OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Evinrude ajalta ennen ajanlaskua
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.08.2015 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtis kirjoitti:
Eilen meinattiin alkaa diagnosoimaan sähköpuolta yleismittarilla, mutta vika oli mystisesti hävinnyt viikon seisomisen aikana. Confused Liekö huono maa..?

/Antti

Onko oikutellut vain kuumana? Kohtuullisen yleinen piirre sytytysjärjestelmän ongelmissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 06.08.2017 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei nyt ihan ennen ajanlaskua, mut tuli ostettua -93 mallin 20hv 2t evinrude. Kone pelaa ihan hyvin, mitä nyt kylmänä käynnistely kestää hieman pidempään kun on jammuihin tottunut. Kaukolaitteiden ryypyn ja sähkökäynnistyksen yhdistelmässä on vielä ehkä opettelemista, voi olla että annan liikaa ryyppyä. Kone parin-kolmen sekunnin starttauksen jälkeen hörähtää käymään ja yskähtää sammuksiin pari-kolmekertaa ennenkuin jää käymään. Käsivetoiset vanhemmat jammut on lähteny käsiryypyn kanssa aina 1-3 nykäsyllä ja pelaa sen jälkeen ilman takkuja. Tässä on hieman epätasaisempi tyhjäkäynti, joka on muutenkin aika matala, mutta pysyy käynnissä jopa uistellessakin mitä vähän ehdin kokeilemaan. Varmaan tälle koneelle ominaista ettei pyöri ihan niin sivistyneesti. Voimaa kyllä tuntuu olevan. Jos jollain tämmönen vehe, siis 521 kuutioinen 18-20-25-30-35 heppanen joka käynnistyy ajatuksen lailla kylmänä ja käy tosi tasaiseen ni kertokaa ja ehdotelkaa millä tätä voisi parannella? Kyllä tämä toimii mutta parempaan kun on tottunut.

Myyjä oli tämän taannoin huollattanut ja säädättänyt, mutta tulpista ei muistanut kuin vanhat ne on. Orkkis tulpathan on Camppionin QL77JC4, L77JC4 tai kovaan ajoon QL16V tai L16V, vissiin pintapurkaustulpat.

Tässä on nuo L77JC4 tulpat kiinni. Champpionin tulppia kun ei ihan joka kulmalla ole saatavana ni kattelin sitten vaihtoehtoisia tolle QL77JC4 tulpalle ngk:lta. Netistä eka lista antoi:
NGK BZ7HS-10
NGK 3579
NGK 4551
NGK BR9HS
NGK BZ7HS10
NGK BR9HS10
NGK 4522
NGK BR9HS-10
NGK stk 3579

Noita BZ7HS-10 tulppia sit hankin pari varalle, joskin tulpat vois olla fiksua vaihtaa ja jättää vanhat varalle. Liikkeen myyjä sanoi samaisia menneen ennenkin koska evari tarvinnee induktiivisella resitorilla olevan tulpan jotta pelaa sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, ja tässä sellanen on niinkuin Champpionin QL:ssä. Ite en ole tuohon asiaan sen enempää perehtynyt. Mutta asiaan liittyy paljon muita mutkia joita en ymmärrä. Miksi myös L77JC4 olevinaan käy, ja miksi ngk:n lista on noin hiton pitkä, sisältäen eri lämpöarvoisia tulppia jne. Mistä tietää mikä on oikea tulppa, kun tuskin kaikki pelaa kunnolla kuitenkaan. Champpionin tulpan kärkivälikin on 0,8, kun tuon ngk:n on 1. Onkohan sekään ok, vai pitäskö tuo naputella 0,8:iin? NGK:n sivuilta kun etsii kyseiselle moottorille tulpat, niin ehdottaa vain BR7HIX tulppaa, jossa sit olis edes kärkiväli sama kuin alkuperäsessä, ja olisi vielä iridiumi, jota olen kaikissa muissa vehkeissä, pl sahat, käyttänyt. Sit pakka sekoaa lisää jos ettii vaihtoehtoisia tulppia tolle L77JC4 tulpalle... Sekin oli vanhemmissa jammuissa helpompaa, ku ties mikä tulppa ja meni kauppaan. Kyllähän tulpan pitäs olla just oikee eikä sinnepäin.

