OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ruokaa hevosenlihasta!
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 11.09.2012 15:03    Viestin aihe: Ruokaa hevosenlihasta! Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperille tarjottiin mahdollisuutta saada hevosenlihaa jopa ihan kotiintuotuna, joten lämpimät kiitokset .22:lle tämän palstan avauksen yhteydessä!!

Tarina tuonnista löytyy tuolta muun sälän joukosta:
http://p2.foorumi.info/suomikerho/viewtopic.php?p=1505#1505


Mulle on tuore hevosenliha ihan uusi tuttavuus, joten murekkeen uhkasin tehdä jauhelihasta, mutta mieli muuttui, joten tässä sitten kuvin ja sanoin ensikokemus hevosenlihapihvistä!! Laughing
Möykylle ainakin maistui ihan raakana kun palasen annoin, joten hyvää voi olla tiedossa!! Laughing

Tavarat esille mitä on aikomusta käyttää ja hyvin vakuuminoidusta pussista sopiva pala lautaselle:


Loppuliha tuosta paketista äkkiä kylmään takaisin ja eikun suolaa ja mausteita pintaan; nuo eilen keitetyt potut olis tarkoitus paistaa pihvin seuraksi:


Kynsi valkosipulia ja pala tavallista sipulia:


Pilkottuna:


Ja eiku systeemiä sekoittamaan lisäyksen jälkeen:


Ei oikein halunnut lähteä sekoittumaan, niin hiukan sinappia ja mulkvisti joukkoon:


Nyt onnistui hyvin jo sekoituskin ja hätäinen kaverihan tuon söisi tartarpihvinä jo noinkin, mutta mulla on aikaa vartoa
lihan lämpiämistä ja mausteiden tasoittumista:


Nyt satsia on pariin kertaan sekoitettu ja kohta valurautapannu esille ja paistoon. Laughing

Pannu lämpeemään:


Lämpeämistä odotellessa pilkoin perunat:


Perunoihin vähän väriä aluksi:


Vähäks aikaa perunat lautaselle:


Pannulle nokare voita:


"pieni" pihvi paistumaan:


Kääntö:


Lautaselta perunat myös joukkoon:


Loraus kermaa vielä sekaan:


Vähäksi aikaa kansi päälle ja systeemi muhikoon siellä:


Eiköhän tuolla nälkä lähde:


Tässä vielä lautasella:


Olipahan maukasta ja tukevaa evästä; piti vielä kunnon unet ottaa syönnin päälle ja sen vuoksi vähän kesti tämän loppuosan lisäys!! Laughing Laughing

Mä sitten myöhemmässä vaiheessa lisään tän otsakkeen alle noita muitakin hevosenlihasta tehtyjä eväitä ja saahan muutkin laittaa ohjeita jos kerran hummasta jotain tekee!! Laughing
_________________


Viimeinen muokkaaja, Vilperi pvm 11.09.2012 21:19, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpikkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Tam 2012
Viestejä: 2543
Paikkakunta: suomi

LähetäLähetetty: 11.09.2012 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hevosen lihahan on mitä mainiointa

paikallisesta kunnon lihakaupasta haetaan usein filepihviä ja se on kyllä mielestäni mureampaa ja parempaa kuin härän vastaava

viime viikolla tuli myös tehtyä hevosen jauhelihasta sapuskaa ja sekin oli erinomaisen hyvää
pakastimessa on myös hevosta kuumaa pannua odottamassa

ja mikä parasta, hevosen liha on hieman edukkaampaa kuin vastaava nauta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 11.09.2012 15:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopii varmaan tänne!?
Onko kellään kokemusta nk. suolalihan teosta; joskus muinaisnuoruudessa se oli ihan yleistä tavaraa lihakaupoissa, mutta nykyään hyvinkin kortilla hevosesta!??
Mä sain pari paistiakin ja heräsi mieleen jos toisen tekis suolalihaksi.
Nettiä en ole vielä kurkkinut ja varmaan sieltä ohjeita löytyy, mutta aattelin kysyä foorumilaisilta enstex. Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 11.09.2012 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Astia tulee olla semmonen, ettei neste jää asuumaan siihen... puinen lienee paras.

Suolana karkea merisuola ja astian täydeltä ts. riittävästi... niin että lihat peittyvä siihen.

