OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

etelän vetelät,uhka alkuperäisväestölle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Iisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Jou 2010
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

koilliskaira kirjoitti:
Tämäpä se ongelman ydin monesti on. Turistipyytäjät (pohjoisesta tai etelästä) tulee jonkun paikkakunnan valtionmaille, ja pitävät niitä kuin ominaan vähät välittämättä paikallisista. Taitaa Iisi kuulua tähän joukkoon kun näin kärkkäästi täällä pörisee?...
Tuo asenne monesti alkaa sitä paikallisväestöä sylettämään, vaikkakin kyse on "Valtion" ja sitä kautta meidän kaikkien kansalaisten yhteisoikeudesta.
Onko sulla vaikeuksia lukutaidossa tai sen ymmärtämisessä? Lue ihan oikeasti mitä olen kirjoittanut. Ja mieti mitä olen kirjoittanut. Kyllä sieltä löytyy ne valtion maan kipupisteet, jos on halua ymmärtää kokonaisuuden.

Mistä kohtaa kirjoituksestani vedät johtopäätöksen, että olen tullut "teidän" maille isännöimään? Olen koko ajan kuuluttanut yhteistoiminnan perään. Sitä ei oman kokemuksen perusteella ole vain ollut havaittavissa omalla alueella.

Voihan se olla niinkin, että koko tämä säie olikin tarkoitettu vain lappilaisten "varaventtiiliksi", kun aina harmittaa. Anteeksi, että otin tosissaan.


Viimeinen muokkaaja, Iisi pvm 10.10.2011 20:09, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ladybug
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hel 2008
Viestejä: 463

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Metsastyskerho1 kirjoitti:
M..M kirjoitti:
tämäkin on syytä metsähallituksen liikelaitostumisesta. myydään liikaa hirvenmetsästys lupia etelän hörhöille joilla ei välttämättä ole mitään häpyä, vaan sohlataan paikallisten metsästystä mitään välittämättä otan osaa pohjoisen miehille, ottais omalla kohdalla aivoon takuu varmasti ja lujaa.


Tuosta kirjoituksesta näkyy nyt selvästi asenne jonka mukaan metsähallituksen alueella olevat hirvet kuuluisivat enemmän paikallisille, ilman aluelupaa metsästäville metsästäjille kuin muualta tulleille, metsästysaluelupamaksun maksaville.


Pitäisikö meidän olla onnellisia kun saamme tänne muualta suomesta porukkaa omille riistamaillemme ??

Siinä vaiheessa kun etelän maanomistajat toivottavat meidät tervetulleiksi heidän hirvimaillensa, alan olla sitä mieltä että ollaan tasapuolisia.


Saahan sitä haaveilla Wink Katsos, kun täällä ei niin vaan hirvi mettälle mennä, se kun oikeitten "isojen" miesten hommaa tai pitäiskö sanoa (isojen maanomistajien). Mutta jos tänne haluat, niin sinun pitää ensin lakki kourassa kulkea talkoissa, olla koirana metässä, kantaa kuningas tuolissa passiin ne jotka ei itse pääse, tollaset pari vuotta, sen jälkeen voi olla mahikset päästä ampujaks, mutta voit ampua vasta, kun nämä jotka on kannettu passiin ovat ampuneet sen joka vuotisen haavakon....tässä näin alkuun muutama vinkki, ennen kun lähet ajeleen alaspäin Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iisi kirjoitti:
koilliskaira kirjoitti:
Tämäpä se ongelman ydin monesti on. Turistipyytäjät (pohjoisesta tai etelästä) tulee jonkun paikkakunnan valtionmaille, ja pitävät niitä kuin ominaan vähät välittämättä paikallisista. Taitaa Iisi kuulua tähän joukkoon kun näin kärkkäästi täällä pörisee?...
Tuo asenne monesti alkaa sitä paikallisväestöä sylettämään, vaikkakin kyse on "Valtion" ja sitä kautta meidän kaikkien kansalaisten yhteisoikeudesta.
Onko sulla vaikeuksia lukutaidossa tai sen ymmärtämisessä? Lue ihan oikeasti mitä olen kirjoittanut. Ja mieti mitä olen kirjoittanut. Kyllä sieltä löytyy ne valtion maan kipupisteet, jos on halua ymmärtää kokonaisuuden.

