OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nissan X-Trailin ja Qashqain neliveto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 23.12.2018 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Noista citymaastureista kaikki on onnettomia maastossa, kelvollisia metsäteillä ja ihan mukavia maantiellä

Harva metsämies offroadia ajelee. Maavaraa hiukan normi Audia enemmän ja jonkinlainen neliveto riittää suurimmalle osalle.


Meillä on ollut 2 kpl CR-V:tä, yksi Sorento ja pojalla nyt XC70 Volvo. Kaikki ovat normiautoa paaljon parempia ja ajavat asiansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 23.12.2018 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...

-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh....


Jatkuva neliveto menee pois päältä. Jos tulee pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välille niin sen jälkeen voimaa välittyy taakse.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 23.12.2018 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...

-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh....


Jatkuva neliveto menee pois päältä. Jos tulee pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välille niin sen jälkeen voimaa välittyy taakse.


XC70 Volvo Minkä ikäinen kärry, kaverilla oli kuulemma uudessa jo vikoja, ite juuri paljoo kuullu muuten niissä, saatto olla yksilöä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
taulunpuhkoja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 331

LähetäLähetetty: 23.12.2018 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Iso-Jaska kirjoitti:
Kiikarissa olis -07 X-Trail. Koeajolla huomattua, että neliveto ei pysy päällä. Myyjän mukaan: "Tässä autossa nelivedon kuuluu kytkeytyä pois päältä yli 40kmh vauhdissa."

Oikeesti...? Confused

Mulla oli aikanaan -06 X-Trail ja sen jälkeen -09 Qashqai. Molemmissa sama 4 -veto.
Minusta ainoastaa se lukittu 4 -veto poistuu ym. vauhdin kohdalla, mutta 4 -veto jää päälle vauhdista riippumata.

Edit. Minä tykkäsin kovasti tuosta X-Trailista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Havumetsä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2012
Viestejä: 1091
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 23.12.2018 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

taulunpuhkoja kirjoitti:
Iso-Jaska kirjoitti:
Kiikarissa olis -07 X-Trail. Koeajolla huomattua, että neliveto ei pysy päällä. Myyjän mukaan: "Tässä autossa nelivedon kuuluu kytkeytyä pois päältä yli 40kmh vauhdissa."

Oikeesti...? Confused

Mulla oli aikanaan -06 X-Trail ja sen jälkeen -09 Qashqai. Molemmissa sama 4 -veto.
Minusta ainoastaa se lukittu 4 -veto poistuu ym. vauhdin kohdalla, mutta 4 -veto jää päälle vauhdista riippumata.

Edit. Minä tykkäsin kovasti tuosta X-Trailista.


Yees, lukittu neliveto varmaan kytkeytyykin pois, auto 4wd asennossa auto on etuveto niin pitkään että pyörimiseroa tulee eteen ja taakse jolloin voimaa välitetään taakse
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
taulunpuhkoja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 331

LähetäLähetetty: 23.12.2018 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Havumetsä kirjoitti:
taulunpuhkoja kirjoitti:
Iso-Jaska kirjoitti:
Kiikarissa olis -07 X-Trail. Koeajolla huomattua, että neliveto ei pysy päällä. Myyjän mukaan: "Tässä autossa nelivedon kuuluu kytkeytyä pois päältä yli 40kmh vauhdissa."

Oikeesti...? Confused

Mulla oli aikanaan -06 X-Trail ja sen jälkeen -09 Qashqai. Molemmissa sama 4 -veto.
Minusta ainoastaa se lukittu 4 -veto poistuu ym. vauhdin kohdalla, mutta 4 -veto jää päälle vauhdista riippumata.

Edit. Minä tykkäsin kovasti tuosta X-Trailista.


Yees, lukittu neliveto varmaan kytkeytyykin pois, auto 4wd asennossa auto on etuveto niin pitkään että pyörimiseroa tulee eteen ja taakse jolloin voimaa välitetään taakse


Niin. Tätä yritin sanoa. Ihan niin kuin muissakin "city maastureissa".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 23.12.2018 16:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...

-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh....


Jatkuva neliveto menee pois päältä. Jos tulee pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välille niin sen jälkeen voimaa välittyy taakse.


XC70 Volvo Minkä ikäinen kärry, kaverilla oli kuulemma uudessa jo vikoja, ite juuri paljoo kuullu muuten niissä, saatto olla yksilöä.


