Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 279
|
Lähetetty: 07.01.2022 22:25 Viestin aihe: |
|
|
Ainakin jossakin vaiheessa 2.0 vvti tyyppivika oli kannenpulttien kierteiden kulahtaminen sylinterilohkosta. Sekä ketjuvikoja tai kiristimien hajoamisia on ollut myös. Varmaan voi olla, että ei koske kaikkia vuosimalleja, mutta melko pienillä kilometreillä (Toyotaksi) on koneita korjattu sekä Avensiksista ja Rav4:sta ja myynnistä löytyy varmaan vieläkin yksilöitä, joissa kyseinen remontti tehty tai tulossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 07.01.2022 23:01 Viestin aihe: |
|
|
Olen lukenut myös tuosta pulttihommasta. Ei vain ole oikeasti tietoon tulleita tapauksia. Ainakin 02,04 ja 06 vuosimallin koslia tiedän useita. Ketjuhommista en muista edes lukeneeni. Ei silti ole tarvetta väittää etteikö mitä vaan ongelmia näihin voisi liittyä. Itse kuitenkin pidän oikein hyvänä mottina omien ja tuttavapiirin kokemusten perusteella. Seuraavassa mallissa taas luin olevan jotkut piezosuuttimet joissa murhetta...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JukkaI Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1548 Paikkakunta: Riihimäki
|
Lähetetty: 08.01.2022 10:47 Viestin aihe: |
|
|
4-veto mietintää.
Metsästyshommissa ja varsinkin valkoisen maan aikana neliveto on ihan tarpeellinen juttu.
Me rajoittuneet omistamme vain yhden auton joten tuolla nelivedolla tulee ajeltua sitten enimmät kilometrit ihan asfaltilla ja tehden enimmät siirtymät moottoritietä käyttäen.
Oman kokemuksen mukaan paras neliveto on Toyota Land Cruiser.
Toimiva kustannustehokas jolla menee lähes mistä vaan on Lada Niva hinnat alkaen 800€ joka myös kulkee kuskilla kuulosuomet varustuksella ihan jees aina 35 km/h asti.
Kumpikaan noista ei ole minun käytössä ympärivuotinen ainokainen auto.
Olen sen verran kermaperse, että autossa pitää olla kunnollinen automaattilaatikko jossa myös käsivaihteen kuten Tiptronicin lootassa.
Olen sitikkamies ja nytkin ajelen C5 farkulla jossa Tipronic ja jonka hydraulinen jousitus jossa mahdollisuus nostaa autoa ylös tarvittaessa on hyvä juttu metsästävän kaupunkilaisen käytössä. No pahassa paikassa ollaan sitten jumissa kun tuo 4-veto puuttuu.
Varaosahinnat ja huoltohinnat ovat asioita joihin entinen Audimies ei edes uskonut kunnes maksoi ekan huollon ja osat.
Mietiskellyt siis autoa joka kelpaisi 50 viikkoa vuodessa normiajoon ja 2 viikkoa metsälle. Saisi olla mukava ajettava ja katsastettavissa 2-h pakettiautoksi jolloin tuo vuotuinen käyttömaksut olisivat järjellisemmät kuin henkilöauton maksut. Nuo modernit nelivedot kuluttavat n. 6l/100km maantieajossa. Yksi hankintatapa olisi ehkä tuolta länsinaaåpirista hakeminen. Siellä on kohtuukilsoilla ajettuja dieseleitä tarjolla edulliseen hintaan.
Olen kurkkinut tuota sitikan C-Crosser nelivetoa. Maantiellä hiljainen henkilöauto kohtuullisella kulutuksella. Kori ei ruostu. Ulkoisesti siisti peli ei äijäauto.
Sehän on siis Mitsubishin runkoon Japanin tehtaalla laitettu sitikan kuumagalvanoitu kori ja 2.2 diesel. Tuon saa automaatilla jossa on myös tuo käsivalinta. Loota ei ole Tiptronic.
Siinä on se mitsun 3-asentoinen nappula eli etuveto, neliveto tai lukirttu neliveto. Siis herrasmiehen peli
Onko raadilla kokemuksia tai tietoa tuosta C-Crosserista joka on myös Peugeot 4007. Kertokaa. _________________ Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34924
|
Lähetetty: 08.01.2022 11:24 Viestin aihe: |
|
|
Ei muutta perrr...!
