OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Haulikon kaliberi kauriille?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.09.2012 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Ihan pakko kysyä,mihin 16/70 ei riitä.


Sinne minne 12/76 riittää, yksinkertaista?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1066

LähetäLähetetty: 07.09.2012 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sortaja kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Ihan pakko kysyä,mihin 16/70 ei riitä.


Sinne minne 12/76 riittää, yksinkertaista?


Ahaa, no mihin se 12/76 sitten riittää mihin 12/70 ei riitä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolmipiippu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hei 2012
Viestejä: 134

LähetäLähetetty: 07.09.2012 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo en minäkää iha ensimmäisenä 16 valittis jos 12 on tarjolla.. mutta onhan sillä toki ennemmin aikanaa ku ei muuta ollu nii kaikki ammuttu. Myös ketut, metot.. hermoistahan siinä vaan on kysymys, hyvälle hollillle vaan pitää ampua. Very Happy 16kal ja ykspiippune kertalaukeeva, siinähä sitä jotai olis, se vaatis osaamista metsästäjältä ja todella hyviä hermoja.. Razz
_________________
Ruuti on kuivaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vältti41
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 270

LähetäLähetetty: 14.10.2012 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä näistä käyttäisitte nyt kaurisjahissa?

- Silver tungsten 3 ja 5 koot
- Clever tungshot 34g & 42g 3mm
- 40g Una 2,5mm, 2,75mm, 3,0mm
- 3½" hevishot 2 koko
- 3½"wingmaster hd 4,5mm & 5,2mm
- 3" wingmaster hd 5,2mm

Ei tarvi kysyä miksi ostin nuin karkeaa wingmasteria, ostin ku sain halvalla (reilu 3e kappale) lähinnä kauris, kettu ja hanhitilanteisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timpa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Hei 2007
Viestejä: 627
Paikkakunta: himanka

LähetäLähetetty: 14.10.2012 22:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vältti41 kirjoitti:
Mitä näistä käyttäisitte nyt kaurisjahissa?

- Silver tungsten 3 ja 5 koot
- Clever tungshot 34g & 42g 3mm
- 40g Una 2,5mm, 2,75mm, 3,0mm
- 3½" hevishot 2 koko
- 3½"wingmaster hd 4,5mm & 5,2mm
- 3" wingmaster hd 5,2mm

Ei tarvi kysyä miksi ostin nuin karkeaa wingmasteria, ostin ku sain halvalla (reilu 3e kappale) lähinnä kauris, kettu ja hanhitilanteisiin.


jos kakspiipunen on niin wingmasteria 4.5mm toiseen piippuun ja unan 3.0mm toiseen niin sulla on aika hyvä kaurispyssy 10metristä tuonne 60m asti. ps jos ei ole mailmanluokan salasuus mistä sait noin halvalla wingmasteria niin laita näkyville tai yv:nä mulle. vois kans ostaa jokusia jos sielä on vielä jäljellä niitä
_________________
perämeren jatkari RY.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2012 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolle karkealle wingmasterille on käyttöä monessa paikassa. Laita esim. 5,2mm wingmaster piippuun niin saat noukittua kauriit talteen melko kaukaa. Älä ammu 3millisillä. Kuolee se niillä mutta aika kamalaa soosia on jos et osu pelkästään päähän. 5,2 millisillä reikiä ei tule niin paljoa, mutta toki yksittäisen haulin aiheuttama haavakanava on reilusti suurempi. Erittäin hyvin tappava patruuna kauriille, sudelle, ilvekselle, jollekkin raanakkopeuralle srva-tehtävässä.

Toki nuolla pienemmilläkin hauleillakin kauris kuolee mutta hyviä kokoja nuo 4,5-5,2mm ovat kauriille. Itse käytän vallan 4,5-6,2mm haulta kauriille, ammun tosin lyijyllä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12192

LähetäLähetetty: 15.10.2012 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Toki nuolla pienemmilläkin hauleillakin kauris kuolee mutta hyviä kokoja nuo 4,5-5,2mm ovat kauriille. Itse käytän vallan 4,5-6,2mm haulta kauriille, ammun tosin lyijyllä.