Pojalla -2013 mallin XC70 on ollut nyt syksyn ja reippaan 10 tkm. Ostaessa oli ajettu n. 180tkm. On tuo vielä toiminut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 23.12.2018 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
vekev kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Jonkunlainen mielikuva että olen tämmösestä kuullut, voi olla muissakin autoissa sama...

-Mersussa menee ovet lukkoon kun vauhti nousee yli 30kmh....


Jatkuva neliveto menee pois päältä. Jos tulee pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välille niin sen jälkeen voimaa välittyy taakse.


XC70 Volvo Minkä ikäinen kärry, kaverilla oli kuulemma uudessa jo vikoja, ite juuri paljoo kuullu muuten niissä, saatto olla yksilöä.


Pojalla -2013 mallin XC70 on ollut nyt syksyn ja reippaan 10 tkm. Ostaessa oli ajettu n. 180tkm. On tuo vielä toiminut.
Onhan se melko tuore, ajomäärä just sisään ajettu. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 23.12.2018 23:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Noista citymaastureista kaikki on onnettomia maastossa, kelvollisia metsäteillä ja ihan mukavia maantiellä

Harva metsämies offroadia ajelee. Maavaraa hiukan normi Audia enemmän ja jonkinlainen neliveto riittää suurimmalle osalle.


Meillä on ollut 2 kpl CR-V:tä, yksi Sorento ja pojalla nyt XC70 Volvo. Kaikki ovat normiautoa paaljon parempia ja ajavat asiansa.


No näkemyksensä kullakin ja kai se riippuu myös niistä alueista joilla liikkuu. Omasta tuttavapiiristä kaikki ketkä ovat maasturin laittaneet ajavat myös sellaisia polkuja aktiivisesti joihin ei ole noilla city malleilla mitään asiaa. Toki kaikki on myös korotettuja ja maavara on yleensä se ratkaisevin tekijä noilla reissuilla, vaikka tietysti talvella ja kelirikkojen aikaan myös se oikea lukollinen neliveto pelastaa monesta pinteestä.

Jos taas faktoja puhutaan, niin harva tarvitsisi edes sitä nelivetoa vaikka onhan se ehdlttoman mukava talvikelissä. Todellisuudessa hiukan korkeampi maavara jo riittää. Itse asiassa aivan normaali henkilöautolla pärjää ja se on sitten makuasia onko tuo nyt paaaaljon parempi vai ehkä hiukan mukavampi. Todellisuudessa jos katsotaan keskiverto metsästäjän ajamat reitit, niin voin ajella aivan huoletta perus farkulla samat ajot perässä. Ero tulee lähinnä siinä, että sillä citymaasturilla voi ajaa aika huoletta ja normaali henkilöautolla joutuu valitsemaan ajolinjat huomattavasti huolellisemmin jos aikoo välttää pohjakosketukset. Tuokin on jopa testattu, kun offroadia ennen kilpaa ajanut kaveri päästeli parin tutun citymaastureiden perässä carinalla ja lopulta citymaasturit luopuivat leikistä ja kaveri kävi kääntämässä carinan tien päässä. Toki carinalla tohtii rymytä vähä eri reilusti vaikka uuteen mersuun verrattuna, mutta ilman vaurioita tuokin reissu selvitettiin. Toki siinä joskus normaali henkilöautolla vähän enemmän jännittää kun maavara on niin rajoilla ja saattaa tulla kalliskin savotta kun kopsauttaa vaikka automaatista vaihteistoöljypohjan rikki.

