OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Amerikanakita
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pro Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2007
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 15.08.2008 15:16    Viestin aihe: Amerikanakita Vastaa lainaamalla viestiä

Perheeseen olisi tulossa mahdollisesti tälläinen koira (pentu).

Miten on voisko käyttää metsästykseen kun olen kuullut että hirviä ja karhua pyytävät ainaki ja jälki koirana kulma, käviskö mahdollisesti pienempien elukoitten jälitykseen tai muuten metsästykseen/mihin? Onko kokemuksia kenelläkään? Onko taipumusta pystykorvien tapaan linnulle?

Tossa vielä tietoa kyseisestä koirasta.
http://www.amerikanakita.fi/index_fin.htm
_________________
Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pro Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2007
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 16.08.2008 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö kenelläkään ole kokemusta Amerikanakitasta tai japanilaisesta akitasta? Lähinnä ajatuksena olisi peinpeto pyynti ja jälitykset.
_________________
Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ilekka Filemon
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Jou 2007
Viestejä: 485

LähetäLähetetty: 16.08.2008 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Enpä usko että on mehtällä muuta kuin kaveri. Juhlavan näköinen. Nuo tyypit vetää yleensä näyttelyissä bissit kotiin.
_________________
Se on turha pillittää, jos pyy on jo naapurin repussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuom
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Mar 2007
Viestejä: 23

LähetäLähetetty: 17.08.2008 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole kyllä tietoa kyseisestä rodusta, mutta miksi tämmöinen rotu jos koiraa on aikomusta käyttää metsästykseen? Ulkonäkö/mahdollisimman erikoinen rotu? Kyllähän muista roduista löytyisi varmasti parempia vaihtoehtoja jos tarkoitus on saada mehtällä kaveri ja josta olisi myös apua siellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kirpa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2005
Viestejä: 652
Paikkakunta: Kempele

LähetäLähetetty: 18.08.2008 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parista akitasta on kokemusta ja voin sanoa ettei niistä suomalaisen mittapuun mukaan ole metsästyskoiriksi. Liikaa näyttelyjalostusta nääs. Kummallakin kyllä on viettiä, mutta ei ainakaan hauku juuri koskaan. Ehkä jälkikoirana vois käyttää ja siinä hommassa taitaa joku akita ollakin. Käy kattoon akita shiba järjestön sivuilta keskustelut ja kysele siellä, mutta älä usko sitä kun ne alkaa ylistämään koiran huippuja metsästys ominaisuuksia. Saalisvietti ja metsästysominaisuus ei ihan ole sama asia näissä koirissa.
_________________
Miksi tyytyä 6-packiin kun mäyriskin on olemassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
linker
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2007
Viestejä: 189

LähetäLähetetty: 19.08.2008 06:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on alaskanmalamuutti, joka kuuluu samaan viitossarjaan näyttelykategoriassa. En usko että siitäkään on metsästyskoiraksi, ainakaan noutajana, koska se 99,9% varmuudella söisi mahdollisen saaliin itse.
Sama saattaisi tapahtua akitankin kohdalla, enkä tarkoita että se söisi akitaa tavatessaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miesmuisti



Liittynyt: 23 Mar 2007
Viestejä: 1

LähetäLähetetty: 19.08.2008 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mistäs päin suomea se pentu on teille tulossa? ja onhan naapurin lampaat akitan kestävän aidan takana koska meillä oli joskus yhdellä kyläläisellä 2 sellasta ja ne lopetti toisen naapurin lampaiden pidon poistamalla lampaat muutamalla karkureissulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jussika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2008
Viestejä: 137

LähetäLähetetty: 06.09.2008 02:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve

Pitipä vastata tänne meillä majailee tommoinen helkkarin kovapäinen
2V amerikan akita uros. Metsällä kuljetaan aktiivisesti joka päivä.

En teidä päteekö tämä kaikkiin akitoihin mutta meillä näin:

Metsästys vietti on aivan mahdoton, vartio vietiä ei juuri ollenkaan, nyt pikkuhiljaa iän myötä vähän tullut. Kaikkia riistaa se hakee. Linnut nostetaan ylös seurataan niin pitkälle kuin perässä pysytään puun alle jäädään kyllä vahtaamaan jos lintu ei kauvas mene. Hauku se ei lintua ikävä kyllä.
Mun edessä se pyörii 50m 200m ja samaten sivuilla. Jos katoan liian kauvas se ettii mut mettästä ja taas lähtee partiomaan etu maastoa.

