OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mettästäjän Kulkupeli
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 231, 232, 233  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 05.02.2021 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Totta kai. Vanhoja autoja on kivaa muistella. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 05.02.2021 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
^Ei ole vielä ollut releongelmia?


5:s Toyota/Lexus hybridi ajossa, eikä missään ole ollut muuta ongelmaa, kuin yhden Lexuksen 12 V akku pimeni joskus kesken ajon 80 km vauhdissa alamäessä ja auto pimeni täysin. Eli katosi jarrutehostin, ohjaustehostin ja valot pimeäksi ja tietysti konekaan ei käynyt. Releet on toiminu viimeisimmissä 3:ssa RAV4:ssa meillä hyvin. Eikä tuo nykyisen 2,4 L/100 km vielä mikään katastrofi ole, kun kertymä ajoon on vasta 7.9.2020 alkaen, eli kylmä osa vuotta vasta ajeltu. Sähkönkulutuskin on kasvanut vasta tuosta syyskuun 19,0 kWh/100 km lukemasta tuohon 21,2 kWh/100 km ja kääntymäpiste sillekin lähestyy kohta. Auto on hämmästyttävän hyvä etenemään ihan puhtaasti sähkölläkin, mutta lähden kyllä mielummin mettälle Land cruiserilla. Kaikki entiset RAV4:set jää kyllä jälkeen vetokyvyissä tälle plugarille ja vielä selvästi. No se GEN 1 RAV4 oli kyllä ihan omassa kastissa ja se oli Subarun kanssa yksyhteen koneisto.Mutta kyllä se yli 10 L/100 km vei melko helposti.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 06.02.2021 07:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se ykköskopan rav4 neliveto on jokseenkin toimiva, mutta melko äkkiä sekin halvaantuu jos vähänkään meinaa vaikka pohjasta kantaa ja alkaa rattaat nousta irti maasta. Ja onhan ne vaan karuja vehkeitä ajaa. Nytkin oli syksyllä yhden viikonlopun lainassa tuollainen melko vähän ajettu ja hyvin pidetty yksilö. Kyllä volvon jälkeen tuntui että pelttorit saa laittaa päähän 80 vauhdissa. Melko paljon oli vielä jäljessä näistä sivistyneemmistä nykyaikaisista citymaastureista.

Itsellä ei muutenkaan rahat riitä tuohon plugari raviin edes ykkösautoksi ja tuo jäisi meillä pieneksi talon ykkös kulkineena. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla käyttökokemuksia ja todellista kulutusta sellaisessa normaalissa pohjoisen suomen käytössä ilman mitään erillistä kikkailua.

Eli jos auto olisi vaikka Rovaniemellä. Ei aivan niitä kylmimpiä kuntia, mutta talvi on kuitenkin talvi eikä mikään väliviikko syksyn ja kevään välissä. Työmatka voisi olla sen 20-40km suuntaansa. Auto viettää yöt omakotitalon pihalla roikassa, mutta työpaikalla ei onnistu ladata, kuten monesti on. Jollain lämmitetään sisätilat ennen lähtöä, ettei tarvitse jäiseen autoon mennä. Samoin jollain esilämmitetään myös sisätilat ennen lähtöä töistä. Siihen parina kolmena iltana viikossa käydään mutka kotona ja ajellaan takaisin kylille se sama 20-40km suunta viemään lapsia harrastuksiin. Viikonloppuisin käydään 1-3 kertaa kuukaudessa jossain sukulaisilla tai mökillä 100-500km suunta. Ajaessa kuunnellaan musiikkia, talvella pidetään lämmöt mukavasti siellä 21-23 asteessa penkinlämmittimet päällä, kesällä viilennetään ilmastoinnilla sinne parin kympin tietämiin. Syksyllä ajellaan jahtihommiin ensin muutama sata kilometriä suuntaansa jahtipaikoille ja äkkiä toista sataa siellä metsäteillä ilman välilatauksen mahdollisuutta. Olisi mielenkiintoinen tietää paljonko olisi kulutus vuodessa kaikkiaan sähkölle + polttoaineelle. Ainakin kaveri meinasi että ei hänen Outlander phev ole mikään taloudellinen ollut käytössä.

