OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.08.2020 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyundai Galloper olisi myös sellainen mistä löytyisi kohtuullisen ikäinen aihio järkihintaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 00:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No sanotaan näin että X3 bmw on ihan nippa nappa yhden koiran kanssa mahtuuko kaksi ihmistä ja tavarat reissuun mukaan. Eli isompi tarvittaisiin. Mennään kokoluokkaan x5, xc90, Q7 jne. No samassa kokoluokassa on myös pajero ja cruiseri. Eli esimerkiksi pätkä pajero tai cruiseri on liian pieniä, samoin nuo suzukit ja vastaavat. Kuskillakin on sen verran kokoa, että esimerkiksi peugeot boxerissa tai tuollaisessa 7. sukupolven hiluxissa polvi ottaa kojelautaan ja ratti hinkkaa reittä toiselta puolen ja vaihdekeppi toiselta puolen. X3 tai rav4 vielä mahtuu kuskin paikalle, mutta ahtaalta ne tuntuu. Eli en ihan heti ole itselle noita pienempiä autoja katsomassa, varsinkaan kun pitäisi mahtua kolme isoa koiraa kyytiin. Eli ne voidaan unohtaa. 8. sukupolven hilux olisi jo heti tilavampi ja muutenkin hieno auto, mutta lavavehkeet ei vaan kiinnosta yhtään, varsinkaan kun koirat ei ole niitä pihalla pakkasessa viihtyviä malleja.

Cruiserissa, pajerossa ja vastaavissa oikeissa maastureissa puskurit ei ole aivan yhtä heppoista muovia ja ne on vähän korkeammalla kuin noissa citymaastureissa, joten jo pelkällä valoraudalla saisi riittävän suojan jos penkka sattuu olemaan vähän kovempi. Ei ole heti puskurit halki kun kääntää auraamattomalle tielle. Ja tietysti hidas puoli auttaa etenemisessä. Noissa perus citymaastureissa tahtoo olla ongelma huonommilla teillä, että ykkönen on auttamatta liian pitkä. Ja onhan noissa tietysti myös neliveto suunniteltu ihan oikeaksi nelivedoksi auttamaan etenemisessä eikä pelkästään liikkeelle lähdössä auratussa risteyksessä.

Toinen miksi cruiseri houkuttelisi olisi se, että ne pitää todella hyvin arvonsa. En tajua miksi ihmiset maksaa Toyotasta sellaisia summia. Uudet vielä ymmärrän, mutta noista vanhoista 700tkm ajetuista rouskuista pyydetään kymppitonnia. No järjetöntä tai ei, siinä olisi raha kohtalaisen hyvässä tallessa, kun ei noissa arvo parissa vuodessa juuri romahda.

Jos rehellisä ollaan, niin tarvitsen autoon hyvät lisävalot, työvalot ja kunnolliset renkaat. Ei tarvitse olla mitkään monsteri rattaat, vaan ennemmin kohtalaisen kapeat hyvät nastarenkaat ja vähän katurengasta paremmin suojatut all terrainit. Niillä pärjää sen mitä tarvitsee.

Vinssi olisi kiva. Vakiopuskurin taakse tuleva vinssipeti maksaa 500€, metallipuskuri vinssipedillä 650€, eli aivan sama pelata varman päälle ja laittaa sellainen puskuri että kestää. No mihin sitä vinssiä tarvitaan? Käytännössä siihen että vetää ne jahtikavereiden lintat liikkeelle särkemättä. Liinalla vauhdilla kiskomalla lähtee mutta herkästi tulee vaurioita. Samalla vetää hirvet tielle niistä isoimmista tienvarsi ojista. Ja jos joskus itsellä lipeää polanteelta ja luiskahtaa ojan puolelle, niin saisi helposti itsensä taas liikkeelle. Toki ilmankin pärjää, mutta toisi se varmuutta siihen, että jos miettii tohtiiko johonkin kokeilla, niin tietää että aina sieltä vinssillä pääsee pois kohtuu vaivalla ilman apuja jos tuli arviointivirhe. Mutta ei mikään pakollinen. Korotus ei loppuunsa kovin paljoa auta, kun akselit ei sillä nouse. Isommilla renkailla akselit nousee vähän, mutta ei merkittävästi. Hieman saa maavaraa lisää ja voi olla että vähän syvemmässä lumessa menee, mutta ei se nyt älytön ero ole vakio korkuiseen.

