OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnustuskausi 2013
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 74, 75, 76  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lumi saa ne hiukan juromaan,yleensä ensilumi saa ne hiukan varomaan aukeita kunnes tottuvat tilanteeseen.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh, jos aiotte pelkästään suolla juroa itse, niin varatkaa paljon lämmintä mukaan Laughing

Miksette menisi katsomaan männiköitä ja kankaita. Siellä oli tänäkin aamuna 5 metsoa pienellä läntillä hakomassa männyissä. Lumentulolla ne linnut istuu kuin tauti mäntykankailla.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

waidmannsheil kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Olen käytännössä oppinut kävelemään näissä maissa enkä muista koskaan aiemmin metsien olleen näin tyhjiä teeristä,jokin kumma tässä nyt on.


Ilmastonmuutos vaikuttaa teertenkin käyttäytymiseen?! Vai?! Very Happy

Oman seuran alueella on teeriä tänä vuonna ollut todella hyvin, mutta ongelmalliseksi on nyt muodostunut se, että eivät tule sihistykseen.

Parvet ovat melko isoja, ja sekin voi vaikuttaa, että ei niitä kiinnosta yksi sihistelevä kossi. Muutama vuosi taakse päin tuli aina kukko katsomaan aamusella, että mikä se siellä nyt minun reviirilläni suhistelee. Ja vaikka näitä reviirikukkoja tulikin ammuttua se 1-3 kauteen, niin silti joka vuosi oli uusi kaveri paikalla taas syksyllä odottamassa.

Paljon myös kanahaukkoja ollut tänä vuonna. Kun sihistelee, niin jossain vaiheessa aamua aina näkee kanahaukan. Tietenkin tämä haukkojen metsästyspaine vaikuttaa teeriin varmasti siten, että nekään eivät enää niin nouse latvaan aukkojen reunoihin.

Joku sanoikin että hyvän kanalintuvuoden (viime vuosi) jälkeen seuraa aina hyvä haukkavuosi.

No hiukan tämä kyllä nyt ihmetyttää,jo nelisenkymmentä vuotta tullut pyörittyä näissä pusikoissa ja koskaan aiemmin ei ole ollut näin hiljaista.
Tuo haukkan läsnäolo tuntuu totta kai juuri sillä alueella missä se sattuu aamulentojaan tekemään mutta kun kaikkialla muuallakin alueella on yhtä hiljaista,tänäkään aamuna ei laukaustakaan missään,metsästäjiä oli kyllä liikkeellä mutta hiljaista oli.
Sihistely sinällään on jo aika turhaa mutta asiaankuuluva kuriositeetti kuitenkin.
Parveutuminen ei sinällään tyhjennä alueita vaan vain kerää linnut yhteen,sellaisen parven kyllä näkee maastossa liikkuessaan aina jossain koska teeret liikkuvan kuitenkin aika suppealla alueella varsinkin näin alkutalvesta,eivätkä ne muutenkaan näytä kymmeniä kilometrejä taivaltavan kuin aivan poikkeuksellisissa olosuhteissa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Noh, jos aiotte pelkästään suolla juroa itse, niin varatkaa paljon lämmintä mukaan Laughing

Miksette menisi katsomaan männiköitä ja kankaita. Siellä oli tänäkin aamuna 5 metsoa pienellä läntillä hakomassa männyissä. Lumentulolla ne linnut istuu kuin tauti mäntykankailla.

Juu,tuokin tiedetään,olen kuitenkin näköjään rauhoittanut metson tänäkin syksynä,oli komea musta latvassa kankaanlaidassa aamunhämärissä,siitä olisi tullut helppo pudotus kiväärille mutta ase pysyi selässä.
Teeristä minä olen tässä huolissani,ollut jo muutaman syksyn eikä näköjään syyttä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä erikoisempaa se on sen takia, että osassa maata oli koko kolmiolaskentahistorian korkein kanalintutulos.

Mutta homma oli sellaista Kainuussa, että joka ikinen lintu meni maata pitkin. Yksikään ei lähtenyt lentoon. Vasta setterin kanssa nähtiin, mitä tapahtuu, kun se karkotti nuoruuden innolla parvia maasta ylös.