Liiterissä vm 80 15A yamahakin oottaa toista puolaa, mutta on tiskillä niin suolanen hinta etten viiti investoida ihan het tältä istumalta. Ei olis kellekään jääny tommosta nurkkiin? Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.08.2017 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä vähän aikaan sitten oli veneessä kiinni tuollainen vanhempi 35hv kone, vm. 1980. Kävin sähköt läpi, kaasarin purku ja perushuolto, uudet sytkät, puristusten tarkastus ja säätö niin kyllä se varsin tasaisesti käy. Säädin kenties tyhjäkäynnin vähän kovalle ja aavistuksen rikkaalle. Käynnistyykin tuon operaation jälkeen todella hyvin, mutta ryyppy on tuossa läpällä ja vivuston ja solenoiden yhteispeli ei tuossa oikein enää pelannut minkä vuoksi saa kylmänä pyöritellä jonkin aikaa ennenkuin starttaa.

Lähtisi halvalla osiksi, tai miksei käyttöönkin, tuosta tallista, mukana melkoinen kasa erilaiisa tiivsteitä, ruuveja jne. ja vaihteisto (lyhyt) tuohon on sovitettu vastaavasta 1994 20hv koneesta.

https://drive.google.com/file/d/0B6zwJ3CIHoSiWWlfMm9qTVkyR3M/view?usp=sharing
Tuolleen tuo hyrisi, olisikohan tuossa kuitenkin ennakkoa(kaasua) avattu hitusen. Aavistuksen nopeasti kuulostaa kiertävän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 06.08.2017 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On mulla ainakin huomattavan paljon alempi tuo tyhjäkäynti. Osaapahan tuo konekin aika erilainen kun tätä mallia on manuaalin mukaan ollu 90-95. Mut kovan kuuloinen on, luulis rusahtavan vaihdetta kytkiessä, ellei ole mekanismia joka kierroksia käyttää alempana vaihdetta kytkiessä. Sellasiakin kuulema isommissa koneissa on, en oo vaan nähny.

Näkys noita samppioneja saavan suomestakin, ja kohtuu hinnallakin, mutta tietty toimituskuluja tulee melkein toinen puoli. Tossa densossa epäilyttää tuo kärkiväli. Meneekö pieleen. Väärä tulppa kun voi ymmärtääkseni vaikka rikkoa koneen. Nuo yhteensopivuus taulukot ei oikein luottoa herätä, ja vielä kun valmistajan sivut antaa kokonaan eri tulpan koneen perusteella, eikä se tulppa taas löydy orkkiksen yhteensopivuus taulukosta. Melko varmasti tilaan nuo alkuperäiset, mutta silti kiinnostaa virittää keskustelua noiden tulppien sopivuudesta. Onko kellä asiaan kokemuksia ja näkemyksiä?

Tosta kylmänä yskimisestä lueskelin, ja tuntuu olevan aika ominaista tän mallin jonsson/evinrudelle. Tää kun on kait aika yleinen malli ollu aikanaan, koska on verraten iso kuutiotilavuus kakskymppiseks, ni löysin juttua samasta ominaisuudesta. Se on taas ihan eri juttu uskooko kaikkee mitä kirjoitellaan. Yskiminen kulostaa laihalta, mutta ainakin kerran haistoin selvän bensan hajun käynnistyttyä, ja jos mun nenä sen haistaa, ni sen pitää jo ihan oikeesti haista. Täytyy joskus ajan kanssa tutkia tuo ryyppy systeemi ja opetella se käynnistämään kylmänä "optimaalisesti". En ole edes ehtinyt kaikkiin vipuihin tutustumaan. Entisen omistajan jäljiltä on vielä niin rajulla öljyseoksella olevaa bensaa, että ihan hävetti uistella vartti. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.08.2017 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota samaa peruskonetta tehtiin jostain 50- vai 60-luvulta 2004 asti tjsp. Eroja on vain sytytyksessä, kaasarissa ja toki kuorissa ja vaihteistossa. Tuossa oli vielä 2-vipuinen hallintalaite niin tyhjäkäynti ei ole aina samalla kaasulla ja vaihtaessa sai kierroksiakin olla vähän enemmän kunhan vaihdevipua käytti oikein. Ja kaasuvivustahan koneen vetää sammuksiinkin.