Tossa kun isoilla pelloilla ollaan rusakko jahdissa, se menee edellä jompaa kumpaa sivustaa ja jos haistaa elukan se kiertää sen edestä ajaen sen yleensä mua kohden, näin ollaan muutama saatukin.

Se jäljittää molemmilla ilma ja jälki vainulla. Hirven peräs saattaa mennä kilometrin jos ei näe hirveä kääntyy takaisin, jos näkee menee niin kauvan kuin jaksaa...Wink Meinaan tommoin 55kg rötkäles ei mahdottomia lenkkejä hirven perässä tee. Hirveä se on haukkunutkin.

Supi jahtiin ihan välttämätön työkalu tuo akita....
Ei tarvi asettakaan, ei meinaan pelkää olla käymätä supen kimpuun...


Vie ihan pennusta pitäen mettään niin tottuu sielä olemaan ja jos käy niin että haukkuu lintua nii tiputa lintu sille palkkioksi. Saattaapi haukkua seuraavallakin kertaa.

Mutta on myös hankala vapaana pidettävä, pitää olla melko varma ettei muita koiria aikakaan samaa sukupuolta ole samalla metsästys reviirillä.
Tulee muuten välitön tappelu, eikä akita helposti tappelua häviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pro Hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2007
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 06.09.2008 12:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän tuo pentu tuli hommattua pari viikkoa sitten jälkiä on opeteltu ja pellolla kävelty. Jälkiä on innokkaasti seuraillu ja kaikki (lelut) mitä on ollut on hajonnut miltei heti.
Isohan se on kun mikä kohta 10viikkoa ja miltei pystykorvan kokonen kohta.

Koti kissakin on oppinut varomaan koiraa. Rolling Eyes
_________________
Baikal IJ-27 12/76
Remington 770 30-06 Sprg
Sako P-54 22 LR
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jussika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2008
Viestejä: 137

LähetäLähetetty: 06.09.2008 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve

Sama meillä mikään lelu ei pysy 1 - 2 päivää kauvempaa ehjänä, oli mikä hyvänsä.

Nuotten "elävien" leikkikalujen kanssa sama homma.
Eli tsiaan tehkää sille kissalle turvapaikka josta koira ei sitä saa kiinni.

Meillä koiruus tappaa kaiken minkä kiinni saa. Siihen katekoriaan on sitten uponnut vahingossa pari kissaakin. Onneksi ei vielä silmilleen ole saanut.
Kuono on ollut muutaman kerran revitty mutta ei näytä haittaavan.

Monesti kun akitojen omistajien kanssa olen jutellut, niin on ollut puhe juuri
mitenkä tulee kissojen kanssa toimeen. Yleensä näyttänyt ihan hyvältä kunnes jokin on laukaissut metsästys vietin ja kissille käynyt huonosti.

Millainen luonne pennulla on, joko osoittaa märätietoisuutta ja yrittää pomottaa. Meillä oli hyvinkin paksupäinen nuorempana ja yritti hakea johtajan paikkaa, tosin turhaan. Ihmeen kauvan se yritti ennenkö alistui kohtaloonsa lauman alimpana.

Mellä oli toinen akita pentu hetken mutta sen turvallisuuden vuoki jouduimme siitä luopumaan. Vanhempi koira kävi sen päälli liian uhkaavasti eikä lopettanut ennenkö itse komensin.
Kaikesta selvittiin kuitenkin säikähdyksellä ja pentu sai uuden hyvän kodin.

Nyt vanhempana, ei ei ole enää kertaakaan kokeilut. Vaikkakin pahin murroskausi juuri näyttää olevan meneillään. Noi rupeaa aikuistumaan vasta 2 vuoden jälkeen jolloin joitain luonteen piirteitä vasta tulee esille.
Tuolla on hiukan tuo vartiomis vietti pukannut esiin ja kaikkia vieraita ei mennä välttämättä häntää heiluttaen kattomaan.
Lisäksi äreyttä ei tuttuja uroksia kohtaan on ruvennut esiintymään.
Vieraista ei juuri piitata 5 min kauvempaa.