Mistä kohtaa kirjoituksestani vedät johtopäätöksen, että olen tullut "teidän" maille isännöimään? Olen koko ajan kuuluttanut yhteistoiminnan perään. Sitä ei oman kokemuksen perusteella ole vain ollut havaittavissa omalla alueella.

Voihan se olla niinkin, että koko tämä säie olikin tarkoitettu vain lappilaisten "varaventtiiliksi", kun aina harmittaa. Anteeksi, että otin tosissaan.


Hengitähän välillä ettei lopu happi päästä. Sulla tuntuu tuuli huulia heiluttelevan kun välillä ollaan niin yhteistoiminnan kannalla. Toisaalta taas paikallisten pitää olla oman kuntansa alueella mielestäsi "suu kiinni". Ei se vaan niin mene. Ehei. Juuri tuollainen asenne se pilaa monen muualtatulijan maineen.. semmosta "yhteistoimintaa"..
Keneen lie kalikka kalahti...

NOmutta. Eiköhän tämä riitä minun osalta. Viikon päästä hirviä kumoon jos tuurit suo!
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Iisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Jou 2010
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

koilliskaira kirjoitti:

Hengitähän välillä ettei lopu happi päästä. Sulla tuntuu tuuli huulia heiluttelevan kun välillä ollaan niin yhteistoiminnan kannalla. Toisaalta taas paikallisten pitää olla oman kuntansa alueella mielestäsi "suu kiinni". Ei se vaan niin mene. Ehei. Juuri tuollainen asenne se pilaa monen muualtatulijan maineen.. semmosta "yhteistoimintaa"..
Keneen lie kalikka kalahti...

Voihan se tietämättömästä tuntua, että tuuli heiluttaa. Mutta taitaa olla sullakin turhan ruusuiset kuvat niistä paikkakuntalaisten "herrasmiestavoista". Toivottavasti ei mettästetä samassa kairassa. Suhtaudu kuiten avoimin mielin niihin teidän ulkopaikkakuntalaisiin. Saatat yllättyä positiivisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Jou 2010
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitetaan tähän vielä loppukevennykseksi tapaus 80-luvun lopulta. Palailtiin kairasta lauantaina Sodankylän Alkoon ostamaan saunajuomia onnistuneen eräreissun päätteeksi. Oli siinä pihalla alkuasukas, joka tuumasi "Hei, etelän varis. Tuoppa mulle pullo Sorbusta". Jäi riepu ilman pulloa.

PS Tarinan opetus: Ensikontaktissasi voit kusta omaan lahkeeseen väärällä asenteella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu toki. Minulla on paljon hyviä kokemuksia monenlaisista jahdaista eri puolilta Suomea, ja metsästäviä ystäviä niin etelässä kuin pohjoisessa. Itse pyrin kuitenkin kunniottamaan paikallisia kanssametsästäjiä ja tapoja kun jonnekkin "vieraaksi" pääsen ja toivon muiltakin samaa asennetta. Aina kun en ole kotimaisemissa olen vieraana.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Iisi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Jou 2010
Viestejä: 264

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisikin hienoa, jos pääsisi joskus oikein kutsuttuna vieraaksi. Ei ole vielä kokemusta. Tähän asti on vain lupia haettu ja kovalla rahalla itse maksettu. Muita ei ole koskaan mettästä pois ajettu, mutta omista oikeuksista on koitettu pitää kiinni, vaikka "turpiin on muutaman kerran" tullutkin. Silloinkin vain periaatteella; viisaampi väistää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapissa todellakin on omituinen tapa sekoittaa omat ja valtion maat. Valtion maiden käyttöoikeus metsästykseen, poronhoitoon ja oikeastaan mihin vaan on omituinen muinaisjäänne - joka onneksi kyllä on poistumassa.