Niitä lintuja sitten meinaan oli ja paljon. Sitä ennen kuljettiin "tyhjiä metsiä". Olihan ne just näkökentästä tyhjiä; linnut mennä jurri maita pitkin pakoon ja sivuille. Joku hassu silloin tällöin hypähti alaoksille kauempana ja taas maahan.

Pääsin näkemään, kun yksi teeriparvi teki tätä, kun olin sivustassa eräällä taimikolla. Kaverit eteni rivissä taimikon läpi ja niitten edellä tuli teeriä. 1-2 lintua käväisi sen verran koivuntaimen alaoksalla, että näki, miten parvi menee. Muuten kuului vain rapinat sieltä kanervikon seasta.

Erikoisesti tänä syksynä tätä oli koko ajan, kun Kainuussa oltiin metällä (noin viikko).
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:

Juu,tuokin tiedetään,olen kuitenkin näköjään rauhoittanut metson tänäkin syksynä,oli komea musta latvassa kankaanlaidassa aamunhämärissä,siitä olisi tullut helppo pudotus kiväärille mutta ase pysyi selässä.


Sähän voit siirtyä sitä suoraan luonnonsuojeluyhdistykseen. Siellä olisi omaehtoisilla rauhoittajilla enemmänkin tilausta.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhden kiintiö,joten ei tee kesää eikä talvea joten annan useimpina vuosina olla,edellinen pudotus -06 eikä näköjään vieläkään tee mieli lasauttaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No sitähän minä sanoin, että luonnonsuojelyhdistys siinä paremmin tukea saa, kuin metsästäjät.

Yksi metso ei tee satojen tuhansien lintujen kannassa yhtään mitään. Metso kuolee 97-99%:sesti jostakin muusta syystä, kuin metsästäjän takia. Metson rauhoitukset ja muut hömpötykset ovat yksi tapa, jolla metsästäjille saadaan paha mieli ja jo valmiiksi osaansa alistunut mieliala. "Etten nyt vaan vahingoita kantaa".

Vaikka metsokanta laskee pahimmillaan metsästäjien toimesta 3%. Ketut ja muut pienpedot siinä kiittää, kun saavat enemmän syötävää. Niin ja luonnonsuojelupuoli nauraa partaansa typerien metsästäjien kilven kiillotusta.

Metso on lihaa ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin elukat. Ja se on riistalaji. Siihen ei liity mitään sen erikoisempaa. Kun metso tulee kohdalle, se yksinkertaisesti tapetaan aina, jos se on luvallista.

Osassa maata kanta on noussut 57% ja on korkeampi kuin koskaan. Jos et nyt ammu, kannattaa oikeasti miettiä, perustuvatko rajoitteesi mielikuviin, joihin on vaikuttanut nykyaikana niin muodikas "metsästyksen vastustus" vai perustuvatko ne faktoihin. Ja fakta on, että metsoja on enemmän paikoitellen, kuin 26 vuoteen. Kolmiolaskennan perusteella koko maassa metsokanta suorastaan hyppäsi ylöspäin.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensi vuonna tai seuraavana ei muuten enää riitä ammuttavaa. Tiedätkö miksi. Loiset ja pienpedot romahduttavat kannat ja sitten tulee taas metsästä "ei-oota" monta vuotta. Mikä järki on "säästää" kantaa huippuvuonna pienpetojen ruuaksi?

En pysty keksimään yhtäkään järkisyytä.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En minäkään ymmärrä että meillä ei oo saanut metsoa ampua varmaan kymmeneen vuoteen.Kantaan se päätös ei minun nähdäkseni paljoa ole tehnyt.Nyt olisi metsoja vaikka hurumykke.Monta olisi saanut tiputettua.
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on huippuvuosi ja metsästysseurat tekevät suuren karhunpalveluksen jäsenilleen, jos eivät anna metsoja ampua.

