OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

riistan riiputus vakuumissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Janme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 756
Paikkakunta: \o/

LähetäLähetetty: 21.11.2013 11:53    Viestin aihe: Re: Mureaa Vastaa lainaamalla viestiä

Stutzen kirjoitti:
Itse olen vakuumipakattuja paisteja esikypsytellyt jääkaapissa (+5) noin
pari viikkoa. Kokonaisena ruhona riiputettu 3-7 vrk ennen tätä. Täytyy sanoa, että koskaan ei liha ole ollut pilaantunutta, vaan pikeminkin ehkä liian vähän esikypsytettyä.

Olen muutamman liha-alan ammattilaisen suusta kuullut, että hirven lihan raakakypsytys kokonaisina paiseteina vakuumipakattuna pitäisi olla 4-5 viikkoa jääkaappilämpötilassa. Tämän jälkeen leikkaus pienempiin paloihin ja pakastus.

Tuntuu mielipiteitä olevan yhtä monta, kun on tietäjääkin.


Toiset mielipiteet on oikeita, toiset vääriä. Jos riiputuslämpötila huitelee nollan ja neljän välillä, niin kyllä tuo 7 vrk. aika vähän on. Itse olen leikkonut suoraan ja vakuumissa jääkaapissa rötkötellyt vähintään sen pari vkoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pietarinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2010
Viestejä: 1248

LähetäLähetetty: 24.11.2013 00:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

huoleti vaikka 4viikkoa voipi pitää tuossa alle neljässä asteessa,joskus kuusikin pidin ja todella hyvä tulos tuli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 24.11.2013 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sunnuntaina otin vakuumipakatun riiputtamattoman pyyn pakastimesta ja laitoin sen alkusulattelun jälkeen jääkaappiin. Piti kokata jo maanantaina, mutta niinhän se veny torstai iltaan asti ennen kuin siitä ruokaa laitoin. Toivottavasti se oli raaka-kypsymisen ansiota että liha oli erityisen pehmoista ja hyvää. Olis mukavaa kun onnistuis joskus toistamaan samanlaisen mureuden Very Happy Kokkauksen ohella mureutumisesta ei ollut kyse koska pidin lihoja paistinpannulla vain 10-15 min.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pietarinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2010
Viestejä: 1248

LähetäLähetetty: 24.11.2013 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuo raakakypsytys vakuumissa kannattaa tehä ennen pakastamista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Marasto
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Mar 2010
Viestejä: 68

LähetäLähetetty: 24.11.2013 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole pyystä saanut sitkeää millään valmistustavalla, vaikka ei olisi raakakypsyttänytkään kuin yön yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 25.11.2013 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen riiputtanut ennen pakastamista tuota neljänkympin sääntöä noudattaen. Pakastanut puku päällä ja sitten vakuumissa tosiaan vain muutaman päivän jääkaapissa maustumassa. Ehkä olen liian arka, mutta kyllä nuo on terävällä veitselle ja vanhoilla hampailla vielä nieltävään kuntoon saanu! Very Happy

Kuinka moni riiputtaa ennen pakastamista ja kuinka kauan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
astalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2004
Viestejä: 6040

LähetäLähetetty: 25.11.2013 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä riiputan,ja aika lähelle on mennyt tuolla neljänkympin metodilla,nyt kun vakuumikone ollut käytössä niin jokusen päivän pitempään.
_________________
https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com