OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Haulikon kaliberi kauriille?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
VAV
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Mar 2011
Viestejä: 34
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 09.07.2012 19:59    Viestin aihe: Haulikon kaliberi kauriille? Vastaa lainaamalla viestiä

Olen hankkimassa rihlakkoa tai drillinkiä ja vanhemmissa drillinkeissä on monesti hauli puolen piiput 16/70.
Mitä mieltä ollette riittääkö tuo kaliberi kauris jahdissa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paatti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Lok 2004
Viestejä: 3041

LähetäLähetetty: 09.07.2012 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riittää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 09.07.2012 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toki riittää, panosten saatavuus vaan on pienoinen ongelma.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 10.07.2012 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakait, kyse vaan kuinka isoa haulia voit käyttää ja mille matkalle jotta peitto / läpäisy on tarkoituksenmukainen.
Onko siihen 16 valintaan jokin muu syy kuin usein vanhemmat,,,
toki 12 kaliperiä löytyy yllinkyllin niin rihlakkona kuin drillinkinä, vai pitääkö saada alle tonnin rillukka?
Jos laitat vaikkapa 12/76 rihlan, teet sillä kaiken varmemmin kuin 16:lla ja viellä sellaista mihin 16:lla ei yksinkertaisesti kykene (ainakaan tehdaspaukulla).

Mutta jos tiedät ettet ammu 20-30m pidemmälle ollenee sama minkä laillisen laitat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 10.07.2012 05:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan pakko kysyä,mihin 16/70 ei riitä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
K-iuas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Huh 2010
Viestejä: 113
Paikkakunta: E_pohjmaa/wanda

LähetäLähetetty: 10.07.2012 07:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen rusakkojahdissa 16:sta kantanut mutta itse kyllä suosiolla jätän sen kaappiin jos kaurisjahtiin lähden. 16/70:n suurin ongelma tulee panosten saannissa ja siinä että löytäisi sellaisen panoksen millä kaurista voisi huolella ampua 30 metristä.

Itse en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt yhtäkään panosta missä olisi riittävä läpäisy kauriille. Varmasti ollut aikanaan ihan toimiva kaliiberi, nykyään huonosta patruunansaannista johtuen ei niin tomiva.
_________________
Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 10.07.2012 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

K-iuas kirjoitti:
Itse olen rusakkojahdissa 16:sta kantanut mutta itse kyllä suosiolla jätän sen kaappiin jos kaurisjahtiin lähden. 16/70:n suurin ongelma tulee panosten saannissa ja siinä että löytäisi sellaisen panoksen millä kaurista voisi huolella ampua 30 metristä.

Itse en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt yhtäkään panosta missä olisi riittävä läpäisy kauriille. Varmasti ollut aikanaan ihan toimiva kaliiberi, nykyään huonosta patruunansaannista johtuen ei niin tomiva.


Se on kyllä totta ettei uusia painavia ja kovia materiaaleja tosiaan 16:lla pahemmin ammuta, saatavuudesta ja aseista itsestäänkin johtuen. Ja että kettu-/kauris-/ilvespassiin mieluusti itsekin Wingmasteria putkeen lataan.

Toki moni kuitenkin lähtee näihinkin jahteihin 4,5mm vihtavuoren 36g Metso piipussaan ja on aivan varma että tällaiselle henkilölle testien jälkeen valittu 30-32g/3,3-3,5mm lataus olisi parempi ja myöskin vieläpä aivan hyvä.

Patruunahuolto vaatii varmasti karvan enemmän töitä, mutta kyllä sitä valikoimaa näyttää olevan, kun nettikauppoja selaa. Aika paljon enemmän, kuin mitä useimpien kiväärikaliiperien kanssa.

Pohjolan kanssa olen kuitenkin siinä samaa mieltä, että onhan se 12/76 järkevin. Ei siitä pääse mihinkään. Mutta sopivan tarjokkaan sopivaan hintaan kohdalle osuessa, en minä sitä kuustoistastakaan jättäisi harkitsematta. Ja ainakaan siitä syystä, että pelkäisin sen olevan tappoteholtaan riittämätön kauriille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 10.07.2012 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, matkastahn vain on kyse.

Mitä tulee patruunoihin, valikoima on monissa putiikeissa niukka, mutta voihan niitä hommata muutenki (tehdaspaukkua) ja kun oikea löytyy niin hommaa sitten tarpeeksi, ei niitä kumminkaan autokuormaa tarvi.
Ja on syytä kattoa lähteekö mitään erikois kovia (hauli ja lataus) siihen aarteeseen laitteleen.

Heiluri, siihen mihin 12/76 kykenee parhaillaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 10.07.2012 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aha,en ole vielä tähän mennessä keksinyt mitään käyttöä 12/76 patruunoille,rautahaulipaukkujen ammuskelun lisäksi,en edes omista 12/76 asetta.
Aikoinaan kun testasimme oikein urakalla haulikonpaukkuja luopui porukan vannoutuneinkin "maknummi"mies mangnumien käytöstä,testiammunnat kun osoittivat selkeästi niiden tarpeettomuuden.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20471
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.07.2012 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Aha,en ole vielä tähän mennessä keksinyt mitään käyttöä 12/76 patruunoille,rautahaulipaukkujen ammuskelun lisäksi,en edes omista 12/76 asetta.
Aikoinaan kun testasimme oikein urakalla haulikonpaukkuja luopui porukan vannoutuneinkin "maknummi"mies mangnumien käytöstä,testiammunnat kun osoittivat selkeästi niiden tarpeettomuuden.

Laughing
mitähän maknumeja ootte testannut. Varmaan Nikea tai jotain superspeed maknumia.. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 11.07.2012 05:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käytännössä kaikki mitä silloin oli kaupan,magnumissa menee rahat hukkaan.
Rautahaulipatruunat ovat poikkeus,siinä isommasta hyötykuormasta on selkeästi etua.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1903

LähetäLähetetty: 11.07.2012 08:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Käytännössä kaikki mitä silloin oli kaupan,magnumissa menee rahat hukkaan.
Rautahaulipatruunat ovat poikkeus,siinä isommasta hyötykuormasta on selkeästi etua.


+1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20471
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.07.2012 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut testiä vasta 2000 luvulla ja kyllä magnumeista saa hyöytyä. 12/89 ei ole erikoinen, itse asiassa hyvä 12/76 voittaa monessa paikassa tuon, mutta muttereita, 5-9mm haulia, ammuttaessa 12/89 on ihan kohtuullinen. 12/76:lla saat aivan eriluokan tappotehoa mitä 12/70:llä 16/70:sestä puhumattakaan. Nuota on tullut testattua, ja paljon, kettua ja hanhea kohtuu paljon jahdanneena. Aina kalliimman patruunavalikoiman kautta, ei mitään "euron magnumeja". On tuolla kaapissa 16/70 mikä sekin on hyvin tuttu millaista kuviota ja upotusta sillä saa aikaan. En pidä sitä erityisen hyvänä kaurispyssynä. 25m matkalle ja lähemmäs oiva kaurisase jos löytää hyvin käyvät panokset mutta vähänkin kauemmas aika riski vehje sohia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 11.07.2012 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Winsun double-x, remarin nitromagnumit, ei mene rahat hukkaan!
Muita 76mm hylsyillä olevia ei viitsi ostella, pl teräspaukut, jotka nekin winsuja.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20471
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.07.2012 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, kyllähän ne parhaat melkein tuossa Juegon listassa tuli. Itsekkin ammuin vallan double x:ää ja nitromagia..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com