Tuolta löytyy varsin hyvät hajoituskuvat: http://www.boats.net/
(BRP:n sivuilta myös)
Ja tuolta todella paljon viisautta forumilta tarvittaessa:
http://www.iboats.com/

Tuossa uudemmassa ryyppy taisi olla sähköpumpulla? Oikeat tulpat ovat noille tärkeä juttu. Mutta jos haluat pistää sen kuntoon niin aloita tarkistamalla puristukset, sitten uudet ja oikeat tulpat, kipinän tarkistus molemmissa pytyissä - Kipinän pitää hypätä 5/16" ilmarako puristuksien kanssa - ja kaasuttimen putsaus. Säädön jälkeen pitäisi kehrätä kuin kissa olettaen ettei mitään murheita paljastu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 12.08.2017 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulpat sain ja vaihdoin vaikka pelas entisilläkin. Nyt on ees häiriösuojatut. Hoksasin viimein tuon ryyppysysteemin, en tajunnu yhtään että se antaa ryyppyä kun painaa virta-avainta pohjaan Laughing Eipä yski enää, mutta herkkään tolla antaa liikaa soppa. Mikä lie oire oli mun nokassa kun silloin aiemmin haisi bensa. Mun nokka on vähän oikukas. Kyllä herkkään lähtee käyntiin. En tiedä tarviiko puristupainemittaria alkaa ettimään. Luulen olevan kunnossa kun tuo työntää 435 pitkää isohkoa pulpettivenettä ~160kg kuormalla 21-24 solmun huippuvauhteja vähän tuulesta ja asennosta riippuen. Eikös tuo ole ihan ok vauhti tommoselle? En oo juuri veneiden vauhteja mittaillu aiemmin. Veneen pohja on hyvin liukuvan mallinen, mutta maalipinta ei ole liukkain mahdollinen ku se on telalla maalattu myrkkymaali. Tyhjäkäynti on kyllä tosi alas säädetty, mutta toimii eikä oo sammuillu.

Kattelin noita hajotuskuvia oikein antaumuksella. Olen lukenut että imukannessa olisi kuristus jolla hepat on pudotettu. En löytänyt 30-20 hp versioiden pakopuolelta mitään eriäviää osaa, joten sieltä sitä ei ehkä ole kuristettu, mutta,,,,, Tämä on jo prkl uudemmalla kaasuttajalla, joten 20, 25, 30, 35, on kaiki eri kaasarilla, eikä imukannessa ole enää sitä kuristusta, joten tätä ei voi virittää kuin kaasaria vaihtamalla Evil or Very Mad

Nyt olis siis hakusessa yamaha 15A puola, ja 30hp evinrude/johnssonin kaasari. Laughing

Osaako kukaan sanoo mitään tuohon onko haitallista käyttää tulppia joissa on isompi kärkiväli kun alkuperäisissä, kun joku yhteensopivuustaulukko sellaset antaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 12.08.2017 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jooh, aiemin ero oli vain kaasuttimen suuttimissa ja kuristusläpässä. Jos on Yamarin 435 niin Yamarinin tietojen perusteella vene painaa 220kg tai mahd. 260kg, kone 55kg ja 160kg kuormaa niin kyllä tuo kuulostaa siltä että kulku on ihan oletettua tasoa ja pollet varsin hyvin tallessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 19.11.2017 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin 20hp evikalla kesä ajeltu. Nyt on kone talviteloilla ja peräkermat vaihdettu ja öljyä ajettu sisään. Saa talven huilata rannassa pressun alla. Nyt kun kylmillä keleillä ajelin verkoilla, niin ilmeni semmoista että etenkin kun ajaa kovempaa vähän aikaa ja löysää kaasua semmoiselle pintakaasulle, kone saattaa muutaman kerran sillai ikäänkuin pätkästä. Se kuulostaa kuin se köhäisis, mutta hankala varmaksi sanoa sammahtaako vai yskäiseekö. Joskus tekee muutaman kerran peräkkäin about joka kolmas-neljäs sekunti. Tätä ei lämpimällä ollut. Se on kuitenkin vain nanosekunnin oire eikä kone sammu vaikka tekis tuon tyhjäkäyntikierroksillakin. Ton kanssa voi elää mutta kiinnostais tietää mistä johtuu, ja voiko sille tehä jotain.