Jos otetaan verkkoksi vaikka perus diesel webastolla. Meillä kauniimpi osapuoli on ottanut katoksen haltuun, joten minun auto on parkissa tuolla syrjässä. En ole kehdannut vetää sinne jatkoroikkia, joten napsautan webaston päälle lähtiessä. Työpaikalla voi pitää autoa roikassa, mutta sulakkeet ei kestä edes sisätilan lämmitintä ja tolpat katkoo sähköä pakkasen mukaan, eli monesti antaa aivan vaan muutaman minuutin virtaa kerrallaan. No en jaksa pelleillä, joten laitan webaston ajastimella ennen töistä lähtöä. Webastolla auto lämpiää myös sähköttömällä mökillä, anoppilassa jne. Ei tarvitse muiden sähköillä ainakaan mitään ajoakkuja latailla tai viritellä jatkoroikkia vieraspaikoille kun menee kylään. Kesällä autoon ei tukehdu ja talvella tarkenee ilman toppavaatteita. Kaikki hoituu omavaraisesti, eikä auto käy kuin korkeintaan pari kertaa vuodessa ylläpitolaturissa muutaman tunnin, jos on sattunut pätkäajoa paljon lyhyen ajan sisälle. Ei ehkä kaikkein säästeliäin tapa, mutta todella helppo ja huoleton. Tuollaisella 15 vuotta vanhalla V70 kulutus pyörii jossain 7 litran tuntumassa, mutta eipä kesällä ja talvella tule edes litran eroa kulutukseen. Itse en huomaa webaston käytöllä mitään kulutuseroa, kun se kulutus hukkuu jo siihen muun vaihtelun sekaan. Ei tuo Volvo toki mikään huipputaloudellinen ole muutenkaan näihin uusiin autoihin verrattuna.

Jos työmatka on lyhyt tai molemmissa päissä voi ladata, niin kyllä nuo plugarit varmaan on melko taloudellisia vehkeitä, ainakin perheen kakkosautona. Jos täyssähköjä alkaa tulla tuonne isompien farkkujen ja maastureiden luokkaan jollain +500km rangella ja latausmahdollisuudet paranee, niin ne on varmasti taloudellisia vehkeitä. Toki kyllähän se ajatuksen tasolla houkuttelisi, jos saisi edes 50km rangella jonkun Cruiserin tai Pajeron hybridin. Nuo on sen verran kovaruokaisia ja isoja autoja muutenkin, mutta noissa ei välttämättä ole suurta merkitystä, vaikka akustoa olisi vähän reilumminkin mukana. Jos ison osan arkiajosta pääsisi sähköllä, niin loppuunsa aivan sama mitä ne kuluttaa yksittäisillä reissuilla.

Mutta olisi tosiaan mukava kuula miten nuo plugarit kuluttaa tuollaisessa huolettomassa käytössä, jota minä harrastan ja mihin taas pääsee pihistämällä. Uskon että niiden kanssa kuljettaja voi vaikuttaa siihen kulutukseen loppuunsa melko paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.02.2021 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mutta olisi tosiaan mukava kuula miten nuo plugarit kuluttaa tuollaisessa huolettomassa käytössä, jota minä harrastan ja mihin taas pääsee pihistämällä. Uskon että niiden kanssa kuljettaja voi vaikuttaa siihen kulutukseen loppuunsa melko paljon.

Sähköautoilla ja ladattavilla näyttää useasti siltä, että aletaan tinkiä mukavauudesta. Ei juurikaan esilämmitetä ja lämmöt pidetään ajossa kylmällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 06.02.2021 16:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Mutta olisi tosiaan mukava kuula miten nuo plugarit kuluttaa tuollaisessa huolettomassa käytössä, jota minä harrastan ja mihin taas pääsee pihistämällä. Uskon että niiden kanssa kuljettaja voi vaikuttaa siihen kulutukseen loppuunsa melko paljon.

