OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kalastuslaki uudistuu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 05.12.2013 14:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kolopesijä kirjoitti:
Nuuska, edelleenkin on kuitenkin niin, että monilla vesialueilla eriävistä selviytymisprosenteista huolimatta, on uistelu se joka tappaa huomattavasti enemmän esim. jlohia kuin verkottelu.
Molempia tulee harrastettua ja jos pitää punalihaista saada pöytään niin varmemmin sen raksilla ottaa kuin verkolla.


En ole tätä mitenkään kiistänyt, puhuin vain kalastuslain yhdestä, mielestäni epäonnistuneesta ehdotuksesta.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.12.2013 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
En tiedä tilannetta merellä, mutta täällä meillä päin on hyvin laajoja vesialueita, joiden millikokorajoitukset takaavat sen, että uistelija hakkaa verkottajan 100-0 taimenen ja järvilohen pyynnissä.


Nyt kun oikeus asettaa rajoituksia poistuu kalastusalueilta ja osakaskunnilta, niin tilanne voi olla kohta toinen... Byrokratia lisääntyy valtavasti kun päätökset tehdään ELY-keskuksissa ja samalla menetetään paikallistuntemus asioihin. Käytännössä uusi laki luo tilanteen - aivan selkeänä jatkumona viehekalastuluvalle - jossa pienempien kalastusalueiden ja osakaskuntien loppukin kiinnostus kalavesien hoitoon loppuu, koska niillä on jatkossa entistä heikommat mahdollisuudet vaikuttaa kalastukseen hoitamillaan alueilla. Vielä kun mukaan otetaan nämä uudet säännökset valvonnasta, jotka käytännössä lopettavat valvonnan monin paikoin, niin tilanne kokonaisuutena kyllä taantuu pahasti.

Joku voisi pitää uutta lakia jonkin sortin sosialisointina, jossa oikeus päättää omaisuuden käytöstä siirretään valtiolle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 05.12.2013 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul paljolti olen kanssasi samaa mieltä. Kuitenkaan kommenttiasi valvonnasta en ymmärrä.

Kalaveden valvonta voidaan järjestää kuten ennenkin. Oikeudetkin ovat riittävät, virka-avun saanti paikalle on varmasti vaikeaa. Muuten järjestelmä toimii.

Jos taas viittaat kalastuksen valvojilta vaadittavaan koulutukseen niin se on aikaisempaa työläämpi.

Koulutus voisi olla kokonaisuutena yhden opintoviikon (40 tunnin työpanos) laajuinen, joka sisältäisi 1–3 läsnäoloa edellyttävää kurssipäivää ja esimerkiksi verkko-opiskeluna suoritettavan osion. Koulutuksen vaihtoehtona olisi muu riittävä perehtynei-syys kalastuksenvalvontaan, joka osoitettai-siin suorittamalla koe.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 05.12.2013 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:


Nyt kun oikeus asettaa rajoituksia poistuu kalastusalueilta ja osakaskunnilta, niin tilanne voi olla kohta toinen...


Aamupäivän yritin ehdotusta ehtiä lukea mutta en kyllä kyseistä kohtaa huomannat/ymmärtänyt. Laittaisitko tarkennusta kohtaan joka veisi osakaskunnilta oikeuden silmäkokorajoituksista päättää. Entä kalatalousalueilta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.12.2013 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Kiul kirjoitti:


Nyt kun oikeus asettaa rajoituksia poistuu kalastusalueilta ja osakaskunnilta, niin tilanne voi olla kohta toinen...


Aamupäivän yritin ehdotusta ehtiä lukea mutta en kyllä kyseistä kohtaa huomannat/ymmärtänyt. Laittaisitko tarkennusta kohtaan joka veisi osakaskunnilta oikeuden silmäkokorajoituksista päättää. Entä kalatalousalueilta?