Tuota ole koskaan bongannutkaan, tuollainenhan saattaisi olla meikäläisenkin ajoihin ja käyttötarpeisiin sopiva ajoneuvo ja näkyy saavan käytettynä ihan kohtuuhinnoilla, millainen lie kestoltaan... vaikka nämä ajossani olleet pököt ovat kyllä olleet varsin varmoja ja vähävikaisia vekottimia. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 08.01.2022 12:33 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa olla aika pitkälti sama auto kuin mitsun outlander? Liekö mitä eroja nuissa muuta kuin logo ja valot? Outeissakin sitikan dieseleita ja omia koneita. Ne on ihan milenkiintoisia. Ihan ruostevapaita eivät ole, joten liekö eri kori. Takakelkka ollut ruostuva iät nuissa. Pikku murhe sinäänsä. Hieman kuulema meluisa, en ole koeajanut yhyään mallia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34924
|
Lähetetty: 08.01.2022 12:50 Viestin aihe: |
|
|
Peugeotilla on aika hyvin suojatut korit, nykyistä edellisessä ei ollut reilu 10 vuotiaana yhtän ruostetta edes alustassa ja nykyinen Expert alkoi ruostua vasta liki parikympisenä helmakotelon takapäästä jonka joku oli murjonut ilmeisesti tunkilla, takapyöränkotelon takaosaan pantiin paikka edeliseeen katsastukseen, siis 21 vuotiaaseen autoon, aika hyvin on kestänyt.
Muussa tekniikassa ei ole ollut moittimista, kuluvaa osaa on vaihdettu alustaan ja konehuoneen puolelle moottorin tukityynyt sekä ohjaustehostin.
Mutta nyt alkaa olla vaihto edessä, sen verran rupeaa olemaan väsymää korissa ettei enää taida viitsiä katsastaa. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2560
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34924
|
Lähetetty: 08.01.2022 13:24 Viestin aihe: |
|
|
Eihän tuo sinällään kerro sitä onko kyse huonosta tai hyvästä autosta, muuten melko pitkälle ihan normaalia nykypäivän teollista sekameteliä. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3549 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 08.01.2022 13:30 Viestin aihe: |
|
|
Enpä muista minkä vuoden outit, mutta onhan niissäkin ureakoneita, jos niitä pelkää. Mutta kaiketi ei kovin vanhoissa kumminkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iivariiso Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 6933
|
Lähetetty: 08.01.2022 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Ite ajellut nyt kohta vuoden tuommoisella c5:lla. 2 litran diisseli ja automaatilla. Vuosimalli on 2010. En voi moittia kun omasta mielesta mukava ajaa ja hyvät penkit. Ite tykkään ja tykkään jopa enemmän ajella tuolla kuin pomomiehen mersulla. Laiskahan se tieten on kun 130 heppainen versio myllystä mutta oon ehtinyt ihan hyvin minne on kiire ollut.
Egr venttiili vähän reistaili mutta nyt toimii ja aika monessa diisselissä joita olen omistanut niin niiden kanssa on painittu. Hintalaatusuhde on minusta kohillaan kun alta kymppitonnin kotiin toimitettuna sai 98 tuhatta ajetun auton. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ttimonen Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Elo 2004 Viestejä: 425 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 09.01.2022 09:33 Viestin aihe: |
|
|
Eipä oo tullut tähän sitikkaan tutustuttua mutta voisiko tuo LOCK olla keskitasauspyörästöön jotta saadaa 50-50 veto päälle ? Akselilukuisto on turha uneksia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.01.2022 10:03 Viestin aihe: |
|
|
Noissa sähköhydraulisesti ohjatuissa monilevykytkimissä tuo pakottaa takapään kytketyksii. Taitaa olla käytännössä kaikissä kiinteä 50:50 jako silloin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2560
|
Lähetetty: 09.01.2022 11:39 Viestin aihe: |
|
|
No ei se ole, kun eihän näissä edes ole sitä keskitasauspyörästöä... se monilevypakka ohjataan sillä "lock" asennolla vain 100% tiukalle, siis kitkalla "kiinni", ei siis edes "kiinteäksi", ja kun se on edelleen vain monilevykytkin jossa välittäjänä toimii kitka, niin se ei ole 100% lukko, vaan se voiman edessä luistaa tarvittaessa myös siinä LOCK-asennossa. Noin pitää ollakin kun katsoo näitten vehkeitten akselien, kardaanin ja ripustusten vahvuuksia, ei ne kestäisi kummoisesti täysin lukittuna. Suparuita en juuri tunne mutta muuten taisi grandevitura olla viimeisin missä vielä oli jakolaatikko ja keskitasauspyörästö, siinä liika tiukkuus oli hoidettu siinä keskitasurissa (limited slip differential), ja gvn akselit ja kardaanit on myös silminnähden järeämmät paksuuksia ja ristinilvelien (vaihdettavat ristikot sokalla) kokoa myöten, vrt. nykyisemmät monilevykytkinhimmelivehkeet, joihin kuuluu myös nykyinen vitara. Gvssä tuosta tekniikasta maksettiin osamaksulla pensankulutuksen ja öljynvaihtojen kautta, eli nykyisiin kulutusvaatimuksiin tuolla tekniikalla ei pääse, siksi kevyessä kalustossa käytännössä kaikissa nuo vedon kokonaan irrottavat haldexit ja muut kitkakytkimet. Miten lie nykysaparot sitten, pitäisi perehtyä... melko tehokkaasti vain varsinaiset tekniikan yksityiskohdat piilotetaan hienolta kuulostaviin termeihin ja toimintaperiaatesimulaatioihin.