Toki hyvät välit muihin porukoihin on itsestäänselvyys johon pitää pyrkiä niin lapissa kuin eteläsuomessakin. Mutta eihän asia nyt kuitenkaan ole niin että paikalliset sorvaa säännöt ja sitten muut toimivat sen mukaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

elikkä kaikesta negatiivisyydestään huolimatta Peltsu on myös tavannut täyspäisiä "veteliä", olettaisin.. Ja tosiaan, suurin ongelma tuntuu olevan ne valtion maat, etelässä mitä olen pyörinyt niin kaikki maat on vuokrattu joltakin henkilöltä jollekkin seuralle, valtion maat taasen ovat, no valtion..ja ei, itselläni ei ole mitään pohjosen poikia vastaan, mitä kokeissa yms tavannut, niin ihan lupsakkaa ja täyspäisen oloista porukkaa, pääsääntöisesti
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 10.10.2011 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja ei, se että maat ovat"ei kenekään"/valtion, ei oikeuta ylilyönteihin, ei vierailta kuin myöskään paikallisilta
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6551

LähetäLähetetty: 10.10.2011 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Weatherby kirjoitti:
- joka onneksi kyllä on poistumassa.

Toki hyvät välit muihin porukoihin on itsestäänselvyys johon pitää pyrkiä niin lapissa kuin eteläsuomessakin. Mutta eihän asia nyt kuitenkaan ole niin että paikalliset sorvaa säännöt ja sitten muut toimivat sen mukaan...


Kenen onneksi ? miksi vitussa meillä ei saa olla täällä asiat niin kuin ne nyt on. Eikö siitä pitäisi olla iloinen että edes jollakin on asiat jotenkuten hyvin, ei kateellinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6551

LähetäLähetetty: 10.10.2011 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tusee kirjoitti:
elikkä kaikesta negatiivisyydestään huolimatta Peltsu on myös tavannut täyspäisiä "veteliä", olettaisin..


juu, olen. Myös metsästellyt hirviä etelässä heidän kanssaan, niin ja tietenkin muutakin riistaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 10.10.2011 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Weatherby kirjoitti:
- joka onneksi kyllä on poistumassa.

Toki hyvät välit muihin porukoihin on itsestäänselvyys johon pitää pyrkiä niin lapissa kuin eteläsuomessakin. Mutta eihän asia nyt kuitenkaan ole niin että paikalliset sorvaa säännöt ja sitten muut toimivat sen mukaan...


Kenen onneksi ? miksi vitussa meillä ei saa olla täällä asiat niin kuin ne nyt on. Eikö siitä pitäisi olla iloinen että edes jollakin on asiat jotenkuten hyvin, ei kateellinen.


Koska valtion eli meidän kaikkien yhteisiä maita on kaikkien kyettävä hyödyntämään jossain määrin. Jos ja kun tilanne ei tällä hetkellä toimi vaan lapissa tietyt piirit kokevat alueet heidän omikseen joihin muilla ei ole mitään oikeuksia on mielestäni parempi että alueiden käyttöoikeus tasataan, esimerkiksi sillä että alueista joutuu maksamaan käypää vuokraa, tällöin halukkaat pääsevät käyttämään näitä alueita ja muu yhteiskunta hyötyy niistä lisääntyneiden tulojen muodossa.

Ei kyse ole ainakaan omalla kohdallani kateudesta, vaan enemmänkin kohtuudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6551

LähetäLähetetty: 10.10.2011 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oih mikä tähtisilmä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weatherby
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2009
Viestejä: 1587
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

LähetäLähetetty: 10.10.2011 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valtion maista puhuminen vetää kyllä lappalaisella herneen nenään aina Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 6 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com