Onko sulla kokemuksia kaadoista yli 25m matkoille? Oletko ampunut kuvioita? Montako halua keskimäärin voi olettaa 6,2mm hauleja osuvan kauriiseen?
Minulla ei kokemusta ole, siksi olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia kun noita tuntuu moni käyttävän. Tai ainakin varaavan mukaan kauriin varalle.
Tuommoisen 6,2mm haulin teho on kuitenkin aika paljon pienoiskiväärin luotia heikompi, kuinka moni lähtisi kaurista kaatamaan pienoiskiväärillä? Ja kuinka läheltä on useampi osuma odotettavissa vitaaleille? Kuten sanoin kokemusta ei ole, mutta en kyllä kovin herkästi lähtisi yli 20 metrin noin karkeilla hauleilla ampumaan. Tietty jos kuvio on todella tiukka, mutta sitten alkaa osuminen haulikon "tähtäimellä" olla jo kovin epävarmaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PT82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Elo 2006
Viestejä: 196

LähetäLähetetty: 15.10.2012 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tuolle karkealle wingmasterille on käyttöä monessa paikassa. Laita esim. 5,2mm wingmaster piippuun niin saat noukittua kauriit talteen melko kaukaa. Älä ammu 3millisillä. Kuolee se niillä mutta aika kamalaa soosia on jos et osu pelkästään päähän. 5,2 millisillä reikiä ei tule niin paljoa, mutta toki yksittäisen haulin aiheuttama haavakanava on reilusti suurempi. Erittäin hyvin tappava patruuna kauriille, sudelle, ilvekselle, jollekkin raanakkopeuralle srva-tehtävässä.

Toki nuolla pienemmilläkin hauleillakin kauris kuolee mutta hyviä kokoja nuo 4,5-5,2mm ovat kauriille. Itse käytän vallan 4,5-6,2mm haulta kauriille, ammun tosin lyijyllä.


Melko karkeeta haulia, koskaan en oo tarvinnu 3,5mm suurempaa ja kertaakaan "soosia" ei oo tullut. Kauriit pudonnut yleensä paikallleen eli hauleja löytynyt ropasta enemmän kuin yksi, mutta tota "soosia" en allekirjoita.
_________________
Tuolta se tuli, ja tuonne se meni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2012 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

Toki nuolla pienemmilläkin hauleillakin kauris kuolee mutta hyviä kokoja nuo 4,5-5,2mm ovat kauriille. Itse käytän vallan 4,5-6,2mm haulta kauriille, ammun tosin lyijyllä.

Onko sulla kokemuksia kaadoista yli 25m matkoille? Oletko ampunut kuvioita? Montako halua keskimäärin voi olettaa 6,2mm hauleja osuvan kauriiseen?

On kokemusta. Mutta en ikävä kyllä muista tarkkaa osumamäärää montako haulta esim. 20cm ympyrässä on vaikkapa 35m matkalta. En haluaisi kommentoida ampumamatkoja koska se saattaa herättää joissakin ajatuksia että "kokeilempa tuonne matkalle". Olen testannut patruunat tarkoin ja tiedän niiden suorituskyvyn ja toimin sen mukaan. Iso hauli tekee ison haavakanavan. Yksi 6mm hauli vitaalialueilla sortaa kauriin hyvin pienen juoksumatkan päätteeksi. Yleensä haulia osuu kuitenkin useita ja kauris jää melkeimpä aina niille sijoilleen. En väitä mikä on paras jne. 25m matkalta on ihan sama millä boarilla ampuu mutta siltäkin matkalta ammun mieluusti isoilla hauleilla pään ja kaulan alueelle lihoja säästäen. Wink