ttimonen kirjoitti: |
Eipä oo tullut tähän sitikkaan tutustuttua mutta voisiko tuo LOCK olla keskitasauspyörästöön jotta saadaa 50-50 veto päälle ? Akselilukuisto on turha uneksia |
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.01.2022 11:52 Viestin aihe: |
|
|
Näinhän tuo menee, Audikin luopuu torseneista kovaa vauhtia. EDIT; Uusissa sähkövehkeissä taas molemmilla akseleilla oma sähkömoottori ja niiden tarkka ohjaus tarjoavat todella hyvän nelivedon. Mitsun nelivetoplugarit toimivat myös vastaavasti, polttomoottori kytkeytyy eturenkaille vain maantienopeuksissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JukkaI Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1548 Paikkakunta: Riihimäki
|
Lähetetty: 09.01.2022 12:33 Viestin aihe: |
|
|
iivariiso kirjoitti: | Ite ajellut nyt kohta vuoden tuommoisella c5:lla. 2 litran diisseli ja automaatilla. Vuosimalli on 2010. En voi moittia kun omasta mielesta mukava ajaa ja hyvät penkit. Ite tykkään ja tykkään jopa enemmän ajella tuolla kuin pomomiehen mersulla. Laiskahan se tieten on kun 130 heppainen versio myllystä mutta oon ehtinyt ihan hyvin minne on kiire ollut.
Egr venttiili vähän reistaili mutta nyt toimii ja aika monessa diisselissä joita olen omistanut niin niiden kanssa on painittu. Hintalaatusuhde on minusta kohillaan kun alta kymppitonnin kotiin toimitettuna sai 98 tuhatta ajetun auton. |
Itsellä sama auto ja samanoloiset kokemukset. Hommasin auton harrasteeksi. Se oli tieliikenteestä poistettu. Syy oli se, että kun laittoi auton käyntiin, niin kojelauta valoineen ja blingauksineen muistutti lähinnä amerikkalaista joulukuusta. Myyjä esitti vielä Vehon arviota korjauksen kustannuksesta ja se oli turhan kallis.
Itse luulin tietäväni mitä tarvitaan ja Vehon tarjous vahvisti luuloni. Osat löytyivät netistä ja tiesin pystyväni itse ne vaihtamaan. Yksi osa oli sellainen, että se pitää istuttaa auton CAN-väylään maahantuojan toimesta.
Ostin kohtuukilsoilla olevan auton ja ajoin sen kotiin nauttien joulukuusen loisteesta. Laiton Saksasta tilaamani ostat autoon ja vein sen merkkikorjaamolle. Kaikkineen 200 tkm ajettu auto kustansi n.2300€ ja nyt olen ajanut sillä 120 000km.
Noin kuuden vuoden aikana ainut iso vika yhden kolhimisen lisäksi on ollut jousituksen hydraulipumpun hyytyminen. Sitä en itse lähtenyt korjaamaan vaan vein sen paikalliselle autokorjaamolle. Lasku oli 200€ + kalliit öljyt.
Tuo pumpun hyytyminen n. 300 tkm kohdalla olisi muissa autoissa merkkivika mutta sitikassa siis vain yksi elegantti ominaisuus
Tässä siis syy miksi etsin sitikan C-Crosseria. _________________ Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|