Yleensähän varsinkin yskimiset liittynee laihaan seokseen. Tähän en kuitenkaan usko. Kaikki kakstahithan savuttaa enemmän ja vähemmän, mutta tämä kyllä savuttaa minusta hieman liikaa ainakin tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti on hieman matala mielestäni, mutta ei ole sammunut milloinkaan, pl ihan kylmänä starttaillessa. Nyt kylmillä keleillä on kyllä saanut starttia pyörittää pidempään. Kesällä lähtee nöyrästi ihan pikku pyöräytyksellä. Tämä nyt tietty ihan luonnollista, ja opetteluttaa vielä ryypyn käyttöä, kun on tuommoinen hassu sähköruikkija. Tämä on kuulema säädetty ihan alan liikkeessä, mutta tekis mieli tehä tuo homma uudestaan. Tämän kaasarissa ei mielestäni ole kuin yksi ruuvi säätöäa varten, joka on kaasarin yläosassa messinkiholkin sisällä, ja tämä oli 2,5 kierrosta auki. Tyhjäkäynnin nopeus ilmeisesti säädetään koneen kyljestä kaasuvivuston toppariruuvista. En äkkivilkaisulla ainakaan muuta vaihtoehtoa huomannut. Kone pelaa hyvin kaasulla eikä täyskaasulla jätä savupilveä, kiihtyy ja kulkee, mutta tyhjäkäynti on aika kitkerää.

Osaako joku ohjeistaa tuon mallin, vm93 evinrude 20hp, kaasuttajan perussäädön tekemiseen? Onko työkäynnin säätö kiinteä? Sillehän ei tarvii mitään tehäkään. Tulpatkin pysyy hyvässä kunnossa, ei nokea eikä mee valkoiseksi. Vain turhan reilu savutus tyhjäkäynnillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.11.2017 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seos ruuvi kiinni ja auki 1.5 kierrosta, 1.5% öljy pensiiniin.
Tyhjä käynnillä voi vaatia hieman enemmänkin auki sitä ruuvia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 19.11.2017 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1990-2001 johnsonevinrude manuaali sanoi jotta 2% öljyseos pitäisi olla. ??? En vaan saa sitä manuaalia enää auki. Aivan loistava opus, ja siellä varmaan tuo säätökin neuvottu, mutta kun ei enää aukea. Mistä tuo tieto 1,5% seoksesta on peräisin? Näistä kun liikkuu vaikka ja mitä mielipiteitä seoksesta. Monesta paikkaa kuulee että olis 1% seoksella, mutta en ihan heti usko. Ilmeisesti joissain on tarra letkuliitännän luona jossa näin on ilmoitettu. En muista nähneeni noita kuin jamahassa. Entinen omistaja pitänyt vähän reilua öljyseosta, mutta itse aika tarkkaan 2% seoksella pari tankillista ajanut, eikä savutus paljoa vähentynyt. Tyynellä vaan ihan hävettää tuo pilvi järvellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.11.2017 14:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
1990-2001 johnsonevinrude manuaali sanoi jotta 2% öljyseos pitäisi olla. ??? En vaan saa sitä manuaalia enää auki. Aivan loistava opus, ja siellä varmaan tuo säätökin neuvottu, mutta kun ei enää aukea. Mistä tuo tieto 1,5% seoksesta on peräisin? Näistä kun liikkuu vaikka ja mitä mielipiteitä seoksesta. Monesta paikkaa kuulee että olis 1% seoksella, mutta en ihan heti usko. Ilmeisesti joissain on tarra letkuliitännän luona jossa näin on ilmoitettu. En muista nähneeni noita kuin jamahassa. Entinen omistaja pitänyt vähän reilua öljyseosta, mutta itse aika tarkkaan 2% seoksella pari tankillista ajanut, eikä savutus paljoa vähentynyt. Tyynellä vaan ihan hävettää tuo pilvi järvellä.


1% on todellakin uudemmilla, mut varmuuden vuoksi tuo 1.5% sotku jos vaikka tulee vahingossa pikkasen ohuempi, mistä se tulee, se tulee yleensäkin siittä että 2T öljyt on kehittyny ja moottorit.

Mulla on ollut melkoinen määrä moottoreita, yhtään ei oo leikannu kiinni, mut noita on moottoreita on purettu ja laitettu, viimeinen oli 3 pyttynen 70 kaakkinen jammu.