Minun mielipide nojaa ainoastaan omiin kokemuksiin. Ei lehdistä luettuun. Jo vuosia on kaurista täällä jahdattu yhteisjahdissa talviaikaan ja minä olen ollut jäljillä joka kerta. Muut ovat passittaneet. Nyrkkisääntö on ollut että 3mm boarilla ammuttua kaurista etsitään vielä seuraavanakin päivänä mutta 6mm haulien jäljiltä homma on ollut aina selvää. Kerran ammuin itse 7mm hauleilla kaurista. Se laukaus meni täysin mönkään. Olin jäljittämässä sukset jalassa ja myöhästyin nopeassa tilaneessa ja koko laukaus jäi perään. No yksi hauli osui kaurista takakinkuille. Annettiin haavakon laittaa makuulle ja mentiin vasta 1h päästä katsomaan niin kauris makasi 200m päässä kuusen alla mihin sen sai lopettaa 5m päästä. Samana päivänä jäljitin vielä vasan jonka ammuin 35m päähän 5,2mm haulilla. Sen putosi siihen paikkaan. Useita reikiä vitaalialueilla.

Jos puhutaan lyijystä niin en juuri alle 5mm haulta kauriille laita. Unat ja muut volframisekoitteet ovat sitten ihan eri asia. Yksi kaveri ampuu kaurisjahdissa 3mm unalla eikä niitä kauriita ole koskaan tarvinnut etsiä mitä hän on ampunut. Itsellä ei vaan riitä virta aloittaa latausharrastusta enkä ole oikein perehtynyt mistä näitä saa joten tyydyn lyijyhauleihin, en kylläkään mihinkään 3-3,5mm vaan ihan kunnon kokoisiin. 3,5mm hauli on jänis- ja kettuhauli. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PT82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Elo 2006
Viestejä: 196

LähetäLähetetty: 15.10.2012 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
3,5mm hauli on jänis- ja kettuhauli. Wink


Se on tietysti soveltuva myös yo. eläimille. Omani olen myös jo vuosia ampunut lyijyllä eikä koskaan ole tarvinnut hakea ampumapaikkaa kauempaa. Tämähän on vain makuasia, niin kuin tällä saitilla käytävä hirvikaliberikeskutelukin. Pääasia, että löytää itselleen ja aseelle mieluisan ja käyvän panoksen.
_________________
Tuolta se tuli, ja tuonne se meni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20590
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2012 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PT82 kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
3,5mm hauli on jänis- ja kettuhauli. Wink


Se on tietysti soveltuva myös yo. eläimille. Omani olen myös jo vuosia ampunut lyijyllä eikä koskaan ole tarvinnut hakea ampumapaikkaa kauempaa. Tämähän on vain makuasia, niin kuin tällä saitilla käytävä hirvikaliberikeskutelukin. Pääasia, että löytää itselleen ja aseelle mieluisan ja käyvän panoksen.


Joo ja jos mietitään esim. eteläsuomen kaurisjahteja niin ne tapahtuvat monesti mäyriksen kanssa ja aika usein on porukkaakin jonkunverran. Passissa on aikaa suunnitella ja tietää hollit. Itse olen ampunut kauriini jäljittämällä. En ole montaa kaurista edes ampunut. Mutta tuolla jäljillä tilanteet ovat niin nopeita että matkan arvioiminenkin on vaikeaa. Aika usein joutuu ampumaan takaviistosta, suoraa kylkeen saa harvemmin ampua. Lisäksi jäljillä tilanteen kotiin korjaaminen on tärkeää kun olet voinut hikoilla samojen kauriiden perässä tuntitolkulla ja jopa 15km.. Sitten kun loppupäivästä, niinkuin monesti käy, tulee tilanne niin olisi mukava että kauris oli vainaja 35m päästäkin. Tästä syystä olen mieltynyt isompiin hauleihin. Tärkeintä on vaan tietää patruuna/ase -yhdistelmän rajat ja toimia sen mukaan. Oli haulikoko sitten mikä vain. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PT82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Elo 2006
Viestejä: 196