"53 §. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökes-kuksen toimivalta rajoittaa kalastusta. Kalas-tusta rajoittavien hallintopäätösten sisältönä voisi 53 §:n 1 momentin 1–5 kohtien mukai-sesti olla kalastuksen rajoittaminen kieltä-mällä tietyt pyydykset tai rajoittamalla niiden käyttöä, kieltämällä tai rajoittamalla kalastus tiettynä ajankohtana, rajoittamalla käytettävi-en pyydysten määrää, rajoittamalla otettavan saaliin määrää tai määräämällä vapautetta-vaksi laissa säädetyllä tavalla merkitsemät-tömät kalayksilöt. Rajoitustoimivalta ja sen käytön edellytykset olisivat sisällöltään käy-tännössä yhteneväiset 52 §:n nojalla valtio-neuvoston asetuksina voimaan saatettavien rajoitusten kanssa.
Kalastuksenrajoitusten antamisen on asian luonteesta johtuen oltava nopeaa, joustavaa ja paikalliset erityispiirteet huomioon otta-vaa. Sääntelytarpeet ovat yleensä niin alueel-lisia, että normeilla tehtävät rajoitukset eivät ottaisi riittävästi huomioon alueiden erityis-piirteitä. Rajoitusten ala ja niiden vaikutus-piiri on lisäksi tietyissä tapauksissa niin tar-koin rajattavissa, että niiden kohteena olevat tahot voidaan hallintopäätökselle ominaisesti ennalta määrittää, eikä kyseessä ole yleiseksi oikeussäännöksi tulkittava asetuksella voi-maan saatettava rajoitus. Lain 52 ja 53 §:ien välisen soveltamisalan määrittäminen olisi tapauskohtaista ja perustuisi yleiseen hallin-topäätöksen ja yleisen normin käyttöalojen väliseen rajanvetoon. Valtaosassa tapauksista kalastuksen rajoittamisen tarve on paikallista tai alueellista, rajoituksia on esitetty käyttö- ja hoitosuunnitelmassa ja rajoitusten vaiku-tukset kohdistuvat niin tarkoin määriteltävis-sä olevaan henkilöpiiriin että rajoitukset tuli-sivat annettaviksi ELY-keskusten hallinto-päätöksinä. Kalastuksen osalta asia on ollut ajankohtainen esimerkiksi Euroopan ihmis-oikeustuomioistuimen tapauksen Posti ja Rahko v. Suomi 22.9.2002 yhteydessä. Ta-pauksessa tulkittiin yleisen normin rajoitta-van vaikutuksen kohdistuvan sillä tavoin identifioitavissa olevaan henkilöpiiriin, että sen vaikutus on hallintopäätöksen luonteinen ja rajoitus olisi siten tullut asettaa hallinto-päätöksenä, tai sitä koskien olisi pitänyt taata asianmukainen valitusoikeus.
Voimassa olevan lain järjestelmässä alueel-liset kalastuksen rajoitukset kuuluvat yleensä kalastusalueen toimivaltaan. Kalastusalue voi muun muassa kieltää tietyn pyydyksen tai ka-lastustavan käyttämisen (37 § 2 momentti) taikka perustaa rauhoituspiirin tietylle vesi-alueelle (43 §). Nykyisen perustuslain näkö-kulmasta kalastusrajoitusten määrääminen on kuitenkin luonteeltaan aina joko perustuslain 124 §:n tarkoittamaa merkittävää julkisen vallan käyttöä tai perustuslain 80 §:n tarkoit-tamaa yleisten oikeussääntöjen antamista. Molemmat edellä mainitut tehtävät ovat sel-laisia, ettei niiden suorittamista voida antaa tehtäväksi muille kuin varsinaisille viran-omaisille. Kalastusalue (samoin kuin sen ti-lalle esitettävä kalatalousalue) on oikeudelli-selta luonteeltaan julkisoikeudellinen yhdis-tys, ei viranomainen, eikä sille siten ole mahdollista antaa nykyisenkaltaista toimival-taa rajoittaa kalastusta. Kalastusalueet ovat tehneet runsaasti kestävän kalastuksen peri-aatteella ja kalavaroista saatavan tuoton op-timoimiseksi verkon silmäkokoon liittyviä säätelypäätöksiä. Säädettävän lain järjestel-mässä nämä päätökset tehtäisiin jatkossa 52 tai 53 §:n nojalla. Tuoton heikentymisen tai sen vaarantumisen käyttämisellä rajoituspe-rusteena pyritään kalavarojen käytön opti-moimiseen saaliin kestävän enimmäistuoton periaatteella ja niin sanotun kasvuylikalas-tuksen välttämiseen.Vesiliikenteelle aiheutuvan vaaran välttä-miseksi voitaisiin pykälän 2 momentin nojal-la asettaa 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoi-tettu rajoitus. Säännöstä voitaisiin soveltaa esimerkiksi kalastukseen tietyillä silloilla, jos sillalta tapahtuva onginta tai muu kalastus ai-heuttaa vaaraa sillan alapuolella olevalla ve-siliikenneväylällä tapahtuvalle vesiliikenteel-le. Rajoitus voitaisiin siten asettaa koske-maan esimerkiksi sillalta tapahtuvaa vapavä-lineillä kalastamista väylän alueella, kun taas vastaava vapakalastus rannalta tai veneestä tapahtuvana mainitulla alueella olisi sallittua, jos siitä ei aiheutuisi vastaavaa vaaraa vesi-liikenteelle."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.12.2013 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Kiul paljolti olen kanssasi samaa mieltä. Kuitenkaan kommenttiasi valvonnasta en ymmärrä.