Mutta renkaat tarvitsee joka tapauksessa, kierros 800€, kesä ja talvirattaat 1600€. Käyttöautoksi en ihan heti dieseliä ota ilman webastoa 1500€, vinssi 500€, puskuri 650€, pohjapanssari 400€, alustasarja 1000€. 2500€ tuosta on sellaista minkä voi jättää pois mutta olisi kiva olla ja siitäki 1000€ on kuluvaa osaa, joka pitää kuitenkin jossain vaiheessa uusia. Että onko tuo nyt sitten mitään kovin suurta rakentelua loppupeleissa?

Toki pitää miettiä millaista aihiota rakentaa. Jos olisi 100tkm ajettu alle 5 vuotta vanha, niin ei tarvitsisi miettiä kahta kertaa. Ajaisin sillä huoletta niin kauan, ettei noilla laitoilla olisi mitään väliä. Tai jos tietäisin että nyt tarve on 2-3 vuotta ja sen jälkeen vaihdan työtä jossa tarvitsee matalakuluisen käyttöauton, niin katselisin jonkun vajaan 5000€ tötterön käyttöautoksi, rakentaisin ja jättäisin sen sitten jahtiautoksi. Nyt ei tiedä miten homma etenee, joten mielellään laittaisi hyvän käyttöauton millä pärjäisi kaikessa eikä arvo laske älyttömiä. Siinä joutuu sitten taas miettimään että mikä laitto on järkevää ja mikä ei. Vinssi, vinssipuskuri ja pohjapanssari jää luultavasti sen takia laittamatta. Toki ne turvaa tuovat vehkeet kun jää laittamatta, niin eipä sitä täyttä potentiaalia uskalla ulosmitata niistä vehkeistä ja sekin on sääli.

Jos ihan pelkästä pääsemisestä olisi kiinni ja rakentaisin puhdasta jahtiautoa jolla ajellaan siinä nurkkapielessä, niin valinta olisi luultavasti pätkäpajero. Toki joku tuollainen suzuki voisi myös toimia. Pätkä cruiseri olisi myös hyvä mutta hintaa vähän enemmän. Lyhyenpänä kevyempi, ketterämpi, paremmat ylityskulmat jne. Ja hankintahinnaltaan halvempi. Mutta ei kiitos käyttöautoksi. Pakkaappa sinne kahden ihmisen viikon jahtikamat ja kolme koiraa ja päästele lappiin 8h sivu, kuskina pari metrinen toistasataa kiloinen ukko. Samaa järkeilyä joutuu käyttämään myös siinä rakentelussa. Tilat ei saa kärsiä, ajettavuuden pitää säilyä jne. Eli ne 35” mutiaiset on ehdoton ei, joku hieman vakiota isompi all terrain on kuitenkin vielä mukava ajettava. Palakorotuksilla ei aleta pilaamaan viimeisiäkin ajo-ominaisuuksia, vaan jos korotetaan, niin se tehdään kunnolla. Vinssi nyt ei vielä ajo-ominaisuuksiin vaikuta. Eikä pohjapanssarit, mutta tuo ne suojaa, jolloin kuski tohtii paremmin kokeilla ja etsiä sitä rajaa mihin on järkevä yrittää ja milloin on syytä jalkautua. Paljon näkee niitäkin kuskeja keillä on se 50 000€ cruiseri eivätkä pääse samoihin paikkoihin mihin minä ajelen tuolla 3000€ v70. Ei raskita kokeilla mihin se auto pystyy kun on liian kallis rikottavaksi, eikä silmä opi milloin on turvallista koittaa ja milloin ei. Kunnollinen alustan ja puskureiden suojaus, niin ei se nyt ihan vähällä enää kipeää ota vaikka arvioisi väärin.

Noilla citymaastureillakin pääsee melko pahoihin paikkoihin, mutta ne on autona niin muovisia, ettei niillä tohdi mennä. Ei loppuunsa kummoista autavallia tarvitse, niin jo rapsahtaa muovipuskuri halki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 01:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa oli yksi hyvä ehdokas projektiksi tarjolla, mutta harmittavasti ehti mennä. 4200€ Grand cherokee jeeppi 250tkm ajettu ja 2.7 mersun tekniikalla. Olisi ollut käyttöautoa pariksi vuodeksi eikä kirvelisi jättää jahtiautoksi jossain vaiheessa. Oli valmiiksi all terrainit alla ja asialliset hakka 7 talveksi. Torissa oli vielä vinssipeti ja vinssi siihen malliin 450€ koko roska. Ja tuossa tuo jeepin quadra drive 2 on muutenkin aika hyvin toimiva neliveto. Halutessaan siihen vielä löytyisi kohtuu hintaan monen näköistä kilkettä jos innostuu rakentelemaan enemmän. Webastokin oli valmiina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 04:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tupla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 11.08.2020 06:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

elä hyvä mies jeeppeihin sotkeudu, ainakaan alle 25v vanhoihin.