Jos taas ajattelee sitä perus metsästäjää, niin kyse noissa isommissa oikeissa maastureissa on enemmän siitä että vaikka oikeaa offia ei ajeta, niin sillä tohtii päästellä esimerkiksi auraamatonta metsätietä aivan eri malliin kuin citymalleilla. Monesti saattaisi molemmilla päästä, mutta saattaa se lyhyt muutaman tunnin päivänvalo mennä lapioidessa jos cityvehkeellä jää kiinni. Oikealla maasturilla lyö lukot päälle ja ajaa pois. Eli toisella tohtii eri tavalla huolettomasti kokeilla niihin pahoihin paikkoihin. Ja siitä nelivedosta vielä sen verran, että koitettiin muka foresterilla, rav4 ja peugeot boxerilla lumessa miten sen neliveto tekee hurjan eron. No höpö höpö se mitään eroa tehnyt kun boxeri porhalsi korkeimmalla maavaralla pisimmälle. Saattaisi se jossain tapauksessa auttaakkin, mutta yllättävän usein pelkällä maavaralla pärjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 23.12.2018 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo miun xraili on toki vanhempaa editionia (02) mutta kyllä sillä umpista päästelee ja semmoiseen paikkaan mikä on jo hankalaa oikeillekin maastureille. Tuskin ne tuota nelikkoa on ainakaan huonontaneet, vaikka sekin mahdollista on? Mut helevetin tyytyväinen täytyy olla. On päässyt joka paikkaan mihin on tarvinnut, ja silti maantiellä kulutus inhimillistä.
Maasto-ominaisuudet on sitimaasturiluokassa eniten kuskista ja renkaista kiinni.
Tuossa on kanssa tuo auto4, lock4 ja etuveto. Kyllä näin talvikelissä ei huomaa mitään eroa Volkkarin syncroihin auto4 päällä ajellessa. Kyllä saa työntää kunnolla kahvassa hupia.
Ja sen verran pitää lisätä että muorin rav4 on kyllä surkeampi kuin saman korkuinen etuveto. Jotain siinä on anuksesta umpisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 23.12.2018 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Itse asiassa aivan normaali henkilöautolla pärjää ja se on sitten makuasia onko tuo nyt paaaaljon parempi vai ehkä hiukan mukavampi.

Se voi olla, että Valto on taas oikeassa. Minulla ei ole noista autoista juurikaan kokemusta. En ole vielä edes 500 tkm ajanut noilla cittareilla. Jää vähän vajaaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 24.12.2018 00:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valitettavasti tuo vähän korkeampi maavara vajaavetoiseen ei enää oikein toimi.
toista oli ennen kun rengasleveydet oli järjelliset suhteessa auton painoon.
olen tainnut kirjoitella joskus kokemuksistani vajaavetoisesta kaskaista?
niin pskaa meniää pienessäkään loskassa tai lumessa ei voisi kuvitellakaan olevan.
ei pienintäkään pelkoa että maavara loppuisi, b vectrakin hakkasi sen 10-0 sohjossa.
mutta onhan se fantsun näköistä kun alla on 225 renkaat moisessa kipossa.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2987

LähetäLähetetty: 24.12.2018 01:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo se on tärkeä lumessa että renkaat on riittävän kapeat ja muutenkin hyvillä renkailla tekee ihmeitä. Mutta en moittisi etuvetoista korkealla maavaralla, vaan liian leveitä renkaita tai painoa väärässä paikassa. Korkeassa etuvedossa on tärkeä saada mahdollisimman suuri osa massasta sinne vetosten päälle. Esimerkiksi boxer tai ducato menevät painon puolesta kuorma-autoksi, maavaraa riittää kohtalaisesti ja sopivan kapoiset laadukkaat kumet kun työntää alle, niin menee yllättävän hyvin lumessa. Ja ylipäätään tuo ummella ajaminen on aika laaja käsite. Suomessa on paikkoja joissa pääsee läpi vuoden etuvetoisella kaikki auraamattomat metsätiet, on paikkoja joissa ei pääse kertakaikkiaan millään autolla ilman apuja jne. Köykäisessä pakkaslumessa menee melko onnettomalla kotterolla kun pitää vaan vauhdin päällä, kun taas kovemmassa hangessa kannattaa ennemmin luottaa massan painavan renkaita maahan ja käyttää puskuria aurana. Liian lujaa kun hurauttaa, niin huomaa äkkiä auton kantavan pohjasta ja siinä ei auta enää mitkään nelivedot tai lukot jos auto kiikkuu pohjan varassa ja rattaat jauhaa tyhjää ilmassa. Joskus jää toinen pää maahan ja nelikko pelastaa, joskus taas sentin matalampi jää pohjasta ja toinen vielä jatkaa jne. Tapauskohtaisia juttuja ja joka autolla tulee ennemmin tai myöhemmin rajat vastaan.