Sähköautoilla ja ladattavilla näyttää useasti siltä, että aletaan tinkiä mukavauudesta. Ei juurikaan esilämmitetä ja lämmöt pidetään ajossa kylmällä.

Siltä tuo usein vaikuttaa ainakin silloin kun kulutusta seurataan. Voihan se olla, ettei näin toimita normaalisti, mutta niistä kulutuksista ei sitten usein puhuta. Eikä monesti edes mainita sitä kuinka paljon sähköä on kulunut. Ei sekään ainakaan meillä ilmaiseksi tule. Vasaavasti monesti nosteaan esiin esimerkiksi webaston kuluttama polttoaine, mutta ei puhuta mitään lokilämppärin ja sisätilan lämmittimen kuluttamaa sähköä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 06.02.2021 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän tuo tänäänkin meni sen 46,5 km täysin sähköllä ja jäi vielä akkuun 13,8 km jäljelle. Pakkasta ei ollut kuin 13 astetta, joten ei mitään arktisia lukuja. Muutoin päivittäinen ajo suuntautuu kylille n 20 km suuntaansa ja tuollainen 40-50 km on tavallista yhdellä vedolla. Sen jälkeen aina laturiin ja joskus lähtee sitten uudestaan. Pidemmät reissut suuntautuu Naantaliin nykyisin ja takaisin tullaan aina tyhjällä akulla, jolloin motaria Hki suuntaan selviää näköjään sen vajaa 150 km n 5,7-6,7 L/100 km kulutuksella. Tuostahan saa tälle päivälle laskettua pakkaskulutuksen sähköllä, kun näkyy takaisin täyteen menneen 12,603 kWh ladattuna laturin laskurista. 27,1 kWh/100 km siis kulutusta tänään. Melkoista vaihtelua siihen saa, kun tuolloin 91,8 km ennätysajossa sain 16 kWh/100 km kulumaan. Nykyisin on tullut noita Naantalin 300 km reissuja aika useastikuukaudessa, niin haaveet alun 1,0 L/100 km kulutuksesta bensalla on saanut kyllä unohtaa. Vuotuinen sähkön keskikulutus niiltä kilometreiltä siis jotka ajetaa pelkästään sähköllä tulee kuitenkin olemaan n 20 kWh/100 km luokkaa. Ja oma ajoprofiili jos tasoittuu takaisin normaaliin, niin bensaa tulee palamaan siihen 1,0-2,0 L/100 km väliin. Ja tämä bensahan siis lasketaan kaikille kilometreille. Sähkönkulutus vain täysin sähköllä ajetuille kilometreille. Edellinen RAV4 hybridi kulutti 5,3 L/100 km 27 000 km matkalla ja tämä plug in vie kyllä ilman sähkön latausta 0,5-1,0 L enemmän. Ei pysty vielä tarkkaan saamaan mitään järkevää ylös, kun pelkkää kylmää vuoden puolikasta vasta ajettuna. No onhan tämä nyt kuitenkin 225 kW tehoinen auto, vaikkei sähköä latailisikaan. Mutta kyllä tuo sähköllä pelkästäänkin ajo on erityisen miellyttävää, kun pelkällä sähkölläkin auto liikkuu ihan railakkaasti. Eli samaan tahtiin kiihtyy kuin nykyinen bensamoottori RAV4.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.02.2021 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eurosopperilla hyvä yksilö.