Pitää illasta supi kololle kyttäämään. siitä toi tykkää. Paikallaan isännän vieressä pellonreunalla makoilusta.

Paikallistettiin supen nukkumapaikka yhden ladon alta ja ollan hiukan kalan raatoja sinne kuskailtu. Nyt pitää käydä illasta sitä hiukan vahtimas josko näkyis itte pääsyyllinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 08.09.2008 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Mutta on myös hankala vapaana pidettävä, pitää olla melko varma ettei muita koiria aikakaan samaa sukupuolta ole samalla metsästys reviirillä.
Tulee muuten välitön tappelu, eikä akita helposti tappelua häviä."

Olisikohan siis kaikille parasta pitää se remmissä, ja jättää metsästyhommat oikeille metsästyskoirille.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jussika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2008
Viestejä: 137

LähetäLähetetty: 16.09.2008 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nää on mun maita. Tänne turha minkään hippiästen tulla.....

Just tätä.

Pirähän kytösavu oma pikku koiras hihnan pääs ettei susi syö.
Tolla meidän koiruudella kuitenkin kokoa sen verran että pystyy pitään ittestään huolen siihen asti kunnes isäntä pääsee paikalle.

Kyllähän susi saa akitan hengiltä mutta se vie aikansa, on ne sen verta sitkeitä.

Eli mieluumin liikun tämän kanssa metsällä.

Niin ja mikä on se oikea metsästys koira, kerrohan mulle?
Olisko semmoinen oikea metsästys koira joka sopii juuri omaan tyyliin metsästää. Meillä mettä reissu voi kestää tunnin tai päivän. Niin kauvan kuin itse sen haluan kestävän. Eikä mun tarvi lähtiä ettimään koiraa naapuri pitäjästä kun tutka näyttää sen painavan sinnepäin.
Tosin en edes tarvi sitä tutkaa. Koira etenee metsässä jopa 400m edellä / sivuilla musta ja tasaisen 30 min välein ettii mut ja taas jatkaa menojaan.
Vislaamalla saan koiran takaisin kattomaan että mitä mulla oli asiaa ja siitä autolle ja kotiin.

Tälläinen koira nyt vaan sopii mulle. Enkä todellakaan väitä että se olis paras, mutta se on juuri sopiva mulle.


Mites näillä "oikella" metsästys koirilla.
Etsitään naapuri pitäjät, manataan kun tutkasta loppu patterit / akku.
Jätetään elukka mettään ja yritetään kattoa että mistä se saattais löytyä aamulla jos silloonkaa, ellei sudet oo syöny.


Näitä kun käytetään aina vaan hirvi ja villisika jahdissa japanissa.
USAs näitä käytetään paljon jälkikoirina.
Samaa virkaa se toimittaa mulla. Monet kauriit on ajanyt ylös muutaman on karhannut ihan ampuma etäisyydelle eli kääntänyt sen kulun kohden mua. Viimeisin oli lauvantaina, olisi ollut mahtava paikka, muutakun ei oo vielä aika.


Katohan tuolta, tolla kaverilla on tossa koira porukassa ainakin 2 akitaa,
Japanin metsästys tapa on hiukan toisenlainen...
http://www.youtube.com/user/awildboar

Noi loput on sellaista rotua kun kai ken.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valaisija
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 1158
Paikkakunta: north side

LähetäLähetetty: 16.09.2008 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älähän nyt jussika vedä hernettä nenään. Ihan ystävyydellä toteaisin muutaman seikan,

Kyllä kytösavu on oikeilla jäljillä, vaikka kuinka metsästät omilla maillasi silti vastaat koirastasi ja sen tekemisistä. Ei kenenkään koiraa saa revityttää, jos se sattuu poikkeamaan vieraalla puolella ja itsellä on siihen pystyvä koira

. Tiesitkö vieraan koiran saavan haukkua tai ajaa sinun maillasi lain suojaamana puolen tunnin ajan, halusit sitä tai et halunnut Cool . Laillisen metsästyksen häirintä on aina rangaistava teko. Aika isot maat on jos ajo puoli tuntia viipyy rajojen sisällä ja rajan ylityksen jälkeen alkaa taas uusi puolikas.Lisäksi pitää muistaa koiralla olevan yleensä kaveri metsällä mukana. Yleensä tämä kaveri puolustaa koiraansa, eikä akitalla ole siinä asiassa mitään sanomista.