ja noilla mainitsemillasi spekseillä vinssi taakse, ei eteen. toki se ei ole siellä niin "siisti"...😀
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 06:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No näin minäkin olen ajatellut että en jeeppeihin sotkeutuisi, mutta noissa 2.7 ja 3.0 olisi sentään mersun kone ja laatikko ilman mersun ruostuvaa koria.

Siitä olen kyllä samaa mieltä että enemmän sillä vinssillä olisi käyttöä takana kuin edessä. Huonommin vaan valmiita ratkaisuja taakse asentamiseen. Toki jos sortuu polanteelta ojaan, niin etuvinssilläkin pääsee pois. Ja oikeastaan ainut mieleen tuleva tarve milloin pitäisi olla edessä, on silloin kun ajat jostain ja tie pettää mennessä. Silloin sieltä pääsee pois helposti etuvinssillä. Toki jos ei ajamalla pääse pois, niin vetää vinssillä irti ja kaataa vähän rankoja sillaksi. Pari kolme rankaa puolelleen, niin menee jo aika pahasta yli. Tai hommaa maxtraxit tai vastaavat sillat.

Sitäkin mietin että jos vetäisi vaan johdot valmiiksi ja laittaisi sen vetokoukkuun sopivan siirrettävän vinssipedin. Toki vie sitten tilaa autosta, mutta riittäisi tarpeeseen aivan täysin.

https://youtu.be/ZyFQH5Mb8as

Toki tuollainen systeemikin riittäisi jo aika pitkälle. Ja siihen kaveriksi lapio ja vähän liinaa jos pitää nykiä muita. Omapahan on häpeä jos jäävät kiinni, eli pelkästään sen takia en vinssiä laita eträ saan auttaa muita. Noita voisi käyttää tarpeen mukaan eteen ja taakse.

https://www.uittokalusto.fi/koysi-danline-10mm-700m-laatikko-g156.html?gclid=CjwKCAjw4MP5BRBtEiwASfwAL6dtZIt2ZmsozyyDvLF_D526p0HP-h6Vgsb-dHV2DRyzqBLC3SdWxxoCpS0QAvD_BwE

Hirvi voisi tulla metsästä kohta näteimmin kun hankkisi tuollaista 10mm köyttä 700m ja vinssin pylpyrän. Köysi kiinni vetokoukkuun ja pylpyrän kautta vetolevyyn, kaveri ohjastamaan kulkua metsässä ja rauhallisesti tietä pitkin ajamalla vetää pois. Tulisi elukka jo melko kaukaa tielle. Toki lyhempikin riittäisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hanzzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 740
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 11.08.2020 07:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla jäi Jeeppi ostamatta ku tutulla oli jatkuvasti jotain pikkumurhetta omassaan. Toki oli cherokee kyseessä, mut ei kovin vanha kuiteskaan. Mikässiinä jos kylän pinnassa ajelee, mutta itellä voi olla reippaasti matkaa pikitielle eikä puhelinkaan välttämättä kuulu joka paikassa. Saman totesin vanhan rangen kohalta, eikä oo ees halpa auto.

Koeajoin Subarun Outbackkiä mutta rouvan kans todettiin että ei vaan tila riitä meille. Että vaihtoehtoja ei oikeesti oo ku nuo pitkät maasturit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 11.08.2020 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Cruiserissa, pajerossa ja vastaavissa oikeissa maastureissa puskurit ei ole aivan yhtä heppoista muovia ja ne on vähän korkeammalla kuin noissa citymaastureissa, joten jo pelkällä valoraudalla saisi riittävän suojan jos penkka sattuu olemaan vähän kovempi.

Höpsistä. Ihan samaa kuttaperkkamuovia se on Cruiserinkin muovi puskurissa kuin mitä muissakin. Rekkarin alla vielä hölmösti reikäinen, ettei lisävalopalkkia voinut edes ajatella rekkaritelineellä.