Autostadiumilla ihmettelevät, että -10 asteen ja kylmemmissä RAV käynnistää aina polttiksen ja bensaa kuluu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 06.02.2021 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No siellä taitaa äänessä olla vasta ne ensimmäiset leasarin saaneet lappalaiset, jotka on saanu elämänsä ensimmäisen hybridiauton koeajoonsa. Mulla alkaa olla hybridikilometrejä jo sen verta takana, että alkaa tasainen ajo olla melkoisen helppoa jo. Omasta ajelusta voi saada hyvän kuvaa, jos pystyy auton viemään liikkeeseen ja taulu näyttää exaktin kulutuksen olleen koko historiasta 5,3 L/100 km. Viimeinen lukemakin olisi vielä ollut tallennettavissa, joka näytti loppukesälle 5,0 L/100 km, mutta silloin olisi hävinnyt se ensimmäinen lukema näytöltä, kun tuo tallentaa ne 5 viimeistä näkyviin ja näyttää lisäksi edellisen nollauksen jälkeen kertyneen. Nykyisestä en ole nollannut esim sähkönkulutusta koskaan ja se näyttää siis kumulatiivista. Nämä lappalaiset painelee nollaan aina lähtiessä ja saa tietysti pelkän yhden ajon näkösälle, joka taitaa olla niiden hermoille liikaa. Mulla tuo mittari nousee kuin etana ja jossain kohtaahan se kääntyy laskuun sitten. Oma veikkaus on, että se tulee ensi syyskuussa päätymään aika lähelle 20 kWh/100 km kulutusta, jos auto pysyy edelleen viattomana. Ei noita lukuja nyt talousmielessä ole järkevää laskea, mutta säästäminen on tauti. Takaisinmaksuaika on varmaan samaa luokkaa, kuin Hondan HSS 970 lumilingon kanssa. Viuttuunnuin siihenkin lopulta ja hommasin Solis H26 HST traktori etukuormaajalla. Ei kuluta enää pienkonebensaa ja säästää siinä. Hermotkaan ei kyllä kulu samaan tahtiin kuin Hondan kanssa. Kyllä on näppärä vekotin hydrostaattina tuollainen taskutraktori. Ei mitään vaihteluita eestaas, vaan polkee vain menemään.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.02.2021 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Plugareista ne kirjoittelee, hyrpiitit on jo vanha juttu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 06.02.2021 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Plugari on hybridi myös. Sitä ei kyllä taida kylmään ilmastoon olla kannattavaa hankkia. Omalla kohdalla +19 astetta pitää sietää auton sisälämpönä ja ulkolämpötila alkaa -10 asteen alapuolella olemaan haastavaa. Ja kun vielä lähden lämpimästä tallista, niin alkaa toimivuudelle olla kaikki raja-arvot järkevälle omistukselle määriteltynä. Siihen vielä lisäksi, että 60 km päivittäistä ajoa tuolloin sietää hyvin ja tehokkaammalla esim 6,6 kW latausasemalla voi jo omassa käytössä tuplata ajamiset, jos yrittää pysyä pelkällä sähköllä ajossa. Satunnaiset pidemmät ajot ja ylitykset menee sitten hieman perinteistä hybridiä suuremmalla kulutuksella. Auto tulee meillä kuluttamaan arviolta 1,0-2,0 L/100 km bensaa, kunhan päästään nyt ensin vuosi ympäri. Talviajot pitäisi päästä meillä läpi ihan normaalisti, vaikka autosta puuttuukin lämmityslaitteet. Lämmön ylläpito riittää etelässä tallista lähtiessä. Muilla ja muualla voi tilanne olla toinen.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 06.02.2021 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Omalla kohdalla +19 astetta pitää sietää auton sisälämpönä

Noita lukemia ne mainostaa. Minulla on 21,5-23 autosta ja tilanteesta riippuen. webat pöhisee, jos on kylmempää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6929

LähetäLähetetty: 07.02.2021 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläkin alkaa olemaan se 7 vuotta ja 250 tuhatta kilsaa takana nuilla hybrideillä. Perheautona ihan loistava ja ainoa puute ettei nykyseen saa vetokoukkua. Onneksi on tuo harrasteluauto jolla voi hoitaa sitten nämä kuljettelut sekä peräkärryn vedot.