Mitään järkeä ei ole rauhoittaa ja säästää nousevaa kantaa. Niitä pitää säästää sitten, kun laskentatulokset kertovat kannan laskusta. Ja tällöin myös lyhentää metsästyskautta.

Usein seuroissa metsojen rajoitukset perustuvat pitkälti vanhojen ukkojen päätöksiin. Itse kun olen nyt päässyt vaikuttamaan rajoituksiin, olen huomannut, että rajoitukset eivät perustu mihinkään järkevään, vaan ovat tyyliä "kyllä niitä metsoja on niiiiin vähän, että ei niitä parane ampua". "Toista se oli 45 vuotta sitten". "Ampuu niitä sitten, kun niitä on". Ja niin edelleen.

Kolmiolaskennan tulokset menevät hukkaan, kuin vesi hanhen selästä. Mutta pitäisi uskoa tutkittua tietoa, eikä huru-ukkojen jorinoita. Seurat ovat metsästysseuroja, eivät luonnonsuojeluyhdistyksiä. Se pitäisi jokaisen hallituksen jäsenen muistaa Exclamation
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34972

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiintiöt pitäisi päättää vasta todellisen tilanteen selvittyä,elo-syyskuulla.
Useimiten ne tehdään kesäkokouksissa heinäkuullä jolloin alueen todellisesta tilanteesta ei ole vielä hajuakaan.
Nytkin puhuttiin erittäin onnistuneesta pesinästä teerellä ja tulevasta huippusyksystä,kuitenkin kintiö jätettiin kuuteen koska useimilla taisi olla hajua todellisesta tilanteesta,Metson kohdalla yhden kiintiö on aivan perusteltu huomioonottaen linnustajien suuren määrän,tosin suurin osa näyttää nyt luovuttaneen tai siirtyneen linturikkaampiin maisemiin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Seurat ovat metsästysseuroja, eivät luonnonsuojeluyhdistyksiä. Se pitäisi jokaisen hallituksen jäsenen muistaa Exclamation


Tuo on muuten hyvin sanottu. Kerran muuan seuranmies oli tosissaa pyytä rauhottamassa sillä perusteella, että kun on niin pienikin, ettei sitä kukaan halua ampua. Very Happy

Ite oon kolmessa seurassa jäsenenä ja kahdessa on kiintiönä yks metso tai koppelo ja viis teertä. Ihan ok sinänsä. Kolmannessa jossa eniten metsästelen, ei kiintiötä ole ollenkaan. En silti näe tarpeelliseksi ampua lintuja ihan läjäpäin. Parasta siinä onkin juuri se, että voi itse vaikuttaa paljonko ampuu. Ja voi hyvillä mielin käydä jahdissa läpikauden kun ei ole kiintiö täynnä.
_________________
Syön ammuttua lihaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 981

LähetäLähetetty: 17.10.2013 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pääsäntöisesti kiintiöt asetetaan hirvimiesten edellissyksynä tekemien havaintojen perusteella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
skhamala
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Syy 2008
Viestejä: 36
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 17.10.2013 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Vielä erikoisempaa se on sen takia, että osassa maata oli koko kolmiolaskentahistorian korkein kanalintutulos.


Näitä tämän vuoden laskentoja ei kyllä edelleenkään mielestäni voi verrata edellisiin, sillä laskenta-ajankohta oli nyt selvästi aikaisempi. Lintuja oli tietenkin nyt aiempana ajankohtana enemmän vielä poikueissa ja elossa.

Se on kyllä tosiasia, että paikoin on teerikanta heikentynyt rajusti edellisiin vuosiin verrattuna. Voihan niitä jossain olla, mutta ei se tarkoita sitä että niitä olisi koko Suomen alueella samanlailla. Yhden ainoan parven olen tänä syksynä koiran kanssa löytänyt, ja samansuuntaiset tuntuvat olevan havainnot muillakin alueen metsästäjillä. Ja maastoja on tullut liikuttua vaikka minkälaisia.
Metsoja kuitenkin nyt ihan hyvin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 74, 75, 76  Seuraava
Sivu 50 Yht. 76

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com