Valorauta on sitten melko ohkasilla kiinnikkeillä kiinni, joten enempi se on nimensä mukaisesti valoteline kuin että mitä siitä suojaa olisi.

Mistäkö tiedän...;

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei noilla nykyisillä "karjapuskureilla" ole kuin visuaalinen tarkoitus ja ehkä paikka lisävaloille. Ja kunnollista et saa enää laittaa.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei ihan jänkää tarvi ajaa niin X5 on aika hyvä, todella vakaa ja hiljainen myös maantiellä.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämän voi laittaa kiinni myös vetokoukkuun kun tarvitaan: https://www.ikh.fi/fi/venevinssi-12v---350w-1587kg-kauko-ohjain-awd1587
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/gle/11305931

Jos katsotaan aivan pelkkää puskuria, niin minusta tuollainen yhtenäinen, pyöräkkkä sisään alle päin suuntautuva näyttää kestävämmältä, kuin esimerkiksi tuo gle:n alahuuli. Samalla jos vertaa kuinka alhaalla noissa citymaastureissa on nuo puskurit samalla maavaralla, niin onhan siinä ero. Esim cruiserissa on puskuri selvästi helmaa korkeammalla, kun taas citymaastureissa se on helman tasalla. Sama maavara ehkä, mutta puskurin alalaidasta maahan vähemmän.

Ja onhan niitä valorautoja erilaisia. Eihän ne kestä kiveen tai kantoon pökätä eikä ne sellaista suojaa anna. Mutta totta ne nyt lumeen kestää osua vaikka olisi kovempikin hanki. Ellei nyt ihan maantien umpijäinen penkka, vaan tuollainen keväthanki tai keskipolanne.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11367362

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11467048

https://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=50/452

https://www.nettiosa.com/eu-valoteline_alleajosuojalla_matala_toyota_land_cruiser_120_2002-2009

Tuossa nyt muutama esimerkki joilla saisi pientä suojaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Tämän voi laittaa kiinni myös vetokoukkuun kun tarvitaan: https://www.ikh.fi/fi/venevinssi-12v---350w-1587kg-kauko-ohjain-awd1587


Onko tuo 1500kg vähän köykäinen tuollaisen 2 tonnin möykyn vetämiseen jos se oikeasti on jossain kiinni.

https://www.atlok.fi/vetokoukkuadapteri-2-siirtosarjalle.html
https://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/55517/129
https://www.offroadtarvike.fi/verkkokauppa/parts/client_view/532880/129

Tuolla setillä tuntuisi jo irtoavan. Paras olisi jos tekisi nuo jenkkimallin koukkupaikat eteen ja taakse, jotta saisi tuon vinssipedin kumpaan päähän tahansa kunnolla kiinni. Noilla systeemeillä käsittääkseni vetävät kovastikkin. Tuleehan se jenkkien vetokoukkukin samalla systeemillä kiinni, joten ei se nyt aivan heppoinen voi olla. Siellä kiskovat aika isojakin kärryjä.

https://youtu.be/ltNVjlgEaTI

Tähän tyyliin. Eri asia että onko tuo vinssi ikinä mukana kun sitä tarvitaan...


Viimeinen muokkaaja, Valto. pvm 11.08.2020 09:59, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 11.08.2020 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mie en kyllä kovin suurta painoarvoa tuolle antaisi tässä vaiheessa autonostoprojektia.
Itse olen ajellut maasturilla metsästysajot vajaan 20v, säälimättä ja sellaisissakin paikoissa joihin täyspäinen ei 20k€ autolla menisi ikinä, ja olisikohan ollut 2 kertaa kun vinssi olisi pelastanut traktoriukolle soitolta.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2992

LähetäLähetetty: 11.08.2020 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe kirjoitti:
Jos ei ihan jänkää tarvi ajaa niin X5 on aika hyvä, todella vakaa ja hiljainen myös maantiellä.


X3 on jo pihassa. Ei riitä tilat, ei riitä etenemiskyky eikä takulla tule vastaavaa toista. Joku tollo on keksinyt laittaa urheiluauton alustan tuollaiseen korkeean kippoon. Epämukava ajettava huonoilla teillä, eikä mitenkään erityisen hyvä maantielläkään jos ei rallia aja. Eikä kyllä vaikuta mikään luotettavuuden huippukaan olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 170, 171, 172 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 171 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com