiin, joita olen ajatellut tarvitsevani, melkoisen summan rahaa aikojen kuluessa. Eikä suinkaan kaikki ole pelkkää krääsää vaan aivan nykyajan tuotteita.
Aseita on useampia, mutta yleensä kuletan mukanani 2 piippuista Tikka haulikkoa ja Tampereen asepajan 308 kivääriä. Varojen salliessa drillinki tai ainakin rihlakko on tavoitteena.
Pukujakin on kertynyt useampia, mieluisin on vanha sarkapuku, mutta myös gore ja Air (Air on vähintään yhtähyvä kuin goreni). Kenkinä nykyään lähes pelkästään gore saappaat (talvella jatsarit), joista saa kalvopuvun lahkeiden ja ilmastointi teipin avulla mainiot kahluuhousut.
Usein olen metässä väh. 1 yön, jonka vietän haltin laavukankaan alla vuodenajasta riippuen erillaisen makuupussin alla ja hyvän retkipatjan päällä (kannattaa panostaa ainakin jos yöpyy usein talvella). Lisäksi yövyn usein vanhoissa porokämpissä.
Vermeet kulkee Sastan rinkassa. Mukana on myös Fiskars 1000, leatherman, mag lite, tarkkaan harkittu pieni varuste pussi sekä tietty eväät ja vaatteet sekä nykyisin myös pieni digi kamera ixus.
Eli on kertynyt monenlaista, paljon myös sellaista, joista ennen ei ole pystytty edes haaveilemaan. Kaikesta huolimatta pyrin erällä ollessani olemaan ERÄLLÄ.
Edellä kirjoittamastani huolimatta tarkoitukseni ei ole väheksyä niitä, jotka ajattelevat toisella tavalla. Kyllä me kaikki metsään sovimme mahdollisuuksiemme ja mieltymyksinemme mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 09.03.2004 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etpä Sinä Sammeli juurikaan eroa minusta. Aivan hyvin olisi tuossa kirjoituksessasi voinnut olla minun allekirjoitukseni.
Minulla tuo tavaranpaljous johtuu käytännön syistä. Kantaminen on rajoitettua ja nukkuessa on oltava maasta irti. Erälle on kuitenkin päästävä ja kun muiden mukana on hankala pysyä, olen käynnyt jo vuosikausia erällä pystykorvan kanssa kahden. Se hyvä puoli siitä on ollut, ettei kertaakaan ole tullut riitaa nuotiolla. Minä taas olen aloittanut erästyksen niin kaukaa menneisyydessä, ettei silloin ollut kompassia kummempia laitteita. Ja niissäkin oli vaihtoehtoina joko liikkuvalla tai kiinteällä neulalla. Auringon mukaan tulee liikuttua mutta gepsistä on hyvä löytää suorin tie majoitteelle kun tarve vaatii.
Tavaroiden kanssa tai ilman niin nautitaan erästyksestä, jota hienompaa harrastusta saa hakea.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 09.03.2004 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noviisi olen poikiin verrattuna.En edes koskaan yövy metsässä.Etempänä ollessa tulee aina mökki hommattua kavereitten kanssa,tai sitten kaverin asuntoautossa asutaan.Beretan urika puolari on mukana.Tai sitten Carl Gustav 243,kun en suurriistaa metsästä.Puhelin on aina mukana ja joskus ainakin kun on ketjujahdista kysymys, pari kolme radiota että on kaverillekin jos sattuu puuttumaan.

Reppu on semmonen pehmeäkankainen,ei mikään iso tuolireppu.Bohus säcken näkyy olevan.Kalvovaatteita ei ole aikaisemmin ollut.Täytyy nyt ainakin vähän kokeilla tuota Air-Texiä.
Käyn kerran pari vuodessa Tampereen puolessa joko jänis tai lintumetsällä.Sieltä kotoisin olevien parin kolmen kaverin kanssa.Nämä kaverit on myös sitä lajia että luonnossa on oltava luonnon ehdoilla.