Nykysen perhekiiturin mittari alkaa olla aika lähellä 200 tonnia ja seuraava tulee näillä näkymin olemaan sitten ihan 100 prosenttinen sähköhärpäke jahka markkinoille tulee sopivan kokoinen ja hintainen malli. 5 ihmistä ja koira pitää mahtua kulkemaan. Toimintamatkathan nuissa nykyään alkaa olemaan jo ihan riittäviä ja vetokoukkujakin voi laittaa ihan veto tarkoituksiin eikä pelkästään pyörätelinettä varten. Esimerkiksi nissanin ev200 evalia olisi jo muuten ihan käypäinen laite omiin perheajoihin jos siinä vain olisi joku 70 kWh akku. Veikkaisin että vuoden parin sisään markkinoilta alkaa jo sopivia löytymään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 07.02.2021 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Euoroshopper on ilmeisesti aavistuksen keskituloista paremmissa hankkeissa ja ajelee kohtuu uusilla autoilla. Eipä sitä silloin tarvitse niin murehtia pienistä, mutta itse en kyllä raskisi omaa autoa päivittäin ajaa lämpimään talliin sulamaan, ellei ole aikaa antaa olla niin kauan että kuivuu. Näihin puoli miljoonaa ajettuihin romuihin tottuneena kylmää ajatella että veisin omani joka yö sulamaan märäksi ja ajaisin takaisin pihalle jäätymään märkänä. Oikeen tuntee miten ruoste kertyy. Toki ehkä se eteläisemmässä Suomessa on aivan yksi ja sama, kun talvi on muutenkin enemmän märkä kuin kylmä. Pohjoisemmassa talvi on talvi eikä autoa kannata kastella tahallaan päivittäin. Saati jos oikeasti lapissa pitäisi tuollaisen kanssa taistella, niin on se aika ravakka ajaa parahiksi kastunut auto päivittäin 20-40 asteen pakkaseen.

Toki se noissa hybrideissä mietityttää muutenkin, että millä me persaukiset joskus tulevaisuudessa ajellaan. Katsoo noita mitä lupaavat kestoa ajoakuille ja minkä hintaista niiden uusiminen on, niin kyllä tässä mielensä pahoittaa. Onneksi ainakin toistaiseksi löytyy vielä perinteisiä diesel autoja.

En toki itsekkään vierastaisi noita plugareita jos olisi vara laittaa uusi. Ja tietysti niissäkin tekniikka kehittyy. Saahan sitä bensa-autoonkin webaston ja jos oikeen tiukka paikka tulee, niin laittaa vaikka diesel webaston erillisellä polttoainesäiliöllä ja tankkaa polttoöljyä lämmittimelle. Tarkenee ajella kovemmillakin pakkasilla. Vielä jos vetäisi erillisen suuttimen akuille, niin läpiää nekin siinä samalla.

Ei siitä pääse mihinkään, että kyllähän sitä itsekkin saattaa päiväunia nähdä noista hybridi cruisereista, mutta liekköpä niitä enää siinä vaiheessa tohtii ostaa kun hinnat tippuu omalle budjetille sopivalle tasolle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2640

LähetäLähetetty: 07.02.2021 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Euoroshopper on ilmeisesti aavistuksen keskituloista paremmissa hankkeissa ja ajelee kohtuu uusilla autoilla. Eipä sitä silloin tarvitse niin murehtia pienistä, mutta itse en kyllä raskisi omaa autoa päivittäin ajaa lämpimään talliin sulamaan, ellei ole aikaa antaa olla niin kauan että kuivuu. Näihin puoli miljoonaa ajettuihin romuihin tottuneena kylmää ajatella että veisin omani joka yö sulamaan märäksi ja ajaisin takaisin pihalle jäätymään märkänä. Oikeen tuntee miten ruoste kertyy.