Kalaveden valvonta voidaan järjestää kuten ennenkin. Oikeudetkin ovat riittävät, virka-avun saanti paikalle on varmasti vaikeaa. Muuten järjestelmä toimii.

Jos taas viittaat kalastuksen valvojilta vaadittavaan koulutukseen niin se on aikaisempaa työläämpi.

Koulutus voisi olla kokonaisuutena yhden opintoviikon (40 tunnin työpanos) laajuinen, joka sisältäisi 1–3 läsnäoloa edellyttävää kurssipäivää ja esimerkiksi verkko-opiskeluna suoritettavan osion. Koulutuksen vaihtoehtona olisi muu riittävä perehtynei-syys kalastuksenvalvontaan, joka osoitettai-siin suorittamalla koe.


Minusta tehtiin iso moka kun osakkaiden oikeus poistaa luvattomat pyydykset poistettiin. Tämä on ongelma erityisesti pienimuoitoisilla alueilla, joissa valvonta on perinteisesti ollut pitkälti 'naapurivalvontaa' ja kalastuksenvalvojia on vähän, jos ollenkaan. Samalla tehtiin tuosta valvojaksi ryhtymisestä hieman vaikeampaa kun luotiin koulutusjärjestelmä turhan rankaksi. Kysehän on perusluonteeltaan sellaisesta 'tunnin koulutuksen' hommasta siellä perustasolla: onko luvat kunnossa vai ei. En tunne tilastoja, mutta sellainen näkemys on, että jotakuinkin kaikki tuntemani wanhan lain aikaiset valvojat ovat laittaneet lakin naulaan ja jääneet hommasta eläkkeelle.
Selvää on myös, että pikkuhommiin ei viranomaiset lähde. Esimerkkinä vaikka keväinen tapaus, kun pari pikkujokea oli verkotettu luvattomasti ns. umpeen muutamalta kohdalta. Turha on ruveta poliisia paikalle pyytämään verkkoja irrottamaan. Irrotin kylmästi itse. Aikaisemmin laillinen teko, nyt ei aivan lain kirjaimen mukainen. En siis vienyt verkkoja pois tai sotkenut, kunhan päästin toiselta reunalta irti, että uoma vapautui.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalkki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2005
Viestejä: 216

LähetäLähetetty: 05.12.2013 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Välillä tuntuu että lainsäädännöllä pyritään suojaamaan ja lisäämään viranomaisten erityisoikeuksia ja turvaamaan lakia noudattamattomien oikeudet. Tavallinen lainkuuliainen hallinto-alamainen on kohta vailla oikeuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 05.12.2013 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul- Kiitos tarkennuksesta. Tuo kalatalousalueelta viety oikeus joka Elylle siirtyy voisi parhaimmillaan merkitä meillä todella suurta muutosta koko kalastuskulttuuriin. Hienoa...

Oliko jossakin rajoitettu vielä osakaskunnan oikeutta säädellä pykäliä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Deereman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2010
Viestejä: 626

LähetäLähetetty: 05.12.2013 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Kiul- Kiitos tarkennuksesta. Tuo kalatalousalueelta viety oikeus joka Elylle siirtyy voisi parhaimmillaan merkitä meillä todella suurta muutosta koko kalastuskulttuuriin. Hienoa...

Oliko jossakin rajoitettu vielä osakaskunnan oikeutta säädellä pykäliä?

Voi hattu täys sosialisointi menossa ja hallituksessa kokoomus vastuussa...
Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.12.2013 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guide kirjoitti:
Kiul- Kiitos tarkennuksesta. Tuo kalatalousalueelta viety oikeus joka Elylle siirtyy voisi parhaimmillaan merkitä meillä todella suurta muutosta koko kalastuskulttuuriin. Hienoa...

Oliko jossakin rajoitettu vielä osakaskunnan oikeutta säädellä pykäliä?


