OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

marinaadi

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rämpiä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 50
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 25.12.2004 16:55    Viestin aihe: marinaadi Vastaa lainaamalla viestiä

olisiko hyviä ehdotuksia hirvenpaistin marinointiin?? ois vaihtelu paikallaan! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
santeri
***


Liittynyt: 31 Maa 2004
Viestejä: 396
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 26.12.2004 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä teen marinadin yleensä öljystä, soijakastikkeesta, pippurista, suolasta, ketsupista, sinapista, sokerista ja muista mausteista. HP-kastike on myös erinomaista marinaadiin. Sokeria kannattaa myös vähän ripauttaa.

Hyviä aineita marinadiin ovat myös olut ja viinit.

Paistin annan marinoitua ainakin vuorokauden kylmässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 26.12.2004 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaupasta saa
"Lihamestarin Marinadikastike" - tököttiä.

Sisältää :vettä,kasviöljyä,suolaa,chiliä,paprikaa,cayenneä,mustapippuria,valkosipulia,sipulia,sokeria,etikkaa,sinapinsiemeniä,kananmunankeltuaista
ja muutamaa ainetta joiden nimeä ei osaa oikein kirjoittaakaan saati sitten lausua.

Valmistuttaja HEL-PACK Oy, Tampere.

Kannattaa kokeilla hirvenlihalle.
Tosi hyvää varsinkin kun marinoi lihan suikaleina tai paloina, että maku tarttuu kunnolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rämpiä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 50
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 26.12.2004 11:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kiitokset vinkeistä! täytyy hommata aineita kun on kinkku tuhottu ensin Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rämpiä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 50
Paikkakunta: keski-suomi

LähetäLähetetty: 26.12.2004 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lisää vinkkejä otetaan vastaan!! Myöskin jonkinlaista suuntaa aineiden suhteista ois hyvä saada Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20076
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 27.12.2004 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Itse lähden yleensä moisilla värkeillä marinointihommiin ja teen marinadit aina käsimyöden mitään mittoja käyttämättä (tyypillisesti hirvi).

Perusliemenä on useimmiten punkku, valkkari tai olut. Omasta mielestäni punkulla on näistä selkeä ”maustamisominaisuus” muut ovat aika neutraaleja. Peruslinjana voisi sanoa, että jos ei punaviinimarinoidusta pidä, niin silloin sitä ei kannata käyttää Smile.

Itse käytän marinadissa aina öljyä. Monesti aloitan marinoinnin jo, kun liha on sulamisvaiheessa. Jotenkin on jäänyt näppituntuma, että öljymarinadilla tulee ”parempia paisteja”.

Mukaan lorahtaa silloin tällöin viinietikkaa, chilikastiketta, sitruunamehua, soijakastiketta. Soijakastikkeen käytön kanssa kannattaa olla tarkkana, jos vielä pelailee suolan ja valmiiden mausteseoksien kanssa. Samoin chilikastikkeen käytössä tulee oltua yleensä aika kevyellä linjalla.

Mausteista mukaan tulee varsin useasti valkosipulia ja mausteseoksia tyyliin sitruunapippuri tai sekalainen grillimauste.

Uskoisin, että tuossa listassa osa värkeistä omaa lähinnä mureutusominaisuuksia, eikä niinkään maustamisvoimaa.

Yleensä otan paistin sulamaan jääkaappiin jo hyvissä ajoin ennen kokkauspäivää. Yleensä pakkausmuovit saa pois seuraavana päivänä ja paisti on vielä selekeästi jäässä. Monasti isken marinadit jo tuossa vaiheessa pussinn ja paisti sinne ja ilmojen imaisu pois. Sitten aina paistia käännellään kun jääkaapilla poiketaan. Itse olen pyrkinyt ainakin parin päivän marinointiaikaan.


Hirvipaisti saa jo, varsinkin punaviinimarinadissa, kohtuunätin värin marinointivaiheessa. Olen paistanut levyllä padassa pinnan nopeasti ja kevyesti tukkoon ja sitten folio päälle, mittari kylkeen ja paisti uuniin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 11.01.2005 13:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläni on just hirvipaisti uunissa tai itse asiassa uunissa on yksi iso ja pari pienempää paistin kappaletta. En oo ennen käyttänyt marinoinnissa punaviiniä ja nyt ajattelin kokeilla. Marinaadiin laiton siis punkkua, öljyä, sipulia, riistamaustetta, suolaa, ja reilusti pippuria sekä ihan vähän jotain valkosipulia sisältävää pippurisekoitusta. Paistit oli marinadissa 1,5 vuorokautta. Kun avasin marinadipussin tänäaamuna, niin lemu oli aivan karmea. Siis tää on nyt aivan henkilökohtainen mielipide, mutta harvoinpa oon ruuanlaiton yhteydessä joutunut haistelemaan mitään yhtä kamalaa. Aattelin, et nyt tais tul tehtyä oikeen emämunaus. No pistin paistit kuitenkin uuniin.