LähetäLähetetty: 15.10.2012 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Joo ja jos mietitään esim. eteläsuomen kaurisjahteja niin ne tapahtuvat monesti mäyriksen kanssa ja aika usein on porukkaakin jonkunverran. Passissa on aikaa suunnitella ja tietää hollit. Itse olen ampunut kauriini jäljittämällä. En ole montaa kaurista edes ampunut. Mutta tuolla jäljillä tilanteet ovat niin nopeita että matkan arvioiminenkin on vaikeaa. Aika usein joutuu ampumaan takaviistosta, suoraa kylkeen saa harvemmin ampua. Lisäksi jäljillä tilanteen kotiin korjaaminen on tärkeää kun olet voinut hikoilla samojen kauriiden perässä tuntitolkulla ja jopa 15km.. Sitten kun loppupäivästä, niinkuin monesti käy, tulee tilanne niin olisi mukava että kauris oli vainaja 35m päästäkin. Tästä syystä olen mieltynyt isompiin hauleihin. Tärkeintä on vaan tietää patruuna/ase -yhdistelmän rajat ja toimia sen mukaan. Oli haulikoko sitten mikä vain. Smile


Joo, jäljestyksessä asia on todellakin hieman eri, kun ampumatilanne yleensä on takaapäin. Muutamia vastaavia tilanteitä on ollut ja se on huomattavasti haastavampi kuin "perus" sivusta ammunta.
_________________
Tuolta se tuli, ja tuonne se meni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8424
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 15.10.2012 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äkkisälteen tulee mieleen kysymys että minkä takia jäljitysmetsästyksessä käyttäisi aseena haulikkoa, kun kiväärikin on keksitty Rolling Eyes Mut tosiaan laji (kauriin jäljitys) ei oo itselle tuttu...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vältti41
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 270

LähetäLähetetty: 15.10.2012 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timpa kirjoitti:
vältti41 kirjoitti:
Mitä näistä käyttäisitte nyt kaurisjahissa?

- Silver tungsten 3 ja 5 koot
- Clever tungshot 34g & 42g 3mm
- 40g Una 2,5mm, 2,75mm, 3,0mm
- 3½" hevishot 2 koko
- 3½"wingmaster hd 4,5mm & 5,2mm
- 3" wingmaster hd 5,2mm

Ei tarvi kysyä miksi ostin nuin karkeaa wingmasteria, ostin ku sain halvalla (reilu 3e kappale) lähinnä kauris, kettu ja hanhitilanteisiin.


jos kakspiipunen on niin wingmasteria 4.5mm toiseen piippuun ja unan 3.0mm toiseen niin sulla on aika hyvä kaurispyssy 10metristä tuonne 60m asti. ps jos ei ole mailmanluokan salasuus mistä sait noin halvalla wingmasteria niin laita näkyville tai yv:nä mulle. vois kans ostaa jokusia jos sielä on vielä jäljellä niitä


Kakspiippunenkin löytyy mutta yleensä bps pumppu mukana. Pyyntitavat tulee olemaan ajojahteja miesajolla ja mäyräkoirallaki joskus kokeillaan. Kuhan tulis lumet niin hiivintäjahti tulee myös kuvioihin.

Ostin paukut oulusta eräästä ulkoilu- ja erävarusteita myyvästä liikkeestä. Oli ennen sorsa-alotusta ilmoitus että 39.90e 10kpl loota, sain siitä vielä vähän tingattua. Ostin kaikki 6 lootaa mitä siellä oli, en tiiä onko enää yhtään...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PT82
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Elo 2006
Viestejä: 196

LähetäLähetetty: 15.10.2012 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Äkkisälteen tulee mieleen kysymys että minkä takia jäljitysmetsästyksessä käyttäisi aseena haulikkoa, kun kiväärikin on keksitty Rolling Eyes Mut tosiaan laji (kauriin jäljitys) ei oo itselle tuttu...


Ne tilanteet siinä ampumishetkellä on yleensä sellaisia, että kivääri ei ole soveltuva. Ainakin itsellä kokemukset, joista kauriin on makuulle jäljittänyt, ovat 100% olleet haulikkopaikkoja. Johtuen maaston peitteisyydestä ja siitä nopeudesta, jolla kauris makuultaan lähtee...
_________________
Tuolta se tuli, ja tuonne se meni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 3 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com