Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 17.04.2015 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Mikähän nyt on Yamahaan iskenyt kun ei inahdakkaan avainta käännettäessä.. Akku ladattu ja kengät+navat ok. Täytyy kai ekana alkaa sulakkeita ettimään.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1711 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 17.04.2015 18:55 Viestin aihe: |
|
|
Konetilasta löytyy mitä ihmeemmistä paikoista niitä sulakkeita jos jonkinmoista. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 17.04.2015 19:32 Viestin aihe: |
|
|
Lahtis kirjoitti: | Mikähän nyt on Yamahaan iskenyt kun ei inahdakkaan avainta käännettäessä.. Akku ladattu ja kengät+navat ok. Täytyy kai ekana alkaa sulakkeita ettimään. |
Minkälainen Yamaha ja mitä sille on tehty edellisen onnistuneen startin jälkeen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 17.04.2015 19:56 Viestin aihe: |
|
|
Olikin helppo korjaus, startin vieressä oli lasiputkisulake ja se oli palanut. Helppo ja nopea vaihto kun varasulake oli kiinni samassa klemmarissa. Liekö syksyllä akkua irroittaessa tai keväällä takaisin laittaessa käynyt joku kämmi. Vai meneekö se sähkö tonne asti jos on virrat pois akkua irroittaessa/kiinnittäessä?
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 20.04.2015 22:47 Viestin aihe: |
|
|
Nopeasti auttoi bensan sekaan laitettava puhdistusaine, 7km ajon jälkeen kone kävi köhimättä tyhjäkäyntiä. Hiukka skeptinen olin noita aineita kohtaan, mutta kun hintaa oli alle kymppi niin oli pakko kokeilla jos selviäisi ilman kaasarin purkamista. Ainakin toistaiseksi näyttää kokeilu onnistuneen. Tuo kokeiltu aine oli jotain suutinten puhdistukseen tarkoitettua (injector cleaner), laitetaan ainoastaan bensan sekaan, ei suihkuteta ollenkaan kaasarin kurkkuihin. Täytyy vielä toiseen tankilliseen laittaa mömmöt sekaan niin josko tolla taas muutaman vuoden pärjäisi.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 20.04.2015 22:53 Viestin aihe: |
|
|
Äkkiä noista sen kaasarinkin purkaa, putsaa ja kasaa, ja se kannattaa aina joskus tehdäkin. Evarissa satunnaisen käynnistymättömyysongelman aiheutti kulunut neulaventtiili ja tulviva uimurikammio.
Onhan siinä toki vähän näpertämistä ja säätämistä jos niitä on useampi. Tuo 2-mukinen 20-35hv peruskone käyttää vielä yhtä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 07.08.2015 23:16 Viestin aihe: |
|
|
Voiko johtua pelkästä tukkoisesta suuttimesta kun tyhjäkäyntiongelmien(pätkimisen) lisäksi ilmaantui outoa tökkimistä liukuun nostaessa. Tietyllä kaasun alueella jäsähtää tasakäynnille, ja kaasua kun lisää niin yht'äkkiä hyökkää eteenpäin. Laitoin bensan sekaan putsarit ja ajoa, säädin seokset ja lisäsin tyhjäkäyntiä, tyhjäsin kaasarit ja kopan alla olevan suodattimen. Ei mitään apua. Tai siis ainakaan tyhjäkäyntiä en saanut kuntoon. Pätkii tosi paljon, seoksen säätämisestä huolimatta. Suutin tukossa tai joku isompi sakka köntti tiellä? Karstaa pytyssä? Sähköt? Bensapuolessa ei pitäisi olla ongelmaa, eli en usko että saa ilmaa mistään.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 07.08.2015 23:49 Viestin aihe: |
|
|
Omat kokemukset roskasta kaasuttimessa ovat aiheuttaneet vaihtelevia ongelmia, tyhjäkäynti käy hyvin mutta kaasua antaessa ei joko jaksa lähteä, tai lähtee mutta sitten nopeasti hyytyy ja jopa sammuu kun menovesi ei virtaakaan.
Kyllä tuokin voisi vielä roskalla selittyä. Avasitko kaikki kaasuttimen kanavien sulut (vai miksi noita kutsuisi suomeksi?) ja erityisesti irroititko kaasuttimesta suuttimet ja tarkistitko uimurikammiossa neulaventtiilin kunnon?
Jos tuo kiihdytysongelma on säännöllinen, tai lähes, niin se voisi olla pikemminkin link & sync -ongelma tai kaasuläpän liikkeeseen liittyvä. Kaasuvivun liike säätää sytytysennakkoa ja tietyssä pisteessä kaasuttimen läpän on lähdettävä aukenemaan ja päädyttävä täysin auki moottorille sopivassa sytytysennakon kohdassa. On myös mahdollista että läpän liike takeltelee jossain kohtaa esim. akselin kulumisen vuoksi. Läppä täysin kiinni moottori yltää ennakon säädöllä ehkä karkeasti 1/3 tehoon, oma vene nousee "huonoon liukuun" sillä ja kunnon menoon päästään vasta jos läppäkin aukeaa ennakkoa vastaavasti.