Just vartti sitten kävin katsomassa mitä uuniin kuuluu. Pienemmät paistit näytti melko kypsiltä ja hajukaan ei ollut enää kuvottava, joten päätin veistää maistiaiskappaleen pienemmästä paistista. Ja voi että, mutta oli hyvää. Maku oli ihan päinvastanen, mitä aamuinen marinadilöyhkä olis antanu odottaa. Suolaa oli tullut laitettua ehkä hitunen liikaa,mut muuten maku oli aivan loistava.

Illalla olis tarkoitus värkkäillä osasta paistia kastiketta. Osan taas aion syödä ihan leivänpäällä. Pistän sitten raporttia, et tulinko kipeeks!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20076
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 11.01.2005 15:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et sitten laittanut lihoja jääkaappiin marinoitumaan?

Puolessatoistavuorokaudessa voi kyllä huoneenläämmössä mureutua vähän liikaakin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 11.01.2005 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juu kyllä ne oli jääkaapissa! Shocked Viikonkin kun marinois huoneenlämmössä, ni aijai mitä herkkua siitä tuliskaan. Laughing

Nyt kun kastikekin tuli tehtyä, niin vois sano,että liha oli todella mureaa. Muutenkin liha oli ihan syötävää, mutta näin jälkikäteen voisin kategorioida itteni siihen porukkaan, jonka ei kannata punkulla marinoida paisteja. taitaa olla muutenkin viisaampi pysytekkä kaukana punkusta. Jollain tavalla se punkun maku tunki pinnalle sitä kastikettakin syödessä, eikä se ainakaan meikäläisen suussa maistunut miltään varsinaiselta herkulta. Mut ens kerralla taas uudet juonet. Pitää kokeilla seuraavaks jotain sokeri/sinappi yhdistelmää. Hunajaakin itse asiassa tekis mieli tuupata hirvimarinadiin. Mahtaakohan toimia? Yleensä hunaja on toiminut hyvin, mut en oo hirvelle testannu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20076
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 12.01.2005 09:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omaan korvaan kuullostaa erittäin hullulta, mutta olen paristakin lähteestä kuullut ”CocaCola-marinadista”.

Marinoitu kappale ei kuulemma maistu kokikselta vaan hyvältä ja hiilihappo omaa ilmeisesti jotain mureitusominaisuuksia.

Onko kukaan kokeillut?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Justus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 245
Paikkakunta: Elimäki

LähetäLähetetty: 12.01.2005 09:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korian erämessuilla yksi "riistakokki" kertoi marinoimisesta. Hänen jutuistaan jäi mieleen muutama kohta:

- Öljyä ei välttämättä kannata käyttää, koska se tunkeutuu lihaan (niinkuin pitääkin...?) ja estää samala muitten aineiden ja mausteiden pääsyn sinne. Syy, miksi ammattilaiset kai öljyä käyttävät on se, että se estää lihaa kuivumasta.

- Suolaa ei kannata marinaadin laittaa, koska se tunnetusti imee nestettä pois ja kuivattaa lihaa. Tähänhän lihan ja kalan suolauskin perustuu.

- Hyvään marinaadiin laitetaan esim. pippuria ja yrttejä sekä jotakin hapanta nestettä, joka mureuttaa lihaa.

Kuuluisa kokki Jaakko Kolmonen hiljattain jossakin totesi, että punaviini ei juurikaan mureuta lihaa.

Nämä ovat siis vain kokkien mielipiteitä, uskokoon ken tahtoo. Itse olen käyttänyt joskus happamia viinimarjamehuja tai hilloja sekä pippuria ja jotain yrttejä. Tomaattiakin joskus. Ja aika hyvä oli muistaakseni joku hapan omena-kanelisiideri...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 12.01.2005 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä heitto Lahtinen! "kappale ei kuulemma maistu kokikselta vaan hyvältä"

Jos oot tota mieltä cokiksesta, niin ehkä ei kannata kokeilla colamarinadia. Tai muuten voi käydä, niinku meikäläisen punkkumarinaadissa. Sad Cocacolan suurkuluttajana cokismarinaadi saattais olla meikäläisen juttu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
J.A.H
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 139
Paikkakunta: Tuusula

LähetäLähetetty: 12.01.2005 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt kolajuoman sekä vahvan kahvin sekoitusta lampaanpaistin marinointiin. Mukaan olen laittanut perinteiset timjamit,mintut ja rosmariinit. Tällä kun valelee muutaman kerran paistumisen aikana,niin pinnasta tulee todella kaunis. Mitään kolajuoman makuja ei lihaan jää,ainoastaan vieno makeus joka sopii hyvin lihalle suolaisuutta pyöristämään. Näistä "pullamössöjen" käyttämisistä kulinaarisesti on joskus ollut jonkinlainen ohjelmakin. En muista mitkä kokit huseerasivat
kolajuomien ja maissihiutaleiden kanssa saaden niille jonkinlaista järkevääkin käyttöä aikaan. Mm.Corn flakes-hiutaleet toimivat hienonnettuina kalafileen paneroinnissa ja kolajuomasta rakenneltiin jonkinsortin kastike lihalle. Makuja on monia,mutta itse pidättäydyn mauttomien ja mitäänsanomattomien tuotteiden käytöstä jos raaka-aine on tarkoitus saada maistumaan jollekin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com