OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintujen suolinkaiset.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 02.10.2012 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

peelo kirjoitti:
MtJ kirjoitti:


Pituus about 4-8cm (arviolta kun itse joskus olen niitä katsellut). Näkyvät suolen sisällä, kuultavat suolesta läpi, jos niitä on paljon.


tämmösiä valkoisia luikeroita löytyi viikonloppuna teeren sisuskalujen seasta. Nuo eivät olleet suolien sisällä vaan kiertyneinä suolien ulkopinnoille.
Yritin härnätä noita liikkumaan, mutta vaikuttivat olevan elottomia kun eivät mihinkään reagoineet.
Samoja suolinkaisiako?



Nuitahan ne. Suolinkainenhan ei asu koko ikäänsä suolensisällä, vaan tukkeutuu jostai kautta suolesta ulos ja elelee vapaasti. Voi kasvaa jopa 12 senttiseksi.

Lehtijuttuaki löyty aiheesta.
http://www.koillissanomat.fi/etusivu/pohjoisen_kanalinnuissa____runsaasti_lintusuolinkaisia_5519141.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 03.10.2012 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, suolinkaisiahan nuo. Itse en ole omista linnuista tänä vuonna pongannut suolinkaisia, vaikka olen metsästänyt täällä Savossa 3 seuran alueella ja Kainuussakin 1 seuran alueella (ja metsällä olen käynyt joka päivä).

Koirametsästäjät noita matoisia lintuja saa useammin kuin muut. Tästä oli tutkimuskin olemassa. En jaksa nyt alkaa iltasella hakemaan, mutta linkkaan sen tähän, kun löydän, jos joku muu ei ehdi ennen.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
peelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2012
Viestejä: 224
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 03.10.2012 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:

Koirametsästäjät noita matoisia lintuja saa useammin kuin muut. Tästä oli tutkimuskin olemassa. En jaksa nyt alkaa iltasella hakemaan, mutta linkkaan sen tähän, kun löydän, jos joku muu ei ehdi ennen.


minäkin luin vuosi sitten jonkun viherpiipertäjäriistabiologin haastattalun, jossa kertoi, että matoiset ja sen takia voimattomammat yksilöt jäävät helpommin haukkuun/seisovalle koiralle, koska eivät kuulemma vain yksinkertaisesti jaksa paeta.

Kommentoi paikallislehdessä, että nimenomaan koiramiesten kannattaisi verottaa ja ampua kaikki haukkuun/seisontaan jäävät, kiintiöistä välittämättä, jotta heikot ja sairaat yksilöt saataisiin metsästä pois. Toisaalta tuntuu, että talvi varmaankin olisi hoitanut lopulta tuonkin homman. Meilläpäin lintuja oli viime syksynä varmaan paremmin kuin koskaan ja suolinkaisistakin kirjoittivat, että niitä löytyy todella isosta osasta. Itse en tosin löytänyt yhdestäkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karkuri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Hel 2009
Viestejä: 282

LähetäLähetetty: 03.10.2012 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viime syksynä Taivalkosken kunnaneläinlääkäriä haastateltiin radiossa ja sanoi,että hyvinä lintusyksyinä parasta kannanhoitoa on ampua lintuja mahdollisimman paljon ettei loiset pääse iskemään lintuihin...peräänkuulutti erityisesti koirametsästäjien vastuuta asiassa! Cool
_________________
jos olisin kala niin olisin vastarannankiiski
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 03.10.2012 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite ruukaan just tuosta syystä pistää suolet kattomatta mättääseen. Vaikka pysyis madot miten suolissa, niin vähä se ellottas alakuun pistää lintua lihoiksi, vaikka ateriaksi toki päätyykiin aina.