Eikä se perärutku poikkee auton, mopon tai muun moottorin käytöksestä.
Jos kaasutin on kyseessä.
Nuukana joutu viritys autojakin suuttimista poraamaan ja tinaamaan kun oli nuuka, porat oli 5 satkun välein.
On ollut lampdaa ja synkkamittaria.
Tais evikassa olla seosruuvi takaosassa kaasaria.
Tuo aivastelu johtuu siittä et on kuivalla(kylmä), jos ajat uistelua, kierrä se ruuvi kiinni, laske monta kierrosta se on ja sit avaat takas ja voit lisätä siihen vartti kierroksen.
Tuollanen pannu savuttaa kun tyhjäkäyntii ajat, pitää välillä vähän antaa hanaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 19.11.2017 17:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Osaako joku ohjeistaa tuon mallin, vm93 evinrude 20hp, kaasuttajan perussäädön tekemiseen? Onko työkäynnin säätö kiinteä? Sillehän ei tarvii mitään tehäkään. Tulpatkin pysyy hyvässä kunnossa, ei nokea eikä mee valkoiseksi. Vain turhan reilu savutus tyhjäkäynnillä.

Mulla on korjaamo-opas tuon sarjan koneisiin, tarkistan sieltä muistanko oikein ja kerron. Säätö voi olla myös täyskaasusuuttimelle, mutta lähinnä huomattavasti vanhemmissa. Sytytysennakon ja kaasuläpän asennon synkronointi pitää olla kunnossa. Häiriöt hidastaessa voivat johtua takeltelevasta kaasuläpän sulkeutumisesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 19.11.2017 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kesällä kun on lämmin tuo toimii, kylmällä vedellä ei kunnolla.

Se ei ole sytkästä kiinni, vaan siittä mitä sanoin.

Mut ei se mitään.

https://www.ebay.com/itm/1993-25-hp-Carburetor-Johnson-Evinrude-432698-25hp-Carb-Outboard-Boat-Motor-/253238354245

https://www.ebay.com/itm/Johnson-Evinrude-Outboard-20-Hp-Carb-Carburetor-Mx340913-435366-340182-20hp-25/292326607027?epid=1880223853&hash=item44100608b3:g:JikAAOSwuLZY2BJl&vxp=mtr

Onko tuo saman näkönen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 19.11.2017 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Loppuikin tuon ohjeen kattavuus vuoteen 1989, mutta kun katsoin osakaaviot läpi niin ihan samanlaisilta näyttäisi kaasuvivusto ja kontrollitapa kuin omassa 1980 35hv raadossa joka taitaa mennä piakkoin tuosta purkuun jos en muuta sille keksi.

l. tune-up specit ovat oletettavasti 5000rpm, L773C4, 30 astetta WOT, primary pickup location between marks ja styyrpuurin puolella avaa kaasuttimen akselin ruuvi ja säädä seuraaja koskemaan epäkeskoa.

Sitten kaasutin, täyskaasusuutin on kiinteä, tyhjäkäynnin säätö tapahtuu seuraavasti:
1. Ruuvaa tyhjäkäyntisuutin KEVYESTI täysin kiinni ja avaa 1-1.5 kierrosta.
2. Moottori käynnissä, vaihde eteen (muista jäähdytysvesi)
3. Avaa suutinta hitaasti vastapäivään kunnes sylinterit "alkavat kuormittua?" tai käydä epätasaisesti liian rikkaan seoksen vuoksi
4. Kierrä suutinta hitaasti myötäpäivään kunnes käynti on tasaista ja kierrokset nousevat. Jatka sulkemista kunnes kierrokset laskevat tai käynti muuttuu epätasaiseksi liian laihan seoksen vuoksi.
5. Avaa suutinta tämän jälkeen 1/4 kierros vastapäivään.

Jos kierrokset eivät nouse kunnolla kaasua avatessa seos on todennäköiessti liian laiha. Moottorin käydessä tyhjäkäynnillä vaihde eteen säädä tyhjäkäyntikierrokset muovisesta säätöruuvista paapuurin puolella.

Ja synkronoinnissa on kyse siitä että kaasuliikkeen säätäessä ajastusta epäkeskolla kaasuläpän aukeaminen pitää alkaa juuri hetkellä sillä hetkellä kun seuraajarulla on näillä koneilla epäkeskolla olevien merkkien välissä. Kaasuläpän akseliin voi kiinnittää johtimen esim. hauenleuoilla millä liikkeen näkee paremmin. Itse tulkitsin että ohjeissa on virhe ja tein säädön vauhtipyörän alla olevan vivuston rajoitinta säätämällä kun ei se oikein vaikuttanut siltä että onnistuisi ohjeiden mukaan. Todennäköisesti WOT ajoitus ja kaasuläpän asento eivät tuolla säädöllä aivan täydellisesti kohtaa.