Kyllä se kuuluu tuohon samaan kuin kalastusaluekin, oikeus jää pois myös osakaskunnilta samalla tavoin, koska asiaa säädellään jatkossa näillä 52-53§:llä. Monihan ajattelee asiaa niin, että ELY:stä tulee vai 'hyviä' päätöksiä, mutta voi myös olla, että sieltä tulee päätöksiä, joilla joitakin verkkorajoituksia tms. 'yhtenäistetään' sen 'löysimmän' vaihtoehdon mukaan. Tai että alamitassa noudatetaan asetuksen alamittoja, vaikka joku osakaskunta haluaisi nostaa mittaa vaikka kuhan osalta 45cm:iin. Minä en ole oikein varma siitä, että päätösten teon siirtäminen pois paikallistasolta on kovinkaan hyvä asia. Itse uskon, että mitä kauemmas päätöksenteko siirtyy sitä heikommin paikallistasolta löytyy halua kalastuksen valvontaan ja kalavesien hoitoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 05.12.2013 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Deereman kirjoitti:
guide kirjoitti:
Kiul- Kiitos tarkennuksesta. Tuo kalatalousalueelta viety oikeus joka Elylle siirtyy voisi parhaimmillaan merkitä meillä todella suurta muutosta koko kalastuskulttuuriin. Hienoa...

Oliko jossakin rajoitettu vielä osakaskunnan oikeutta säädellä pykäliä?

Voi hattu täys sosialisointi menossa ja hallituksessa kokoomus vastuussa...
Evil or Very Mad


Tämä pitää paikkansa. Mitäpä, jos samaa sovellettaisiin metsästykseen. Ensin vietäisiin oikeus poistaa luvattomat pyydykset omalta ja seuran maalta ja sitten oikeus asettaa seuratason rajoituksia ja kiintiöitä tai rauhoitusalueita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 05.12.2013 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul ei tilanne ihan noin musta ole. Osakaskunnalla on edelleen mahdollisuus säädellä kalastusta. Totta on että oikeus on rajoitetumpi kuin ennen. Esim. pilkkimisen, onkimisen, heittouistelun tai vetouistelun harjoittamista yhdellä uistimella ei osakaskunta voi oikein mitenkään itse kieltää. Sen sijaan tehokkaampia kalastusmuotoja voidaan jossakin määrin edelleen säädellä.

Pykälän (42§) 2 momentissa säädettäisiin voi-massa olevan lain 62 §:ää vastaavasti siitä, että pyydysyksiköt jakautuvat lähtökohtaises-ti yhteisen kalaveden osakkaiden kesken hei-dän vesialueosuuksiensa mukaisesti. Osakas-kunta voi kuitenkin yhteisaluelain mukaista päätöksentekomenettelyä noudattaen päättää kalastusoikeuden jakamisesta myös toisin. Osakaskunta voisi lisäksi antaa tarkempia määräyksiä lain mukaisesti osakkaille kuulu-van kalastusoikeuden käyttämisestä. Käytän-nössä tähän määräystoimivaltaan perustuen osakaskunta voisi alueellaan asettaa esimer-kiksi kalastusaikoja tai pyydysten käyttöä koskevia rajoituksia. Osakaskunnan antamat kalastusta koskevat määräykset koskisivat kuitenkin vain osakaskunnan jäseniä itseään ja sellaisia muita tahoja, joiden oikeus kalas-taa on johdettu osakaskunnalta tai sen jä-seniltä. Ne eivät koskisi esimerkiksi erityis-perusteiseen kalastusetuuteen tai yleiskalas-tusoikeuksiin perustuen kalastusta harjoitta-via tahoja, joiden oikeus on riippumaton ve-sialueen omistajan oikeudesta.

Myös vesialueen osakkailla olisi tulevaisuudessa edelleen mahdollisuus tarkastaa kalastusoikeus.

Esityksessä ehdotetaankin säädettäväksi, että vesialueen omistajalla, osakkaalla tai ka-lastusoikeuden haltijalla olisi omalla vesialu-eellaan tai sellaisella vesialueella, jolla hänel-lä on kalastusoikeus, oikeus tarkastaa, että kyseiselle vesialueelle asetettu pyydys on 48 §:n 3 momentissa säädetyllä tavalla mer-kitty. Pyydyksen muun lainmukaisuuden tai muiden kuin lupaa koskevien merkitsemis-velvollisuuksien osalta edellä mainitulla ta-holla ei olisi tarkastusoikeutta. On huomatta-va, että tarkastusoikeutta ei olisi sellaisten yhteisten vesialueiden omistajilla, joilla ei ole käytössä kalastusoikeuden osoittavaa pyydysmerkkijärjestelmää. Näin ollen esi-merkiksi järjestäytymättömien osakaskuntien osakkailla ei olisi tässä pykälässä esitettyä tarkastus- tai talteenotto-oikeutta. Eli talteenotto-oikeus on edelleen olemassa rajoitettuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2097