Lihanpalat isonpia kuin seinäkuivalihat.

Tietääkseni jotku käyttävät leivinpaperia lihan ympärillä?

Lihan ollessa suolassa, niin välillä "koputellaan" suolaa, että suola on lihaa vasten tiiviisti.

Lämpötila on "viileässä", elikkä pottukellarin luokkaa?

Tuo suolahan kuivaa lihan, samalla säilöen sen... "myrkkysuolaista" lihasta ei tule, vaan mielestäni onnistunu liha on lähellä seinäkuivatun suolaista, sekä punertavaa sisältä.

Onnistunut "umpisuolaliha", on verrannollinen seinäkuivattuun maukkudessaan.

Kun viimeksi tein, niin siitä on aikaa ja voipi joku tärkeä seikka jaadä sanomatta, jota näin äkkiseltään en hoksaa, joten kannattaa tehä koepalanen...
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
.22
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 339

LähetäLähetetty: 11.09.2012 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ole hyvä vaan lihoista!

Palvaamon tekoa suunitellessa löysin tälläsen http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=38345&postdays=0&postorder=asc&start=90 suolaliha ohjeen.

Olikos Vilperillä kokemusta palvaamisesta, kun tarkotus olis palvata hevosta ja oikeetakin riistaa, kun saa vaan valmiiks palvaamon..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 11.09.2012 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarina on nyt valmis ja eiköhän noilla ohjeilla .22:n pitäisi pärjätä savustuksessa mitkä itse löysi!? Laughing Laughing

Ja kiitos suolalihaohjeista; pitänee kokeilla! Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KKSSN
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2008
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 11.09.2012 23:02    Viestin aihe: No niin.. Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy sanoa ,että en ole ennen nähnyt kotikokkia joka saa kaikesta tekemästään aivan täysin saman näköistä rusehtavaa mössöä.. Enkä millään pahalla sano, enkä ikinä ole laittanu tänne omista kokkauksista mitään, mutta ei ne nyt ihan jokainen tuollekkaan näytä... maistuu varmaan kuitenkin ihan ok..Toivottavasti mastercheffeillä ei mee jääkaappipakastin nyt nenään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2006
Viestejä: 2802

LähetäLähetetty: 11.09.2012 23:36    Viestin aihe: Re: No niin.. Vastaa lainaamalla viestiä

KKSSN kirjoitti:
Täytyy sanoa ,että en ole ennen nähnyt kotikokkia joka saa kaikesta tekemästään aivan täysin saman näköistä rusehtavaa mössöä.. Enkä millään pahalla sano, enkä ikinä ole laittanu tänne omista kokkauksista mitään, mutta ei ne nyt ihan jokainen tuollekkaan näytä... maistuu varmaan kuitenkin ihan ok..Toivottavasti mastercheffeillä ei mee jääkaappipakastin nyt nenään.

On sille sanottu tuosta.... Laughing Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MPOulu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2008
Viestejä: 850

LähetäLähetetty: 12.09.2012 08:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi,

kokeile joskus tuohon perunalisäkkeeseen mausteeksi punajuuri- ja suolakurkkukuutioita.
Toimii ainakin minun kohdalla.

MP
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 12.09.2012 10:06    Viestin aihe: Re: No niin.. Vastaa lainaamalla viestiä

KKSSN kirjoitti:
Täytyy sanoa ,että en ole ennen nähnyt kotikokkia joka saa kaikesta tekemästään aivan täysin saman näköistä rusehtavaa mössöä.. Enkä millään pahalla sano, enkä ikinä ole laittanu tänne omista kokkauksista mitään, mutta ei ne nyt ihan jokainen tuollekkaan näytä... maistuu varmaan kuitenkin ihan ok..Toivottavasti mastercheffeillä ei mee jääkaappipakastin nyt nenään.


Olis ihan kiva nähdä, että miten valurautapannulla tehdään "vaaleampaa" sapuskaa siten että se olisi myös kypsää. Kun kermankin "keittää" kasaan, niin se ruskistuu väkisinkin.
Jollain teflonpannulla saa vaaleampaa aikaiseksi, mutta silloin se on lähinnä keittämistä ja makuahan sillä ei saa aikaiseksi!!
Paistappa päri lättyä teflonilla ja siihen rinnalle pari valurautapannulla, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Sama juttu on uuninkin kanssa; sitä väriähän sieltä juuri haetaan vaikkei tekis sen kummempaa kuin makaroonilaatikkoa. Wink

Miks mun pitäis vetää herneitä nenuun; jokainen tehköön niinkuin haluaa ja noita laittamiani ohjeita ei tartte kenenkään noudattaa.