Säätöä ennen kanattaa varmistaa että puristukset ovat kunnossa ja kaasutin puhdistettu ja huollettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3549
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 19.11.2017 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli tarkoitus joskus videoida tuota koneen käyntiä, muttei milloinkaan olevinaan joutanut sen kanssa askarrella. Nyt olis aikaa mutta ens yönä aika isolla varmuudella menee kolmannen kerran tuo lahukka jäähän ja tuo paatti on niin veemäinen vetää maille riittävän ylös jottei ole keväällä vedessä, jotta nyt se jää tekemättä.

Synkkaa ei ole juuri syytä epäillä, eikä tuon läpän tahmomista. Voihan sen vielä tarkistaa silti. Tuo siis pätkii ajaessa pinellä kaasulla, useimmin kovan ajon jälkeen, mutta joskus myös paikaltaan lähtiessä, ei siis hidastuksen aikana. Yleensä jonkun pienen aikaa silloin tällöin pätkäisee muutaman kerran. En ole kovin pitkiä matkoja noin ajanut joten en osaa sanoa tekeekö hamaan tappiin asti noin, mutta vähän vaikuttaa ettei se tee sitä kuin vähän aikaa satunnaisesti. Ei pientäkään vikaa kovemmilla kierroksilla.

Savuutukseen ei oikeastaan vaikuta pitkät tyhjäkäynnit. Siirtymäajoa enemmän ja tyhjäkäyntiä sen verran ku verkon laskuun menee. Savutus alkaa heti kun kovasta ajosta löysää ja liruttelee laskupaikalle ja laskee pyydöt veteen. Jos joku näyttää mulle mustaa valkeella että Evinrude BE20SEETS moottoriin pitää olla 1% öljyseos, niin alan ymmärtää turhan reilun savun määrään. Jotenkin kun ei oikein jätä savuvanaa täys kaasulla, tuntuu että joku säätö on pielessä tyhjäkäynnin puolella. Äkkiältään tuntuu että bensaakin kuluu reilusti, ainakin kun muistelen 15A jamahan kulutusta joka oli verraten pieni kakstahiks. Tuota pitää ens kesänä tarkastella enemmän viekö liikaa. Tässä vaiheessa vielä liian vähän tarkkaillut. Tuntuu vaan ettei 10L pöntöllä montaa kertaa verkoilla käy.

Tuo vekev:n ekan linkin 25:n kaasari on juuri saman lainen. Kaasariin stanssattu numerokin on sama, paitsi tuossa on kirjaimet BY, ja mulla taitaa olla CR. Kaasarin alaosassa vain on mulla joku ylimääräinen teline, ihan valuosa, jossa on kiinni joku musta mötikkä pannalla, joku maapiuha taitaa olla siinä kiinni, ja punainen hana. Tuon kääntämällä kiinni kone sammuu. Siihen siis taitaa mennä bensaletkutkin. En muista kaikkee kun ei oo ku joku kännykkä kuva tuosta käsillä. Mikä lie se mötikkä on.

Täytyy sanoa että on tämä belgian ihme monimutkainen ku vertaa 13v vanhempaan kahvaohjattavaan jamahaan. Vielä kun kaikki on tuumasia osia ni hankaloittaa kaikkee huoltamista. Peräänkin pitäs tiivisteitä uusia,,, mutta ku ei jaksas tuon kanssa askarrella nyt..

Kiitti tosta manuaalin ohjeesta liki. Harmi etten saa avattua enää boatinfon sivuja millään selaimella, se oli juuri 1990-2001 koneille. Kyllä tuo vaikuttaa että 2,5 kierrosta on liikaa auki. Tuolla on muuten kylmänä varsinkin semmoinenkin ominaisuus että kiihdyttäessä se käy sillee porisemalla, ennen kuin alkaa raikumaan kunnolla. Kuulostaa vähän samalta kuin jos toinen pytty hyppäis peliin vasta myöhässä, muttei tuosta ole kyse, sen olen kokeillut. Voihan tuokin liittyä liikaan bensan saantiin. Samanlaista käyntiä kuulee joissain juutuubi videoissa joissa sama kone. Täytyy keväällä tuota säätää ihan järvellä. Se kun on aika roisketta pöntössä, ja aika työ ajaa kone ensin kuumaksi. Helpompaa veneessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com