OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Puimakoneen kokoinen Metso
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 101, 102, 103  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Murkulat0r kirjoitti:


Osuuko? Wink


No itse kait sinä tiedät tippuko se. Näytti ainakin aivan turhalta räiskimiseltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Murkulat0r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Lok 2007
Viestejä: 755

LähetäLähetetty: 15.10.2013 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Murkulat0r kirjoitti:


Osuuko? Wink


No itse kait sinä tiedät tippuko se. Näytti ainakin aivan turhalta räiskimiseltä.


Lukihäiriö..? Wink

Kyllä täällä on porukkaa niin laidasta laitaan, että osa jutuista menee melkein hyvin trollien piikkiin. Harmi (tai itse asiassa aika huvittavaa) vain, että epäilen ja uskon porukan olevan suurimmaksi osaksi ihan tosissaan. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tervasta
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2011
Viestejä: 1105

LähetäLähetetty: 15.10.2013 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime viikolla pystäri löysi nokan naksuttajan puusta. Muutamia haukahduksia kuunteli ja lähti livohkaan, koira ei tavoittanut. Ei myöskään kuulunut laskeutumis ääntä, joten pitkälle meni. Oli kuulas keli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä kerran pojat.Edelleenkään en väittänyt että "pyrähtelevät kuin pyyt lähi oksille" vaan puhe oli 200-300 metriä.ja ei todellakaan aina kuule laskeutumis ääntä vaikka lähelle jäisi,etenkään jos jää latva piikkiin.yli puolen kilometrin ensi karkot ovat kokemukseni mukaan todella harvinaisia.tietenkin jos on heti 500metrin aukko niin lentää monesti aukon yli ja jää sitten latvaan.ja onko sillä mitään väliä onko karkko 100 metriä vai 600 metriä ,joutuu vaan vähän pitemmän seurannan tekemään,lopputulos sama.alunperinhän kysymys oli siitä että ehdotin pidättäytymistä pomppuun ampumisesta koska metsolla on tapana jäädä spurtin jälkeen pällistelemää että kuka sieltä tulee,aivan perus juttu metso jahdissa.Ja tuollaiset hämäämis koukkimiset ovat kyllä melko turhia,suoraan vaan perään.metso on loppujej lopuksi hyvin yksinkertainen otus,sillä vaan on erittäin hyvä näkö kyky,mutta hyvinkin kaavamainen käytös.

Ja jotta tuhola säästät rahasi ja pienet kiintiösi niin käyppä nyt ensi alkuun muutamana aamuna jahdissa ilman haupitsia ja etene juuri niin kuin mtj kuvasi, todella hitaasti,pitkiä pysähdyksiä ja kuullostellen.kun sitten metson karkotat niin odota 5 min ja lähde hyvin varovasti etenemään ja jos tiedät että linnun kulkusuunnassa on aukko niin lähde ryömimällä lähestymään aukkoa(älä siis mene pystyssä aukolle) ja varmista kaikki puut etenkin männyt vaikka aukko olisi jo sadan metrin päässä karotus paikasta.Jos edelleen metsot lentävät valtavia karkko matkoja niin lupaan tulla tätä ihmettä todistamaan.Ja kyllä ,monesti metso tekee uukkarin kesken karkon ja saattaa jopa lentää karkoittajan yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iiroS kirjoitti:
tetri kirjoitti:
Kävin yön seutuun mielessäni läpi tilannetta ja olin entistä vakuuttuneempi, että olin osunut lintuun väh. haavottavasti...
Eilen maanantaina lähdin sitten uudelleen tapahtumapaikalle mukani kokeneempi seisojani. 5 min ehdittiin edetä karkkopaikalta, kun lintu löytyi - oli kuollut 50 metriä sivuun jo kolutusta sektorista, vain n. 150 m:n lennon jälkeen.
Mielenkiinnolla odotan obduktion tuloksia, jahka lintu on ehtinyt riiputtua aikansa.

Hyvä kun löytyi hieno lintu pois, sitkeys kannatti Smile Usein jää ampumisen jälkeen kuva mieleen että osuiko vai ei, jos kovasti tuntuu että kohdalle kävi, niin etsiminen kannattaa aina.

Viime viikolla etsittiin erästä ohilentoon ammuttua mettoa ja ampujalla oli varma tuntu että osumaa otti. Tulin pystärillä paikalle ja etsinnän päätteeksi koira löysi linnun lähes kolmensadan metrin päässä ampumapaikalta. Pelkin miesvoimin tuokin olisi taatusti jäänyt sammalille...

Tuossapa oikeaa asennetta edellä. Se on juurikin noin kuten iiroS sanoi; miesvoimin ja pomppuja pätkiessä tuollaisille rajaholleille näitä raanakoita jää yllättävän paljon metsään. Ja kuten tetri sanoi, mitä paukkuherkempi on, sitä kevyemmin suhtautuu saaliin poiskorjaamiseen. Näin olen pistänyt minäkin merkille. Taisi olla sami.k kun tuolla edellä sanoikin, ainakin minua raanaan mennyt mehto harmittaisi vietävästi, siksi olen pyrkinyt ampumaan niille paremmille holleille. Ehkä toiminut väärin, mutta silläkin tapaa olen paistinmaussa pysynyt.