Apuvälineitä ei ole eivätkä taida hommatakkaan vaikka joskus tuntuukin ihan asialliselta kun on sata kilsaa huruutellut metsästysalueelle,että olis jopa koiratutka ja radiot tai puhelin tarpeen.Olishan se vähän tehokkaampaa.Yhteys koiraan ja toisiinsa aina vähän kärsii.Onneksi kuitenkin vielä pystyy asian siltäkannalta ottamaan että riittä kyllä kun täällä saamme olla.Makkaratkin vielä ainakin joskus ennättä käristää.Eihän kaikilla näitäkään etuja ole. Smile
Takaisin alkuun
Tahra
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 09.03.2004 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minut voi kyllä lukea säästölinjalaiseksi näissä varusteasioissa. Vaatteina käytän kiinalaista halpis maastopukua, saappaat on Sievin PUR-popot. Haulinheitin mallia "Hunter" kal 16/70, kivääri Mauser 98k kaliiperissa 9,3x57.
Yövyn metsässä talvella(kin) jonkin verran, joten pussina on Ajungilak Tyin Winter. Majoitteena laavuksi tehty sadeviitta, jalkojenlämmittäjänä käytän suomenpystykorvaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 11.03.2004 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai tämä nyt tähän jäänyt. Tällä hetkellä 342 rekisteröitynyttä erästelijää ja varmasti kaikilla välineet hankittu tarpeiden mukaan.
Minulla tarkoitus oli saada kaverit kertoilemaan mikä tuli hankittua ja miksi. Mitä on lähtenyt kaatopaikalle tarpeettomana.
Hyviä tuotteita on paljon ja niitä joita markkinamiehet kehuu on pilvin pimein. Tuolta pitäisi vain löytää oikeat tuotteet, oikeaan paikkaan. Ei pelkästään meille vuosia harrastaneille vaan myös niille "noviiseille", jotka aloittelevat erästystä. Toisilla heistä on kokeneimpia neuvomassa mutta on niitäkin jotka aloittevat yksin.
Antakaas nyt tulla vaikka tipoittain, joka itse asiassa on parempi, kuin kertoa kaapin sisältö hintalappuineen.
Koirat, aseet, majoitteet, ruuanlaitto, kulkuvälineet, asusteet ja keksiköön joku lisää.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 12.03.2004 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minulla on vielä tuo Optimus-Nova pensakeitin.Hyvä vehje pakkasella.Hankalan puukko on mukana ja kaverin asunto-autolla usein pörrätään paikalle ja yövytään joskus yksi joskus useampi yökin.Vähän hapantakin otetaan. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Rådjur
Vieras





LähetäLähetetty: 12.03.2004 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on tuolla korvenkoluajalla tuossa hyväntahtoisuudessa sama heikkous, kuin on allekirjoittanneenkin, ja monen muun, elikkä kun kiittämättömyys tahtoo olla useimmiten se maailman palkka, ja sen tietäen, eivät kaikki ole kovin innokkaita kokemuksistaan kertomaankaan.

Se on monen kohdalla arkirealismiä, että jos tuntee vähänkään joutuneensa neuvotuksi, niin se nostaa heti hariakset pystyyn, ja mopo keulii täysillä, nopiammasti kuin kissa sylykäsee.

Se on tuo ihimisen kusetetuksi tulemisen vietti ja oikeus, joka käy kaiken yli joillakin, ja on palijokin arvokkaampi varijeltava, kuin esim kansalaisluottamus.

Ne on semmoisia, jotka opettelee kaiken kantapään kautta, ja kalliimman jäläkeen nuoresta lähtein, ei niitä voi auttaa...

Menevät heikkoihin jäihinkin vaikka väkisellä, vain sen vuoksi, että heillä on siihen oikeus, ja sitten ovat huutamassa ylösvetäjää, kun luulevat, että semmoinenkin oikeus siihen sisältyy, että toisenkin sinne sitten pystyy pakottamaan...

Mie se oon pääthäny, että mie hyvänteot lopetan! ja alan tekemhän syntiä!

Ja mie meinaan tehä palijo...
Takaisin alkuun
Nisäkäs
Vieras





LähetäLähetetty: 12.03.2004 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi helvetti paljon on Rådjur oppinut elämässän mutteiko syntiä vielä.Minä taas en juuri muuta ole oppinut tekemäänkään mutta kyllä syntiä. Rolling Eyes

Ja sitten jatkossa enemmän asiaan.
Takaisin alkuun
klinkki
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 12.03.2004 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kerrotaan sitten.. Ensin on mainittava, että erällä oleminen on minulle nimenomaan naatiskelua. Kaikenlaisia eräkamoja - turhuuksiakin - on tulluna hankittua. No mitähän sitten mukana...

Jahtihommissa päällä on keliin ja reissuun sopivat asusteet. Vakiona kuitenkin vilttihattu ja varsikengät (Meindell Taigat jonkin aikaa). Alkusyksyllä poutapäivänä perinteiset puuvillahousut + peltipaita + liivit. Sateisina päivinä vaelluskalvopuku. Loppusyksyä ja talvea kohden pukeudun nykyään enemmän useasti kalvopukuun merkkiä Air-tex Twisted Evil

Eräpuukkona on taittuva Retki - merkkinen puukko. Lintu/pupu jahdissa kädessä oli pitkään ddr:stä lähtöisin ollut suhli, mutta viimevuodesta lähtien Tikka X12, joka kyllä vaihtuu sopivassa tilanteessa takaisin rinnakkaiseen. Hanhijahdissa haulikon lisäksi mukana on 222:nen ja hirvijahdissa pelkkä 30-06. Kumpikin kivääri on varustettu kiikarilla.

