OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Saaliit vismuntilla
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jahimees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 159
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 18.01.2005 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vihtavuoren Vismut -patruunaa käytin oikeastaan ainoana patruunamerkkinä pari vuotta lyijyhaulikiellon jälkeen. Toimii aivan yhtä hyvin kuin lyijy sekä pitkänä, että lyhyenä versiona, kunhan vain ampuu lintua hyvältä hollilta eli alta kolmestakympistä.

Muista vismuttipatruunamerkeistä ei allekirjoittaneella ole kokemusta. S&B:n teräspatruuna pituudella 70mm toimii muuten paremmin kuin samanmerkkinen magnum. Haulikokona 4 mm, jota pienempää teräshaulia ei juuri kannata käyttää.

On ainakin yksi korvaava patruuna, joka tulisi kieltää eläinsuojelullisista tarkoitusperistä eli Hubertuksen sinkkipati. Evil or Very Mad

Aika monella patruunankiroajalla taitaa olla kaiken takana liian pitkät etäisyydet ja huono ampumataito. Sori vaan. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 18.01.2005 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinkki on hyvä panos noin 10m:n matkoilta. Ite sain telkän viiteen metriin alotuspäivänä.Wink Se olikin ainut telkkä, joka ei sulkaansa heilauttanut pudottuaan. Sinkillä ei tosin muuten tee mitää. Muutaman sorsan oon sillä lopettanu, kun ovat uineet karkuun, niin päähän vaan lähi etäisyydeltä. Vismutti on taasen aika kallista, oon silläkin sorsia saanut. Kun vismutilla ampuu kolmeenkymppiin eikä tipu, niin vika on perän takana. Tosin uivaa lintua ei kannata koskaan ampua, kun korkeintaan 20m:iin (haulimateriaalista riippumatta), koska osumapinta-ala on pieni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 19.01.2005 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan turha se on vismuttia haukkua, jos linnut eivät tipu. Vismutti on ominaispainoltaan lähellä lyijyä. Ainoa ero on, että se on hieman hauraampaa kuin lyijy, mikä tulee tosin esille vasta, kun haulikoko alkaa nousta yli kolmen ja puolen millin. Nykyään (ainakin osassa paukuista) vismuttiin sotketaan muita tököttejä, joka saa sen pysymään entistä paremmin läjässä.

Vismutti sopii haulikkoon kuin haulikkoon. Itse esim ammun rinnakkaisella, jossa on puoli- ja täyssuppiat piitput. Enkä ole mitään hiekka-efektiä huomannu linnuissa. Läpi ovat ropisseet siinä kuin lyijylläkin. Että lopettakaa se noituminen ja testatkaa mikä paukku sopii mihinkin aseeseen. Ja opetelkaa lisäksi ampumaan ja arvioimaan etäisyyksiä.

Enkä ole mikään vismutti-enthusiasisti. Lyijyhän se on edelleenki paras materiaali.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 30.05.2005 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eläissäni en ole vismutti-panosta kädessäni pitänyt ja nämä juttut luettuani huomaan monelta harmilta säästyneeni. Koko lyijyhaulikielto olisi kumottava!
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
browning
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 239
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 30.05.2005 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vismutti on hyvä panos..ainakin minun aseessani on yleensä toiminut.heinikko 30 metriin tippu ku kivi alas..mutta telkkää ei tapa muu ku lyijy Laughing
_________________
ei se kaakana oo.ossuu siihen ku ottaapi tarpeheksi ennakkoo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ajokoiramiehiähän mie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Huh 2005
Viestejä: 448
Paikkakunta: joensuu

LähetäLähetetty: 31.05.2005 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

steemu kirjoitti:
Kyllä se on niin, että vismutit on eläinten kiduttamista! Oltiin iltalennolla merellä syksyllä, ja kaislikon viereen laskeutui 2 sorsaa. Otin toisen sorsan jyvälle ja matkaa oli 10-15m. Vesi lensi 1m joka puolelta sorsaa noin 0.5m korkeuteen ja olin varma että sorsa jäi siihen. Kului 3s ja kyseinen sorsa lähti lentoon suoraan metsän yli ja huusi kun mikä, hätä sillä oli ja todennäköisesti kuoli vähän matkaa lennettyään. Siltä istumalta päätin että vismuttia en piippuuni enään tunge, riistaa ei kiduteta huonoilla panoksilla vaan lopetetaan kunnioittavasti heti.


Juu nii totta kerran pistin noita piippuun...toista kertaa ei mene kyyhky vaan ravistelee siipiään kun 20 m oli matkaa lyijyä piippuun.Puppua ne viherpiipertäjien sönkötykset siitä että saastuttaa
_________________
Erämies on eri mies!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 395

LähetäLähetetty: 01.06.2005 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiger kirjoitti:
Sinkki on hyvä panos noin 10m:n matkoilta. Ite sain telkän viiteen metriin alotuspäivänä.Wink Se olikin ainut telkkä, joka ei sulkaansa heilauttanut pudottuaan. Sinkillä ei tosin muuten tee mitää. Muutaman sorsan oon sillä lopettanu, kun ovat uineet karkuun, niin päähän vaan lähi etäisyydeltä. Vismutti on taasen aika kallista, oon silläkin sorsia saanut. Kun vismutilla ampuu kolmeenkymppiin eikä tipu, niin vika on perän takana. Tosin uivaa lintua ei kannata koskaan ampua, kun korkeintaan 20m:iin (haulimateriaalista riippumatta), koska osumapinta-ala on pieni.


hevi-shotilla voi kuulemma ampua kauempaakin veteen..
Siinä tosin on jonkinmoinen kimmokevaara.
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pedonsurma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tam 2005
Viestejä: 187
Paikkakunta: Lapinlahti

LähetäLähetetty: 02.06.2005 15:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minä olen sitä mieltä että noi vismutit ne pitäs kieltää. Sehän on suoranaista eläimen kiduttamista. Joku vois kerätä metsästäjiltä jonkun adressin tai tehdä jotain asialle Evil or Very Mad
_________________
kauneus on katsojan silmässä(Kukkii se perunakin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätämies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 711
Paikkakunta: etelä-suomi

LähetäLähetetty: 02.06.2005 15:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiger kirjoitti:
Sinkillä ei tosin muuten tee mitää. Muutaman sorsan oon sillä lopettanu, kun ovat uineet karkuun, niin päähän vaan lähi etäisyydeltä.