Kerran oon ite löytäny vanhalta teereltä just noita, neki oli ontelossa ihan irtaallaan. Kovin elottoman olosta sakkia, en tiiä matkivatko supikoiraa vai jättääkö niistä aika niin nopeasti, kun lakkaa elintoiminnot isännältä... Teeripaisti oli kyllä yhtä maukas ku aina muullonki...
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 04.10.2012 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nostelkaa ne suolet oksalle roikkumaan sen verran korkealle, ettei koirat yltä, eikä muut pedot. Vähentää kuitenkin jossain määrin tartuntavaraa, kun suurin osa madon munista on nisäkkäiden tavoittamattomissa. Kaikkia tartuntojahan se ei estä, madot tippuvat helposti maahan, samoin munat saattavat tippua roippeiden mukana nisäkkäiden saataville.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
peelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2012
Viestejä: 224
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 04.10.2012 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Nostelkaa ne suolet oksalle roikkumaan sen verran korkealle, ettei koirat yltä, eikä muut pedot. Vähentää kuitenkin jossain määrin tartuntavaraa, kun suurin osa madon munista on nisäkkäiden tavoittamattomissa. Kaikkia tartuntojahan se ei estä, madot tippuvat helposti maahan, samoin munat saattavat tippua roippeiden mukana nisäkkäiden saataville.


Tämä on mulla täyttä mutua, mutta muistelen joskus jostakin kuulleeni, että kanalintujen suolinkaiset ei muihin metäneläviin (koiriinkaan) tarttuisi. Onkohan mitään perää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 05.10.2012 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni oli samanlainen mielikuva tästä, mutta jätin kirjoittamatta, kun muistikuva oli niin hatara. Pitää varmaan kaivella lisätietoa asiaan liittyen, ehkäpä ne ei tartu ihmisiin tai koiriin?
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 05.10.2012 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karkuri kirjoitti:
viime syksynä Taivalkosken kunnaneläinlääkäriä haastateltiin radiossa ja sanoi,että hyvinä lintusyksyinä parasta kannanhoitoa on ampua lintuja mahdollisimman paljon ettei loiset pääse iskemään lintuihin...peräänkuulutti erityisesti koirametsästäjien vastuuta asiassa! Cool


Samaa ajatusmallia olen kuullut jänisten ja rusakoiden yhteydessä. Ja ihan loogistahan se on varsinkin rusakoilla - niitä ei ampumalla sukupuuttoon saateta edes paikallisesti, kun aina osa pyörii talvet pihoissa ja puutarhoissa ja muilla metsästyskieltopaikoilla.

Mutta miten nuo suolinkaiset tarttuvat ja leviävät? Salmonella voi levitä pikkulintujen ruokintapaikoilla. Jotkut tartuntataudit leviävät hyönteisten välityksellä (borrelioosi). Mutta nämä ovat bakteereja. Ravinnossa olevien munien kauttako nuo leviää vai miten?
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
pekkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 2362
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 05.10.2012 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="tapmar] Mutta miten nuo suolinkaiset tarttuvat ja leviävät? Ravinnossa olevien munien kauttako nuo leviää vai miten?[/quote]

http://www.siipi.net/index.php?option=com_content&view=article&id=89:suolinkainen&catid=20:terveys&Itemid=61
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6231
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 05.10.2012 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika harvoin noita suolinkaisia on kyllä omalle kohalle sattunut. Ainut kerta mikä muistuu mieleen oli soitimelta ja ihan hyväkuntoisesta teerestä. Eipä se varmaan muuten energiaa syyssoitimessa kuluttaisikaan.

Nuo valakoset maot on leivitettynä tosi hyviä, eli kannattaa kerätä talteen. Cool
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1951
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 05.10.2012 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Skotit syöttää nummiriekoille matolääkkeessä uitettua soraa, lähinnä Trichostrongylus tenuis loista vastaan. Se on pikkuinen max. 7 milliä pitkä sukkulamato, joka romahduttaa lääkitsemättömän nummiriekkokannan 4-5 vuoden välein. Vähintään 28 päivää ennen metsästyskauden alkua sora vaihdetaan puhtaaseen, jottei ihmiset saa riekoista kemikaaleja. (Googlettamalla tuon Tricho... jne. saa paljon tietoa.)

Eikös suolinkaisille ja heisimadoille ja muille suolistoloisille (kokkidit) voisi kehittää samantyyppisiä lääkkeitä? Minä voisin vaikka omin varoin ostaa niitä ja kokeilla parhailla teerimailla tuollaisia "suolattuja" sorakasoja. Olisi äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 05.10.2012 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:

Eikös suolinkaisille ja heisimadoille ja muille suolistoloisille (kokkidit) voisi kehittää samantyyppisiä lääkkeitä? Minä voisin vaikka omin varoin ostaa niitä ja kokeilla parhailla teerimailla tuollaisia "suolattuja" sorakasoja. Olisi äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu.