Ja jos poikain puheista olen oikein käsittänyt tämän sami k:n, niin saapi siinä mäkihiihtomieskin lähteä oppiin varmaan ihan huoletta... Wink
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viimeksi lauantaina teki pystykorvallekin U-käännöksen, lähti lentoon matalasta männystä, koira perään ja jostain 40 metrin päästä uusi karkko. Lensi suoraan ylitse noin 10 metriä pään yläpuolelta ja istui ehkä noin 60-70 metrin päähän uudestaan matalaan mäntyyn. Koiralle haukku, mutta ei enää pysynyt haukussa.

Metson pyynnistä; linnut jää tosiaan kuten tuossa Sami.k kuvaa, eli lentävät ekan karkon ja jäävät sitten istumaan ja katsomaan. Itse kävelen todella hiljaa eteenpäin karkon jälkeen ja katselen kaikki latvukset läpi, että mihin istui. Mitään kiertolenkkejä en ala tekemään. Hyvä kiikari auttaa paljon asiaan ja se, että pitää aina oletettuun menosuuntaan nähden vähintään sen 2 puuta itsensä ja metson välissä. Mieluummin edessä saisi olla kuusi tai vastaava, jonka suojissa lintua lähestytään.

Aukealta lähestyminen on tuhoon tuomittu temppu. Aina pitäisi olla sitä puuston tarjoamaa suojaa ja mielellään maasto, jossa ei ole oksia kovinkaan paljon. Jostain aukolta karkonnutta metsoa on turha lähteä aukkoa pitkin lähestymään, se on varma, että karkaa istumasta todella nopeaan.

Mä olen itse metsästänyt metsoja vuodesta 1987, jolloin sain metsästyskortin, joten jotain kokemusta on niistä vuosista jäänyt. Metsoja ammun useita vuoteen sekä koiralle, että ilman. Ilman koiraa metson saanti on samanlaista kuin koiralle, mutta kuitenkin erilaista. Liikkuminen on kyllä samankaltaista, kun haetaan sitä paikkaa, josta metso lähtee.

Ja heti kun lentää, pitää jähmettyä ihan paikalleen. Pienikin liike ja matka kasvaa helposti satoja metrejä, ennenkuin lintu laskeutuu.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu kyllä. 200m holleille kun alkaa metot jäämään niin hellurei. En usko edelleenkään. Ja turha on asiasta sen enempää lesota vaikka olisi itse jeesus nasaretilainen tämä sami.k. Uskon kyllä kun näen ja hattu kourassa tunnustan olleeni väärässä ja lopun ikääni myönnän kunnioitusta henkilölle joka saa metson täälläpäin moiseksi lumottua yleensä. Kutsu on voimassa, milloin kokeillaan?

Minä olen heittänyt pallon ja antanut kutsun. Tehdään vaikka niin että kun tommoseen pyrähtelyyn saa meton ammuttua niin maksan matkakorvaukset ja luvat. Jos ei onnistu niin saa itse maksaa kaikki.

Kyllä kuule nuoden karkkojen perässä on sami.k sen verran paljon menty että joku käsitys on millaisia matkoja metsot karkkoaa. Turhaa tulet neuvomaan minua samppa metson pyynnissä netin kautta. Tule tänne näyttämään niin katsotaan kuinka äijän käy. Kiva katsoa mitkä on tekosyyt kun karkkomatkat ovatkin vähä pidempiä kuin 200m...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Känkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Lok 2011
Viestejä: 110
Paikkakunta: Pohjois-savo

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tekeepä mieli kysyä että käytättekö naamalla mitään suojusta kun metson perässä hiippailette, vaikka olisitte vaan yksin ilman koiraa?
_________________
Elä ammu, se on kaakana!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2059

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

10 meton tokan yhytin hakkuun keskeltä männyistä, harmi kun en ole tekijämies niin en niitä enää löytäny...
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Murkulat0r kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Murkulat0r kirjoitti:


Osuuko? Wink


No itse kait sinä tiedät tippuko se. Näytti ainakin aivan turhalta räiskimiseltä.


Lukihäiriö..? Wink

Kyllä täällä on porukkaa niin laidasta laitaan, että osa jutuista menee melkein hyvin trollien piikkiin. Harmi (tai itse asiassa aika huvittavaa) vain, että epäilen ja uskon porukan olevan suurimmaksi osaksi ihan tosissaan. Very Happy


Tuo sinun "aina kannattaa yrittää" asenne on metillä melko väärä. Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo viimeinenkin laaki oli tarkoitettu tuossa pätkässä? Tuli vissiin selkärangasta että aina putki tyhjäksi kun vähänkään vilahtaa. Piti vielä kaikkien nähtäväksi laittaa että jokainen näkee kuinka nopee kolme laakia lähtee. Eipä tuosta paljon muuta näe.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Osta vaikka joku kertalaaki baikal ja ala ampuun varmoille holleille. Mihin tuo


Kerro sie mulle JSP, mikä se on se varma holli? Ei sellaista ole olemassa.. Vähän sama ku sanoisin urheiluvedonlyönnissä, että tämä on VARMA kohde.