Jkvi:n on turha vetäistä herneitä nokkaan jos olen erimieltä. Itselläkin on ollut cittaria, maasturia ja henkilöautoa, tuttavapiiristä löytyy jahtiporukoista kaikkia monen sorttisilla on pärjätty. Joku voi ajaa maasturilla muutamaa uraa joihin ei muut pääse, osa jatkaa mönkijällä siitä mihin maasturimies jäi, osa päästelee pakuilla ja henkilöautoilla pidemmälle kuin muut cittarilla ja jotkut nauttii siitä cittarista. Meilläkin on pihassa nytkin cittari ja farkku ja syksyn aikana oli ajossa myös maasturi. Muutamia pätkiä olisi ollut tekemätön paikka ajaa cittarilla ja tarvittiin maasturi. Usein siitä syystä että ura on nippa nappa leveämpi kuin auto, ojat on syvät ja keskipolanne reilusti korkeampi kuin maavara. Korotetulla maasturilla ei mitään heikkoa sen kun ajeli ja samoja teitä ajeli moni muukin maastureilla eli ilmeisesti muutkin kokivat tarvetta päästä tuollaisiin paikkoihin. Toki sitä cittariakin voi korottaa, mutta tuskin noin paljon ja ainakin se idea siitä kärsii niin paljon että olisi jo sama ostaa se maasturi. Tuolla meidän cittarilla tuli usein lähdettyä, koska meno on sen verran huolettomampaa sillä kuin farkulla. Muutamia pahoja kiviä keskipolanteilla piilossa joihin herkästi kopsauttaa öljypohjan jos ei hoksaa varoa. Siltikään en käynyt yhdessäkään paikassa cittarilla syksyn aikana missä en käynyt myös farkulla. Eli sillä farkulla pärjäsin aivan yhtä hyvin kun muisti olla hiukan tarkkaavaisempi ja varovaisempi. Niille poluille mihin en tohtinut farkulla lähteä, en tohtinut mennä cittarillakaan. Minusta noiden ero ei ole mitenkään valtava, mutta jollain voi olla paikkoja joissa vielä nippa nappa citarilla pärjää ja henkilöautolla ei. Silloin se cittari voi tehdä hänelle merkittävän eron normaaliin vaikka se ei minulle sitä tekisi. Itsellä taas on paikkoja joihin olisi kulkua ja mukava päästä eikä cittari riitä ja siksi itselle tekee merkittävän eron maasturin ja cittarin välille. Mutta olipa niin tai näin, niin se on fakta että toiset ominaisuudet syövät aina jostain toisesta pois. Siksi kannattaa harkita tarkkaan missä itse autollaan liikkuu ja hankkia sen mukaan. Jollekin riittää se cittari, toiselle henkilöauto ja joku vaatii maasturin. Joka tapauksessa paremmat maasto-ominaisuudet ovat järkiään maantieltä pois. Jotkut erot eivät ehkä vaikuta, mutta harvoin niillä eroilla maata mullistetaan maastossakaan vaan luultavasti osaava kuski jo kuroo eron umpeen. Kaikissa puolensa ja siksi meilläkin arkiajossa on cittari ja farkku, koska suurin osa ajoista hoituu noilla paremmin kuin maasturilla ja cittari on toisena siksi että sillä on huolettomampi mennä. Uskaltaapahan päästää kauniimman sukupuolen edustajatkin keskenään metsään ilman alituista pelkoa kalliista korjauslaskusta. Ajelen sitten itse vajaavetoisella farkulla kun silläkin pääsen aivan samoihin paikkoihin, mutta menee vähemmällä aineella pitkät työmatkat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 24.12.2018 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Meilläkin on pihassa nytkin cittari ja farkku ja syksyn aikana oli ajossa myös maasturi

Harvalla on kolmen auton mahdollisuutta. Jos olisi, niin minullakin olisi korotettu maasturi, cittari, tavan farkku ja neljäntenä BMW:n M5.


Ja tässä ketjussa on aiheena Nissanin nelivedot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 24.12.2018 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa mieltä tuosta ettei ole kaikilla piha täynnä autoja valinnan mukaan. Kokovaltaisella maasturilla on taas !&%¤# painella normi ajoja maantiellä. Ne on hirveitä kivirekiä jos pitää isoja teitä paljoo ajella, siinä jää auton varsinainen hyöty vähälle, joten joku kompromissi pitää olla. varsinkin jos ei ole haluja joka vetelikköön ajella. Itsellä kun ei ole mettä reissulla mitään ylipääsemätöntä tietä jota ei normi autolla pääse, eikä enää tule, ikä kun tulee vastaan ja muut sen tuomat. Nuorena kun jakso kepeesti kilometri tolkulla kävellä pitkin lepikoita. Jänis metässä taas ei tarvii, eikä sorkka jahdissakaan tarvii. xtrail oli viikon kokeessa, en todellakaan pitäny. Kivireki. vaikka oli 150kaakkia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com