Repussa turhuuksien (digikamera ja gps) lisäksi on vettä, muutama leipä, taskumatillinen laatuviinaa, pari vilhelmiä, kahvia ja nokipannu + vähän varavaatteita. Repun virkaa hoiti viimesyksyllä Savotan "linnustajan reppu". Jos yövyn metsässä, niin yksi yö menee kevytpressusta tehdyssä laavussa, mutta useampaa yötä varten mukaan lähtee sitten jo isompi reppu ja teltta. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin myönnettävä että jahtihommissa yövyn enimmikseen mökillä, poikkeuksena hanhijahti kerran tai pari syksyssä.

Kalareissuilla päällä on hengittävät kahluuhousut + liivit (tarvittaessa hengittävä takki liivien alla). Liivin taskut on sitten aikas täynnä enemmän tai vähemmän tarpeellista rompetta, joita en viitsi edes alkaa luettelemaan.

Pitemmillä kalareissuilla rinkkana toimii Savotta 906 ja teltan virkaa hoitaa Haltin tunneliteltta. Viikonloppureissuilla (ja Hanhijahdissa) reppuna on vanha Haltin 60 litrainen rinkka. Kalareissuilla mukana on vähintään kolme vapaa + kelaa varapuolineen ja perhonsidontakamat. Asuntoautoa - edes pakua - en ole jahtihommien takia hankkinut Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 12.03.2004 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tätä minä juuri tarkoitin. Nyt kun vielä saadaan penikat kyselemään, että miksi "taittuva Retkipuukko?" Ja tälläisiin kysymyksiin tyhjentäviä vastauksia. Nämä asiat kun meille ovat itsestään selvyyksiä voivat olla melkoista hebreaa asioista tietämättömille.
Ja Rådjurille; minulla on ollut aina sellainen vanhan kansan laskentatoimenmiehen elämänasenne että, kaikesta hyvästä minkä annat, saat aina pääoman takaisin. Kaikki paha tulee jopa korkojen kanssa.
Ei vaivuta synkkyyteen sillä, vaikka elämästä olisi 95 %:ia !&%¤# niin kun elää tuon 5 %:ia 100 %:sesti niin silloin on prosentit kohdallaa.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
sk
Vieras





LähetäLähetetty: 13.03.2004 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite en lukeudu ns.välineurheilijoin/metsästäjiin..Onneksi on mahdollisuus lähteä kotiovelta tai mökin ovalta suoraan metälle.Remington 308:n nakkaan olalle ja semmosen vanhan satularepun selekään. Sinne kirves, lenkkipaketti ja pakki. Käsiin otan semmosen ykspiippusen 12kaliperisen vanahan beretan.Semmonen taittomalli joka sopii mukavasti vaikka reppuun.Mennessä otan pihan perältä(riippuen metsästettävästä riistasta)joko suomen pystykorvan tai karjalan karhukoiran..Iliman koiraa metästys tuntuu tyhjänpäiväseltä kyttäilyltä.Gps:kyllä löytyy mutta eipä sitä tule metästyshommissa käytettyä kun tunnen omat metästysalueet tarpeeksi hyvin ja riittähän se kartta jos johonkin kauemmas lähtee..Vaateina oon käyttäny haltin drymax pukua, joka hiostaa niin !&%¤#"! varsinkin alkusyksystä, mutta silloin useinkin jätän takin pois.Pelti/flaneli paita sopii tällöin erittäin hyvin..Kenkinä on vikingin kumikengät.Oma mielipiteeni on, että gore-tex yms.jalkineet sopii paremmin retkeily, kuin metästys käyttöön.Jos oon yötä niin levitän ikivanhan laavukankaan ja meen sen alle pitkäkseen.Kylmemmillä keleillä oon ruukannu nukkua pussissa.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.03.2004 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääasiassa tuota isompaa riistaa ja pienpetoja metsästelen, kuitenkin varusteita on tullut osin turhiakin hankittua. Kuitenkin parhaana hankintana pidän tämänsyksyisiä varsikenkiä chevalierin ultima todella mielyttävät ja jalat pysyy lämpiminä ja kuivina. Kannattaa aloittaa varustelu jaloista, sieltäpäinhän se kylmä useimmiten tulee. Aseita yleensä vyöllä on 357 mag. revolveri tai taskussa 22 pistooli, olalla 308 sakolainen tai valmetin haulikko. Air-tex yllä ja alla urheilukerrasto, välissä sopiva määrä muita vaatteita. Pukku kylläkin mielestäni liian hiostava. Gps ja muut puhelimet taskussa. Harvemmin tulee metsässä yövyttyä kun alueemme on niin pieniä että ehtii päivässä kiertään takaisin.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com