Jos pitää autoa, joka on max 15-17 vuotta vanha niin ei se kyllä tuon ikäsenä vielä ruostu hitsauskuntoon. Mä oon surutta pitänyt autoja nolla-5 asteisessa tallissa ja ei ole tarvinnut pohjia ja helmoja hitsailla. Jos tulis tarve hitsata niin sillon menee kiertoon, yleensä kilometrejä on sillon yli 300 tkm ja auton arvo max 2 k€. Paljon mukavampi lähteä vähä lämpimällä ja puhtaalla autolla liikenteeseen.
_________________
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2969

LähetäLähetetty: 07.02.2021 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spede kirjoitti:
Valto. kirjoitti:
Euoroshopper on ilmeisesti aavistuksen keskituloista paremmissa hankkeissa ja ajelee kohtuu uusilla autoilla. Eipä sitä silloin tarvitse niin murehtia pienistä, mutta itse en kyllä raskisi omaa autoa päivittäin ajaa lämpimään talliin sulamaan, ellei ole aikaa antaa olla niin kauan että kuivuu. Näihin puoli miljoonaa ajettuihin romuihin tottuneena kylmää ajatella että veisin omani joka yö sulamaan märäksi ja ajaisin takaisin pihalle jäätymään märkänä. Oikeen tuntee miten ruoste kertyy.


Jos pitää autoa, joka on max 15-17 vuotta vanha niin ei se kyllä tuon ikäsenä vielä ruostu hitsauskuntoon. Mä oon surutta pitänyt autoja nolla-5 asteisessa tallissa ja ei ole tarvinnut pohjia ja helmoja hitsailla. Jos tulis tarve hitsata niin sillon menee kiertoon, yleensä kilometrejä on sillon yli 300 tkm ja auton arvo max 2 k€. Paljon mukavampi lähteä vähä lämpimällä ja puhtaalla autolla liikenteeseen.


No itselle tuo oma 15 vuotta vanha on uusi auto. Edellinen oli +25 vuotta vanha. Mutta on noita alle 15 vuotta vanhojakin jo joutunut hitsaamaan. Volvo ei ole sellaista vaatinut ja näyttää olevan vielä melko hyvin kopillaan. Mutta vasta tässä pari vuotta sitten meni esimerkiksi kaverin noin 10 vuotta vanhasta pakusta helmat uusiksi. Katsoo noita vajaa 20 vuotta vanhoja maastureita, niin aika monelle saisi näyttää hitsausvehkeitä enemmän tai vähemmän. Eipä tuo volvokaan paria tonnia enempää maksa, mutta ei se minusta sitä tarkoita että auton pitäisi olla valmis paaliin. Itselle ainakin on merkitystä saanko autosta sen pari kolme tonnia vaihdossa vai en. Tälläkin palstalla monesti jeesustellaan aseiden tai kiikareiden hintoja, niin äkkiä siinä on se yhden Zeissin tai Swaron ero onko auto myyntivaiheessa läpimätä vai ei. Mutta kaikki on suhteellista. Köyhän pitää miettiä monta asiaa vähän tarkemmin.

En kyllä ole kokenut itse mitään ongelmaa tuossa millainen on lähteä aamulla liikkeelle. En edes huomaa käytännön eroa onko auto katoksessa vai taivasalla, kuin korkeintaan kovimpien lumisateiden aikaan. Napsauttaa webaston päälle, niin kone on lämmin, lämmityslaite työntää lämmintä ilmaa alusta saakka, sisällä on t-paita lämmöt, lasit on sulat jne. Voi olla että joutuu pyyhkäisemään harjalla enimmät lumet päältä jos taivasalla pitää, mutta katoksessa ei ole sitäkään ongelmaa. Aikanaan kun asuin vanhempien luona ja siellä oli lämmin kajden auton talli, niin kerran tai kaksi talvessa korkeintaan käytin autoa sisällä ja annoin olla ovet auki ilman sisämattoja muutaman päivän kuivumassa kunnolla. Muuten autot oli pihalla niin itsellä kuin vanhemmillakin. Itse kyllä liputan ennemmin tuon webaston puolesta, kuin tallin. Toki talli on sitten aivan ehdoton jos autolle tarvitsee tehdä jotain. Mutta jos tässä joskus saa itselle oman tallin, niin kyllä auto pysyy silti parkissa katoksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 231, 232, 233  Seuraava
Sivu 189 Yht. 233

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com