OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Woodleigh 30 180 gr/11,7g PP, onko toiminut hirvelle?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 16.05.2012 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jykapa kirjoitti:
300 ein mag 13g barnes tsx 870/s lapuan mega 890m/s eipä noissa paljon eroa ole kokokuparinen vaan aukeaa vähän syvemällä kuin noi lyijyluodit siinä se ero on eli kokokupariset ovat parempia ja lapuan 13g naturalis lähtee 886m/s.


Hirveen, kun täräytät tuon megan tuolla nopeudella on luoti aika hajalla, kun taas barnes pysyy melko hyvin koossa ja useimmiten läpäisee hirven. Tuohon kaliberiin kokokuparinen on parhaimpia valintoja, toimii 0-300 metriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
webram
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tou 2005
Viestejä: 699

LähetäLähetetty: 16.05.2012 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirven kaadosta 13 gr:n Woodylla ei ole kokemusta, mutta kaksi peuraa olen ampunut ja jälki on ollut siistiä ja elukat pudonneet palkoilleen.

Pääsin kerran vertaamaan 11,7 Natukkaan, kun oltiin kaverin kanssa kyttäämässä samasssa kopissa. Hän tuuppasi tehdas Naturaliksella peuraa kylkeen n. 60 metristä ja vähän ajan päästä sain tilaisuuden ampua toista samaan paikkaan ja suunnilleen samaan matkaan Woodylla.

Olen ladannut paukkuni 710m/s ja loistavasti toimi ja jälki oli paljon siistimpää kuin Natulla. Kaverin peuran koko kylki oli täysin muusina ja mulla vain siisti reikä, eikä juurikaan verimössöä. Mun saalis putos paikoilleen ja kaverin juoksi n. 50m.

Olen tosi tyytyväinen Woodyyn!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 16.05.2012 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu ase kohtastahan se on ja huono niitä osumia on verrata kun ei ne millilleen kuitenkaan samaan kohtaan osu toinen voi osua luuhun ja toinen mennäluitten välistä ja muutenkin muutama senttikin voi vaikuttaa et kuoleeko paikallen vai juokseeko vähän matkaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
webram
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tou 2005
Viestejä: 699

LähetäLähetetty: 17.05.2012 08:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta kai! Jokainen laukaus on erilainen ja tarkoitinkin, että juuri noissa tapauksissa kävi noin. Sama kyllä oli tilanne sen toisen tuolla luodilla kaatamani peuran kohdalla, että jälki oli siisti ja tippui paikoilleen.

Jotenkin musta näytti siltä, että tehdas-Natukan vauhti, ainakin tuolle matkalle, olisi niin luja, että se ikään kuin "räjähti" jo heti kylkiosumasta. Olen nähnyt useita saman kaverin Natukalla ampumia peuroa ja aina sitä verimössöä on ollut paljon. Jos on osunut lapaan, niin koko lapa on ollut yhtä mössöä, siis kokonaan koiranmuonaa!
(Niin ja molemmilla on pyssynä 308)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 17.05.2012 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aika outoa kun meillä porukka käyttää natua paljon eikä moista ongelmaa ole eikä ole ollut noita laatuongelmiakaan tehdaslatauksiakäyttävät
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 17.05.2012 16:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

webram kirjoitti:
Hirven kaadosta 13 gr:n Woodylla ei ole kokemusta, mutta kaksi peuraa olen ampunut ja jälki on ollut siistiä ja elukat pudonneet palkoilleen.

Pääsin kerran vertaamaan 11,7 Natukkaan, kun oltiin kaverin kanssa kyttäämässä samasssa kopissa. Hän tuuppasi tehdas Naturaliksella peuraa kylkeen n. 60 metristä ja vähän ajan päästä sain tilaisuuden ampua toista samaan paikkaan ja suunnilleen samaan matkaan Woodylla.

Olen ladannut paukkuni 710m/s ja loistavasti toimi ja jälki oli paljon siistimpää kuin Natulla. Kaverin peuran koko kylki oli täysin muusina ja mulla vain siisti reikä, eikä juurikaan verimössöä. Mun saalis putos paikoilleen ja kaverin juoksi n. 50m.

Olen tosi tyytyväinen Woodyyn!


Aika outoa. ??

Yleensä Natun kanssa on vain se ongelma, aukeaako se kunnolla.

Natu tekee yleensä erittäin siistiä jälkeä, se ei hajoa osumassa. Mitä pahemmin luoti hajoaa, sitä rumempi on jälki. Jos luoti pysyy yhtenä kappaleena, niin vauhteja saa olla reippaasti ja jälki on yleensä siistiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 17.05.2012 16:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sitä minäkin ihmettelen et mikä tos on käyny natun ongelma on toi aukeaminen enkä ole yhtään hajonnuta natua hirvestä kaivanu kaikki on toimineet kuten pitääkin ,yhden kerran on barnesi tehnyt vain reijän ku osu vasaa 150m matkalta vähän taakse eli rapakymppiin mut sekin jäi melkosen lähelle oisko pako matka olllu 120m
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 18.05.2012 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisiko kyseessä joku vanha erä naturalista? Eikö uudet natut ole .30 kaliberiin 11g eikä 11,7? Vanhoissa natuissa käsittääkseni oli aika paljon laatu vaihtelua, olivat liian kovia tai pehmeitä. Itse en kyllä ymmärrä tätä lihahävikki hommaa, kun se elukka ei ampumatta kuole. En kyllä ymmärrä myöskään kuparikuulien ylistystä, mielestäni laadukas lyijyluoti on aina varmempi aukeamisen ja nopean kaadon suhteen. Itse pidän natua ja barnesia, parhaana vaihtoehtona vain nopeisiin kalibereihin..

Viimeinen muokkaaja, KaatoPera pvm 18.05.2012 10:47, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 18.05.2012 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja ruma jälki tosiaan johtuu yleensä huonosta osumasta, luodista tai kovista lähtönopeuksista. Tietenkin nopeasti ja suureksi aukeneva laadukaskin lyijyluoti (oryxi woody yms) tekee yleensä ikävämmän näköisen reiän kuin kupari luoti, mutta eipä tarvitse sukkapuikko efektiä pelätä , kuten esimerkiksi vanhan naturaliksen kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.05.2012 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se reikä voi todellakin olla itsessään ikävä mutta reiän ympäristö on sitten siistimpi esimerkiksi Oryxillä ammuttuna kuin jollakin huonosti koossa pysyvällä luodilla liian kovalla nopeudella lojautettuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 18.05.2012 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin. Tosin tarpeeksi kun on kyytiä niin laadukaskin luoti mössöää ikävästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 18.05.2012 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niinhän se lienee. Rajansa se on Oryxilläkin. Itse en ole päässyt tarkastelemaan kovavauhtisella ultrakestävällä premiumluodilla kaadettuja elikoita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 18.05.2012 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei se lyjyluotikaan suolilla avaudu ja mulla on vaan pirun hyvät kokemukset barnesista
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
KaatoPera
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2010
Viestejä: 957

LähetäLähetetty: 18.05.2012 15:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oryxi aukeaa, kokemusta on Very Happy Embarassed
Eihän se barnesikaan huono ole, mielestäni vaan sopii paremmin magnum kalibereihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jykapa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2012
Viestejä: 466
Paikkakunta: Yli-ii

LähetäLähetetty: 18.05.2012 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

voi olla en ammu tälähetkellä barnesia kuin noista mun mangumeista 7mmRM ja 300 win mag hankala sanoa mut ens syksynä pitää testata tossa 7mm08 rem et miten barnes siinä toimii vai pitääkö etsiä eri kuula
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com