Itsekin voisin tällaiseen toimintaan pistää varoja. Ainakin ennemmin kuin esimerkiksi hirvilupamaksuun (440e/v) Wink
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jyskyttäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Syy 2010
Viestejä: 93
Paikkakunta: seinäjoki

LähetäLähetetty: 06.10.2012 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

etelä-pohjanmaalla, tänä vuonna muutama teeri saatu joissa oli kyseisiä matoja. ja paikallisilta mettästäjiltä kuullu että matoisia lintuja on paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
peelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2012
Viestejä: 224
Paikkakunta: Kuusamo

LähetäLähetetty: 12.01.2013 02:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tämä forumin keskustelurimpsu suolinkaisista on herättänyt kiinnostusta siinä määrin, että aiheesta tulee pikku juttu Metsästäjäliiton Jahti-lehteen 1/2013. Hieno homma.

Tässäpä jo etukäteen (ja etenkin niille, joille tuo lehti ei tule) lehden toimittajan Eviralta saama vastaus kysymykseen suolinkaisista.
Tämän jälkeen ei tarvinne enää arvailla miten asia on:

(selvennykseksi, että itse en kuulu lehden toimitukseen enkä Metsästäjäliittoon ja tuo alla oleva lainaus on erään toisen aktiivisen forumilaisen saama vastaus Jahti-lehden toimituksesta. Itse olen mukana vain antamalla käyttöoikeuden ottamalleni ja forumille lataamalleni suolinkaiskuvalle)

Soitin Eviran tutkimusprofessori Antti Oksaselle, joka on paneutunut loisasioihin. Hän kertoi, että kanalintujen suolinkaisten Ascaridia-suku on aivan eri kuin koiraeläimillä esiintyvä Toxocara-suku, eivätkä kanalintujen suolistossa olevat suolinkaiset tartu koiraeläimiin. Ei siis sikäli tarvitse olla huolissaan. Mutta Oksanen kuitenkin kertoi, että linnuissa, kuten esimerkiksi myyrissäkin, voi aivan luonnostaan olla koiraeläinten Toxocara-suolinkaisen toukkamuotoja odottamassa pääsyä koiran suolistoon. Nämä toukkamuodot ovat mikroskooppisen pieniä ja ne esiintyvät saaliseläimen lihaksistossa, eli niiden esiintymistä ei voi päätellä paljain silmin eikä suolistosta. Näin ollen kuolleiden lintujen ja pikkunisäkkäiden raakana syöminen voi joka tapauksessa aina nostaa koiran riskiä saada suolistoloisia.

Kysyin myös Oksasen näkemystä tällaisten loisten aiheuttamaan rasitteeseen isännälleen. Oksanen totesi, että toki loiset ovat rasite, mutta ei osaa lähteä arvioimaan kuinka suuri tarkalleen. Luonnoneläimet nimittäin altistuvat elämässään jatkuvasti loisille ja taudinaiheuttajille, niiden on ollut pakko sopeutua ainakin jollain tavalla lajinkehityksessään loisrasitteelle. Rasitteen määrä on tietysti sitä haitallisempi, mitä enemmän muuta painetta lintuyksilöllä parhaillaan on, esimerkiksi onko sillä infektiota, talven kylmyyttä, pesintää jne.

Sitten vielä mielenkiintoista lisätietoa häneltä. Syy miksi kanalintujen suolistoista saattaa juuri nyt löytyä runsaasti suolistoloisia, johtuu todennäköisesti parin viime vuoden hyvistä lintukannoista. Suolinkaisten munat nimittäin siirtyvät linnun suolistosta maastoon, josta ne päätyvät ravinnon mukana suoraan uusien lintujen suolistoihin kehittymään. Mitä enemmän on lintuja, sitä enemmän maastossa on suolinkaisten munia, ja lintujen loispaine kasvaa. Lintujen suolistoissa saattaa olla sekä näitä suolinkaisia että jaokkeellisia heisimatoja (ns. lapamatoja).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com