Näin ainakin jos puhutaan lentoon ampumisesta..
_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Känkkäränkkä kirjoitti:
Tekeepä mieli kysyä että käytättekö naamalla mitään suojusta kun metson perässä hiippailette, vaikka olisitte vaan yksin ilman koiraa?


Mulla on lierihattu tai pipo päässä. Ei siis mitään naamasuojuksia. Koitan pitää jatkuvasti liikkuessani sellaisen kävelylinjan, ettei metsolla ole mahdollisuuksia havaita liikkumista. Toisin sanoen, useimmiten metson ja itseni välissä on kuusia tai ainakin kuusentaimia. Avoimet paikat mennään sitten matalana, välillä jopa ryömien, jos on pakko.

Olen havainnut hyväksi tavaksi lähestyä sen, että koukistan selkäni ja pidän kädetkin melko alhaalla. Kivääri ei ole selässä, vaan käsissä. Kävelen edelleen ihan hissuksiin, askel kerrallaan, kun lähestyn oletettua laskeutumispaikkaa. Mutta en tosiaan tee mitään lenkkejä laskeutumispaikan sivuun tai muuta. Poikkeuksena tästä on esimerkiksi isommat aukeat ja vastaavat, joille tullessa se metso lähtee välittömästi uuteen karkkoon ja useimmiten se toinen lento on todella pitkä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ettei nyt ihan jesseilyksi mene, niin tuossa nyt tämän syksyn tähin astisin suurin "pieni Cessna" omalta kohdaltani. 4,03kg heilahti ilman sisuksia puntariin lukemiksi. Ja joo ei, ei kerennyt karkota 400m, ei 200m eikä paljon muutenkaan, kun soitimelta hyppäsin saman petäjän alle missä naksutteli ja hioskeli. Siinä vielä tuumailin, että kehtaanko ampua, mutta päätin sitten napsauttaa, sillä tuo kuvakin hieman hämärä kun aikaisin aamusta otettu heti tilanteen jälkeen.



Tietopaikkoja, johon hyppäsin. Soitteli ihan mukavasti joitain säkeitä, mutta haulihollille päästyä piteli muutaman pidemmän paussin ja suolapatsaana ootastelin josko jatkaisi. Ja niinhän tuo jatkoi. Hiukkasen tyveltä piti ulos hypätä ja vastapäivään näppäilyn aikaan puuta kiertää, että pääsin näölle. Siitä sitten mietintää mitä tehdä ja soppelisti minuutiksi mehtokin hiljeni, jolloin ajatus ampumisestakin selkeni. Seuraavalla hionnalla sohlo poskelle, varmistin pois ja kun näppäily alkoi päätin laakasta. Ryminällä alas sammaleeseen ja samoin tein tuli vähän sellainen haikea fiilis onnistumisen riemun ohella, kuten mehton ampumisen jälkeen aina ainakin omalle kohdalle tuppaa tulla...
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi juttu mikä näissä mettojutuissa kannattaa aina muistaa että jossainpäin metsojen käyttäytyminen on erilaista. Pirkanmaalla kuulen lähes joka metästysreissu kun metto kiroaa koiralle tai ukolle. Parhalla reissulla tainnut kuulla 10 eri metson kiroavan. Kotopuolessa olen kuullut ehkä viisi kertaa koko elämäni aikana tuon kiroomisen. Syyssoidinta en ole kotona tavannut kuin kaksi kertaa, suomussalmella karhujahdissa ainakin 20 kertaa. Jotain eroja metoissa siis on. Liekkö voisi olla mahdollista että myös karkkomatkoissa? Omasta näkemyksestä omissa maastoissa en annan periksi. Karkot on lähes poikkeuksetta yli 500m pitkiä. Vaikuttaako mäntyvaltaiset suht harvat metsät vai vain erilaiset tavat metsoilla. En tiedä.

Kuten mainittua, en ole superlintumies mitä varmasti nämä pystäriharrastajat ovat. Mutta mettojen kanssa on aikaa vietetty jonkunverran kotopuolessa ja suureksi osaksi ilman koiraa. Karkkojen perässä on menty satoja kertoja. Joskus on onnistuttu, yleensä ei. Koiran kanssa ollessa kaikki on mahdollista ja monesti metso lähteekin ennemmin sitä koiraa jolloin ne karkkomatkat saattaa olla ihan vaan sen verran mitä lähimpään puuhun on matkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 15.10.2013 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jo on prkle.koko työpäivä männöö mokomaan viäntöön.Onhan se tultava ku ei muuten usko.Missähän kaukaa mahtaa tuhola asustella.ja mikä on enimmäis matka minkä mehto saa karkota?Tarkoitukseni ei muuten ollut prassailla ja jeesustella vaan ihan asia linjalla kerroin omia kokemuksia ja näkemyksiä,itse olisin hyvinkin mielissäni jos joku jonkun uuden kikan minulle opettaisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 66, 67, 68 ... 101, 102, 103  Seuraava
Sivu 67 Yht. 103

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com