LähetäLähetetty: 05.12.2013 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiul kirjoitti:

Tämä pitää paikkansa. Mitäpä, jos samaa sovellettaisiin metsästykseen. Ensin vietäisiin oikeus poistaa luvattomat pyydykset omalta ja seuran maalta ja sitten oikeus asettaa seuratason rajoituksia ja kiintiöitä tai rauhoitusalueita.


En kyllä pahalla katsoisi vaikka metsästyseuraltamme kyseinen oikeus vietäisiinkin. Meillä loppui aivan järjettömät Rhy:n kiellot kun niiltä vietiin kyseinen oikeus pois ja samahan kävisi seuratasollakin.

Aris60 kanssa samaa mieltä, että osakaskunnille jää vielä oikeus säädellä kalastusta alueellaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 05.12.2013 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässäkin keskustelussa löytyy ns. perustuslaillinen siipi, jolle oleellista lainsäädännössä on se kellä on oikeus tehdä tai päättää mitäkin, ja väheneekö vai supistuuko ko. oikeus omista inresseistä nähden. Jotenkin haistan tässä kepulaisenemmistöisen valtuustosalin tuoksun kun Isännät puhuvat, ja saattaapa joukossa olla joku maakunnallinen kuuluisuuskin.

Omasta puolestani yritän katsoa asiaa hieman eri vinkkelistä, esimerkiksi on mielestäni tärkeää, että kalastusoikeuden haltijan päätöksenteossa on joku tavoite mitä kohden pyritään. Tässä mielessä uusi laki on vanhaa parempi, koska kalavesien käyttö- ja hoitosuunnitelmien teko on vaativampi homma kuin aikaisemmin koska suunnitelmien täytyy perustua aikaisempaa perusteellisempaan tiedon hankintaan.

Kummallista kyllä kalastuslakiluonnoksessa itsessään tavoitetilan määrittely puuttuu tai jos sellainen on, puuttuu johdonmukainen keinovalikoima. Esimerkiksi taustaosiossa nostetaan esille kevätkutuisten lajien runsastuminen, mutta samaan aikaan ollaan kieltämässä ne pyydykset, joilla näitä kaloja voi tehokkaasti pyytää, eli isorysä ja nuotta (koneellinen). Samaten aikaisemmin mainittu eväleikkaus ja alamittasäätely on täysin tehoton mikäli ei ole aikomustakaan muuttaa kalastuksen rakennetta ei-tappaviin pyydyksiin. On huonoa lainsäädäntöä sallia ja kieltää toiminta yhtä aikaa.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1951
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 05.12.2013 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Kiulin esiinkaivama vahvennettu tekstillä esitetty linjanveto menee kyllä täällä Järvi-Suomessa aivan päin helvettiä. Jokainen täällä ruoakseen kalastava tietää, että kalakanta on jossakin järvessä joka vuosi omansalainen, riippuen vuosiluokkien koosta, istutuksista, planktoninsyöjien ravintotilanteesta ym. ym. Jollain ELY-keskuksella ei millään opilla voi olla resursseja seurata näitä vaihteluita eri järvillä, mistä seuraa, että silmäkoko- ja pyydysrajoitukset ovat joko (1) aina myöhässä tai aikaisessa, eivätkä ikinä kohdallaan, tai (2) ne on muotoiltava niin salliviksi, ettei niillä ole käytännössä sitä positiivista vaikutusta, jota niillä haetaan.

Järven rannalla asuvat ja järvellä kalastavat tietävät hyvin tarkkaan, missä kulloinkin mennään ja mitä pitää tehdä. Tuo homma kyllä nyt suoraan sanoen haisee. - Ketkä tuota älyttömyyttä ovat olleet valmistelemassa?

Ja tuo Nuuskan juttelu "... että päätöksenteossa on joku tavoite, jota kohden pyritään" ja "... kalavesien käyttö- ja hoitosuunnitelmien teko on vaativampi homma ... koska suunnitelmien täytyy perustua aikaisempaa perusteellisempaan tiedonhankintaan" on kyllä yhtä kliseetä ja asennetta, noin niin kuin käytännön näkövinkkelistä katsellen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 2 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com