Aloita tarkastamalla pyttyjen puristukset. Jos puristusmittaus ei tuota kunnon lukuja ei moottorin parissa kannata haaskata enempää aikaa ilman kunnon remonttia. Tämän jälkeen varmistetaan sytytyskipinä (tarvit kunnon kipinätesterin n. 5/16" ilmaraolla, sytkävirran on hypättävä tuo rako tulpat kiinni. Tuollaisen askartelee vaikka parista naulasta tarvittaessa.) ja polttoaineen saanti. Sitten jatka perusteellisella kaasarin purkamisella ja putsauksella sekä sytytysennakon ja kaasuläpän synkronoinnilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 08.08.2015 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Kaasarit tyhjäsin niistä pohjapropuista kun epäilin että olisiko kertynyt vettä kupin pohjalle. En purkanut vielä sen enempää. Vika alkoi vasta joku päivä sitten, tyhjäkäynti alkoi pätkiä reilusti ja tosiaan kahvasta kaasua kääntäessä alkaa tietyssä kohtaa ennen liukuun nousua "kyntämään", eli kierrokset laahaa ja tuntuu kuin kone köhisi ja kaasua lisättäessä yht'äkkiä hyökkää. Sähköt vai kaasarit? Läpät aukeaa auki eikä näy mitään ilmeisiä vikoja noissa välitystangoissa. Ei pysty ainakaan pikavilkaisulla sanomaan että joku tankojen säätö olisi luistanut. VM06 Yamaha 20hp 2T. Sähköihin en osaa varmaankaan puuttua, mutta kaasarit menee kyllä tarvittaessa osiksi.
Edit. Täytyy käydä hakemassa kokeeksi uudet tulpat.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 08.08.2015 14:30 Viestin aihe: |
|
|
Lie perus CDI-sytkällä tuokin yamaha vielä? Ja onko sytytysennakon säätö vielä puhtaasti mekaninen? Jos on näin niin tulppien vaihdon, kaasareiden perusteellisen putsauksen ja sytytysennakon ja kaasuttimien synkronoinnin kuvittelisin ratkaisevan asian. Pumpusta, suodattimesta, letkusta tai tankeista voi myös löytyä jonkinlainen virtausta rajoittava ongelma.
Tyhjäkäynti- ja kiihdytysongelma voivat johtua myös eri seikoista, tai jos tuossa koneessa on jo erikseen jonkinlainen tyhjäkäynti-/kiihdytysjärjestelmä niin syy voisi löytyä siitä. Kone voi myös jostain syystä käydä tiettyyn rajaan asti vain yhdellä mutta kuvittelisin tuonkin käyvän silloinkin niin tasaisesti ettei asiaa huomaisi. Tuon tarkistaa nopeasti nappaamalla sytkäjohtoja yksitellen irti.
Perusasiat eli puristukset, kipinä ja polttoaineen virtaus pitäisi ensimmäisenä varmistaa pytyistä niin tietää perusasioiden toimivan ennenkuin metsästää satunnaisia mystisempiä ongelmia. Kannattaa myös valmiiksi askarella maadoitusjohdot tulpanjohdoille ja hankkia sytkätestesteri jolla kipinän voi testata tulpan ja johdon välistä tai runkoon maadoitettuna. CDI-sytkä voi periaatteessa jopa hajota jos tulpanjohdot kelluvat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 09.08.2015 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Dodiin, vika alustavasti paikallistettu sähköpuolelle (kai). Tulpat vaihdoin ja kokeilin käydessä reilulla tyhjäkäyntikaasulla irroitella tulpanhattuja. Alemmalla pytyllä kävi hyvin yksinään, ylemmällä sammui samantien. Avasin ylemmän kaasarin ja se oli kuin uusi sisältä. Suutinkin ihan puhdas. Tuo keskikierrosten tasainen jurnaus ja röpötys vähän vissiin viittaa cdi-boksin rikkoutumiseen vai? Pitää arpoa ensi viikolla lisää kun saa sähköinssin konsultiksi. Itellä ei ole sähköpuolen ymmärrystä eikä mittauskalustoa ollenkaan. CDI, puola tai tulpan johto/hattu, siinä kai ne todennäköisimmät. Mitähän mahtaa uusi CDI maksaa? 500€?
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-J.M.H- Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Lok 2007 Viestejä: 614
|
Lähetetty: 09.08.2015 20:49 Viestin aihe: |
|
|
Tulpanhatut kannattaa mitata, 5 kΩ ±500Ω pitäs olla resistorihatuissa vastusta. Nuo jampun hatut hajoaa ajan saatossa, aika paljon on huollossa joutunut vaihtelemaan. Nuo kuvailemasi oireet kuulostaa just tuolle hattuvialle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.08.2015 22:59 Viestin aihe: |
|
|
CDI-sytkän perustestit ja puolat testaa yleismittarilla, mutta tuohon kannattaa kyllä hankkia korjausopas mistä löytyy viitearvot ja testausohjeet. Mutta muuten pystyt aika pitkälle halvalla yleismittarilla, joka "muistaa" testatun hetkellisen arvon, mittaamaan että herätekäämi ja latauskäämi toimivat, sytkäboksi ei esim. maadoita tai kytkentä ei ole kärähtänyt, sytytysvirta pääsee puolalle asti ja puolan vastukset ovat oletetuissa rajoissa.
Tuosta eteenpäin tarvii sitten testerin, muttei sellainenkaan nykyään aivan älyttömiä maksa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 16.08.2015 10:15 Viestin aihe: |
|
|
Eilen meinattiin alkaa diagnosoimaan sähköpuolta yleismittarilla, mutta vika oli mystisesti hävinnyt viikon seisomisen aikana. Liekö huono maa..?
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|