Varmasti akita yhden suden kanssa painii pitkään, mutta susien saalitus yksikkö käsittää yleensä 3 - 5 yksilöä, joskus enemmänkin. Tuollainen lauma kun hyökkää ei siinä montaa sekuntia mene kun kynsi kylmenee koiralta kuin koiralta. Täytyy muistaa susien olevan ammmattitappajia, eivätkä ammattilaiset leiki.
_________________
Muista Matti Vanhasen asevastaisuus!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 16.09.2008 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Niin ja mikä on se oikea metsästys koira, kerrohan mulle? "

Yksinkertaisin määritelmä lie yhteiskuntakelpoinen koira, joka ei tapa kaikkea vastaan tulevaa, ja toimii metsästystä auttavasti riistan saamiseksi saaliiksi, jolloin sitä ei muuten olisi mahdollista ollut löytää ja saada.
Mukana voi pitää monenlaistakin rakkia halunsa mukaan, mutta aina niistä kaikista ei ole apua itse metsästys tapahtumaan.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jussika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2008
Viestejä: 137

LähetäLähetetty: 16.09.2008 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Terve
"
Nää on mun maita. Tänne turha minkään hippiästen tulla.....

Just tätä. "

Tällä viittasin kytösavun kirjoitusten välistä paistavaa tarkoitus perää että
vain jokin määrätty rotu on yli muiden ja muut sylikoiriksi.

Aivan sama näiden Vannoutuneimpien mersu kuskien kanssa. Luulevat omistavansa maailman parhaan auton ja todellisuus aivan toista,
auto on puolas tehty halpa pudjetilla päin peetä ja niistä vain nyhdätään isot voitot..


Tämä on kyllä semmoinen ajatusmalli joka saa mut vetämään herneen nenään.
Ei nähdä mitää muuta, sokeasti vain tuijotetaan yhteen suuntaan.

Kaikilla roduilla on hyvät ja huonot puolet, itse valittin kompromissin mulle tärkeiden ominaisuuksien väliltä.
Eikä pettyä ole tarvinnut. Kovan koulun tolle on kuitenkin joutunut pitämään eli ei se ihan jokaiselle sovi.
En suosittele ensimmäiseksi koiraksi, on kuitenkin sen verran vaativa koulutettava, vaikkakin nallekarhulta näyttää.


Niin eihän se akita tempperamentilta ole sen kummempi kuin karjalankarhukoira.
Eipä taida vieraat samaa sukupuolta olevat karhukoirat sietää toisiaan. Näin ainakin omalla kohdalla.
Vanha patu otti joskus oikeen kunnolla yhteen toisen uroksen kanssa.

Sama ongelma noillakin, sillä erolla, että
akitan kanssa häviäjä on suuremmalla todennäköisyuydellä se toinen osapuoli.
Meidän koira jättää toisen rauhaan kunhan toinen vaan alistuu.
Eikä vielä ole yhtään semmoista irtokoiraa tullut vastaan joka ei olisi alistunut, onneksi.

Näitä tapahtumia vaan joskus sattuu. Ja silloin mieluumin oma koira on se jota ei kanneta mettästä pois.
Varmasti myös omalla kohdallasi, soisit että juuri sinun koira olis se jota ei kanneta pois?
Sitten oman koiran puollustamisesta:
Kyllähän sama pätee omalla kohtaa, eli varmasti omaa koiraa puollustan ja jos jää alakynteen niin silloin katson asiakseni puuttua tilanteen kulkuun.

Ei se akita laumalle pärjää, mutta saattaa pitää jonkin aikaa pintanssa jopa 3-5 sudelle.
Ehkä jopa sen aikaa että itte kerkeäsi paikalle hätiin.
Nahka on sen verran löysää ettei sitä pääse puremaan kuolettavasti kovin helposti.
Voimaa ja kokoa saman verrran / enemmän kun sudella.
Kestävyys sitten akitalla varmasti huonompi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com