Sorsan saa muuten lopettaa minun tietääkseni lyijyllä, eli jos se on haavakko...
_________________
God dammed. What a fuck is that, is that a squirrel.


Viimeinen muokkaaja, Niätämies pvm 06.06.2005 11:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jazka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 1140
Paikkakunta: Pirkkala

LähetäLähetetty: 05.06.2005 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pedonsurma kirjoitti:
Kyllä minä olen sitä mieltä että noi vismutit ne pitäs kieltää. Sehän on suoranaista eläimen kiduttamista. Joku vois kerätä metsästäjiltä jonkun adressin tai tehdä jotain asialle Evil or Very Mad


Sitähän ne piperöt ajavat takaa, kohta ne sanovat että ''korvaavat'' ovat tehottomia ja ajavat niidenkin käyttökiellon läpi. Mad Mutta sitä tuskin tapahtuu meidän elinaikana(toivottavasti). Rolling Eyes
_________________
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, ja sitä tikkua muistellaan sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
pedonsurma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tam 2005
Viestejä: 187
Paikkakunta: Lapinlahti

LähetäLähetetty: 05.06.2005 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin lähinnä korvaavien kieltämistä ja lyijyn jälleen sallimista.
_________________
kauneus on katsojan silmässä(Kukkii se perunakin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jazka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 1140
Paikkakunta: Pirkkala

LähetäLähetetty: 05.06.2005 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärsin kyllä. En ole nin tyhmä kun annan ymmärtää Laughing Embarassed Very Happy
_________________
Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, ja sitä tikkua muistellaan sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
hirvimies88
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2005
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 06.06.2005 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaapi olla asekohtaisia nuo sopivuudet.. Mutta ittelläni on toiminut sekä FinnClassicissa että Berettan Urikassa nuo Vihtavuoren sekä ne "vihreät" että 12/76 Vismutmagnumit.... Eleyn 12/75 42g toimii todella hyvin FC:ssä mutta kyseinen paukku ei toimi millään Berettassa.
8 vuotta olen sorsajahdissa ollut vismunttien kanssa ja ei kyllä moittimisia ole ollut. Yksi on karannut vismuntilla ammuttaessa, ja kaikkiaan saalista on kertynyt kuutisenkymmentä sorsaa...

Ne jotka epäilevät patruunan sopivuutta aseeseensa, kokeilkaa hyvät ihmiset patruunanne ennen jahtiinlähtöä. Ja jahteihin malttia, ei oo mikään tarve ampua yli 30m:iin, koska onhan se kivempi ampua laukaus/lintu, kun että rätkii 50m:iin monia kertoja. Äkkiä se tulee kalliiksi. Sillä 50m:stä tuskimpa 12/70 kovin hyvää pysäytystehoa antaa...

Maltti on valttia, mutta suosittelen, kokeilkaa ennen syksyä hyvä ase/patruunayhditelmä, säästyy siinä teidän hermot ja sorsien tuskat...
_________________
Syntynyt välineurheilijaksi ! ! !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lappari
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 27

LähetäLähetetty: 06.06.2005 12:47    Viestin aihe: Miksi myrkyttäisin ruokani? Vastaa lainaamalla viestiä

Lyijyn on todettu ympäristömyrkkynä aiheuttavan mm. aggressiivista käyttäytymistä aivoihin vaikuttaessaan. Puhutaan vain siitä että sorsat napsiessaan kiviä pohjasta saavat myrkytyksen lyijyhauleista ja tätä kautta sorsan liha myrkyttyy. Miksei puhuta lainkaan siitä että todennäköisesti kukin meistä on saanut useita lyijyannoksia haulin muruista saalista syödessään?

Itse vältän lyijyn käyttöä paitsi itsekkäistä syistä myös siksi että ei ne lyijytonnit siellä vesistön pohjalla voi olla hyväksi esim. kalastajille osan lyijystä päätyessä kalan lihaan.

Suosittelen Sellier bellotin 12/70 terästä 3.75 mm hauleilla. Supistuksena olen käyttänyt sylinteriä ja hyvin tulee alas! Eikä tule edes kalliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.06.2005 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omat kokemukseni vismutista ovat sellaisia että ainakin Eleyn 3-tuumai-
sella tulee hyvin alas kun muistaa oikean ampumaetäisyyden (25-35m)

Lyijyyn paluuta on turha haikailla se kun kielletään kohta kivääreissäkin.
Korvaavia kyllä kehitellään koko ajan paremmiksi ja paremmiksi.

Suurin syy miksi sorsa ei tipu on edelleenkin perän takana.
Toisille kun ei mene millään perille ettei sataan metriin kannata yrittää.
Aina toistuva ilmiö on että kun joku ampuu liian korkealla lentävää täy-
tyy muidenkin yrittää .... saapahan ainakin paukutella .. ja sorsa senkun
lisää korkeutta.
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 3 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com