Maku oli todellakin erinomainen ja minä kun en ole noiden lisäkkeiden ystävä, niin mulle kelpas tuollaisena ja koiruudelle kelpas myös kun pienet makujaiset sille jätin. Ja minkäänlaista nälänpoikasta ei ole vieläkään tätä kirjoittaessani!! Laughing Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KKSSN
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2008
Viestejä: 65

LähetäLähetetty: 12.09.2012 11:50    Viestin aihe: Taitaa Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa kuitenki olla enempi tekniikasta kui pannusta kiinni tuo rusehtava lopputulos.. Ja kyllähän valupannu on se oikia pannu, vaikka tällähetkellä ei sitä asunnosta löydy...Mökillä kuitenki on valupannu ja muurikka...Ja kyllä mä olen muutamia sun jouluruoka ohojeita käyttäny ja ne on ollu kyllä ihan ok..mutta voisit joskus kokeella vaikka jotakin uuttakin, eikä aina vaan pilikota sipulit vääntää jauhelihasta mureke laittaa perunat pannuun kermapäälle ja antaa hautua..jotenki vähäsen yksinkertaista, ja varmasti maistuu kaikki melkolailla samalle, eihän siinäkään mitään jos tykkää aina syödä sitä samaa rusehtavaamössöä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 12.09.2012 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen yksinkertaisen ja konstailemattoman ruuan ystävä, enkä mä näin mökkioloissa viitti paljoa uhrata aikaa siihen ruuanvalmistukseen.
Mausteilla sitten vaikutetaan siihen makuun.
Uuniruuat ovat juuri siitä helppoja että pilkot kamat vuokaan, tarvittaessa sekoitat ja laitat nestettä päälle ja eiku hautuumaan; sillä aikaa voit sitten tehdä mitä haluaa kunhan välillä vilkuilee kypsyysastetta. Wink

Jostain mun piti hakea tuntumaa tuohon hevosenlihaan ja pihvihän oli siihen tarkoitukseen tällä kertaa sopiva lähestymismuoto kun nälkä alkoi olla vieraana ja jauhelihaa valmiina jääkaapissa! Laughing
Täällä kun lähin kauppa on 18 kilsan päässä, niin usein vilkaistaan, että mitä jääkaapista löytyy ja päivän eväät määräytyy sen mukaan.
Sillä viikottaisella kauppareissulla sitten tehdään vähän listaa puutteista ja samalla hiukasen mietitään seuraavan viikon ruokalistaa ja ostetaan tarvittavat tilpehöörit sitä varten.

Nyt olis vähän mietintämyssyn alla kokeilla tuosta lopusta avatusta paketista pizzan tekoa ja saada siten tuntumaa siihenkin, eli lisää ruskeaa mun ruokapöytääni!! Laughing Laughing
Mutta ollos huoleton; en esittele sen yksityiskohtia!! Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 12.09.2012 18:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle hevosen lämminsavu maistuu parenmin, kuin kylmäsavu.... kylmäsavu on jotenkin liian väkevää?

Olen saanut maistaa myös hevosesta tehtyä purkkilihaa... maustereseptiä ym. en muista, mutta olipahan hyvää.

Purkkiinhan myös esim. särki sopii... en ole maistanu, mutta mitä olen kuullu. Roskakalaksihan tuo on luokiteltu.

Lopuksi pieni periaate: ei ole huonoa lihaa/kalaa... mutta on huonoja kokkeja?
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hei 2009
Viestejä: 182

LähetäLähetetty: 12.09.2012 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Särki on lasipurkkikalana kaikkein paras,muikku seuraava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6520

LähetäLähetetty: 12.09.2012 21:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heppaa on tullut syötyä keitettynä, paistettuna, suolattuna ja raakana. Viimeinen varsaa. Jos pitäisi valita hepan ja lehmän väliltä niin heppaa söisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 1 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com